Skadade hästar och konvalescenter

Vill också inflika att det är en otrolig skillnad i hur duktiga veterinärer faktiskt är på hältor. Min ena häst behandlades hos en tidigare ägare och jag har journalerna från det. De var hos en klinik under ett halvår och det bedövades i många leder, vissa släckte hältan delvis men ingen helt. Man behandlade vissa leder men det gav ju inte resultat. Åkte till Husaby som bedövade bakknä och framknä diagonalt och vips, släckte helt och blev bra på en behandling.

En stallkompis tyckte att hästen kändes lite märklig och stod emot. Tränaren såg ingenting, tränaren kände ingenting när hon satt upp. Gjorde en vetcheck som var ua men hästen kändes fortfarande inte bra. Hon åkte till en ny klinik 2 veckor senare. 1,5 grad halt på ett bakben, bedövning i knät släckte.

Vissa saker tycks vara väldigt svåra att se även för veterinärer. Om en nu missade en så kraftig hälta från ett bakknä kan jag tänka mig att dubbelsidig hälta från bakknät tex är ännu svårare att se. Jag förstår att du inte har förtroende för kliniken du har varit på tidigare (och av det jag minns att du skrivit tidigare tycker jag inte att de låter så värst duktiga) men det finns faktiskt veterinärer som är riktigt bra på hältutredningar.

Vill också inflika att det är en otrolig skillnad i hur duktiga veterinärer faktiskt är på hältor. Min ena häst behandlades hos en tidigare ägare och jag har journalerna från det. De var hos en klinik under ett halvår och det bedövades i många leder, vissa släckte hältan delvis men ingen helt. Man behandlade vissa leder men det gav ju inte resultat. Åkte till Husaby som bedövade bakknä och framknä diagonalt och vips, släckte helt och blev bra på en behandling.

En stallkompis tyckte att hästen kändes lite märklig och stod emot. Tränaren såg ingenting, tränaren kände ingenting när hon satt upp. Gjorde en vetcheck som var ua men hästen kändes fortfarande inte bra. Hon åkte till en ny klinik 2 veckor senare. 1,5 grad halt på ett bakben, bedövning i knät släckte.

Vissa saker tycks vara väldigt svåra att se även för veterinärer. Om en nu missade en så kraftig hälta från ett bakknä kan jag tänka mig att dubbelsidig hälta från bakknät tex är ännu svårare att se. Jag förstår att du inte har förtroende för kliniken du har varit på tidigare (och av det jag minns att du skrivit tidigare tycker jag inte att de låter så värst duktiga) men det finns faktiskt veterinärer som är riktigt bra på hältutredningar.
instämmer helt. Jag har varit med om hela den vevan med. Åkte till "duktig" klinik i Stockholm som släckte hälta på framben. Jag sa till dom jag tror det är ryggen som spökar, vet "nej då hon är så fint musklat i ryggen, så kan inte vara KS" ÅB etc. Häst som inte blir bättre. Sen byter klinik, kommer till Flemming som var så oerhört ljudhört för mig, så vi kollar ryggen. Jaja men hästen hade KS på flera ställen och rätt allvarligt sånt. Hade första veterinär tagit mig på allvar så kanske det hade funnits att göra. Vet ej. Men hästen blev aldrig bra igen, fungerade inte ens på hagprydnad pga smärta, OP hade så låg positiv prognos att dom inte tyckte det var en vits. Så fick ta bort henne till slut efter vi försökt i 6 månader med nya kliniken 😞 tror hela förloppet var ungefär 1 år.

Jag menar mer såhär, som i min hästs fall:
Vi har varit in och ut hos vet. massa gånger samt deras egen fysio har behandlat henne utan att jag kände skillnad. Hon som behandlat henne två gånger nu, där märkte jag nästan direkt att det hade hänt något med hästen då hon började bete sig helt annorlunda i arbetet.

Om hon nu har massa låsningar hon gått med under lång tid (sen innan hon kom till mig eftersom hon varit lika motsträvig hela tiden), tar det inte tid att lossa på allt då? Eller ska man förvänta sig att det räcker med 1-2 ggr och så är hästens kropp ”nollställd” igen? Återkommer låsningarna är jag också med på att grundproblemet är något som ska fortsätta utredas, det är inte det jag tänker på nu när jag funderar. Utan mer det jag skrev ovan.

Anledningen till att jag gett denna behandlaren en chans är för att hon är den enda som gjort någon skillnad på hästen. Så, min fundering igen, ska man förvänta sig att det räcker med en/två gånger för att låsningar osv ska vara borta sen?

För som sagt jag har varit väldigt nöjd och även hästen om jag går på hur hon känns nu mot innan, och tänkt att det inte är konstigt att det kommer ta tid att få ordning på hennes kroppsliga problem då hon är 6 nu och säkert gått med detta och avlastat olika delar i flera år, men jag kanske tänker fel där?
Om jag bara ser till mig själv. 1-2 behandlingar räcker när jag gjort något dumt som varit kortvarigt.
Har jag gått med något längre, så krävs mer behandlingar.

Sett ungefär samma sak på de hästar jag haft. Att tro att allt ska vara fixar på 1-2 gånger verkar skevt. Det tar ju tid för musklerna att bli jämna och starka

Om jag bara ser till mig själv. 1-2 behandlingar räcker när jag gjort något dumt som varit kortvarigt.
Har jag gått med något längre, så krävs mer behandlingar.

Sett ungefär samma sak på de hästar jag haft. Att tro att allt ska vara fixar på 1-2 gånger verkar skevt. Det tar ju tid för musklerna att bli jämna och starka
Så är det ju! Skillnaden är ju dock att vi kan säga att vi har ont i rygg och höft och så kan behandlaren behandla efter det. När det kommer till hästen kan ju behandlaren hitta ett problemställe och så är man helt omedveten om att den missat det andra och så kanske man behandlar i flera månader innan man inser att det inte blir helt bra, för i själva verket har man inte hittat problemet.

Senaste gången du var hos veterinären @Emuliiaa skrev du ju att hästen var 1 grad halt fortfarande om jag inte läst fel?

Självklart kan det vara svårt att hitta rätt problem hos en häst som visar diffusa rörelsestörningar, MEN kan det inte vara så enkelt som att alla låsningar hon gått med gjort att hon inte KAN röra sig framåt?

Jag hoppas ändå på det, eftersom de senaste två behandlingarna verkligen gjort skillnad 😅

Hade det inte gjort skillnad hade vi såklart fortsatt utreda på klinik, och kommer göra om det vänder och går åt fel håll igen.
Hur har det gått nu när ni slutade med djävulsklo?

Så är det ju! Skillnaden är ju dock att vi kan säga att vi har ont i rygg och höft och så kan behandlaren behandla efter det. När det kommer till hästen kan ju behandlaren hitta ett problemställe och så är man helt omedveten om att den missat det andra och så kanske man behandlar i flera månader innan man inser att det inte blir helt bra, för i själva verket har man inte hittat problemet.

Senaste gången du var hos veterinären @Emuliiaa skrev du ju att hästen var 1 grad halt fortfarande om jag inte läst fel?
Precis, det var hon. Tanken var då att låta henne vila över sommaren och sedan sätta igång och fortsätta utreda på klinik. Vet. hittade ingen orsak till hältan på varken UL eller röntgen så det var ännu en sak de inte förstod sig på.

Anledningen till att jag inte åkt tillbaka till vet. än är för att hästen känns bättre än hon gjort sen hon kom till mig, efter dessa två behandlingar. Hon som behandlat henne tyckte inte det var konstigt att hon blev halt i våras då hon måste avlastat väldigt mycket pga snedhet och låsningarna

Precis, det var hon. Tanken var då att låta henne vila över sommaren och sedan sätta igång och fortsätta utreda på klinik. Vet. hittade ingen orsak till hältan på varken UL eller röntgen så det var ännu en sak de inte förstod sig på.

Anledningen till att jag inte åkt tillbaka till vet. än är för att hästen känns bättre än hon gjort sen hon kom till mig, efter dessa två behandlingar. Hon som behandlat henne tyckte inte det var konstigt att hon blev halt i våras då hon måste avlastat väldigt mycket pga snedhet och låsningarna
Kanske ändå viktigt att åka till vet för att se så hältan verkligen är borta? Oavsett varför hon blev halt behöver man ju säkerställa att hon är helt ohalt nu, även om hon känns bättre😊

Det finns ju flera anledningar till att hon kan kännas bättre, tex
1. Kiropraktorn har hittat rätt och allt kommer lösa sig mha kiropraktorn
2. Kiropraktorn har hittat delvis rätt och vissa saker blir bättre (men man har kanske inte hittat grundproblemet. Lite som om du har ont i knät och haltar får du ont i ryggen. Det är skönt med massage i ryggen, men du har ju fortfarande ont i knät)
3. Hon har blivit sekundärt halt någon annanstans, tex dubbelsidig hälta är ju mycket svårare att upptäcka än ensidig
4. Du har gett djävulsko som är antiinflammatoriskt (utöver smärtlindrande). Så hon han ha haft en inflammation någonstans som blivit bättre (men du kan ju ändå inte vara säker på att den blivit bra)

Jag förstår att du vill att ni ska ha hittat rätt nu, absolut. Men det finns andra förklaringar till att hon kan kännas bättre, fast hon inte är bra. Och eftersom hon aldrig har varit helt igång hos dig vet du ju tyvärr inte heller hur hon känns när hon känns BRA, du vet ju bara när hon känns bättre. Det är en väldig skillnad och hästar är ju otroligt tåliga och vill göra rätt.

Vet kiropraktorn (eller vad hon kallar sig) om att hästen har varit halt men att veterinären inte har friskförklarat den? För om hon vet om det och inte har fått okej av veterinär att behandla hästen ISTÄLLET för återbesök hos veterinären bryter hon faktiskt mot behandlingsförbudet som finns. Jag förstår att hon ger ett seriöst intryck, men att bryta behandlingsförbudet är allt annat än seriöst. De seriösa vet var deras gränser går och när de istället behöver överlämna det till legitimerad personal. Du som djurägare har isåfall också gjort fel eftersom du har en skyldighet att ge hästen den veterinärvård du behöver. Detta är inte jag som tycker utan det är Jordbruksverket som har bestämmelser kring detta, för att djur ska slippa lida.

Är du så stensäker på att ni har hittat grundproblemet att du vågar chansa? Om du har fel går hästen omkring och har ont. En häst som är 1 grad halt är faktiskt ganska ordentligt halt. Även fast den kanske blivit bättre och nu kanske ”bara” skulle vara 0,5 grad halt så är den faktiskt fortfarande halt, 0,5 grad släpps inte på något sätt igenom med att ”det inte är så mycket”.

(Och det låter väldigt märkligt att veterinären skulle vara förvånad över att man inte hittar något bilddiagnostiskt. Det är vanligt. Åk till tex Husaby istället som du funderade på)

Jag förstår era synpunkter, men om ni hade varit med från början och hade kunnat jämföra hästen nu mot då, hade ni sett det på ett annat sätt.

Jag kommer såklart fortsätta med klinikbesöken vid minsta motgång, eller om hon inte blir bättre än såhär, och är det något jag är så är det rädd om min häst och vill hennes allra bästa och absolut inte att hon ska gå och ha ont.

Jag förstår era synpunkter, men om ni hade varit med från början och hade kunnat jämföra hästen nu mot då, hade ni sett det på ett annat sätt.

Jag kommer såklart fortsätta med klinikbesöken vid minsta motgång, eller om hon inte blir bättre än såhär, och är det något jag är så är det rädd om min häst och vill hennes allra bästa och absolut inte att hon ska gå och ha ont.
Såklart vill du det bästa för din häst! Det tror jag ingen tvivlar på. Men om en häst inte mår bra är det ju sällan av vår illvilja, det är ju okunnighet. Det är väl därför lagen om behandlingsförbud finns, för att utbildad personal ska bedöma det bästa för djuret. Icke legitimerad personal som bryter mot behandlingsförbudet eller fördröjt att ett djur som behöver veterinärvård får det kan dömas till böter eller fängelse upp till ett år. (Saker kan lätt missförstås över text så jag vill verkligen klargöra att detta inte på något sätt är att jag hotar om att anmäla någon eller liknande. Jag vill bara påtala om att man tycker att djurs rätt till veterinärvård är så viktig att man lagstadgat att det är fängelsestraff om man fördröjer vård, även om man behandlar på alternativa sätt under tiden)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 134
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
950
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama