Skadade hästar och konvalescenter

Stötvåg på senskador - varför gör man det? jag trodde att man alltid behandlade med kyla på senskador?
Nyfiken på vad stötvågbehandlingen gör?
I det här fallet är det nog för att det är en äldre skada. Det finns gammal ärrvävnad i senan och även små avslitna benfragment. Stötvågen ökar cirkulationen, bryter ner benfragment (stötvåg används på människor för att slå sönder envisa njurstenar) och stimulerar ny läkning och regeneration av mjukvävnaden.

Stötvåg på senskador - varför gör man det? jag trodde att man alltid behandlade med kyla på senskador?
Nyfiken på vad stötvågbehandlingen gör?
Stimulerar läkning tror jag. Ökad blodgenomströmning kanske?
Kyla är ju i det akuta skedet, sen gör det inte så mkt skillnad.

Vi har stötvågsbehandlat uttänjt gaffelband.

Stimulerar läkning tror jag. Ökad blodgenomströmning kanske?
Kyla är ju i det akuta skedet, sen gör det inte så mkt skillnad.

Vi har stötvågsbehandlat uttänjt gaffelband.

Jag frågade om det till Barkas skada och då sa veterinären att hon använder det ifall läkningen avstannar, då kan man behöva trigga igång den med stötvåg.

Jag frågade om det till Barkas skada och då sa veterinären att hon använder det ifall läkningen avstannar, då kan man behöva trigga igång den med stötvåg.
Okej, de gör säkert olika. Själv uppskattar jag veterinärer som gärna snabbar på läkningen direkt 😊

Okej, de gör säkert olika. Själv uppskattar jag veterinärer som gärna snabbar på läkningen direkt 😊

Ja, jag ser att det finns lite olika skolor där. Hittade en klinik där man beskrev att man inte gör en gradvis ökning av belastningen utan man gör skarpare upptrappningar. Då går en del fiber sönder igen men läker mer "rätt" enligt dem. Vi ska tillbaka på tisdag för PRP-injektionen, då ska jag prata mer med henne. Sen kanske det skiljer sig lite åt på sena och ligament, jag får googla mer. ;)

Känner väl att jag får hoppa in i den här tråden också.

Min dam har nyligen sprutats med kortison i hasen. Inflammation pga lös benbit 🥲 Undersöker möjligheterna/utsikterna att operera, så sannolikt blir det mer häng i denna tråd framöver 😅

Just nu har vi börjat promenera efter injektionen fram tills återbesök. Kan konstatera att 1. Är otroligt tacksam över väldigt snäll häst som trots helvila i 1.5 veckor är helt obrydd om precis allt. Glad att slippa en skvättig drakblåsande sak som trippar på bakbena för minsta vindpust. 2. Varken hästen eller jag har någon som helst kondis att tala om 🙃🫠

Ja, jag ser att det finns lite olika skolor där. Hittade en klinik där man beskrev att man inte gör en gradvis ökning av belastningen utan man gör skarpare upptrappningar. Då går en del fiber sönder igen men läker mer "rätt" enligt dem. Vi ska tillbaka på tisdag för PRP-injektionen, då ska jag prata mer med henne. Sen kanske det skiljer sig lite åt på sena och ligament, jag får googla mer. ;)
Det låter otroligt riskabelt måste jag säga, sen låter det inte heller helt etiskt då det ju faktiskt gör ont för hästen att göra sönder senan igen. Jag förstår konceptet att chocka benet på det sättet att blodcirkulationen ökar men det finns andra sätt att göra det på.

Att belasta senan under läkningen är ju dock viktigt för att senan sedan ska hålla även för belastningen när hästen är hel, det kanske läker långsammare men det håller bättre. Men då pratar man belastning som att skritta och röra på hästen så inte hästen står still i ett halvår utan belastning.

Det låter otroligt riskabelt måste jag säga, sen låter det inte heller helt etiskt då det ju faktiskt gör ont för hästen att göra sönder senan igen. Jag förstår konceptet att chocka benet på det sättet att blodcirkulationen ökar men det finns andra sätt att göra det på.

Jag har svårt att tro att en påfrestning där enstaka fibrer i senan går av är märkbar för hästen, men jag är inte veterinär. Det verkade i alla fall ge bättre slutresultat: https://www.tidningenridsport.se/etappvis-okad-belastning-laker-senan/

Håller tummarna för er med skadade hästar! Min fick en ordentlig muskelskada i sitt redan dåliga bakben för några veckor sen och blev då halt även från bakknät vilket redan är vår svaga länk. Tänkte att detta kanske var slutet för oss men hon blev faktiskt friskförklarad i veckan. Hoppas att ni andra också får bra besked snabbt, ibland går det ju faktiskt bättre (och snabbare) än man tror ☺️

Igår var vi och gjorde PRP-behandlingen. Det var nästan vi inte kom dit, lastningen var hemsk och jag fick ett mindre nervsammanbrott. På hemvägen var hon som tur lite drogad fortfarande och gick på ganska lätt.

Nu ska hon ha Metacam i 3 dagar till och så skrittar vi för hand i fyra veckor, 15-20 minuter först och sen +5 varje vecka. Återbesök 20 december och om hon är ohalt då och ligamentet har läkt som det ska så kanske vi får börja skritta uppsuttet.

Tänker beställa hem ett equiband för att aktivera magmusklerna på promenaderna, får ju göra det som går för att hålla igång resten av henne.

Det har inte blivit så mycket aktivitet senaste 2 veckorna pga behandling, tandläkare samt vaccination men nu är vi på g igen. Hon känns fortsatt fin vilket är roligt!

Pratade med en i stallet som menade på att en hästs låsningar bör vara åtgärdade efter två behandlingar, vilket min har fått nu. Vad tänker ni om det? Hon som behandlat min hittills har kört med akupunktur, lite lätt manipulation av nacke samt laser. Jag tycker hon verkar veta sin sak och är medveten om att det kommer ta tid med min häst, men blev fundersam när hon i stallet tyckte att ”allt” skulle vara åtgärdat nu? 🤔

IMG_9207.webp

Det har inte blivit så mycket aktivitet senaste 2 veckorna pga behandling, tandläkare samt vaccination men nu är vi på g igen. Hon känns fortsatt fin vilket är roligt!

Pratade med en i stallet som menade på att en hästs låsningar bör vara åtgärdade efter två behandlingar, vilket min har fått nu. Vad tänker ni om det? Hon som behandlat min hittills har kört med akupunktur, lite lätt manipulation av nacke samt laser. Jag tycker hon verkar veta sin sak och är medveten om att det kommer ta tid med min häst, men blev fundersam när hon i stallet tyckte att ”allt” skulle vara åtgärdat nu? 🤔

Visa bifogad fil 157078
Det finns nog ingen ordentlig gräns för hur lång tid något kan ta innan hästen är ”bra” i kroppen. Men om en häst ”behöver” många besök av en kiropraktor/equiopat etc hade jag åkt till en veterinär eftersom risken känns överhängande att man bara behandlar sekundära problem och det primära problemet då bara blir värre. Däremot använder jag gärna med legitimerad fysioterapeut (inte diplomerad, certifierad etc) och gärna i samråd med veterinär.

Visa bifogad fil 157078
Jag tycker att alternativbehandlare som vill behandla om och om igen med täta intervaller ofta är (i mina ögon) oseriösa. De kan ju låta hur kunniga som helst, men jag tycker det är uppenbart att det är en (medveten eller omedveten) affärsstrategi.
En sak om man vill ge sin häst ”friskvård” regelbundet för att det liksom är skönt och behagligt, men om personen påstår att den behöver komma många gånger för att lösa ngt problem så tappar den mitt förtroende. Då tycker jag man tar hästen till veterinär istället, och kanske tar in en second opinion av vet + klinikens egna hästfyiso.

Men jag har överlag extremt svårt för de flesta alternativbehandlare. Finns en del jag litar på och som jag tycker har en sund hållning, men jag får fan spader på många av dem.

Kan ju också tillägga att alternativare som inte är legitimerade (inte samma sak som certifierade, diplomerade etc) inte FÅR behandla skadade hästar utan remiss från veterinär, och som hästägare måste man ta en häst man tror är skadad till just veterinär. Och jag har hittills aldrig sett en alternativare (många kommer till stallet) som faktiskt ser hästen i rörelse så de har verkligen ingen aning om hästen är halt eller inte. En kiropraktor som ska vara seriös, väl rekommenderad och duktig har behandlat en häst i stallet som var ovillig att arbeta. När man väl åker till klinik ett par veckor senare var hästen halt på 3 ben.

Jag menar mer såhär, som i min hästs fall:
Vi har varit in och ut hos vet. massa gånger samt deras egen fysio har behandlat henne utan att jag kände skillnad. Hon som behandlat henne två gånger nu, där märkte jag nästan direkt att det hade hänt något med hästen då hon började bete sig helt annorlunda i arbetet.

Om hon nu har massa låsningar hon gått med under lång tid (sen innan hon kom till mig eftersom hon varit lika motsträvig hela tiden), tar det inte tid att lossa på allt då? Eller ska man förvänta sig att det räcker med 1-2 ggr och så är hästens kropp ”nollställd” igen? Återkommer låsningarna är jag också med på att grundproblemet är något som ska fortsätta utredas, det är inte det jag tänker på nu när jag funderar. Utan mer det jag skrev ovan.

Anledningen till att jag gett denna behandlaren en chans är för att hon är den enda som gjort någon skillnad på hästen. Så, min fundering igen, ska man förvänta sig att det räcker med en/två gånger för att låsningar osv ska vara borta sen?

För som sagt jag har varit väldigt nöjd och även hästen om jag går på hur hon känns nu mot innan, och tänkt att det inte är konstigt att det kommer ta tid att få ordning på hennes kroppsliga problem då hon är 6 nu och säkert gått med detta och avlastat olika delar i flera år, men jag kanske tänker fel där?

Måste också tillägga att jag tycker det är en väldig skillnad på i vilken ordning man gör saker.
Att ta ut alternativa behandlare innan hästen är kollad på klinik stöttar inte jag heller. I mitt fall är hästen utredd hos vet. från nov-juni flertalet gånger samt kollad av deras egen fysio.

Självklart kan det vara svårt att hitta rätt problem hos en häst som visar diffusa rörelsestörningar, MEN kan det inte vara så enkelt som att alla låsningar hon gått med gjort att hon inte KAN röra sig framåt?

Jag hoppas ändå på det, eftersom de senaste två behandlingarna verkligen gjort skillnad 😅

Hade det inte gjort skillnad hade vi såklart fortsatt utreda på klinik, och kommer göra om det vänder och går åt fel håll igen.

Om en häst har så mycket låsningar och problem att det ska ta lång tid för en kiropraktor att reda ut hade jag inte tyckt att det var rimligt att fortsätta med den kiropraktorn utan veterinär inblandning, nej. Om jag har ont i höften och har haft det länge tex kan jag ju få ont i ryggen till följ av det. Om man gör något åt ryggen då kanske jag tycker att det känns bättre och jag kanske ser mindre stel ut, men jag har ju fortfarande kvar problemet i höften.

Jag har för mig att du hade varit hos en klinik som väl hade varit ganska otydliga både med vad de gjorde och varför de gjorde det? Var det så att de inte hittade problemet eller att man tyckte att hästen var frisk?

Jag menar mer såhär, som i min hästs fall:
Vi har varit in och ut hos vet. massa gånger samt deras egen fysio har behandlat henne utan att jag kände skillnad. Hon som behandlat henne två gånger nu, där märkte jag nästan direkt att det hade hänt något med hästen då hon började bete sig helt annorlunda i arbetet.

Om hon nu har massa låsningar hon gått med under lång tid (sen innan hon kom till mig eftersom hon varit lika motsträvig hela tiden), tar det inte tid att lossa på allt då? Eller ska man förvänta sig att det räcker med 1-2 ggr och så är hästens kropp ”nollställd” igen? Återkommer låsningarna är jag också med på att grundproblemet är något som ska fortsätta utredas, det är inte det jag tänker på nu när jag funderar. Utan mer det jag skrev ovan.

Anledningen till att jag gett denna behandlaren en chans är för att hon är den enda som gjort någon skillnad på hästen. Så, min fundering igen, ska man förvänta sig att det räcker med en/två gånger för att låsningar osv ska vara borta sen?

För som sagt jag har varit väldigt nöjd och även hästen om jag går på hur hon känns nu mot innan, och tänkt att det inte är konstigt att det kommer ta tid att få ordning på hennes kroppsliga problem då hon är 6 nu och säkert gått med detta och avlastat olika delar i flera år, men jag kanske tänker fel där?
Märkte du skillnad även innan du började ge djävulsklo? (Hoppas jag inte blandar ihop användare nu)
Det är ju bra att du märker skillnad, men jag skulle gissa att du kan fortsätta behandla typ forever ändå. Hästen känner sig säkert mjukare i kroppen precis som vi människor kan göra efter att vi varit på massage, men sen krävs det ju ofta att man gör andra förändringar för att det inte snabbt ska återgå till hur det var innan. Tex förändringar i ridningen, man kan ju gissa att grundproblemet handlar om hur hästen använder sin kropp när den rids.

Du skulle ju kunna återvända till veterinären och där återge vad den andra behandlaren hittade samt vilka behandlingar som utförts och att du då märkte skillnad. Då kanske problemet kan ringas in lite lättare och ni kan fortsätta utreda. Alternativt åka till annan klinik om du bara varit på en innan.

Min egen häst tex kan stå emot jättemycket i ridningen pga spänningar. När jag får hjälp att lösgöra henne ordentligt så kommer bjudningen som ett brev på posten, men om jag inte underhåller ordentligt så är vi snabbt tillbaka där vi var innan. Det handlar ju inte om att hästen har fysiska problem eller att den har låsningar utan att hästen behöver stöttas till att använda sin kropp på bästa sätt. Över tid har jag blivit bättre och bättre på att nå dit själv, men det går ju inte att komma undan att hon fortfarande blir ännu bättre när den andra personen hjälper mig.

Jag tänker att du behöver vara 110% säker på att det inte finns några skador eller liknande som kräver veterinär vård, och att det förmodligen krävs ytterligare veterinärbesök för att bli så säker. Sen är det ju upp till dig om du vill fortsätta lägga pengar på dessa behandlingar. Själv lägger jag hellre pengar på extra träningar, men det är ju upp till var och en :)

Självklart kan det vara svårt att hitta rätt problem hos en häst som visar diffusa rörelsestörningar, MEN kan det inte vara så enkelt som att alla låsningar hon gått med gjort att hon inte KAN röra sig framåt?

Jag hoppas ändå på det, eftersom de senaste två behandlingarna verkligen gjort skillnad 😅

Hade det inte gjort skillnad hade vi såklart fortsatt utreda på klinik, och kommer göra om det vänder och går åt fel håll igen.
Nej jag tycker du tänker och gör rätt. Om det behövs mer klinik besök så hade jag dock vald en annan klinik. Är ju inte riktigt lönt när man inte får svar på vad för problem hästen har, men att dom behandlar utan det blir bättre alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
977
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka