Det räknas som knipta näsborrar på alla raser. Jag förstår inte hur det här ursäktandet kan äga rum i en tråd där man samtidigt klagar över ursäktandet av annan avel som leder till andningsproblem? Men andra brachycephaliska raser "ska" se ut så, då är det helt okej? Då är det inte knipta näsborrar utan normalt?Fast ... det där räknas inte som knipta näsborrar på en brakycefal ras. Det är ju lite som att säga "oj, vad korta ben" en tax har om du jämför den med en schäfer. Näsborrarna på de flesta brakycefala raser har en annan utformning. Sen finns det boxrar som är väldigt knipta, men framförallt den första bilden visar en boxer med väldigt bra näsborrar för en brakycefal ras.
Båda boxrarna är aktiva brukshundar som på sin höjd "snusar" lite lätt när de sover, oftast hör jag ingenting alls. Nojjig matte som jag är petar jag ibland på dem när jag vaknar på natten, för att kolla att de lever.
Det är ju dock olika trubbnosursprung inom olika raser, skulle kunna tänka mig att det kan påverka.
Man kan ju säga detsamma om mops och fralla.