Målbilder för trubbnosar.

Själv blir jag bara ledsen av att läsa i Mopsordens tråd. Det är ju uppfödare och andra rasentusiaster som sitter där och sörjer över att deras favoritras inte ska få ha nosen helt intryckt i nyllet längre (finns förstås undantag även i den tråden, men som några har skrivit här får många av de som applåderar de nya målbilderna höra att det är de som har fel.)

Jag tillhör dem som tycker att mopsen faktiskt har nåt visst, humör- och lynnesmässigt. Samtidigt är det förstås så att även den sundaste av mopsindivider är avlad efter sjuka ideal. Fattar helt enkelt inte hur Mopsordens medlemmar kan sitta och säga nåt annat (jaja, ekonomiska intressen pga uppfödning och känslomässigt skydd pga mopsägare, jag vet.)

Och alla är ju för fasiken riktigt tjocka? Bilden jag kraftigt beskurit hade människor som höll i rosetter, så uppenbarligen har fetma premieras, trots att "målbild för hull" också fanns i gruppen... Visa bifogad fil 155782
Jag grävde fram den bilden på bcs med mops när en på fb höll ett brandtal att folk inte förstod sig på mops när hen hade fått höra att mopsen i familjen var fet.
Hen var minsann för sunda hundar men följde rasstandard.

Brukar inte tjocka labbar också gå bra på utställning? Har sett folk skriva att de ska banta hunden efter utställning, helt medveten om att den är överviktig.
T.o.m. inom vinthundsvärlden förekommer det att folk "göder" sina hundar lite extra inför utställningssäsong eller någon stor, viktig utställning. Just för att domarna gillar det. Jag och andra har även fått höra från domare att hundarna har för mycket muskler... (vilket för mig var komiskt då jag vid det tillfället kände mig dum som kom till utställningen med en hund som inte var i toppkondtition)

Och alla är ju för fasiken riktigt tjocka? Bilden jag kraftigt beskurit hade människor som höll i rosetter, så uppenbarligen har fetma premieras, trots att "målbild för hull" också fanns i gruppen... Visa bifogad fil 155782
Såg en i kommentarsfältet som sa att målbilden hade plockat bort ”alla mopsens önskvärda egenskaper”. Gissar att de inkluderar fetma som en önskvärd egenskap? O_o

En ren undran.. skulle boxern behöva vara med där också?

Nu har jag inte följt hela tråden för jag kom precis hem från uppfödarträff med Boxerklubben, så ursäkta om jag "hoppar på" dig och svarar.

Nej, absolut inte. Det finns inte i närheten av samma problem på boxer. Den ska inte lumpas ihop med dessa raser. Ja, den är brakycefal men inte på samma planet som mops så att säga.

Den finns med i det större programmet inom SKK och på deras "watch list" och det är där den hör hemma. Vi kan inte blanda äpplen och päron genom att i samma andetag diskutera raser med så helt olika grader av problematik, det tjänar vi inget på.

SKK kommer att titta även på raserna på den utökade listan och se vad som behöver göras där, om det finns fler rasklubbar som behöver hjälp med nya målbilder, men det finns ingen konflikt med den Svenska Boxerklubben som med t.ex Mopsordern.

Tillägg: Sen kan man ju tycka att inga raser ska få vara det minsta brakycefala, men då är man i min värld ointressant att diskutera med. Detta är absolut inte riktat till dig @service, utan bara en allmän kommentar om brakycefala raser. Jag är helt med på målbilderna som nu presenterats för dessa raser och jag är helt med på vad som är idealet för en boxer, men det är fortfarande brakycefalt precis som det ska vara.

Nu har jag inte följt hela tråden för jag kom precis hem från uppfödarträff med Boxerklubben, så ursäkta om jag "hoppar på" dig och svarar.

Nej, absolut inte. Det finns inte i närheten av samma problem på boxer. Den ska inte lumpas ihop med dessa raser. Ja, den är brakycefal men inte på samma planet som mops så att säga.

Den finns med i det större programmet inom SKK och på deras "watch list" och det är där den hör hemma. Vi kan inte blanda äpplen och päron genom att i samma andetag diskutera raser med så helt olika grader av problematik, det tjänar vi inget på.

SKK kommer att titta även på raserna på den utökade listan och se vad som behöver göras där, om det finns fler rasklubbar som behöver hjälp med nya målbilder, men det finns ingen konflikt med den Svenska Boxerklubben som med t.ex Mopsordern.

Tillägg: Sen kan man ju tycka att inga raser ska få vara det minsta brakycefala, men då är man i min värld ointressant att diskutera med. Detta är absolut inte riktat till dig @service, utan bara en allmän kommentar om brakycefala raser. Jag är helt med på målbilderna som nu presenterats för dessa raser och jag är helt med på vad som är idealet för en boxer, men det är fortfarande brakycefalt precis som det ska vara.

Finns ingen eyeroll inom reaktionerna, tyvärr.

Själv blir jag bara ledsen av att läsa i Mopsordens tråd. Det är ju uppfödare och andra rasentusiaster som sitter där och sörjer över att deras favoritras inte ska få ha nosen helt intryckt i nyllet längre (finns förstås undantag även i den tråden, men som några har skrivit här får många av de som applåderar de nya målbilderna höra att det är de som har fel.)

Jag tillhör dem som tycker att mopsen faktiskt har nåt visst, humör- och lynnesmässigt. Samtidigt är det förstås så att även den sundaste av mopsindivider är avlad efter sjuka ideal. Fattar helt enkelt inte hur Mopsordens medlemmar kan sitta och säga nåt annat (jaja, ekonomiska intressen pga uppfödning och känslomässigt skydd pga mopsägare, jag vet.)

Finns inga vidare ekonomiska intresse, men med mopsfolk jag har pratat med så är plattnosen en väldigt viktig del av rasen och bör ur deras synpunkt bevaras, eftersom den har sett ut så i Kina sen antiken. Mopsar innan dom kom till Europa såg faktiskt värre ut (plattnos OCH böjda ben). När dom togs till Europa så korsade man dom gärna med hundar av terrier-typ, men sen blev det populärt med den ursprunga looken från Kina. Den ska alltså inte ha en nos, alls.

Jag kollade faktiskt upp lite statistik om boxern. Lite svårt att hitta eftersom BOAS-information fokuseras på dom "stora fyra" (mops, fransk bulldog, engelsk bulldog och boston terrier) men hos boxer så hittade man att den var väldigt lågt på listan, sådär 3,23% för "upper respiratory tract disorder". Man vet också att BOAS blir värre med t.ex tjockleken på nacken, och där är ju boxern rätt så slank relativt till dom mest drabbade. Övervikt är också en stor riskfaktor och verkar inte som många boxrar tillåts bli så smällfeta som man ser vissa av dom föregående nämna raserna. Låter som att boxern har andra större problem om man går efter KoiraNET, där dödsorsaker p.ga andningssjukdomar låg väldigt lågt. Lite intressant läsning!

Jag kollade faktiskt upp lite statistik om boxern. Lite svårt att hitta eftersom BOAS-information fokuseras på dom "stora fyra" (mops, fransk bulldog, engelsk bulldog och boston terrier) men hos boxer så hittade man att den var väldigt lågt på listan, sådär 3,23% för "upper respiratory tract disorder". Man vet också att BOAS blir värre med t.ex tjockleken på nacken, och där är ju boxern rätt så slank relativt till dom mest drabbade. Övervikt är också en stor riskfaktor och verkar inte som många boxrar tillåts bli så smällfeta som man ser vissa av dom föregående nämna raserna. Låter som att boxern har andra större problem om man går efter KoiraNET, där dödsorsaker p.ga andningssjukdomar låg väldigt lågt. Lite intressant läsning!
Boxer är inte så plattnosad som de andra raserna på listan är heller, det väger nog också in:
1730141109322.webp

pug-dog-profile-22986989.jpg

Vi pratade just om dessa riskfaktorer och hur boxer ligger till i förhållande till de fyra fokusraserna på helgens uppfödarträff. Och du har helt rätt i att vi har ett mycket mindre problem med övervikt, även bland utställningshundar. Det är sällan att en domare vill ha en boxer i för högt hull, tack och lov.

Det finns boxer som behövt opereras, men de är inte många, och åtminstone i Sverige har vi en ganska god konsensus om att vi behöver få fler hundar med 1:2 proportioner i huvudet och att vi måste passa näsborrarna och halsarna.

Boxer är inte så plattnosad som de andra raserna på listan är heller, det väger nog också in:
Visa bifogad fil 155818
pug-dog-profile-22986989.jpg
Det där är ju en vääääldig skillnad! Boxern är visserligen brachycephal, men HAR ju nos och ser ut som en "riktig hund" medan mopsen både har helt intryckt nos, ganska utstående ögon och väldigt mycket "extra" hud i ansiktet och runt halsen. Samt att halsen är lika tjock som huvudet är brett. Tänker att alla de sakerna talar till mopsens nackdel. Mopsens näsborrar syns inte, men boxerns är ju öppna och fina.

Det där är ju en vääääldig skillnad! Boxern är visserligen brachycephal, men HAR ju nos och ser ut som en "riktig hund" medan mopsen både har helt intryckt nos, ganska utstående ögon och väldigt mycket "extra" hud i ansiktet och runt halsen. Samt att halsen är lika tjock som huvudet är brett. Tänker att alla de sakerna talar till mopsens nackdel. Mopsens näsborrar syns inte, men boxerns är ju öppna och fina.

Sen ska jag absolut inte sticka under stol med att det FINNS hemska exemplar av boxer ute i Europa (och säkert nån här också som jag inte träffat). Har sett bilder på en hane som såg ut som en bostonterrier i huvudet, men tack och lov är det ovanligt.

För att inte tala om vissa Rottweilers. 😧

Ja där ser man verkligen en riktigt tråkig trend. De får kortare och kortare nosar och bredare och bredare käftar.

Det får rätt mycket uppmärksamhet dock, både i svenska rasklubben och i Tyskland. Sen kommer man ju tyvärr inte åt alla som väljer att avla utanför Rottweilerklubben, eller rent av utanför SKK…

Lyckades inte kopiera ur remissförslaget till uppdaterade RAS, men för den som är intresserad:

IMG_7320.webp

Det är ju liksom inte vanligast att de de som avlar oreggat deltar på exteriörbeskrivningar.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17