Målbilder för trubbnosar.

Det får rätt mycket uppmärksamhet dock, både i svenska rasklubben och i Tyskland. Sen kommer man ju tyvärr inte åt alla som väljer att avla utanför Rottweilerklubben, eller rent av utanför SKK…

Lyckades inte kopiera ur remissförslaget till uppdaterade RAS, men för den som är intresserad:

Visa bifogad fil 155851

Det är ju liksom inte vanligast att de de som avlar oreggat deltar på exteriörbeskrivningar.
Fast de med korta nosar och breda käftar går bra på utställning och klarar exteriörbedömning för korning.

Min poäng är att det lyfts som ett problem, till skillnad från hur det verkar låta inom mopsordern, enligt det som beskrivs här.
Jo jag förstod det.
Men som med många andra extrema exteriörer fortsätter man att tyst okeja det genom att primera det på utställning och tycka det är ok på extriörbeskrivning.

Jämförelse- Schäfrarna som är utställningsräkor. Det har lyfts i åratal men inget händer. För många gillar att de ser ut så.

Jo jag förstod det.
Men som med många andra extrema exteriörer fortsätter man att tyst okeja det genom att primera det på utställning och tycka det är ok på extriörbeskrivning.

Jämförelse- Schäfrarna som är utställningsräkor. Det har lyfts i åratal men inget händer. För många gillar att de ser ut så.

Ja, det är svårt att ena folk i samma riktning… tyvärr :(

I vår (boxerns) rasstandard finns under rubriken Huvud följande formulering: " Nospartiet skall vara så brett och mäktigt som möjligt." Jag hade önskat att det åtföljdes av en påminnelse om den föreskrivna längden (1:2 mot hela skallen), för rent krasst så har du bara en viss volym att spela med. Ett längre nosparti får svårt att bli lika brett som ett kortare. Just nu är nästa mening "Huvudets skönhet beror på det harmoniska storleksförhållandet mellan nosparti och skalle. " och det säger egentligen samma sak för det harmoniska storleksförhållandet som eftersträvas är 1:2. Men det hade behövt vara tydligare.

Går man ner på underrubriken Ansikte och dess underrubrik Nosparti finner man detta: "Nospartiet skall vara mycket väl utvecklat i rummets tre dimensioner, alltså varken spetsigt eller smalt, kort eller grunt. " Så förutsättningarna finns där, bara man inte läser det som fan läser bibeln.

I vår (boxerns) rasstandard finns under rubriken Huvud följande formulering: " Nospartiet skall vara så brett och mäktigt som möjligt." Jag hade önskat att det åtföljdes av en påminnelse om den föreskrivna längden (1:2 mot hela skallen), för rent krasst så har du bara en viss volym att spela med. Ett längre nosparti får svårt att bli lika brett som ett kortare. Just nu är nästa mening "Huvudets skönhet beror på det harmoniska storleksförhållandet mellan nosparti och skalle. " och det säger egentligen samma sak för det harmoniska storleksförhållandet som eftersträvas är 1:2. Men det hade behövt vara tydligare.

Går man ner på underrubriken Ansikte och dess underrubrik Nosparti finner man detta: "Nospartiet skall vara mycket väl utvecklat i rummets tre dimensioner, alltså varken spetsigt eller smalt, kort eller grunt. " Så förutsättningarna finns där, bara man inte läser det som fan läser bibeln.

I rottweilerns rasstandard räknas nospart vars längd är mindre än 40% av huvudets längd som fel (dock inte allvarligt eller diskvalificerande). Sen finns det ju meningar som är öppna för tolkning också, tex att huvudet inte ska vara ”överdrivet brett”.

I rottweilerns rasstandard räknas nospart vars längd är mindre än 40% av huvudets längd som fel (dock inte allvarligt eller diskvalificerande). Sen finns det ju meningar som är öppna för tolkning också, tex att huvudet inte ska vara ”överdrivet brett”.

Ja precis, samma med meningen "så brett och mäktigt som möjligt". Den har gjort att många fokuserat på just bredden och tappat längd. "som möjligt" betyder ju underförstått "som möjligt medan man fortfarande uppfyller de andra kraven".

Sen ska jag absolut inte sticka under stol med att det FINNS hemska exemplar av boxer ute i Europa (och säkert nån här också som jag inte träffat). Har sett bilder på en hane som såg ut som en bostonterrier i huvudet, men tack och lov är det ovanligt.

Det känns som att Storbritannien är en av dom länderna där jag ofta ser bilder på knipta näsborrar på boxrar, tråkigt nog

Det känns som att Storbritannien är en av dom länderna där jag ofta ser bilder på knipta näsborrar på boxrar, tråkigt nog

Intressant. Jag har överlag ganska dålig koll på de brittiska boxrarna, de har visserligen ofta lite längre nosparti än de kontinentala men tenderar också att ha tunga och blöta huvuden med mycket rynkor. Har inte tänkt på hur det ser ut med näsborrarna, får kika på det.

Vi pratade just om dessa riskfaktorer och hur boxer ligger till i förhållande till de fyra fokusraserna på helgens uppfödarträff. Och du har helt rätt i att vi har ett mycket mindre problem med övervikt, även bland utställningshundar. Det är sällan att en domare vill ha en boxer i för högt hull, tack och lov.

Det finns boxer som behövt opereras, men de är inte många, och åtminstone i Sverige har vi en ganska god konsensus om att vi behöver få fler hundar med 1:2 proportioner i huvudet och att vi måste passa näsborrarna och halsarna.

Jag tror det även hjälper att det är en brukshund. Inte många inom bruks som vill ha en snörvlande, tjock hund som knappt kan andas, det är ju mer "godkänt" hos sällskapshundar.

Det finns iallafall ingenting som kan motivera att röra oss i den riktning som SKK nu gör. Min egen mops och flera andra jag känner följer dagens rasstandard mycket väl och lider inte av NÅGOT av de problem som SKK anser sig ”åtgärda” i denna målbilden.

Från Mopsorderns hemsida, de har startat en diskussionssida gällande SKKs målbild.

:crazy:O_o:turd::turd::turd:

Det finns iallafall ingenting som kan motivera att röra oss i den riktning som SKK nu gör. Min egen mops och flera andra jag känner följer dagens rasstandard mycket väl och lider inte av NÅGOT av de problem som SKK anser sig ”åtgärda” i denna målbilden.

Från Mopsorderns hemsida, de har startat en diskussionssida gällande SKKs målbild.

Önskar att jag kunde bli förvånad...

Det är så jäkla sorgligt.
Jag kan förstå att en hundägare blir defensiv när någon påstår att hunden plågas, men att rasklubben kollektivt tar på skygglapparna och går in i det läget är helt barockt.

Undrar vad de tycker om cavailerklubbens inkorsningsprojekt.

Rkktigt tråkigt att de inte tar chansen och har en ärlig diskussion om problematiken, vilket i tur kan leda till något gott för hundarna långsiktigt. Även saker man inte vill höra kan vara nyttigt för en.

Tror inte det är toppen. Vår granne har två. Hade en tredje till i våras. Då fick de ta bort den pga diverse problem kopplade till andningen. De andra två låter lika illa.
Min sambo kallar dem för cykelpumparna.
Jag har känt en, visserligen lite chihuahua i den men såg ut som en renrasig petit brabancon. Den var lite grymtande. Man ville liksom ta tag om nosen och dra ut den, det ser ju t.o.m obehagligt ut. Tänkte att det var konstigt att SKK inte nämner dessa, de kanske inte är försent att rädda så dumt att inte göra nåt nu bara för att det inte är lika illa som vissa andra raser?

Edit: det där blev lite svamligt ser jag, trött.

Jag har känt en, visserligen lite chihuahua i den men såg ut som en renrasig petit brabancon. Den var lite grymtande. Man ville liksom ta tag om nosen och dra ut den, det ser ju t.o.m obehagligt ut. Tänkte att det var konstigt att SKK inte nämner dessa, de kanske inte är försent att rädda så dumt att inte göra nåt nu bara för att det inte är lika illa som vissa andra raser?

Förstår dig precis.
Jag har också undrat över varför det bara är en handfull plattnosar som verkar få fokus. Alla plattnosar borde väl åtminstone vara påväg åt samma håll och många tom redan vara där.

Jag gissar att en anledning till att det för det mesta iaf anses vara bättre läge för petit brabancon är att de generellt sett är lättare i kropparna, längre och smidigare osv jämfört med tex mops och fralla. För mopsar och frallor är det ju så mycket mer än "bara" kort nos som är ett problem, det är ju hela kroppskonstruktionen.

Obs: jag tycker inte att någon hund ska ha en nos som sitter intryckt mellan ögonen. Jag är till 100% för "normal" kroppskonstruktion på alla husdjur oavsett art och ras. Men jag gissar att SKK inte kan/vill ta alla raser samtidigt utan åtminstone börjar med de som har mest problem och de raser som får mest negativa reaktioner bland allmänheten.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama