Målbilder för trubbnosar.

Kände igen alla vid en första anblick, förutom engelska bulldoggen, trodde det var en sharpei 🙈

Jättebra intiativ av SKK! Alla uppfödare som kommer med unhinged överklaganden (alltså orimliga överklaganden som ignorerar djurvälfärd), går de att utesluta? 🤪
Jag tänkte staffe först. 😅 Jag förstår och uppskattar att det är en målbild, men det är så många, många mil ifrån den engelska bulldoggen idag att jag inte vet hur det ska gå till.
Inte ens "olde english" som ju ska likna ursurpngsdoggen ser ut sådär.

Haha gick in och läste på mopsordens facebooksida nu. Jävla galningar :cautious: Varje person som berättar om sin egen sjuka mops bemöts av ifrågasättanden istället för sympati. De beter sig som flatearthers, allt som motsäger deras världsbild måste vara en lögn.

Det intressanta tycker jag är att tex mops faktiskt hade längre nos förr i tiden, så det är ju inte som att man ändrar den till något "nytt och konstigt" om man får till en längre nos (och längre, slankare kropp) på dem, utan mer som att man går tillbaka till hur det var förr.
Ja, ingen bryr sig när hundar blir rynkigare och plattare. Men så fort det snackas om att man borde gå åt andra hållet… 🙄

Jag tänkte staffe först. 😅 Jag förstår och uppskattar att det är en målbild, men det är så många, många mil ifrån den engelska bulldoggen idag att jag inte vet hur det ska gå till.
Inte ens "olde english" som ju ska likna ursurpngsdoggen ser ut sådär.
Ser typ ut som en continental bulldog tycker jag. Men frågan är om det ens är värt att göra om den engelska bulldoggen, när det redan finns typ 10 raser som ska vara ”engelsk bulldogg men bättre”? Hur många behövs liksom? 😅

1729979592417.webp

Ser typ ut som en continental bulldog tycker jag. Men frågan är om det ens är värt att göra om den engelska bulldoggen, när det redan finns typ 10 raser som ska vara ”engelsk bulldogg men bättre”? Hur många behövs liksom? 😅

Visa bifogad fil 155730
Jag visste inte ens att de fanns. 😅 Men även där är bilderna inte lovande när jag spontant googlar. De ser inte alls ut som målbilden. Fortfarande massor med skinnrynkor och intryckta näsor.

Är det de här målbilderna som utställningsdomarna ska ha som idealet nu? Eller var ska det här målbilderna in i leken så att säga?

Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli rätt väg framåt.
https://www.skk.se/nyheter/2024/10/malbilder-visualiserar-forutsattningar-for-sundhet/
Intressant att målbilden för engelsk och fransk bulldogg är en lång svans. Har aldrig någonsin sett en med lång svans. Har någon av er?
Har tyvärr ingen koll på hur genetiken för lång resp kort svans ser ut, men ”screw tail” är ju förenat med flera hälsoproblem så jag förstår att det finns med i målbilden med lång svans.

Det är ju därför det står tydligt att långa, raka ryggar är målbilden och inte korta karpryggar som är vanligt nu.
En målbild enligt en avelsorganisation och vad som är lagligt är två olika saker.
Skulle ha mer förhoppning på om länsstyrelserna gick ut med att dom kommer bli hårdare när det kommer till avel på sjuka och defekta djur än när skk kommer med en målbild.

En målbild enligt en avelsorganisation och vad som är lagligt är två olika saker.
Skulle ha mer förhoppning på om länsstyrelserna gick ut med att dom kommer bli hårdare när det kommer till avel på sjuka och defekta djur än när skk kommer med en målbild.
Absolut.
Nu har jag dock inte diskuterat vad som är lagligt eller inte. (Och inte du heller vad jag kan se i ditt inlägg om ryggarna?)

Tänker mest på alla hundar som kommer lida på vägen dit om det nu blir så :(
Generationer hundar som kommer fortsätta ha ont och känns stress över att inte få ner ordentligt med luft i lungorna ens vid stillasittande :(

Generationer hundar som kommer fortsätta ha ont och känns stress över att inte få ner ordentligt med luft i lungorna ens vid stillasittande :(
Men de är ju så sööööööööööta?! 😍😍😍
Det är ju så gulligt när de grymtar och gruffar som en gris! 😍😍😍

:(
Jag håller med dig, jag tycker inte det är sött och gulligt, men det är ju folks argument för att köpa de hundarna.
Jag tycker att rynkiga nosar är gulliga, men frallor och mopsar är att ta det på tok för långt (eller kort om man ser till noslängden?).

Blir iofs inte fler som lider än vad det är i dagsläget. Det är såklart oacceptabelt att de lider - men får man igenom detta så kommer det ju minska antalet iaf.

En ren undran.. skulle boxern behöva vara med där också?
Alla brachycephaliska raser skulle nog behöva en målbild för sundhet. I det här fallet har de valt "värstingarna" som är långt gångna och vars problem inte bara sträcker sig till nosen. Det här kan ju vara ett tillfälle att reflektera över vad som görs i sin ras avel, varför och om det faktiskt är goda skäl. :)

Jag tänker att är man trög nog att inte se felet i att avla på hundarna som de ser ut idag, så kommer man knappast ändra sig på grund av en teckning 🤷‍♀️
Tyvärr håller jag nog med dig, men jag blir gärna motbevisad. Jag vill se att det nu också trycks på att aveln ska gå mot målbilderna, så att det inte bara blir fina teckningar och noll handling. Belöna inte dålig avel.

Det är ju faktiskt emot djurskyddslagen att avla så att djur lider. Och har man svårt att andas så är det ett lidande. Vilket gör det hela mycket sjukt att det fått fortgå!

Alla brachycephaliska raser skulle nog behöva en målbild för sundhet. I det här fallet har de valt "värstingarna" som är långt gångna och vars problem inte bara sträcker sig till nosen. Det här kan ju vara ett tillfälle att reflektera över vad som görs i sin ras avel, varför och om det faktiskt är goda skäl. :)

Tyvärr håller jag nog med dig, men jag blir gärna motbevisad. Jag vill se att det nu också trycks på att aveln ska gå mot målbilderna, så att det inte bara blir fina teckningar och noll handling. Belöna inte dålig avel.

Det är ju faktiskt emot djurskyddslagen att avla så att djur lider. Och har man svårt att andas så är det ett lidande. Vilket gör det hela mycket sjukt att det fått fortgå!
Jag tror att domare som stöttar den här typen av hundavel måste uteslutas. De som dömt fram de här extremerna kommer inte ändra sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar