Målbilder för trubbnosar.

Lindrigt och Måttligt är ju totalt missvisande benämningar även om den efterföljande beskrivningen förklarar närmare. Det finns ingenting lindrigt med nummer två och absolut inte "måttligt" med bild nummer tre tycker jag.

Måtten borde snarare vara "normalt" "knipta" "Kraftigt knipta" och... jag vet inte vad.

Jag tror det är rätt många bukehundar som undrar vad sjutton flög i deras person just ikväll! :D
Ja spionen var inte så samarbetsvillig där han låg på golvet och sov och så kommer jag och ber honom om en bild på nose :D WTF matte?! Och bilden blev inte ens bra! :D Men vi kom överens om att han andas bra och inte ser ut att ha knipproblem där.
465789061_10160860400573877_2702482520736439352_n.webp

Jag brukar roa mig med att kolla på näsborrar på hundstallets hemsida. Det blir så tydligt med alla porträttbilder på olika raser när någon sticker ut. Just nu är det bara nån rottis som visserligen inte har knipta näsborrar men den avviker klart från normalnosarna hos de övriga.

Jag vet inte säkert hur man kom fram till bilderna i BSI-dokumentet, men baserat på de trubbnos-nosar jag är bekant med så finner jag det mycket troligt att man utgick från en trubbnosig ras. För nej, de ser aldrig ut som en BC eller en schäfer. Det finns alltid en tydligare "citattecken" form än hos andra raser.

Jag vet inte säkert hur man kom fram till bilderna i BSI-dokumentet, men baserat på de trubbnos-nosar jag är bekant med så finner jag det mycket troligt att man utgick från en trubbnosig ras. För nej, de ser aldrig ut som en BC eller en schäfer. Det finns alltid en tydligare "citattecken" form än hos andra raser.
Fast om man tittar på bilden av @Bison s griffon till exempel, så ser de rätt runda och fina ut trots att nospartiet är väldigt kort.

Oj, visste inte att dom hade så pass knipta näsborrar.

Fast ... det där räknas inte som knipta näsborrar på en brakycefal ras. Det är ju lite som att säga "oj, vad korta ben" en tax har om du jämför den med en schäfer. Näsborrarna på de flesta brakycefala raser har en annan utformning. Sen finns det boxrar som är väldigt knipta, men framförallt den första bilden visar en boxer med väldigt bra näsborrar för en brakycefal ras.

Båda boxrarna är aktiva brukshundar som på sin höjd "snusar" lite lätt när de sover, oftast hör jag ingenting alls. Nojjig matte som jag är petar jag ibland på dem när jag vaknar på natten, för att kolla att de lever.

Fast om man tittar på bilden av @Bison s griffon till exempel, så ser de rätt runda och fina ut trots att nospartiet är väldigt kort.

Det är ju dock olika trubbnosursprung inom olika raser, skulle kunna tänka mig att det kan påverka.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar