Lickety
Trådstartare
Bra tankar. Ja, jag måste ju släppa biten med hans mående mer. Jag behöver jobba på det, och ska försöka ta upp det med honom också. Det är ju viktigt, tycker jag, att han tar en andel av tiden med sonen även om det kan vara stressande för att kunna knyta an.Det som stör mig mest med den här historien är inte att du får göra fler uppgifter och lägga fler timmar utan att du tycks få dåligt samvete över att han måste göra det han faktiskt gör.
Jag tror att den detaljen kan få stor inverkan på hur ni mår psykiskt efter barn"ledigheten" och även på om ni fortfarande kommer tycka om varandra då.
Jag tror det skulle hjälpa om han förstod att du tar massa ansvar för hans känsloliv som du egentligen inte borde ta och försökte hjälpa dig att lätta på åtminstone den stressen. Det räcker ju att du gör mer för barnet!
Sen kan jag inte låta bli att undra hur ekonomin ser ut. Du behöver ju inte svara här om du inte vill. Men om ni separerar (hoppas inte men för en frisk relation krävs det att det finns vägar ut, om man vill) vad händer med värdeökningen i hans företag då? Är den hans? I så fall tycker jag att ni ska göra upp något så att du inte hamnar i den klassiska situationen att du tar hand om barnet obetalt medan han ökar sin förmögenhet.
Om han förstår vilka uppoffringar du gör för honom så borde det vara den självklaraste saken i världen att ni på riktigt ska dela på de ekonomiska fördelar det innebär att han jobbar så hårt. Om han vill att du ska ta hand om hans barn under tiden så är det inte längre hans framgång och hans företag. Inte bara inkomsten under tiden utan inkomsten det här jobbet han lägger ner nu innebär i framtiden.
När man börjar känna att man är på väg in i väggen har man ofta redan börjat få allvarliga biverkningar av stress. Ju längre man skjuter upp att hitta lösningar på riktigt desto längre tid tar det att återhämta sig efteråt. Förmågan att kunna skjuta sina känslor åt sidan gör inte att man blir mer motståndskraftig mot stress utan ökar snarare risken att man går sönder.
Allt kanske ordnar sig när bebisen blir större men om ni inte reder ut detta så att alla parter känner sig förstådda så kan det lätt bli grus i maskineriet som finns kvar senare också.