Målbilder för trubbnosar.

Jag gillar ju det intensiva, och min hund var snäll med alla hundar han träffade och lekte gärna länge. Hans bästa kompis var min systers mas, men han tyckte hon var lite läskig för hon sprang alltid på honom och fällde honom. Men de jagade gärna varandra och min lekte gärna med frisbees och badade och simmade. Så han var som en vanlig hund, inte pigg för att vara trubbnos. Upplevde aldrig några problem med värme heller, och han sov helst under täcket med mig, utan att snarka. Men som jag skrev tidigare för så gillar jag inte hundar som flamsar eller fjäskar och har hög will to please, det är inte det jag vill ha i en hund. Jag vill ha en hund som är självständig, men som iaf går att få grundlydnad på, som tar egna initiativ och som har egen vilja. Klart det finns i andra raser, men jag har inte hittat allt i samma hund, och tills jag ramlar över ännu en omplaceringsfralla som är likadan så är jag utan hund. I övrigt gillar jag terriers, och dvärgschnauzer, men det betyder inte att jag vill leva med dem eller kan ge dem en tillvaro som de mår bra av. Jag vet mina begränsningar som hundägare, och därför är jag utan hund.
Låter precis som en pumi, förutom pälsen då ☺️ Står nog t o m i rasbeskrivningen att den är en clown 🤡

Det tänker jag också. Snorkandet, snufflandet, "klumpigheten" och rultandet som jag ofta tycker att jag ser i frallor och mopsar till exempel och som jag tror många betraktar som "clownigt". De är helt enkelt inte särskilt smidiga och rörliga.

Clown är en välanvänd beskrivning på boxer också. Jag har inte haft nån annan ras så kan inte jämföra, men om jag ser på hur mina kan bete sig på träning jämfört med de andra brukshundarna så finns det saker som en boxer gör (och sättet som det görs på) som jag inte skulle förvänta mig från en schäfer.

Alltså du behöver inte ge mig rastips, och jag ska inte köpa nån mops heller 🙂 Jag propagerar inte för att nån ska välja mops såsom de ser ut.Men jag tycker man måste kunna få säga att man gillar mopsars sätt att vara utan att genast få höra att detta är hittepå. Men det är min åsikt.
Det gör jag inte heller men eftersom det är ett diskussionsforum (väl?) så svarar jag att jag inte förstår vad som är så oerhört speciellt med en mops personlighet.

Clown är en välanvänd beskrivning på boxer också. Jag har inte haft nån annan ras så kan inte jämföra, men om jag ser på hur mina kan bete sig på träning jämfört med de andra brukshundarna så finns det saker som en boxer gör (och sättet som det görs på) som jag inte skulle förvänta mig från en schäfer.
Det finns ju saker som gör att vi fastnar för de raser vi väljer, fast det andra brukar beskriva som "clownigt" hos till exempel mopsar och bullraser och liknande tycker jag mest är brötigt. En trevlig fralla har jag aldrig träffat. :p En busig vinthund däremot - det är kul! En peppig terrier är också kul, ochen fräsig husky! Det är hundar med humor för mig.

Sedan ser man väl det positiva i de drag man gillar även om de kan vara problematiska ibland. Jag är fullt medveten om att mycket jag gillar med shiban som gör dem lite svårtillgängliga och besvärliga inte alltid är bra saker, ändå kallas de "sassy" och "primadonnor" och "kungligheter" istället för osäkra och reserverade till exempel.

Det gör jag inte heller men eftersom det är ett diskussionsforum (väl?) så svarar jag att jag inte förstår vad som är så oerhört speciellt med en mops personlighet.
Jag förstår. Och jag tror det är svårt att punkta upp, helt enkelt. Och jag fattar också att det är ett känslomässigt argument - men personligen har jag nog svårt att se att känslor inte skulle finnas med i vilka typer av hundar vi gillar och dras till (sedan finns det förhoppningsvis alltid rationella argument med också när man väljer att skaffa hund).

Och jag är alltså helt på det klara med att många blir blinda för just deras trubbnosindivids dåliga hälsa. Det är ett problem. Jag vill inte på något sätt hävda att den som kritiserar trubbnosaveln eller trubbnosars hälsa har fel. Och jag kan i nuläget inte argumentera för att någon skulle gynnas av att folk väljer t.ex. mops istället för andra sällskapsraser - men jag kan förstå varför det sker.

Visa bifogad fil 156380

50% av alla bilder på min Frallamix. Oroade mig massor för hennes andning från början men det är inte ork det handlar om utan vilja. Mycket egna åsikter. Lyckligtvis är hon följsam när hon är lös, för detta är inte riktigt min kopp te. Hon har lärt hanen också.
Typ som mina salukis då :p Ena damen här hemma "orkar inte gå" om vi går hemåt en dag med fint väder, om vi vänder, då har hon plötsligt hur mycket energi som helst. Unga dåren, hon gör istället så att hon försöker fysiskt stoppa mig. Antingen genom att bita tag i kopplet och springa åt ett annat håll, som att det då är hennes tur att gå promenad med mig, eller så stannar hon framför mina fötter för att hindra mig att gå. Likadant gör hon mot våra vänner.

Alla mina salukis har genomgående haft många(!) starka åsikter och idéer om det mesta, och försöker jag bestämma något utan att ha dem med på samma spår, ja då går de åt andra hållet och tycker att jag är pisstråkig. Det är sådant som gör att jag tycker att det är så otroligt kul att leva med dem, jag skrattar högt åt dem flera gånger varje dag. Och inte en enda gång behöver jag oroa mig för deras andning, oavsett väder.

Ändå brukar vinthundar inte sällan beskrivas som "tråkiga", samtidigt som flertalet trubbnosar är "clowniga och roliga". Men flera trubbnosar är ju också glada i allt och alla, vinthundarna är nog tråkiga innan man lärt känna dem. De ser sällan någon nytta med att bete sig likadant mot en främling som med en familjemedlem.

Sedan tänker jag att det beteendet inte skulle försvinna bara för att boxern fick en nos. :)

Låter ju som en… hund.
Alla hundar är pigga glada och med på det man hittar på, det är liksom själva definitionen av en hund.

Du är den andra i tråden som påstår att trubbnosar är hund med stort h och jag fortsätter vara helt oförstående inför det :)

Och jag förstår inte hur det kan vara något som för en hundägare är svårt att förstå?

Min uppfattning är att om inte alla så i allafall de allra flesta hundägare som fastnat vid en ras anser att den rasen mentalt är något som ingen annan ras är. Ibland svårt att sätta fingret på vad det är. Utifrån verkar många liknande raser vara same-same, men för entusiasterna är de på inget sätt utbytbara. Jag har inget som helst problem att förstå hur mops- eller frallaägare anser sina raser ha en unik mentalitet. Det har jag gjort med mina raser 🤷‍♀️

Sen kan det ju ändå vara så att det bedrövliga hälsoläget gör att det inte är försvarbart att avla på en sådan ras, och man kan anse att ägare till dessa raser borde se sig om efter något annat. Men det är ju något helt annat än att påstå att påstå att ägarna kommer hitta samma mentalitet i en annan ras.

Senast ändrad:
Jag håller med dig. Det kändes som en låg ålder för en liten hund. Hade det varit en GD så hade jag varit imponerad, men tillomed vanliga typ labradorer, schäfrar och andra "mellanhundar" blir äldre än så.

Mina små är 10 år och det är lika mycket fart i dem som när de var 5 liksom. Förra hunden blev 16,5, och hade nog kunnat bli betydligt äldre om jag hade varit bekväm med att ha henne i sämre skick. För hon var inte sjuk då, sprang fortfarande i rasande fart efter pinnar osv.
Verkligen,11 år är ju fortfarande mitt i livet för en liten hund.

Det finns ju saker som gör att vi fastnar för de raser vi väljer, fast det andra brukar beskriva som "clownigt" hos till exempel mopsar och bullraser och liknande tycker jag mest är brötigt. En trevlig fralla har jag aldrig träffat. :p En busig vinthund däremot - det är kul! En peppig terrier är också kul, ochen fräsig husky! Det är hundar med humor för mig.

Ja, man kan absolut se det som brötigt. Mopsar upplever jag inte riktigt sådana, och de har ju inte heller samma ursprung som brakycefala raser med bull-ursprung. Men boxer, bostonterrier, fralla, absolut. Mops har ju inte alls den skärpa som man kan se hos de andra raserna heller.
Sedan tänker jag att det beteendet inte skulle försvinna bara för att boxern fick en nos. :)

Beror på vad du menar med "fick en nos"? Att den inte längre skulle vara brakycefal?

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar