Går gör det ju, jag har jobbat ca 25% när jag varit helt ensam med barn (alltså helt ensam, dygnet runt i över en vecka) i flera perioder ,men jag förstår att ts man mår dåligt, för iaf jag känner såhär i slutet av den perioden att det inte varit bra för mig alls utan att jag är helt slut. Och jag har inga större problem med stress sedan innan som ts sambo verkar ha. Däremot skulle det ju aldrig falla mig in att tänka att det beror på barnet eller min sambo, det beror på mina prioriteringar och jag har verkligen försökt ändra på dem nu sista månaden jag är ledig. Jag hade blivit tokig om jag var du ts, på riktigt om det hade gällt min sambo. Däremot kanske ni båda behöver lite egentid emellanåt, alltså längre egentid. Vi är rätt bra båda två på att åka bort med barnet själva några dagar här och där så den andra kan vila lite på riktigt. För mig gör 3-4 ensamma dagar susen och jag blir liksom pigg igen även om jag jobbat heltid de dagarna. Men såg att du skrev att du tog sonen för att hans föräldrar kom, och för oss hade det nog varit tvärtom att föräldrarna tog barnet och vi satt hemma, så möjligheten till att åka till släkt etc och få avlastning kanske inte finns för er?Om ni hårddrar det, när du är iväg och jobbar och kommer tillbaka till en man som mår dåligt. Mår han dåligt över att ha ansvaret för barnet, eller mår han dåligt för att han inte kan jobba samtidigt?
Föräldraledig är svenskans mest missvisande ord kan jag tycka, det borde heta intensivt föräldrajobb/förvänta dig inte att kunna gå på toa.
Det tar tid att anpassa sig till de nya levnadsvillkoren med en bebis i huset, och det går inte att jobba samtidigt som man är själv med barnet.