Målbilder för trubbnosar.

Det får rätt mycket uppmärksamhet dock, både i svenska rasklubben och i Tyskland. Sen kommer man ju tyvärr inte åt alla som väljer att avla utanför Rottweilerklubben, eller rent av utanför SKK…

Lyckades inte kopiera ur remissförslaget till uppdaterade RAS, men för den som är intresserad:

Visa bifogad fil 155851

Det är ju liksom inte vanligast att de de som avlar oreggat deltar på exteriörbeskrivningar.
Fast de med korta nosar och breda käftar går bra på utställning och klarar exteriörbedömning för korning.

Min poäng är att det lyfts som ett problem, till skillnad från hur det verkar låta inom mopsordern, enligt det som beskrivs här.
Jo jag förstod det.
Men som med många andra extrema exteriörer fortsätter man att tyst okeja det genom att primera det på utställning och tycka det är ok på extriörbeskrivning.

Jämförelse- Schäfrarna som är utställningsräkor. Det har lyfts i åratal men inget händer. För många gillar att de ser ut så.

Jo jag förstod det.
Men som med många andra extrema exteriörer fortsätter man att tyst okeja det genom att primera det på utställning och tycka det är ok på extriörbeskrivning.

Jämförelse- Schäfrarna som är utställningsräkor. Det har lyfts i åratal men inget händer. För många gillar att de ser ut så.

Ja, det är svårt att ena folk i samma riktning… tyvärr :(

I vår (boxerns) rasstandard finns under rubriken Huvud följande formulering: " Nospartiet skall vara så brett och mäktigt som möjligt." Jag hade önskat att det åtföljdes av en påminnelse om den föreskrivna längden (1:2 mot hela skallen), för rent krasst så har du bara en viss volym att spela med. Ett längre nosparti får svårt att bli lika brett som ett kortare. Just nu är nästa mening "Huvudets skönhet beror på det harmoniska storleksförhållandet mellan nosparti och skalle. " och det säger egentligen samma sak för det harmoniska storleksförhållandet som eftersträvas är 1:2. Men det hade behövt vara tydligare.

Går man ner på underrubriken Ansikte och dess underrubrik Nosparti finner man detta: "Nospartiet skall vara mycket väl utvecklat i rummets tre dimensioner, alltså varken spetsigt eller smalt, kort eller grunt. " Så förutsättningarna finns där, bara man inte läser det som fan läser bibeln.

I vår (boxerns) rasstandard finns under rubriken Huvud följande formulering: " Nospartiet skall vara så brett och mäktigt som möjligt." Jag hade önskat att det åtföljdes av en påminnelse om den föreskrivna längden (1:2 mot hela skallen), för rent krasst så har du bara en viss volym att spela med. Ett längre nosparti får svårt att bli lika brett som ett kortare. Just nu är nästa mening "Huvudets skönhet beror på det harmoniska storleksförhållandet mellan nosparti och skalle. " och det säger egentligen samma sak för det harmoniska storleksförhållandet som eftersträvas är 1:2. Men det hade behövt vara tydligare.

Går man ner på underrubriken Ansikte och dess underrubrik Nosparti finner man detta: "Nospartiet skall vara mycket väl utvecklat i rummets tre dimensioner, alltså varken spetsigt eller smalt, kort eller grunt. " Så förutsättningarna finns där, bara man inte läser det som fan läser bibeln.

I rottweilerns rasstandard räknas nospart vars längd är mindre än 40% av huvudets längd som fel (dock inte allvarligt eller diskvalificerande). Sen finns det ju meningar som är öppna för tolkning också, tex att huvudet inte ska vara ”överdrivet brett”.

I rottweilerns rasstandard räknas nospart vars längd är mindre än 40% av huvudets längd som fel (dock inte allvarligt eller diskvalificerande). Sen finns det ju meningar som är öppna för tolkning också, tex att huvudet inte ska vara ”överdrivet brett”.

Ja precis, samma med meningen "så brett och mäktigt som möjligt". Den har gjort att många fokuserat på just bredden och tappat längd. "som möjligt" betyder ju underförstått "som möjligt medan man fortfarande uppfyller de andra kraven".

Sen ska jag absolut inte sticka under stol med att det FINNS hemska exemplar av boxer ute i Europa (och säkert nån här också som jag inte träffat). Har sett bilder på en hane som såg ut som en bostonterrier i huvudet, men tack och lov är det ovanligt.

Det känns som att Storbritannien är en av dom länderna där jag ofta ser bilder på knipta näsborrar på boxrar, tråkigt nog

Det känns som att Storbritannien är en av dom länderna där jag ofta ser bilder på knipta näsborrar på boxrar, tråkigt nog

Intressant. Jag har överlag ganska dålig koll på de brittiska boxrarna, de har visserligen ofta lite längre nosparti än de kontinentala men tenderar också att ha tunga och blöta huvuden med mycket rynkor. Har inte tänkt på hur det ser ut med näsborrarna, får kika på det.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 686
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama