Målbilder för trubbnosar.

Jag gissar att en anledning till att det för det mesta iaf anses vara bättre läge för petit brabancon är att de generellt sett är lättare i kropparna, längre och smidigare osv jämfört med tex mops och fralla. För mopsar och frallor är det ju så mycket mer än "bara" kort nos som är ett problem, det är ju hela kroppskonstruktionen.

Obs: jag tycker inte att någon hund ska ha en nos som sitter intryckt mellan ögonen. Jag är till 100% för "normal" kroppskonstruktion på alla husdjur oavsett art och ras. Men jag gissar att SKK inte kan/vill ta alla raser samtidigt utan åtminstone börjar med de som har mest problem och de raser som får mest negativa reaktioner bland allmänheten.
Jo, den jag kände var väldigt atletisk i kroppen men den lät ju inte som hundar med normal nos. Jag har ingen aning om åt vilket håll det går för den rasen, men skulle gissa på fel håll, och tycker det är synd att man inte försöker göra nåt åt en ras som det ändå finns hopp om s.a.s.

Mopsordens agerande skadar ju också SKKs anseende på ett sätt som ingen annan rasklubb kan matcha. Hur många gånger har man inte hört hur kasst det är med rasavel och SKK med mopsen som argument. Jag tycker det är svårt att argumentera emot för oavsett hur bra de flesta andra raser är så är det ett faktum att SKK företräder mopsaveln som den ser ut idag. Hur ska jag då kunna säga att de står för sund och funktionell hundavel?

Det är så jäkla sorgligt.
Jag kan förstå att en hundägare blir defensiv när någon påstår att hunden plågas, men att rasklubben kollektivt tar på skygglapparna och går in i det läget är helt barockt.

Jag kan också förstå att en rasklubb blir upprörd över hur processen gått till. Att man inte fått vara med i framtagandet av bilden, att man nu bara fått två veckors remisstid, osv. Oavsett vad man tycker i den frågan så är det rimligt att rasklubben reagerar på det.

Tittar man på de andra tre rasklubbarna är mitt intryck utifrån att de har ett betydligt mer professionellt förhållningssätt. Man uttalar sig kritiskt men på ett sätt där det framgår att det är klubben som ska jobba med frågan och man värnar om relationen med SKK.

Att som Mopsorden publikt samla in synpunker där kreti och pleti får spy galla över SKK är något helt annat. Man ser ju också på vilka som lämnar synpunkter och på vad de skriver hur utbredd hemmablindheten är.

Hur är läget för petit brabancon (och dess rasvarianter)? Deras nos ser ju väldigt ihoptryckt ut.

Mycket bättre men det finns tyvärr dåliga uppfödare som avlar på osunda hundar.
Till skillnad från mopsar så är det väldigt stor skillnad utseendemässigt, de kan se ut som mopsar med obefintlig nos, nosveck, alldeles för stora ögon osv.
Men du kan även utan större svårighet hitta uppfödare som avla på längre nos, inga veck, mindre ögon.
De har som tidigare nämnts även fördelen av att vara mer atletiska, smalare hals, ingen knorrsvans osv.
Men ja, aveln borde styras upp hårdare där med.

Jag kan också förstå att en rasklubb blir upprörd över hur processen gått till. Att man inte fått vara med i framtagandet av bilden, att man nu bara fått två veckors remisstid, osv. Oavsett vad man tycker i den frågan så är det rimligt att rasklubben reagerar på det.

Tittar man på de andra tre rasklubbarna är mitt intryck utifrån att de har ett betydligt mer professionellt förhållningssätt. Man uttalar sig kritiskt men på ett sätt där det framgår att det är klubben som ska jobba med frågan och man värnar om relationen med SKK.

Att som Mopsorden publikt samla in synpunker där kreti och pleti får spy galla över SKK är något helt annat. Man ser ju också på vilka som lämnar synpunkter och på vad de skriver hur utbredd hemmablindheten är.

Det kanske inte är så konstigt att rasklubben som inte tycker att nåt är fel med rasen inte varit med och tagit fram bilden?

Självklart inte! Jag tycker inte att de borde ha fått vara med och ta fram den. Men det är en sak jag kan förstå att klubben reagerar på, och en mer rimlig åsikt än ”vi har inga problem”.

Jag tycker nog att det hade varit mycket bättre om klubben varit inblandad. Nu har de ju varit väldigt motsträviga hela tiden, så det kanske inte gick, men inga rasklubbar gillar att bli överkörda. Så man bör göra väldigt mycket för att undvika det. Gjorde SKK tillräckligt? Det har jag inte tillräckligt med info för att veta.

Sen vet jag ju mycket väl att det finns många som inte tycker någon grad av trubbnosighet är okej och det komplicerar diskussionen och gör många defensiva. Jag skulle vara ute på barrikaderna och protestera lika mycket som mopsorden om SKK tog fram en målbild för boxern där nospartiet ska vara halva huvudets längd.

Men något måste ju absolut göras åt aveln på dessa fyra raser, det är det ingen tvekan om. Utöver de fyra fokusraserna så finns ju 30-40 andra raser med i BSI (Breed Specifik Instructions, förut SRD eller Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar) men det är ju olika gradering på hur "akut" läget är.

Jag tycker nog att det hade varit mycket bättre om klubben varit inblandad. Nu har de ju varit väldigt motsträviga hela tiden, så det kanske inte gick, men inga rasklubbar gillar att bli överkörda. Så man bör göra väldigt mycket för att undvika det. Gjorde SKK tillräckligt? Det har jag inte tillräckligt med info för att veta.

Sen vet jag ju mycket väl att det finns många som inte tycker någon grad av trubbnosighet är okej och det komplicerar diskussionen och gör många defensiva. Jag skulle vara ute på barrikaderna och protestera lika mycket som mopsorden om SKK tog fram en målbild för boxern där nospartiet ska vara halva huvudets längd.

Men något måste ju absolut göras åt aveln på dessa fyra raser, det är det ingen tvekan om. Utöver de fyra fokusraserna så finns ju 30-40 andra raser med i BSI (Breed Specifik Instructions, förut SRD eller Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar) men det är ju olika gradering på hur "akut" läget är.
Självklart gillar inga rasklubbar att bli överkörda. Men som det ser ut idag så måste antingen de eller SKK göra något, för annars kommer länsstyrelsen tvingas hoppa in, och då blir det väldigt knepigt eftersom större delen av populationen kommer föreläggas med avelsförbud. Och ska man läsa lagen noga så är det nog rent tekniskt olagligt att avla på de hundarna ändå. Anledningen till att de kommer undan är för att länsstyrelsen inte gör rutinkontroller av dem, men börjar folk anmäla (något jag starkt uppmanar!), så kommer de tvingas till ändring, och det fort. Man får inte avla på individer som kommer ge lidande - och att kunna andas borde nog ses som en rätt grundläggande grejj för att ha bra välfärd tänker jag.

Jag tror personligen att SKKs agerande (som jag inte vet mycket mer om än vad jag läst här) kommer av att de a) inser att det brinner i knutarna (se @SiZo s inlägg ovan) och b) att SKK faktiskt har tröttnat. Diverse projekt och arbeten om trubbnosars hälsa har drivits i ca tio år och det bör väl vara tillräckligt lång tid för att få rasklubbarna med sig.

I avvägningen mellan morot och piska är det nog så att 2024 är året då SKKs morötter tog slut för vissa rasklubbar.

Förstår dig precis.
Jag har också undrat över varför det bara är en handfull plattnosar som verkar få fokus. Alla plattnosar borde väl åtminstone vara påväg åt samma håll och många tom redan vara där.
Jag tror att om det omfattat väldigt många raser skulle det viftas bort.
Och nånstans måste man börja.

Tänk drömscenariot att det blir en förändring. Och man börjar titta kritiskt på fler hundar runt sig. Tänk drömmen att det blir lite skämmigt att ha en trubbnos.....

Tänk drömscenariot att det blir en förändring. Och man börjar titta kritiskt på fler hundar runt sig. Tänk drömmen att det blir lite skämmigt att ha en trubbnos.....

Mardrömmen, i min värld.

Tillägg: Inte undra på att folk sparkar bakut när de konfronteras med sådana åsikter.

Mardrömmen, i min värld.

Tillägg: Inte undra på att folk sparkar bakut när de konfronteras med sådana åsikter.
Tror du reagerar för att jag var slarvid i formuleringen. Ber om ursäkt.

Jag avser sjukligt trubbnosade - men borde varit tydligare.
(Har inte tänkt på boxrar som problem. Älskar dem! men skulle inte klara av intensiteten - är för skröplig)

Är väl lite extra upprörd just nu eftersom jag får upp en person som vänförslag. Personen har en profilbild med en hund som HELT saknar nos. Har inte sett några reaktioner. Själv mår jag illa när bilden dyker upp.

Tror du reagerar för att jag var slarvid i formuleringen. Ber om ursäkt.

Jag avser sjukligt trubbnosade - men borde varit tydligare.
(Har inte tänkt på boxrar som problem. Älskar dem! men skulle inte klara av intensiteten - är för skröplig)

Är väl lite extra upprörd just nu eftersom jag får upp en person som vänförslag. Personen har en profilbild med en hund som HELT saknar nos. Har inte sett några reaktioner. Själv mår jag illa när bilden dyker upp.

Då är jag med, tack för förtydligandet. :heart Jag vill inte heller ha några överdrifter inom någon ras, var sig det gäller grad av trubbnosighet eller mängd av hud eller nåt annat. Men samtidigt vill jag att våra brakycefala raser ska få finnas och även t.ex mastiffer, men att hypertyper ska försvinna.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama