Skadade hästar och konvalescenter

Svullnaden borta idag. Så matte kunna slappna av lite. Dock finns hon dock även såna konstiga knölar i huden av lucernet. Så känner faktiskt jag inte våger ge henne igen 😔 dessa är borta nu med. Kanske en protein reaktion?

Men så tråkigt ❤️ vad mycket otur nu haft med skador! Hur gammal är hon nu?

Jag visste ju när jag köpte henne att hon hade en del skit i bagaget, men även om jag "fått ordning på" kotleder och hovleder med bra skoning och annan ridning än hon fick som lektionshäst så har vi ju lyckats hitta på lite annat att skada. Men allt annat har varit "småsaker", så det här var onödigt.

Hon är 20 nu, men veterinären trodde det skulle gå bra ändå. :heart

Ring och kolla med dem istället för att vänta? Min fick stötvåg flera gånger mellan första och andra veterinärbesöket.

Tack för tips, det ska jag göra. :)

Trist om de inte tar sig tid ordentligt även om de har mkt att göra.

Ja det var lite kaosartat idag, brukar vara bättre än så. Samtidigt är jag glad att de kunde klämma in henne så snabbt.

Ja, vi får väl flytta in här jag och Barka. Idag konstaterades skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Allt omkring var okej, och 2/3 av senan var oskadd. Tyvärr missades skadan initialt, har aldrig haft med senskada och göra och först kunde vi inte se någon hälta, bara en liten svullnad. Hon har därför gått med den i drygt en vecka.

Skadan uppkom med största sannolikhet genom ett trauma, ej förslitning. Hon kom tydligen fel på cavaletti under en lektion och slog i det benet lite från sidan.

Vi börjar med metacam, full dos fem dagar och halv dos 5 dagar. Hon är inte halt i skritt så hon ska skrittas för hand 10-15 minuter x 2 per dag. Om 10 dagar återbesök och då ska vi behandla med PRP.

Prognosen ska tydligen vara god även om senan så klart alltid blir mer känslig. Och 3-6 månaders rehab är tydligen det normala för denna sorts skada. Hon är ju inte purung precis men vi får väl se.

För er som haft liknande skador, finns det något man kan/bör göra för att att ge henne så god chans som möjligt? Förutom att så klart följa rehabsplanen och ha tålamod. Jag tänker mer på andra behandlingar typ stötvåg, laser, etc. Ska man använda Back on Track? Jag har varit väldigt restriktiv med att rida med skydd efter att man sett att värme på senor under arbete inte alltid är så bra, behöver jag tänka om där framöver?

Laser är toppen!

Jag läste det hos en återförsäljare och att det även påverkar magen. Så hade absolut inte gett sånt i en längre period än så. Det jag läste på om det så ges det som en kur. Lite som annat smärtstillande så behöver man smärt täcka sin häst i sån lång period (mer än 1 månad) så tycker jag man skall kontakta veterinär och inte mixa med sånt själv. Just djävulsklo är ett sånt tillskott jag inte anser man bara ger "hur som helst"

Håller absolut med om att inte ge (något alls, inkl djävulsklo) tillskott som kan ha smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper hur små de än må vara till hästar som inte är veterinärutredda innan, men om du tex har en häst med ett känt problem, eller för den delen en äldre häst ser jag inga problem med att ge det en längre period, och det är många som gör det till sina hästar. Lite som att ta en Ipren själv för "värk" när man är lite äldre tänker jag. Själv är jag väldigt, ok , extremt skeptisk till allehanda tillskott då mycket av det har väldigt lite evidens och dåliga studier bakom och tillskottsindustrin omsätter helt sjuka pengar, men vissa tillskott anser jag ändå ha tillräckligt med studier bakom sig att jag skulle kunna tänka mig att testa vid behov. Djävulsklo är en, nypon(fast endast Litovet) och grönläppad mussla är de två andra. Enligt min väldigt erfarna och duktiga veterinär så bör nog också hyaluronsyra hamna på den listan, men jag är fortfarande skeptisk då jag inte läst tillräckligt med bra studier på det som kan övertyga mig 😛

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.13404

Här hittade jag en kul liten studie ang magsår och djävulsklo på just hästar 🙂

Håller absolut med om att inte ge (något alls, inkl djävulsklo) tillskott som kan ha smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper hur små de än må vara till hästar som inte är veterinärutredda innan, men om du tex har en häst med ett känt problem, eller för den delen en äldre häst ser jag inga problem med att ge det en längre period, och det är många som gör det till sina hästar. Lite som att ta en Ipren själv för "värk" när man är lite äldre tänker jag. Själv är jag väldigt, ok , extremt skeptisk till allehanda tillskott då mycket av det har väldigt lite evidens och dåliga studier bakom och tillskottsindustrin omsätter helt sjuka pengar, men vissa tillskott anser jag ändå ha tillräckligt med studier bakom sig att jag skulle kunna tänka mig att testa vid behov. Djävulsklo är en, nypon(fast endast Litovet) och grönläppad mussla är de två andra. Enligt min väldigt erfarna och duktiga veterinär så bör nog också hyaluronsyra hamna på den listan, men jag är fortfarande skeptisk då jag inte läst tillräckligt med bra studier på det som kan övertyga mig 😛

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.13404

Här hittade jag en kul liten studie ang magsår och djävulsklo på just hästar 🙂
Spännande studie!

Ja men precis. Jag hade inte get utan samråd med veterinär under utredning. Så att man ger det I en period och sen slutar som med vanligt smärtstillande. Och då även ha dialogen med veterinär samtidigt.

Tack. :heart Skönt att höra sånt. Och "fördelen" med en senskada på en äldre häst är ju att de ska promeneras ganska omgående, så det inte står och stelnar till för mycket.
Exakt! Promenerade och så småningom skrittade uppsuttet på hårt underlag i princip hela tiden. Gick jättebra även om det tog lång tid. :heart

Ja, vi får väl flytta in här jag och Barka. Idag konstaterades skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Allt omkring var okej, och 2/3 av senan var oskadd. Tyvärr missades skadan initialt, har aldrig haft med senskada och göra och först kunde vi inte se någon hälta, bara en liten svullnad. Hon har därför gått med den i drygt en vecka.

Skadan uppkom med största sannolikhet genom ett trauma, ej förslitning. Hon kom tydligen fel på cavaletti under en lektion och slog i det benet lite från sidan.

Vi börjar med metacam, full dos fem dagar och halv dos 5 dagar. Hon är inte halt i skritt så hon ska skrittas för hand 10-15 minuter x 2 per dag. Om 10 dagar återbesök och då ska vi behandla med PRP.

Prognosen ska tydligen vara god även om senan så klart alltid blir mer känslig. Och 3-6 månaders rehab är tydligen det normala för denna sorts skada. Hon är ju inte purung precis men vi får väl se.

För er som haft liknande skador, finns det något man kan/bör göra för att att ge henne så god chans som möjligt? Förutom att så klart följa rehabsplanen och ha tålamod. Jag tänker mer på andra behandlingar typ stötvåg, laser, etc. Ska man använda Back on Track? Jag har varit väldigt restriktiv med att rida med skydd efter att man sett att värme på senor under arbete inte alltid är så bra, behöver jag tänka om där framöver?
Min häst hade likadan skada och var ohalt från dag 2 eller 3 och sedan så gick svullnaden ner hyfsat snabbt, dock så var inte senan helt läkt fören 6 månader senare. Jag fick skritta 60 min om dagen hela konvalescenten så jag var ute och skrittade mycket på vägarna och spolade alltid benet efter hagvistelsen och promenaden med kallt vatten i 15 min en kvart. Inga problem efteråt alls efter att det läkt, han var iofs ung när det hände, bara 6 år, men ändå, tror nog det är bra prognos även på äldre. Men det är viktigt att inte tro att skadan är läkt pga att svullnad och hälta är borta, senskador är luriga.

Min häst hade likadan skada och var ohalt från dag 2 eller 3 och sedan så gick svullnaden ner hyfsat snabbt, dock så var inte senan helt läkt fören 6 månader senare. Jag fick skritta 60 min om dagen hela konvalescenten så jag var ute och skrittade mycket på vägarna och spolade alltid benet efter hagvistelsen och promenaden med kallt vatten i 15 min en kvart. Inga problem efteråt alls efter att det läkt, han var iofs ung när det hände, bara 6 år, men ändå, tror nog det är bra prognos även på äldre. Men det är viktigt att inte tro att skadan är läkt pga att svullnad och hälta är borta, senskador är luriga.

Tack. :heart Kommer följa upp med regelbundna ultraljud.

Min fick shockwave några gånger, men veterinären ville inte göra det förrän mot slutet av läkningen. Minns inte anledningen till det.

Jag ska fråga om det på måndag tänkte jag. Just nu håller jag på att googlar vad för bandagering som är bäst nattetid, har aldrig behövt hålla på med det. Är ganska usel på att bandagera så BoT Quick Wraps är frestande, men vet inte om de är riktigt rätt. Hon är bandagerad av kliniken just nu och ska vara i tre dagar dygnet runt, sen helst nattetid.

Jag ska fråga om det på måndag tänkte jag. Just nu håller jag på att googlar vad för bandagering som är bäst nattetid, har aldrig behövt hålla på med det. Är ganska usel på att bandagera så BoT Quick Wraps är frestande, men vet inte om de är riktigt rätt. Hon är bandagerad av kliniken just nu och ska vara i tre dagar dygnet runt, sen helst nattetid.
Tror det är bättre att linda än att köra wraps. Blir mer stadga av lindor, känns det som.

För min var det ett plus att senare ha bot wraps i boxen över natten för att senorna inte skulle vara helt kalla när de släpptes ut i hagen på morgonen. Dock varken lindade eller hade jag wraps på i början

Jag använde BoT på min häst, var ju mest för att hålla igång blodcirkulationen så inte benet svullnade över natten. Använde paddarna dock för att dom här snabbandagen tyckte inte jag satt åt eller höll sig uppe riktigt, men det är väl vad man trivs bäst med. Tycker man det är svårt att linda så är nog snabbbandagen bättre.

Min lille klant/prinsessen på ærten var halt på ridetur på mandag, hun hadde fått massasje på søndag av en student og hun hadde funnet tydelig ømhet i triggerpunktet på/til biceps brachii.
Så muskulært... lot henne stå i flokken, tok henne ut og gikk. Testen tirsdag om hun var halt uten gjord på, virket bare uren. Leieturer onsdag og torsdag, virket sprek og vi var optimistiske. Fredag lonsjerte jeg igjen etter leietur for å sjekke om hun fortsatt var halt I trav. Nå var hun tydelig verre og nikket med hodet og var spesielt halt når det ble litt krappere sving. Super deppa.
Konferete med veterinær, hun mente sykepaddock og hvile, at det nok ikke er muskulært. I dag var det en hovslager på stallen så hun sjekket hoven i tilfelle det var en søm som trykket på noe. Ingenting der, men vi oppdaget tydelig hevelse på høyre siden i overgangen mellom brystet og høyre framben. Så nå tror jeg det er muskulært og kanskje spark. Men siden hun var enda mer halt i dag, så står hun i sykepaddock og jeg skal ringe en annen veterinær på mandag.
Synes det er så rart at hun blir verre, om hun er muskel øm så burde hun vel bli bedre? Har forsøkt å behandle med Equine LTS lys, og lurer på om jeg skal barbere bort pelsen der i morgen og se etter sår. (Hun har en del pels der, som også gjør at jeg ikke så hevelsen så godt tidligere. Vet jeg så på henne og tenkte at hun kanskje så litt hoven ut, men hun er så kraftig i brystet at jeg ikke var sikker på hva jeg så).

Begynner å bli veldig lei. I løpet av 6 uker så har jeg hatt; dunket seg selv i koden, tykt og varmt ben, tømmerstokker bakben og så dette.

Så klantponnien/prinsessen på erten hadde hovbyll... i venstre fram. Jeg skal nå aldri mer uttale meg om hvilket ben en hest er halt på.
Bytter omslag hver dag, hun er allerede håpløst sprek og verre skal det bli innen veterinæren og hvis kommer på tirsdag.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 727
Senast: Willys
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar