Målbilder för trubbnosar.

Det finns ingen tydlig gräns i form av något mått, det handlar ju om en helhet på skallen så som längd på nos, bredd på skallen, grunda ögonhålor osv.

Däremot finns det raser som räknas till brakycefala och raser som inte gör det. Rottweiler räknas oftast inte till brakycefal, men Cane Corso gör det (och de flesta andra mastiffer). När det gäller rottisen verkar det dock gå mot mer och mer brakycefali…
Jag försökte googla igår men hittade inte det jag sökte efter. Vad är gränsen på när det blir brakycefal?
En del av de hundar som tagits upp nu i senaste inläggen borde (efter vad jag förstått) inte infattas av tex BOAS.

Jag försökte googla igår men hittade inte det jag sökte efter. Vad är gränsen på när det blir brakycefal?
En del av de hundar som tagits upp nu i senaste inläggen borde (efter vad jag förstått) inte infattas av tex BOAS.
Som jag skrev finns det ingen ”hård” gräns men det finns kanske uträkning typ förhållande mellan nosens längd och bredd vs skallens längd och bredd. Dock aldrig sett.
En brakycefal hund behöver inte ha BOAS. Det är två olika saker. Nr ett beskriver den anatomiska formen av skallen och nr två beskriver ett sjukdomssyndrom.

För mig utan hund är det väldigt svårt att förstå varför detta osunda avlande förekommer. Vill man inte att ens bästa vän ska få ett långt och friskt liv. Såg ett program om just osund hundavel , bla den stora hundshowen I London för ett par år sedan. Best in show var en pekineser. Så sönderavlad att den knappt kunde gå, andas eller äta ordentligt. En enorm päls vilket gjorde att dom hade med en kylmatta att lägga hunden på vid prisutdelningen. Vem har har glädje av det. Stackars djur.

Det finns ingen tydlig gräns i form av något mått, det handlar ju om en helhet på skallen så som längd på nos, bredd på skallen, grunda ögonhålor osv.

Däremot finns det raser som räknas till brakycefala och raser som inte gör det. Rottweiler räknas oftast inte till brakycefal, men Cane Corso gör det (och de flesta andra mastiffer). När det gäller rottisen verkar det dock gå mot mer och mer brakycefali…

Det finns väl ett par gener (minst två, är ju inte samma hos mops som fransk bulldog) som kopplas till det, även om andra faktorer också spelar in. Hittade en amerikansk lista som tar upp följande raser (orkade inte översätta namnen, sorry!): French Bulldogs, Bulldogs, Boxers, Cavalier King Charles Spaniels, Shih Tzus, Boston Terriers, Mastiffs, Pugs, Affenpinscher, Brussels Griffon, Dogue de Bordeaux, Japanese Chin, Lhasa Apso, Brasileiro, and Pekingese.

För mig utan hund är det väldigt svårt att förstå varför detta osunda avlande förekommer. Vill man inte att ens bästa vän ska få ett långt och friskt liv. Såg ett program om just osund hundavel , bla den stora hundshowen I London för ett par år sedan. Best in show var en pekineser. Så sönderavlad att den knappt kunde gå, andas eller äta ordentligt. En enorm päls vilket gjorde att dom hade med en kylmatta att lägga hunden på vid prisutdelningen. Vem har har glädje av det. Stackars djur.
Jag tänker likadant. Alltså. Det finns SÅ mycket man kan oroa sig för när man har hund som är snudd på oundvikligt (tex att hunden någon gång skadar sig, att man inte lyckas som planerat med all träning osv), att då köpa en hund där man troligen även borde oroa sig för om hunden kan andas(!) på ett rimligt sätt...

Jag tänker likadant. Alltså. Det finns SÅ mycket man kan oroa sig för när man har hund som är snudd på oundvikligt (tex att hunden någon gång skadar sig, att man inte lyckas som planerat med all träning osv), att då köpa en hund där man troligen även borde oroa sig för om hunden kan andas(!) på ett rimligt sätt...
Problemet här är ju att den som köper en trubbnos inte oroar sig för det…

Sant... Men... ändå! :( Jag har väl bara svårt att förstå hur folk kan vara så blinda för det hela... Trots att jag ofta ser hundar med tydliga andningsproblem och ägare som viftar bort det.
Ja det är så fruktansvärt. Hur kan man rättfärdiga ett sådant lidande? Man kan inte det. Utan väljer istället att ignorera och inte inse. Jag tror få människor hade tyckt att det varit kul att andas genom ett sugrör dag ut och dag in.

Nja. Det är inte hälsosamt i sig att vara kondrodysplastisk, det är ett defektanlag som man har avlat på och därmed gjort önskvärt.

Västgötaspetsar har inga kända hälsoproblem med sina korta ben medan taxlinjer från överdrivet korta ben och långa rygg har det, det är en defekt som har haft en funktion för ett ändamål vilket är samma som med många andra mutationer.

Så sant. Jag har faktiskt inte koll på vilken ras det "börjar med", alltså vilken som har längst noseparti men ändå räknas som brakycefal. Staffe? Rottweiler?

Ungefär där något. Sen finns det rätt så kortnosade raser inte så många reagerar sådär starkt på deras nos, t.ex tibetansk spaniel och chihuahua.

Här är en nos från en mops där kritiken ordagrant innehöll ”bra nos med öppna näsborrar”. (Tänker att den här bilden är inzoomad nog att vara anonym)

IMG_6851.webp

Är jag blind? Eller är de knappt öppna alls?

Här är en nos från en mops där kritiken ordagrant innehöll ”bra nos med öppna näsborrar”. (Tänker att den här bilden är inzoomad nog att vara anonym)

Visa bifogad fil 156229

Är jag blind? Eller är de knappt öppna alls?

Om du tittar i BSI-dokumentet finns det ritningar över näsborrar. Svårt att se på en svartvit bild men jag tycker den ena ser ut att falla inom lindrigt knipt (gränsfall, dock) och den andra som måttligt knipt.

Om du tittar i BSI-dokumentet finns det ritningar över näsborrar. Svårt att se på en svartvit bild men jag tycker den ena ser ut att falla inom lindrigt knipt (gränsfall, dock) och den andra som måttligt knipt.
Jag tycker båda ser väldigt knipta ut. Men så har jag en ras som ser ut såhär.
Förstår inte hur man kan tycka att knipta näsborrar är normalt.

Bifogade filer

• 20241104_171451.webp
    20241104_171451.webp
    44,4 KB · Visningar: 88
Hade det där varit en hund som kommit för veterinärbesiktning exempelvis inför försäljning så hade den fått ”kraftigt knipta näsborrar”. Märkligt om det ska vara annorlunda i utställningsvärlden?

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd