Målbilder för trubbnosar.

På sällskapsraserna fyller det ingen speciell funktion vad jag vet. Boxer (och ursprungligen bulldog) togs fram som kortskalliga, uppnästa hundar för ett brett och bra gripande när de skulle hålla fast jaktbyten.

Jag har också oerhört svårt att ta dig på allvar när du påstår att mina hundar har "väldigt knipta näsborrar" och att underbett skulle medföra några hälsoproblem.
Men den korta nosen fyller ingen funktion längre och är mer till skada än nytta.
Det går inte att blunda för att många boxrar har problem och att man bör selektera bort en rad djur ur aveln för att gå mot längre nos.

Fast ... mina hundar har inga andningsproblem? Så uppenbarligen är inte dessa näsborrar, som dessutom anses som öppna och inte knipta, ett problem?
Mopsarna och frallorna har inte heller andningsproblem om man ska tro deras ägare 🤷‍♀️

Även om inte boxern har samma problem som fralla och mops har, så måste man ju öppna ögonen. Mops och fralla hade inte heller problem för flera år sedan, men pga att man blundade för att det gick utför så har de nu problem. Gör inte samma misstag med boxer tänker jag, blunda inte för att det går utför. Då sitter boxern i samma skit också snart..

Bästa bilden jag hittade på min fralla. Levnadsglad, alltid pigg och glad med på allt jag hittade på. Inga problem med andning. Jag älskade verkligen hur min hund var, och jag har inte hittat någon annan ras som är korthårig, clownig, självständig, på samma vis som frallan. Det skulle väl vara bullterrier, men den är snäppet envisare...
1000019805.webp

Det där har jag också reagerat på. Mopsfolket går bananas och raljerar över att SKK ska skapa en egen ras eftersom rasens hemland är UK och de kommer aldrig acceptera SKK:s nya standard. Men jag kan inte begripa varför målbilden (målbilden är ju inte EXAKT hur den ska se ut heller...) över mops inte skulle rymmas inom befintlig standard. Bland annat det du skriver om huvudet.

I domarkompendiet för mops står det dessutom så här:

Nosparti: Nospartiets form är väl beskrivet. ”Kort”, alltså inte platt och nämnandet av uppnäsa som fel indikerar en viss noslängd… Det är intressanta iakttagelser med tanke på viss förekomst av ögon- och respirationsproblem hos dagens mopsar. Man skall komma ihåg att standarden aldrig krävt platt nosparti eller att det skall finnas en nosrynka, varken hel eller delad…
Ja, det handlar ju mer om tolkning än att man måste ändra orden i standarden (för det är hur krångligt som helst). Lyssnade på en föreläsning om terriers igår och de nämnde hur standarden för skottar säger att de ska ha korta ben men vara rörliga. När standarden skrevs var den baserad på skottar med 10 cm mellan mage och mark, nu är det 8 cm istället. Standarden är ju samma men folk föredrog korta ben. Så man måste typ ändra på domarna (och uppfödarna) snarare än standarden. Hur det nu ska gå till.

Bästa bilden jag hittade på min fralla. Levnadsglad, alltid pigg och glad med på allt jag hittade på. Inga problem med andning. Jag älskade verkligen hur min hund var, och jag har inte hittat någon annan ras som är korthårig, clownig, självständig, på samma vis som frallan. Det skulle väl vara bullterrier, men den är snäppet envisare...
Staffe, Dvärgschnauser och vissa sällskapsterriers skulle jag tro ger dig det med färre hälsoproblem. Nu är ju de dock aktivare, just för att de är friskare.
:)

Ja, det handlar ju mer om tolkning än att man måste ändra orden i standarden (för det är hur krångligt som helst). Lyssnade på en föreläsning om terriers igår och de nämnde hur standarden för skottar säger att de ska ha korta ben men vara rörliga. När standarden skrevs var den baserad på skottar med 10 cm mellan mage och mark, nu är det 8 cm istället. Standarden är ju samma men folk föredrog korta ben. Så man måste typ ändra på domarna (och uppfödarna) snarare än standarden. Hur det nu ska gå till.
Likadant med tex afghanhund. Där var "lång päls" från början mer för att beskriva att pälsen är lång på kroppen jämfört med saluki. Det var inte tal om hundar med så otroligt lång päls att det gör hela hunden långsam osv. Idag finns regler om att man inte får tävla kapplöpning eller lure coursing med klippt afghan, helt enkelt för att de får en på tok för stor fördel av att bli av med sin långa päls, och det "går inte" att komma till utställning med klippt päls, så då anpassas reglerna efter det. De afghanhundar som importeras från ursprungsländer eller avlas aktivt för kapplöpning har inte samma extrema pälsar.

Tillägg: jag tror en stor del av problemet är konkurrensbedömningarna på utställningarna. När man ska ta fram den mest rastypiska av redan rastypiska hundar... Står det "korta ben" eller "kort nos" eller "lång päls" i standarden är det nog lätt att man då börjar ta de med lite för kort/långt någonting som vinnare, och många vill ju avla mot just vinnande hundar osv...

Nu läser du vad jag skrev som fan läser bibeln. Om jag inom rasen boxer väljer (och boxern är en brakycefal ras, dvs nosen är kortare än på en schäfer) så väljer jag hellre en hund som ligger lite under 1:2 med bra näsborrar än en som ligger på 1:2 och har knipta näsborrar.
Jag ser på dina bilder att de har både kort nos och knipta näsborrar. Så svart på vitt så har du ju inte valt det ena eller det andra, utan båda. Därav min fråga. Vad du säger att du skulle göra och vad dina handlingar talar för verkar vara två skilda saker nämligen.

Mopsarna och frallorna har inte heller andningsproblem om man ska tro deras ägare 🤷‍♀️
Men hur många av dem visar fysiskt att de klarar av att leva ett fullgott liv? Det gör alla boxrar jag känner. Det finns säkert de som har problem, men de flesta har det inte.

Även om inte boxern har samma problem som fralla och mops har, så måste man ju öppna ögonen. Mops och fralla hade inte heller problem för flera år sedan, men pga att man blundade för att det gick utför så har de nu problem. Gör inte samma misstag med boxer tänker jag, blunda inte för att det går utför. Då sitter boxern i samma skit också snart..

Nej, det går inte utför, i alla fall inte i Sverige. Och föredömligt många internationella domare pratar också om vikten av bra noslängd och bra näsborrar under sina bedömningar. Inte alla, det finns absolut de som inte ändrat sig, men det är stor skillnad mot för 10 år sen.

Jag ser på dina bilder att de har både kort nos och knipta näsborrar. Så svart på vitt så har du ju inte valt det ena eller det andra, utan båda. Därav min fråga. Vad du säger att du skulle göra och vad dina handlingar talar för verkar vara två skilda saker nämligen.

Uppenbarligen definierar vi inte varken kort eller knipt på samma sätt, så det gör en diskussion ganska meningslös. Men du kan ju kanske tala om för mig hur lång du tycker en boxers nos ska vara för att inte vara kort? Och hur näsborrarna ska se ut för att inte vara knipta?

Men hur många av dem visar fysiskt att de klarar av att leva ett fullgott liv? Det gör alla boxrar jag känner. Det finns säkert de som har problem, men de flesta har det inte.

Nej, det går inte utför, i alla fall inte i Sverige. Och föredömligt många internationella domare pratar också om vikten av bra noslängd och bra näsborrar under sina bedömningar. Inte alla, det finns absolut de som inte ändrat sig, men det är stor skillnad mot för 10 år sen.

Uppenbarligen definierar vi inte varken kort eller knipt på samma sätt, så det gör en diskussion ganska meningslös. Men du kan ju kanske tala om för mig hur lång du tycker en boxers nos ska vara för att inte vara kort? Och hur näsborrarna ska se ut för att inte vara knipta?
Så du tycker alltså inte att dina boxer har kort nos, brachycephal, eller knipta näsborrar?

Djur har ofta en otrolig förmåga att pusha sig själva trots smärtor och andra tillkortakommanden i hälsan.
Jag tänker att även om en hund inte tydligt visar på andningssvårigheter så kan de ändå ha det jobbigare än normalhunden.

Bästa bilden jag hittade på min fralla. Levnadsglad, alltid pigg och glad med på allt jag hittade på. Inga problem med andning. Jag älskade verkligen hur min hund var, och jag har inte hittat någon annan ras som är korthårig, clownig, självständig, på samma vis som frallan. Det skulle väl vara bullterrier, men den är snäppet envisare...Visa bifogad fil 156338
Aningen svårt att se eftersom bilden är rakt framifrån, men den hunden verkar ju faktiskt HA en nos, om än kort, och alltså inte alls det där "platta" ansiktet. Och den har vad jag kan se runda fina näsborrar som inte alls är knipta. Och det är väl den sorten vi borde avla på - hos både mops, fralla och övriga brachycefala raser!

Angående andra raser med de egenskaper du beskriver så hade jag nog kunnat tänka mig att DSG eller någon av de mindre terrierraserna kan passa. Just DSG är ju korthårig, medan de flesta terriers är strävhåriga om det spelar roll? Jag har själv haft en cairnterrier och det är en ras jag gärna rekommenderar som aktiv och rolig sällskapshund - glad, positiv, med på allting, men också lite lagom egensinnig :D (jag ska nog ha en sån när jag blir pensionär och inte orkar med de aktiva isländska fårhundarna som jag har nu)

Om hälsoläget är så kritiskt att det inte går att selektera avelsdjur som uppfyller kravet: "fria andningsvägar", är ju boxern i samma låda som bulldog, mops och fralla.

Vidare på den känns det ju absurt att fria andningsvägar ens ska diskuteras eller ingå i någon slags avelsplan. Det borde ju vara en total ickefråga, typ som att valpar bör födas med 4 ben var, det står väl knappast i någon avelsplan utan det bara är självklart. Lika självklart borde det väl vara med luft. 😒

Enkelt och snabbt sätt att mäta förhållanden mellan olika kroppsdelar bör vara att ta en bild och mäta på den.
Har faktiskt full förståelse att det blir svårt att mäta på hunden eftersom det är nog svårt ofta att ge vaccin i näsan på andras hundar.

Att ta in teknik i hundutställning bör ju inte vara så svårt mht hur mycket teknik som används idag.

Så du tycker alltså inte att dina boxer har kort nos, brachycephal, eller knipta näsborrar?

Jo de är så klart brakycefala. De ska vara det. När jag skriver att jag hellre tar en lite kortare nos än för knipta näsborrar talar jag naturligtvis om ett val mellan två boxrar. Som alltså båda kommer vara brakycefala. Det var ju liksom grundförutsättningen för diskussionen.

Nej, jag anser inte att deras näsborrarna är knipta och jag grundar det bland annat på BSI-dokumentet.

Enkelt och snabbt sätt att mäta förhållanden mellan olika kroppsdelar bör vara att ta en bild och mäta på den.
Har faktiskt full förståelse att det blir svårt att mäta på hunden eftersom det är nog svårt ofta att ge vaccin i näsan på andras hundar.

Har man sett tandvisning på en boxerutställning så har man en aning om hur mätning skulle kunna se ut. ;P En översocial boxer som försöker hälsa på en främling som samtidigt ska titta den i munnen. Och 90% av de som ställer ut gör det max ett par gånger om året och har aldrig tränat innan.

Att ta in teknik i hundutställning bör ju inte vara så svårt mht hur mycket teknik som används idag.

Jag tror också att det vore väldigt intressant om vi kunde göra det lite mer "högteknologiskt". Det är ju inte helt lätt att ta en helt korrekt sidobild av ett huvud, men det går säkert att utveckla programvara som kan känna av hur man ska hålla kameran för att få rätt vinkel.

Däremot att alla klubbar som anordnar utställning ska ha tillgång till sån teknik ligger nog en bit bort.

Bästa bilden jag hittade på min fralla. Levnadsglad, alltid pigg och glad med på allt jag hittade på. Inga problem med andning. Jag älskade verkligen hur min hund var, och jag har inte hittat någon annan ras som är korthårig, clownig, självständig, på samma vis som frallan. Det skulle väl vara bullterrier, men den är snäppet envisare...Visa bifogad fil 156338
Låter ju som en… hund.
Alla hundar är pigga glada och med på det man hittar på, det är liksom själva definitionen av en hund.

Du är den andra i tråden som påstår att trubbnosar är hund med stort h och jag fortsätter vara helt oförstående inför det :)

På sällskapsraserna fyller det ingen speciell funktion vad jag vet. Boxer (och ursprungligen bulldog) togs fram som kortskalliga, uppnästa hundar för ett brett och bra gripande när de skulle hålla fast jaktbyten.

Jag har också oerhört svårt att ta dig på allvar när du påstår att mina hundar har "väldigt knipta näsborrar" och att underbett skulle medföra några hälsoproblem.

Det är möjligt att det var tanken bakom rasen, men med facit i handen så kan man väl inte påstå att det stämmer? Hur skulle en hund få bättre grepp när de får kortare nos så tänderna knappt får plats som de ska och problem att andas genom näsan? De flesta jakthundar jag känner till som används och avlas på funktion har en lång nos.

Staffe, Dvärgschnauser och vissa sällskapsterriers skulle jag tro ger dig det med färre hälsoproblem. Nu är ju de dock aktivare, just för att de är friskare.
:)
Jag gav ungefär samma förslag när en annan användare hävdade att mops var något alldeles extra, uppenbarligen har jag missat vad det är som är unikt både med mops och fralla 😄

Det är möjligt att det var tanken bakom rasen, men med facit i handen så kan man väl inte påstå att det stämmer? Hur skulle en hund få bättre grepp när de får kortare nos så tänderna knappt får plats som de ska och problem att andas genom näsan? De flesta jakthundar jag känner till som används och avlas på funktion har en lång nos.

Ja fast de flesta jakthundar ska inte in och hålla fast ett levande vildsvin eller annat större djur. Tanken är (var) att en uppnäsa innebär att näsborrarna inte trycks in mot bytesdjuret under fasthållningen.

Jag kan inte svara på hur väl det fungerade, men det är grunden till aveln under en tid då ju hundar avlades för funktion.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar