Målbilder för trubbnosar.

Fast ... det där räknas inte som knipta näsborrar på en brakycefal ras. Det är ju lite som att säga "oj, vad korta ben" en tax har om du jämför den med en schäfer. Näsborrarna på de flesta brakycefala raser har en annan utformning. Sen finns det boxrar som är väldigt knipta, men framförallt den första bilden visar en boxer med väldigt bra näsborrar för en brakycefal ras.

Båda boxrarna är aktiva brukshundar som på sin höjd "snusar" lite lätt när de sover, oftast hör jag ingenting alls. Nojjig matte som jag är petar jag ibland på dem när jag vaknar på natten, för att kolla att de lever.

Det är ju dock olika trubbnosursprung inom olika raser, skulle kunna tänka mig att det kan påverka.
Det räknas som knipta näsborrar på alla raser. Jag förstår inte hur det här ursäktandet kan äga rum i en tråd där man samtidigt klagar över ursäktandet av annan avel som leder till andningsproblem? Men andra brachycephaliska raser "ska" se ut så, då är det helt okej? Då är det inte knipta näsborrar utan normalt?
Man kan ju säga detsamma om mops och fralla.

Fast man bör jämföra för arten hund och inte jämfört med standard för en ras/grupp raser. Boxer kan ha just vad jag skulle säga faktiskt är lindrigt knipta (inte lindrigt knipita som lindrigt knipta enligt graderingsschemat för trubbnosar, som snarare är lindrigt knipta för typ mops).

Typ besiktar jag en hund skriver jag underbett som avvikelse på protokollet oavsett om det är en ras som ska ha underbett eller inte. Samma med knipta näsborrar, öppna fontaneller, felaktig benställning i någon form osv osv oavsett ras och rasens rasstandard. Men vet att det görs olika 🤷‍♀️
Och uppfödarna har koll på det för är ett effektivt sätt att slippa få besiktningar på vissa hund/katt raser 😅 Dvs mops/fralla/perser/exotic/brittiskt korthår för är bara de uppfödarna som blir arga av någon anledning…

Fast ... det där räknas inte som knipta näsborrar på en brakycefal ras. Det är ju lite som att säga "oj, vad korta ben" en tax har om du jämför den med en schäfer. Näsborrarna på de flesta brakycefala raser har en annan utformning. Sen finns det boxrar som är väldigt knipta, men framförallt den första bilden visar en boxer med väldigt bra näsborrar för en brakycefal ras.

Båda boxrarna är aktiva brukshundar som på sin höjd "snusar" lite lätt när de sover, oftast hör jag ingenting alls. Nojjig matte som jag är petar jag ibland på dem när jag vaknar på natten, för att kolla att de lever.

Det är ju dock olika trubbnosursprung inom olika raser, skulle kunna tänka mig att det kan påverka.

Det räknas som knipta näsborrar på alla raser. Jag förstår inte hur det här ursäktandet kan äga rum i en tråd där man samtidigt klagar över ursäktandet av annan avel som leder till andningsproblem? Men andra brachycephaliska raser "ska" se ut så, då är det helt okej? Då är det inte knipta näsborrar utan normalt?
Man kan ju säga detsamma om mops och fralla.

Om du tittar på bilderna i BSI-dokumentet håller SKK uppenbarligen inte med. För bilden på öppna näsborrar där ser ut som ett kommatecken, om än ett "fett" sådant.

Fast man bör jämföra för arten hund och inte jämfört med standard för en ras/grupp raser. Boxer kan ha just vad jag skulle säga faktiskt är lindrigt knipta (inte lindrigt knipita som lindrigt knipta enligt graderingsschemat för trubbnosar, som snarare är lindrigt knipta för typ mops).

Men om vi pratar avelsprogram är det ju ingen mening av visa en bild på näsborrar av en form som är ouppnåelig. Utan då får man ju bestämma sig för vad som är en bra nivå för trubbnosar. Sen får ju den nivån inte vara åt helskotta, så klart.

Typ besiktar jag en hund skriver jag underbett som avvikelse på protokollet oavsett om det är en ras som ska ha underbett eller inte. Samma med knipta näsborrar, öppna fontaneller, felaktig benställning i någon form osv osv oavsett ras och rasens rasstandard. Men vet att det görs olika 🤷‍♀️

Ja, det måste vara väldigt olika. Har aldrig fått en notering om knipta näsborrar på besiktningen av någon av mina boxrar, däremot står det ju som du säger att de har underbett.

Ja och det är ju därför det där dokumentet är så skevt.

Fast det är det nog många som inte håller med om. Jag tycker att om det efterföljs är det ett bra redskap för att komma åt extrema överdrifter. Men eftersom jag tycker att brakycefala raser ska få finnas så vill jag så klart inte se ett dokument som kräver att de ska ha näsborrar eller noslängd som en schäfer.

Labrador nos
IMG_5203.webp

Men om vi pratar avelsprogram är det ju ingen mening av visa en bild på näsborrar av en form som är ouppnåelig. Utan då får man ju bestämma sig för vad som är en bra nivå för trubbnosar. Sen får ju den nivån inte vara åt helskotta, så klart.

Rimligt tyckte jag skulle vara att kalla lindrigt knipta näsborrar (utifrån arten hund) lindrigt knipta näsborrar och måttligt måttligt och sen om avelsprogrammet har ej knipta näsborrar som avelsmål, eller om det är lindrigt knipta eller måttligt knipta som är målet så får de skriva det. Inte att det utformas en helt egen bedömningskala som är helt skev. Blir en alltför skönmålning och normalisering av något som faktiskt inte är normalt utformat.

Jag har inga problem om man har som avelsmål att brachycephala raser ska ha lindrigt knipta näsborrar eller bättre, hellre det än att man säger att man har som mål ej knipta näsborrar som i realiteten är knipta.

Att dom snusar när dom sover är väl ändå rätt illa.

Spännande att se alla näsor!

Jag tror att mina hundar faktiskt har lite knipta näsborrar? Vet inte om hon fortfarande är lite svullen i näsan, båda har haft en förkylning där de har snarkat hemskt mycket ett tag. Köpte tillomed nässpray till dem, och de har precis blivit friska.

1730830726170.webp

• Gilla
Reactions: Sel
Fast det är det nog många som inte håller med om. Jag tycker att om det efterföljs är det ett bra redskap för att komma åt extrema överdrifter. Men eftersom jag tycker att brakycefala raser ska få finnas så vill jag så klart inte se ett dokument som kräver att de ska ha näsborrar eller noslängd som en schäfer.
Fast vad är poängen med att de ska ha knipta näsborrar? Vad är syftet med att begränsa hundarnas andningsförmåga på det sättet?

Knipta näsborrar är knipta näsborrar oavsett ras 😅

Den här tråden är fascinerande för mig som aldrig egentligen haft med trubbnosar att göra. Har alltid bara hört och läst om hur illa det är och tänkt att de raserna håller man sig borta från.
Nyligen kom det dock in en boxer i mitt liv och jag blev både sjukt överraskad vilken fantastisk ras det verkar vara :heart och chockad över hur de faktiskt ser ut. De här bilderna gör mig dock mer konfunderad då jag antog att "min" boxer var extrem, men hon ser ju inte värre ut än dessa som du om jag tolkar rätt anser är normala/hälsosamma?

1000014600.webp

Den här tråden är fascinerande för mig som aldrig egentligen haft med trubbnosar att göra. Har alltid bara hört och läst om hur illa det är och tänkt att de raserna håller man sig borta från.
Nyligen kom det dock in en boxer i mitt liv och jag blev både sjukt överraskad vilken fantastisk ras det verkar vara :heart och chockad över hur de faktiskt ser ut. De här bilderna gör mig dock mer konfunderad då jag antog att "min" boxer var extrem, men hon ser ju inte värre ut än dessa som du om jag tolkar rätt anser är normala/hälsosamma?

Visa bifogad fil 156309
1000014599.webp

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023