Skadade hästar och konvalescenter

Även om inte en bild säger mycket är det ändå en jäkla skillnad på hästen. Denna bilden är från i maj innan hon blev halt.
IMG_9225.webp

Antar att du syftar på min häst - vi hade inget planerat återbesök. Planen var att sätta igång hästen efter sommaren och därefter fortsätta utredningen.

Hästen var aldrig halt på våra tidigare besök under nov-april utan det kom i maj efter att vi hade galopperat utomhus. Eftersom hon känns bättre nu än vad hon någonsin gjort hos mig rusar jag inte iväg till veterinären igen utan valde att ge alternativaren en chans.

Och som jag skrivit tidigare så kommer vi också fortsätta på klinik om det inte blir bättre än såhär eller om det går minsta lilla åt fel håll, då Husaby tänkte jag.
Fast det fetade, då hade du ju planerat att åka tillbaka till veterinären?

Men du har ju en spikad plan, hoppas det går bra med din häst och att du verkligen HAR rätt i att den inte behöver veterinärvård just nu

Fast det fetade, då hade du ju planerat att åka tillbaka till veterinären?

Men du har ju en spikad plan, hoppas det går bra med din häst och att du verkligen HAR rätt i att den inte behöver veterinärvård just nu
Ja för att fortsätta den utredningen som vi hållt på med sen nov förra året.

Jag har en plan ja 😊

Nä det är tråkigt. Det är toppen att det finns vissa duktiga behandlare men tråkigt att så otroligt många som jobbar över sin behörighet. Jag har sett flera inlägg i Facebook-grupper där konceptet är ”min häst ser inte bra ut, behöver eqiopat AKUT” och equipoater svarar glatt att de kan komma ut dagen efter 🥲

Nä jag är medveten om att en vanlig frisk häst inte behöver veterinärgodkännande för att behandlas. Men en häst som är halt får ju inte behandlas av alternativare utan att veterinären ”godkänner” det?
Ja, sånt är himla sorgligt och vanligt. Utbildningarna de gått kan ju tyvärr också vara rätt korta/grunda. Ihop med dålig feeling och övertro på sig själv kan det ju gå åt skogen.

Nej, de får och ska inte behandla halt häst.
Men en häst kan ju ha blivit ohalt/inte smärtpåverkad utan att man varit in på åb. Så visst vore åb bra!
Men är det till vet utan feeling så kan ibland en BRA kiro eller tränare se bättre än vissa vet tyvärr. Det är svårt!
Men är man osäker: alltid vet först! Som lagen säger.

Barka är duktig konvalescent när det gäller att hålla sig lugn, men fy katten vad jobbig hon är att promenera. Och inte för att hon blir vild och galen utan för att hon vägrar gå. Det är stopp, stopp, stopp hela tiden. Om inte för att försöka äta gräs så för att vi är för långt borta (typ över 500 m) från stallet. 🙄

Hoppas verkligen att jag får sitta upp efter återbesöket den 20 december. Fast jag gissar att vet inte tycker jag ska skritta i ridhuset, men det är nog inte så mycket mer att välja på om vi ska göra mer än stå still och bråka.

Idag kom i alla fall Ice Vibe bootsen och imorgon kommer Equibandet. Det är väl inga mirakelmedel kanske, men jag är beredd att testa det mesta för att korta tiden åtminstone något.

Barka är duktig konvalescent när det gäller att hålla sig lugn, men fy katten vad jobbig hon är att promenera. Och inte för att hon blir vild och galen utan för att hon vägrar gå. Det är stopp, stopp, stopp hela tiden. Om inte för att försöka äta gräs så för att vi är för långt borta (typ över 500 m) från stallet. 🙄

Hoppas verkligen att jag får sitta upp efter återbesöket den 20 december. Fast jag gissar att vet inte tycker jag ska skritta i ridhuset, men det är nog inte så mycket mer att välja på om vi ska göra mer än stå still och bråka.

Idag kom i alla fall Ice Vibe bootsen och imorgon kommer Equibandet. Det är väl inga mirakelmedel kanske, men jag är beredd att testa det mesta för att korta tiden åtminstone något.
Kan ni inte få med er sällskap av någon annan häst på promenaderna?😊

Kan ni inte få med er sällskap av någon annan häst på promenaderna?😊

Det hade varit idealet men vi är tyvärr bara 3 hästar i privatstallet numera då en fick tas bort nyligen och de andra två ägarna kan inte vara där dagtid. På helger går det ibland men veckodagarna är svårt. Kvällstid tror jag hon skulle packa ihop totalt om hon fick gå ut, då är det ju mörkt! 😅

Min var (er) også sånn. Jeg fikk hjelp av en etolog som bruker en blanding av TRT og Warwick Schiller metoder. Rep grime, gå fram og endre retning mot hestens bakparten jevnlig, stoppe, bakka, og flytte bakparten. Jeg vet ikke hva slags skade/rehab hun har, men om du kan bruke dette så hjelper det deg mot å bygge fortroende. Det gjør det lettere å leie på tur, eller ri når det blir aktuelt.

Det hade varit idealet men vi är tyvärr bara 3 hästar i privatstallet numera då en fick tas bort nyligen och de andra två ägarna kan inte vara där dagtid. På helger går det ibland men veckodagarna är svårt. Kvällstid tror jag hon skulle packa ihop totalt om hon fick gå ut, då är det ju mörkt! 😅
Prova i mörkret med sällskap, inte säkert det är ett problem😊
Ingen ridskolehäst som får komma ut på kort promenad?

Prova i mörkret med sällskap, inte säkert det är ett problem😊
Ingen ridskolehäst som får komma ut på kort promenad?

Ja, jag får ta och testa. :) Och ja, en ridskolehäst funkar om jag kan rekrytera nån att gå med den. Det är ju mest småtjejer i stallet på dagen och vi brukar inte släppa iväg dem med hästarna eftersom vi ligger så inbyggt så att det är barnvagnar och cyklar och allt möjligt längs gångvägarna.

Pälsmonstret ser lite skeptisk ut till vibrerande boots men tolererar dem snällt. Och den där snygga rutan i pälsen lär vi få dras med till sommaren, typ. 🙈

PXL_20241205_124028345.webp

Har du testat att gå i mörkret? Många hästar blir ju faktiskt lugnare när det är mörkt. :) De är ju inte mörkrädda på samma sätt som vi människor.

Har du testat att gå i mörkret? Många hästar blir ju faktiskt lugnare när det är mörkt. :) De är ju inte mörkrädda på samma sätt som vi människor.

Jag har inte testat det faktiskt för jag tänkte nog att hon skulle tycka det var ovant. Men absolut värt att testa, måste bara införskaffa lite ljusslingor till henne då, vi har ju aldrig behövt det eftersom jag i princip alltid är där dagtid. :)

Och inte för att hon blir vild och galen utan för att hon vägrar gå. Det är stopp, stopp, stopp hela tiden. Om inte för att försöka äta gräs så för att vi är för långt borta (typ över 500 m) från stallet. 🙄
Åh, hade en sån konvalescent en gång. Det var verkligen pest och pina! Hon var en klippa att rida ut på både ensam och i sällskap, men att promenera samma vändor med mig bredvid?

Näpp - det var endast i ridhuset hon villigt knatade på. Det var en lång konvalescens på mer än ett sätt, det 🙃

Åh, hade en sån konvalescent en gång. Det var verkligen pest och pina! Hon var en klippa att rida ut på både ensam och i sällskap, men att promenera samma vändor med mig bredvid?

Näpp - det var endast i ridhuset hon villigt knatade på. Det var en lång konvalescens på mer än ett sätt, det 🙃

Vi går just nu lilla rundan runt anläggningen, typ 6-7 minuter lång. Det hinner bli några varv. ;P

@Linda_A Gå så långt som hon vågar (stanna henne strax innan). Vänta. Andas. Vänd tillbaka och gå hemåt. Sen vänder du tillbaka och ser om hon vågar gå nån meter längre denna gången. Stanna. Vänta. Andas. Ta lite gräs. Gå tillbaka igen.

Min har skrittat i 4 veckor nu, återbesök om 2 veckor. Han börjar bli gladare och piggare! Vi kommer dubbelt så långt på de typ 15 minuterna vi går innan vi vänder hemåt. 😅

@Linda_A Gå så långt som hon vågar (stanna henne strax innan). Vänta. Andas. Vänd tillbaka och gå hemåt. Sen vänder du tillbaka och ser om hon vågar gå nån meter längre denna gången. Stanna. Vänta. Andas. Ta lite gräs. Gå tillbaka igen.

Jag har gjort nåt liknande, fast när hon har stannat har jag väntat en stund och sen bett om ett par meter till och då vänt nästan direkt när hon startar. Idag kom vi faktiskt en bra bit innan första stoppet. :)

Min har skrittat i 4 veckor nu, återbesök om 2 veckor. Han börjar bli gladare och piggare! Vi kommer dubbelt så långt på de typ 15 minuterna vi går innan vi vänder hemåt. 😅

Precis 2 veckor till återbesök för oss, ska dit 20 december. Håller tummarna för att jag får skritta uppsuttet sen. :)

Jag har bokat tid till Husaby nu, som jag sa att jag skulle göra om det gick åt fel håll 😄

Har märkt senaste tiden när vi börjat galoppera att hon är som tidigare, surar och sparkar mot skänkeln. Så nu hoppas jag att dom gör en gruuuundlig koll och jag funderar på att vägra lämna innan dom hittat vad som är fel 🙄

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 783
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 377
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod