Målbilder för trubbnosar.

Nakenhund om päls är så betungande 😅
Dom är roliga kvicka och glada om man inte väljer att köpa en med rädslor.
Dsg är också ett fint alternativ och pinnar är inte alldeles hemska heller.

Någonstans får man vara beredd på att en hund är en hund man kan inte räkna med att en hund ska kräva noll engegemang motion och tid genom att köpa en hund som är så sjuk så den inte orkar kräva att få vara hund 😭
Pinnar är värsta sortens hund o ovanpå det INGEN småhund. aveln på mentalitet är urusel.

Att dom är sjukt roliga o gör saker som dom flesta andra raser inte ens skulle komma på. detta i kombo med div krumbukter gör dom väldigt charmiga o sjukt roliga, har aldrig skrattat så mycket som när jag haft en kull frallavalpar , att dom sen är fullständigt orädda o självmordspiloter det ger en dom grå stråna på huvudet en skjuts.
Hade det sett lika roligt ut om dom inte hade det utseende dom har tror du? För i övrigt låter det ju som vilket gäng terriers som helst :)

Pinnar är värsta sortens hund o ovanpå det INGEN småhund. aveln på mentalitet är urusel.
Dvärgpinchers är små hundar men själva poängen med inlägget var att det finns inte alltid en ras som är perfekt för alla.
Något får man tumma på och det är otroligt trist när det blir hundens hälsa.

Kruxet är nog punkten inte kräva någonting?
En frisk hund eller ett djur överhuvudtaget kommer alltid behöva mer motion än en som har ont i rygg ben och svårigheter att få ner luft och därmed dämpas av det.
Jag sa att jag ville ha en hund som inte kräver så mkt stimulans, motion genom promenader är inget problem.

Men det är ju uppenbart att ett platt ansikte inte stärker ett bett om bytet. Man kanske trodde det på 30-40-talet men idag vet man bättre och då borde man kanske se över rasstandardennom den innehåller rena faktafel?
Det är oavsett om det står i rasstandarden eller inte ett felaktigt påstående som man bör sluta nyttja som argument.
Att det blir en efterkonstruktion är för att argumentet används för att avla mer platt än förr. Man använder det som ursäkt för att kunna avla extremt.

Skrev jag att det stärker bettet? Man ansåg att de kunde hålla längre och mer i närkamp eftersom uppnäsan gjorde att näsborrarna inte trycktes mot bytesdjuret.

Och nej, man använder inte det som ett argument för att avla extremt. Jag tog upp det för att någon frågade varför det finns brakycefala raser. Jag förklarade då boxerns historia. Den "ras" som boxern har sitt ursprung i var en mastifftyp som användes vid storviltsjakt.

Alltså jag tvivlar inte på att dina boxrar är fullt funktionella och inte har några andningsproblem. Däremot kan man ju inte rimligtvis påstå att deras näsor ser normala ut för en hund. Det är väl ändå självklart att helt öppna näsborrar är vad man ska sträva efter i alla raser och att man behöver arbeta aktivt för att dessa knipta näsborrar ska försvinna ur rasen. Om dina hundar är snittet för rasen betyder ju det att det också finns många hundar som är påverkade av rejält knipta näsborrar.

Så du tycker då att SKK är helt dumma i huvudet för att de anser att öppna näsborrar börjar nånstans kring feta kommatecken? Dvs de anses ge fullt god andningsfunktion som inte orsakar något lidande?

Nej, de ser inte ut som de hos en icke-brakycefal ras. Det betyder inte per automatik att de inte faller inom "tillräckligt öppna". Skulle mer öppna vara bättre? Ja så klart.

Så det är inte skillnad i clownighet, utan mer will to please?

Hm... Vinthundar har ju i regel låg will to please, finns det någon sådan som är clownig tro? 🤔
Ja, enligt min uppfattning så är det det som är skillnaden mellan tex pudel och fralla. Vinthundar har absolut varit på min lista, men har fallit på att jag inte har tillgång till utrymme för dem att springa på, och att jag inte vill ha en stor bil för att kunna transportera dem någonstans för att de ska kunna springa😊 Jag tycker tex saluki verkar trevliga.

Skulle 11,5 år vara en hög ålder menar du? För en liten hund?
Jag håller med dig. Det kändes som en låg ålder för en liten hund. Hade det varit en GD så hade jag varit imponerad, men tillomed vanliga typ labradorer, schäfrar och andra "mellanhundar" blir äldre än så.

Mina små är 10 år och det är lika mycket fart i dem som när de var 5 liksom. Förra hunden blev 16,5, och hade nog kunnat bli betydligt äldre om jag hade varit bekväm med att ha henne i sämre skick. För hon var inte sjuk då, sprang fortfarande i rasande fart efter pinnar osv.

Men varför inte välja en frisk clownhund och lägga lite mer tid på motion och aktivitet just för att hunden är frisk och mår bra och orkar röra sig?

Vi har ju den släthåriga kromisen tex?

Alltså du behöver inte ge mig rastips, och jag ska inte köpa nån mops heller 🙂 Jag propagerar inte för att nån ska välja mops såsom de ser ut.Men jag tycker man måste kunna få säga att man gillar mopsars sätt att vara utan att genast få höra att detta är hittepå. Men det är min åsikt.

Alltså du behöver inte ge mig rastips, och jag ska inte köpa nån mops heller 🙂 Jag propagerar inte för att nån ska välja mops såsom de ser ut.Men jag tycker man måste kunna få säga att man gillar mopsars sätt att vara utan att genast få höra att detta är hittepå. Men det är min åsikt.
Absolut. Men jag tycker att det är vettigt att då ha en diskussion om hur pass mycket av deras sätt att vara har med att göra att de inte kan andas ordentligt, att de potentiellt har rätt ont i kroppen osv osv. Det lär påverka deras beteende, och det är väldigt bra att ha det i bakhuvudet tänker jag.

20240730_085711.webp

50% av alla bilder på min Frallamix. Oroade mig massor för hennes andning från början men det är inte ork det handlar om utan vilja. Mycket egna åsikter. Lyckligtvis är hon följsam när hon är lös, för detta är inte riktigt min kopp te. Hon har lärt hanen också.

Absolut. Men jag tycker att det är vettigt att då ha en diskussion om hur pass mycket av deras sätt att vara har med att göra att de inte kan andas ordentligt, att de potentiellt har rätt ont i kroppen osv osv. Det lär påverka deras beteende, och det är väldigt bra att ha det i bakhuvudet tänker jag.
Det tänker jag också. Snorkandet, snufflandet, "klumpigheten" och rultandet som jag ofta tycker att jag ser i frallor och mopsar till exempel och som jag tror många betraktar som "clownigt". De är helt enkelt inte särskilt smidiga och rörliga.

Den absolut roligaste och mest humoristiska hund som hittade på en massa knas och gav mig mycket skratt var en Schäfer.
Jag tror inte alls att det hänger på ras. Kanske att man är mer benägen att se nått som liknas charm och humor i en del utseenden ihop med betenden, och att att det är olika vad man läser in i det.
Ja jag har sagt det förut men det största som skiljde de utställningschampion-mopsar jag var dagmatte åt runt 2007-2008 från mina bedlingtons var att mina hundar kunde röra sig normalt och andas.
Samma "clownighet" hos båda men mopsarna rörde sig "roligt", tultade omkring, gjorde "krumbukter", rullade ner i diken, stod på ansiktet stup i kvarten och lät som små grisar. Alla barn var ÖVERförtjusta.

Mina hundar kunde röra sig som hundar ska och andas som vilken levande varelse som helst förtjänar så de såg ju inte lika "roliga" ut. Roliga då för de som inte förstår eller vill förstå att de "roliga rörelserna" beror på felskapta ryggar och diverse andra fysiska problem. Jag föredrar clownighet baserat på personlighet och inte på rörelsehinder.
(Gällde förstås även min bästa finaste favorit, havanaisen Professorn, men han fick aldrig bli vuxen så det är svårare att jämföra)

Ja det är väl svårt till omöjligt att separera en hunds personlighet från dess fysik oavsett ras, tror jag.

Och ÄNDÅ tror jag att en framtida mops som kan andas och är fri från t.ex. hudbesvär och allergi kan ha något att ge som är unikt. Men jag VET ju inte. Jag tror bara inte på alternativen ”tvärförbjud dem nu”/”fortsätt som förr”.

Ja det är väl svårt till omöjligt att separera en hunds personlighet från dess fysik oavsett ras, tror jag.

Och ÄNDÅ tror jag att en framtida mops som kan andas och är fri från t.ex. hudbesvär och allergi kan ha något att ge som är unikt. Men jag VET ju inte. Jag tror bara inte på alternativen ”tvärförbjud dem nu”/”fortsätt som förr”.
I sak håller jag med dig. Men det hänger ju på att uppfödarna tar sitt ansvar och vänder båten i rätt riktning. Och tyvärr verkar de inte ha något större intresse i det.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar