Målbilder för trubbnosar.

Fast det finns ju fler sällskapsraser som besitter de egenskaperna, undantaget pälsen. Men det måste ju vara bra mycket enklare att avla en kort och slät pälsvariant av en befintlig frisk ras än att avla de här raserna friska. Jag vet inte om det är lika illa hos mops, men när det gäller fransk bulldog är det ju extremt många som avlivas före sex års ålder - och det är inte pga andningen. Så det är många problem som ska ordnas och jag har helt ärligt svårt att se hur det ska gå till i praktiken.

Som sagt, att avla fram en ”enkel och glad”, släthårig hund från befintliga, friska raser måste vara extremt mycket enklare.

Ja, men av någon anledning händer det ju inte.
Men jag förstår varför så många väljer Mops och det verkligen finns stor efterfrågan på en mindre, robust hund som älskar allt och alla och har en funktionell och lättskött päls.

Med undantag för pälsen finns många?
Alla små terriers och bichoner för att nämna några.
Fast du har alltid jobbet med pälsen på bichon-raserna. Det är ett evigt jobb med att borsta, klippa och tex föna under tassarna så fort det blir blött även om du håller de nerklippta. Då måste i princip raka ner dem helt för att inte behöva borsta alls. Och då antingen ha tålamodet och utrustningen att göra det, eller betala för det. Men med deras pälsstäthetet så är det inte heller schysst. Dessutom så har iaf de lockig raserna päls som typ attrahera smuts. Jag skulle dock inte byta bort min bichons päls då jag älskar nallelooken. Men det skulle onekligen vara praktiskt med samma personlighet och exteriör med naturligt kort päls.

Med undantag för pälsen finns många?
Alla små terriers och bichoner för att nämna några.

Fast om släthårig står på kravlistan kan man ju inte säga att en pälshund funkar på samma sätt?

Det finns flera trevliga småterriers (men hur många är släthåriga om vi tar det som exempel?) men det ju sällan jag träffar någon som har samma typ av "genomglatt" temperament?

Själv har jag inget emot pälsvård, men vill ha en sällskapshund som är lite större än dvärghundarna. En väldigt otypad jakt-cocker hade varit den perfekta fysiska formen, men då faller det ju på temperament igen.

Det är ofta man diskuterar att folk borde välja ras efter vad de vill göra med sin hund, men just det kloka valet hade varit så mycket lättare att göra om det hade funnits lite mer bredd i vilka fysiska former som finns.

Fast det finns ju fler sällskapsraser som besitter de egenskaperna, undantaget pälsen. Men det måste ju vara bra mycket enklare att avla en kort och slät pälsvariant av en befintlig frisk ras än att avla de här raserna friska. Jag vet inte om det är lika illa hos mops, men när det gäller fransk bulldog är det ju extremt många som avlivas före sex års ålder - och det är inte pga andningen. Så det är många problem som ska ordnas och jag har helt ärligt svårt att se hur det ska gå till i praktiken.

Som sagt, att avla fram en ”enkel och glad”, släthårig hund från befintliga, friska raser måste vara extremt mycket enklare.

Jag hade definitivt valt en "ny" ras hellre än en kortnos, men hur ställer sig SKK till att skapa nya raser? Har tittat lite på Markiesje, men redan där känns det som ett för svårt val att göra bra som "vanlig sällskapsköpare" så det krävs ju verkligen att man börjar i rätt ände för att få ett utfall som funkar rätt bra redan från början? (Eftersom jag antar att ingen kommer ägna många generationer av avel åt en ras som är svårsåld i början?)

Men väldigt önskvärt, ja.

Fast om släthårig står på kravlistan kan man ju inte säga att en pälshund funkar på samma sätt?

Det finns flera trevliga småterriers (men hur många är släthåriga om vi tar det som exempel?) men det ju sällan jag träffar någon som har samma typ av "genomglatt" temperament?

Själv har jag inget emot pälsvård, men vill ha en sällskapshund som är lite större än dvärghundarna. En väldigt otypad jakt-cocker hade varit den perfekta fysiska formen, men då faller det ju på temperament igen.

Det är ofta man diskuterar att folk borde välja ras efter vad de vill göra med sin hund, men just det kloka valet hade varit så mycket lättare att göra om det hade funnits lite mer bredd i vilka fysiska former som finns.
Ja precis, pälsen tycker jag ett jättestort plus för rasen. Och "go och glad kexchoklad"-mentaliteten, de jag känner har alltid varit jättebra ihop med mina kids. Men som sagt, andningen, ryggen, huvudet med de ömtåliga ögonen som ser ut att ploppa ut hela tiden :cry:Samt att andra hundar som inte är vana vid trubbnosar kan bryta samman när de får syn på en mops, för nosen är ju borta?! Det tyckte jag var ytterligare en jättehemskt sak med mopsar när jag såg det hända första gången.

Ja precis, pälsen tycker jag ett jättestort plus för rasen. Och "go och glad kexchoklad"-mentaliteten, de jag känner har alltid varit jättebra ihop med mina kids. Men som sagt, andningen, ryggen, huvudet med ömtåliga ögonen som ser ut att ploppa ut hela tiden :cry:Samt att andra hundar som inte är vana vid trubbnosar kan bryta samman när de får syn på en mops, för nosen är ju borta?! Det tyckte jag var ytterligare en jättehemskt sak med mopsar när jag såg det hända första gången.
Utstående ögon är inte längre något problem, dom ser man väldigt sällan.

Ja, men av någon anledning händer det ju inte.
Men jag förstår varför så många väljer Mops och det verkligen finns stor efterfrågan på en mindre, robust hund som älskar allt och alla och har en funktionell och lättskött päls.
Sätter vi avelsförbud på de alltför sjuka raserna så kanske det gör det dock, eftersom det finns ett hål att fylla och folk inte kan välja sjuka hundar framför pälshundar.

Fast du har alltid jobbet med pälsen på bichon-raserna. Det är ett evigt jobb med att borsta, klippa och tex föna under tassarna så fort det blir blött även om du håller de nerklippta. Då måste i princip raka ner dem helt för att inte behöva borsta alls. Och då antingen ha tålamodet och utrustningen att göra det, eller betala för det. Men med deras pälsstäthetet så är det inte heller schysst. Dessutom så har iaf de lockig raserna päls som typ attrahera smuts. Jag skulle dock inte byta bort min bichons päls då jag älskar nallelooken. Men det skulle onekligen vara praktiskt med samma personlighet och exteriör med naturligt kort päls.
Ja men nu angav jag ju exempel där man bortser från pälsen 😊

Jag tycker personligen inte mopsar är särskilt unika med att vara trevliga lättsamma clowniga och lätta att ta med på långpromenader och träning som bison skrev.

Bortsett från pälsen tycker jag många raser stämmer in på den beskrivningen bland annat bichonerna :)

Nej det gjorde jag inte heller ,svaret var bortsett från pälsen så tycker jag inte det bison skrev var särskilt unikt då det finns många hundar som är lättsamma och roliga och med ett glatt temperament och som kan gå promenader och träna.

Skriver någon att dom tycker om temperament på mopsar så känns det långsökt att tips om terrier. Nej jag tror inte temperament skulle likna en terrier som frisk.
Tråkigt att du väljer att fultolka.
Bison skrev att mopsen var smått unik för den var clownig lättsam glad och kunde följa med på promenader och träning och jag gav då exempel på andra raser som bortsett från pälsen stämmer in på den beskrivningen.
Men kanske har mopsar något alldeles extra som jag inte förstått att dom har för jag tycker inte dom är särskilt unika :)

Och med terrierexemplet menade jag såklart inte tysk jakterrier utan snarare kanske en aussie :)

Inte MÅLTIDER. MÅLBILDER!
Jag har sett den här trådrubriken "flaxa förbi" i högerkanten flera gånger och kunde bara inte bli klok på titeln. Varför skulle trubbnosars måltider skilja sig från andra hundars???

Ursäkta tramset i en seriös och viktig tråd... :D

Skriver någon att dom tycker om temperament på mopsar så känns det långsökt att tips om terrier. Nej jag tror inte temperament skulle likna en terrier som frisk.
Eller vill man ha ännu mer av det clowniga och älskar människor men kan tänka sig något större så finns staffen.

Jag har bara svårt att se att mopsen skulle vara så unik.

Men det var iofs inte vad tråden handlade om så lämnar sidospåret nu :)

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar