Målbilder för trubbnosar.

Jag kan väl helt ärligt undra lite om det är värt det. De egenskaper jag oftast hör som folk älskar med de där raserna är sånt som, enligt min uppfattning, är kopplat till defekterna. En hund som kan andas bra kommer inte ha deras grymtande, ”smajlet” och kommer sannolikt ha mer ork till ordentliga, snabba promenader och aktiviteter och kommer sannolikt inte sätta sig 100 meter hemifrån och vägra gå mer.

Rörelsemönstret och ”clownigheten” folk upplever kopplar jag ihop med den defekta ryggen/kroppsbyggnaden.

Så vad blir kvar om man ändrar allt det här, som inte redan finns i en annan ras?

Jag kan väl helt ärligt undra lite om det är värt det. De egenskaper jag oftast hör som folk älskar med de där raserna är sånt som, enligt min uppfattning, är kopplat till defekterna. En hund som kan andas bra kommer inte ha deras grymtande, ”smajlet” och kommer sannolikt ha mer ork till ordentliga, snabba promenader och aktiviteter och kommer sannolikt inte sätta sig 100 meter hemifrån och vägra gå mer.

Rörelsemönstret och ”clownigheten” folk upplever kopplar jag ihop med den defekta ryggen/kroppsbyggnaden.

Så vad blir kvar om man ändrar allt det här, som inte redan finns i en annan ras?
Du tänker att det inte är värt det att försöka övertala dessa människor, eller hur menar du? Vad är det som inte är värt det, så jag förstår.

Det är nog därför det är så mycket protester. Man älskar sin sjuka ras och att göra den "osjuk2 eller "mindre sjuk" så är det ju inte ens den rasen längre. Egenskaperna man älskar finns inte kvar.

Jag hade ärligt talat inte varit emot det sistnämnda. Hundarna lider 24/7 när de inte kan andas normalt.
Förstår dig. Det kan ju låta hårt, men man måste fatta ett beslut när djur lider. Avlivning är ett slut på lidandet.

Åtminstone att även i praktiken förbjuda aveln. Man måste ju inte nödvändigtvis avliva alla existerande för att inte avla fram fler. Lagen finns redan, den behöver bara följas.
Då förstår jag. Det håller jag helt med om.

Det jag gillade med brorsans Mops var inte relaterat till utseendet.
Han var alltid så himla glad, älskade allt och alla och allt var en fest, åka bil, vara hos veterinären, i stallet, bada i sjön eller bara chilla i soffan. Jätterolig att träna med, han gick långa promenader med mig och min andra hund, var med i stallet, på träningar, tävlingar osv.
Han var motsatsen till min sura Pekingese som inte gillade någon annan än sig själv 😆
Det är en bra storlek, bra päls, var fawn och behövde aldrig täcken, vatten och smutsavstötande, robust och rejäl.
Så ja, jag hade absolut kunnat ha en om de varit sundare.

Men de är ju så sööööööööööta?! 😍😍😍
Det är ju så gulligt när de grymtar och gruffar som en gris! 😍😍😍

:(
Jag håller med dig, jag tycker inte det är sött och gulligt, men det är ju folks argument för att köpa de hundarna.
Jag tycker att rynkiga nosar är gulliga, men frallor och mopsar är att ta det på tok för långt (eller kort om man ser till noslängden?).
Man kan ju alltid hoppas på att trenden snart är över och någon sundare typ av hund blir populär :(

Han var alltid så himla glad, älskade allt och alla och allt var en fest, åka bil, vara hos veterinären, i stallet, bada i sjön eller bara chilla i soffan. Jätterolig att träna med, han gick långa promenader med mig och min andra hund, var med i stallet, på träningar, tävlingar osv.
Han var motsatsen till min sura Pekingese som inte gillade någon annan än sig själv 😆
Det är en bra storlek, bra päls, var fawn och behövde aldrig täcken, vatten och smutsavstötande, robust och rejäl.
Men är det pälsen det hänger på för i övrigt låter det som en beskrivning av rätt många raser 😊

Ja, tittar man på rasgrupp 9 är det ju i princip att välja mellan päls eller plattnos (eller extremt liten och gracil). Det finns definitivt en lucka för ett par raser till med väldigt lättsamt temperament men som går lite utanför hur den rätt snäva gruppen ser ut idag.

Fast det finns ju fler sällskapsraser som besitter de egenskaperna, undantaget pälsen. Men det måste ju vara bra mycket enklare att avla en kort och slät pälsvariant av en befintlig frisk ras än att avla de här raserna friska. Jag vet inte om det är lika illa hos mops, men när det gäller fransk bulldog är det ju extremt många som avlivas före sex års ålder - och det är inte pga andningen. Så det är många problem som ska ordnas och jag har helt ärligt svårt att se hur det ska gå till i praktiken.

Som sagt, att avla fram en ”enkel och glad”, släthårig hund från befintliga, friska raser måste vara extremt mycket enklare.

Men är det pälsen det hänger på för i övrigt låter det som en beskrivning av rätt många raser 😊

Som @Sassy skriver så är det en lucka där.
Vad är det för raser som har samma storlek, okomplicerade och päls som inte kräver någon skötsel?
Jag kommer inte på någon 😅

Fralla är en ras som känns körd faktiskt. Har aldrig träffat någon som bortsett andning inte haft andra problem. Allergier, mentala problem, kan inte vara själv osv.
Mopsar känns överlag som att de har mycket bättre mentalitet.

Fast det finns ju fler sällskapsraser som besitter de egenskaperna, undantaget pälsen. Men det måste ju vara bra mycket enklare att avla en kort och slät pälsvariant av en befintlig frisk ras än att avla de här raserna friska. Jag vet inte om det är lika illa hos mops, men när det gäller fransk bulldog är det ju extremt många som avlivas före sex års ålder - och det är inte pga andningen. Så det är många problem som ska ordnas och jag har helt ärligt svårt att se hur det ska gå till i praktiken.

Som sagt, att avla fram en ”enkel och glad”, släthårig hund från befintliga, friska raser måste vara extremt mycket enklare.
Frallor är ju överrepresenterade av alla hundar vad gäller diskbråck, som ofta uppkommer när de är kring 4-5 år. Många avlivas därför att det är svårt och dyrt med utredning och operation samt rehab. Tycker det pratas rätt lite om frallor och diskbråck.

Som @Sassy skriver så är det en lucka där.
Vad är det för raser som har samma storlek, okomplicerade och päls som inte kräver någon skötsel?
Jag kommer inte på någon 😅

Fralla är en ras som känns körd faktiskt. Har aldrig träffat någon som bortsett andning inte haft andra problem. Allergier, mentala problem, kan inte vara själv osv.
Mopsar känns överlag som att de har mycket bättre mentalitet.
Med undantag för pälsen finns många?
Alla små terriers och bichoner för att nämna några.

Med undantag för pälsen finns många?
Alla små terriers och bichoner för att nämna några.

De mopsar jag har träffat har dock varit betydligt mer easy going än de terriers jag mött 😅
Men som sagt, pälsen gör väldigt mycket.
Jag höll ju min Pekingese nedklippt och täckade istället. Men det är ju bra mycket smidigare med en hund som har en naturligt funktionell päls och kräver noll i skötsel.

Jag har samma erfarenhet av mops, glada skitar som är kompis med alla. Men hälsan... :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar