Lyckliga tråden!

Sv: Lyckliga tråden!

Den viiiiiiill inte!! Kan bara inte med datorer...!!
 
Sv: Lyckliga tråden!

De går inte! Men så FORT ja får in den så LOVAR jag att ja ska lägga ut den här :) OM jag törs :D
 
Sv: Lyckliga tråden!

Har som de flesta andra en ridtravare som jag fick för snart 7 år sen (Oj, vad tiden går fort!).. När han kom så var han knappt riden på ett år, smal, omusklad, full med svält hår och faktiskt ganska ful :)..
Men redan efter 6 månadet varav 3 st på sommarbete och en hel del motion så syntes det stor skillnad! Både i humör och utseende..

Nu är han jätte fin (tycker jag!) och kan ridas i alla gångarter i lugnt fint tempo i form, utom höger galoppen, har lite fel på höften!
Men det är min största kärlek här i livet! Och ganska fantastiskt när man jämför bilder från de första dagarna han kom och tills nu, en enorm utveckling!
 
Sv: Lyckliga tråden!

Vad roligt att läsa!
Före och efterbilder kanske ? :p

Vad har han för fel på höften?
 
Sv: Lyckliga tråden!

jag måst3e få ventileraz mig.
jag och sambon har köåt vårat dröm hus i somras. planer på stall bygge fanns av en befintlig ved bod.
hantverkare som dröjde och dröjde men nu har jag fått måla mitt stall om några dagar tar jag in min nordis där.
Innan vi flyttade till huset var hästen inkvarterat i ett stall med en för trång spilta, taggtråds hage (omöjligt att få ägaren att förstå faran) 4 kilometer att cykla i ut och skur, ingen koll på hur stor foder givan var då jag inte var där de gånger hon skulle få mat å jag ej var där.vet hur ni nog tänker men vad skall man göra då man blir med häst utan att man tänkt dig och att inget stall som skulle duga fanns alls att till gå, såförstår ni min otroliga glädje bara att gå utanför dörren där har jag 2 superfina hagar 20 meter till stallet kan gå och ge henne en morot utan att behöva planera att det tar minst en timme att cylka i snön...:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :love: :love:
 
Sv: Lyckliga tråden!

Ännu en som lyckats skola om en travare till en vettig ridhäst, alltid lika kul att höra i stället för saker som att travare är värdelösa som ridhästar o.s.v :rofl:

Jag är också väldigt stolt över min kille (travare) som har gjort enorma framsteg :love:
I början av sommaren var det knappt ett galoppsprång rätt, var det inte fel galopp så var den fyrtaktig och skumpig i största allmänhet :smirk: Häromdan var första gången vi skulle ta galopp för vår tränare (har tränat galoppen helt själv), eftersom i bara travat på hennes lektioner tidigare. Efteråt sa hon att hon höll på att tappa hakan när hon såg vilken otroligt bra högergalopp han hade (vänster är fortfarande lika illa). Hon överröser min pojke med beröm mest hela tiden och jag ser på honom hur han riktigt njuter av det :p
*total lycka* Jag förstår knappt hur han har lyckats göra sånna framsteg på så pass kort tid (han har väl tjuvtränat i hagen :d ) men jag blir knappast mindre stolt för det

:bow:
 
Sv: Lyckliga tråden!

alltså d e underbart o läsa alla dessa historier om underbara travare...dom verkligen vill jobba o göra framsteg...dom vill alltid göra alla till lags...ja tycker alla här e värda en stor eloge för sina jobb me sina hästar :bow:

Keep up the good work :d
 
Sv: Lyckliga tråden!

Förstår att du är stolt och glad. Det har du all rätt att vara. Kul att en underbar häst har hamnat hos en underbar ägare. Tyvärr så värderas ju travarna lågt och hamna hos fel ägare pga det.
Jag är också väldigt glad. Jag har en foderhäst. en islandshäst som jag håller på att rida in. I början var han galen. Gjorde allt för att slänga av ryttaren. Stegrade och bockade mm. Jag gav inte upp och nu går han som en klocka både i tömkörningen och i ridningen. Jag har ridit i paddock, i rundeln och ut. Han stannar och står blickstilla när jag ber honom. Han går fram när jag snuddar med skänkeln. Jätteduktig, jag är så glad jag inte gav upp. Nu har jag en underbar häst :love: att rida tills jag kan börja rida in min egna lilla prins om några år:love: .
Ska ev också köpa min foderhäst men hans ägare säger jag kan låna honom så länge jag vill. Nu ska han få smälta dess grunder och få vila fram till våren. Det är så roligt att lyckas man får så stor och ömsesidig kontakt med sin älskade häst.
 
Sv: Lyckliga tråden!

*putt*
Måste putta lite för att jag är så lycklig idag :D
Och på tisdag ska jag prova en ny instruktör, sjukt nervöst men väldigt spännande :bump:
 
Sv: Lyckliga tråden!

Måste oxå få dela med mig! :bump:
Detta gäller ett fullblodssto med HUMÖR!!! Är såld sen ett år tillbaka pga. att vi råkade ut för en hemsk olycka tillsammans.
När jag köpte henne var jag ute efter en läromästare. Hon var då 16 år gammal. Tävlat upp till 120 i hoppning och MSV dressyr. enligt ägaren...Provridningen gick helt fel men tänkte inte så mkt på det då jag blev förälskad i hästens personlighet! Så snäll och go! Hade mina förutfattade meningar om fullblod då...hrmmm...men hon fick mig på andra tankar.
Köpet gick igenom och sen kom tårarna. Hästen var så totalt förstörd!!! Vet att hon varit jättefin innan och fått sett filmer när hon tävlade...med en annan ägare!!!
Hon kunde inte ens trava utan att bokstavligt trilla så fort hon svängde. galoppen ska vi inte ens snacka om. Skritten var väl någorlunda normal...Men jag bestämde mig för att behålla henne. 2 år senare var hon otroligt balanserad igen i traven, vi lärde oss galopp piruetter och trempade glatt på i piaff och passage! Hästen var helt salig så fort hon fick syn på sadeln! Var precis som att hon frågade: "Vad ska vi lära oss för nåt kul idag?" :love:
 
Sv: Lyckliga tråden!

Nämen lillevän! :love: Vilken tur att hon hamnade hos dig!!
Nu ryser jag igen! :D
 
Sv: Lyckliga tråden!

I denna får bara lyckliga människor skriva! :p
Nä, jag skojade bara! Men jag är så stolt och glad över min Prins! :love:
Igår konstaterade jag att jag har skolat om min ridtravare!
Detta kan han nu:

öppna/sluta
skänkelvikningar
framdelsvändningar
galoppombyten
galoppera på en 10 metersvolt


Man blir så lycklig när sådant händer :)

Jag är mitt uppe i utbildningen av min pålle och allting går som en dans.
Köpte honom i april och red då på hel långa tyglar i skog och mark med hackamore. Jag åkte häst kan man väl säga. Han var lite tunn och omusklad så jag ville inte sätta press på honom.
Sedan en vacker dag kom det! Han arbetade flere meter i traven av egen fri vilja!! :banana:
Så höll vi på fram till juni (lite löslongering däremellan också) och sedan i juni kom ett olycksbådande huggormsbett som satte P för allt. Vi fick börja om på 0 en månad senare med slängtrav och stress pga överskottenergin.
Idag har han en väl samlad trav där han bär upp sig mycket fint hela tiden. Han har en lugn fin samlad högergallopp orkar inte riktigt bära upp sig, men vi kämpar på och nu för ett par dagar sedan började han arbeta i skritten. Har nog aldrig varit så lycklig i hela mitt liv som då ;)
Utöver det kan vi lite halvtaskiga skänkelvikningar och något steg i framdelsvänding och bakdelsvändning.

Har även fått beröm för hans vägvinnande, taktmässiga trav och hans enorma vilja till att arbeta. Många människor som sett honom arbeta formligen ramlar ihop i en hög när de får reda på att det är ett varmblod. Mycket blod, svett och tårar, men det är det värt!!! =)

Vill gärna ha kontakt med fler människor med ridtravare. Behöver verkligen ha massor med råd och tips :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lyckliga tråden!

Okej, här kommer ännu en islandshästryttare:p
Jag brukar faktiskt jämöföra islandshästar med travare, älskar man inte dem så hatar man dem... (talar av erfarenhet...:( )

Jag var för ca. en månad sedan på träning med min sexåriga vallack. Jag tyckte att han var sådär, men tji fick jag... För tränaren sade att jag skulle göra en skänkelvikning till höger där borta... Ha! Hästen tog inte ett steg! Har fått veta av min andra tränare att "jag inte får ställa krav på honom, utan låta honom gå som han går". Har tyckt att det har varit emot min natur att göra så, han har ju ändå varit inriden i två år... men, tränaren har alltid "rätt" *ehum*

Så när hästen inte gick fick nya tränaren sitta upp, och jäklar vilken djävul jag har till häst!! Han sparkade, sparkade och sparkade. Och tränaren gjorde inte mer än att nudda honom med spöet:eek:

Nu går hästen relativt bra, jag är jättestolt :love: och vi ska träna för samma tränare nu i helgen igen:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 638
Senast: Emuliiaa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 831
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp