Svullnaden borta idag. Så matte kunna slappna av lite. Dock finns hon dock även såna konstiga knölar i huden av lucernet. Så känner faktiskt jag inte våger ge henne igen dessa är borta nu med. Kanske en protein reaktion?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men så tråkigt vad mycket otur nu haft med skador! Hur gammal är hon nu?
Ring och kolla med dem istället för att vänta? Min fick stötvåg flera gånger mellan första och andra veterinärbesöket.
Trist om de inte tar sig tid ordentligt även om de har mkt att göra.
Min förra fick en senskada när han var 22. Blev fullt frisk och hade inga men av det alls.Hon är 20 nu, men veterinären trodde det skulle gå bra ändå.
Min förra fick en senskada när han var 22. Blev fullt frisk och hade inga men av det alls.
Ja, vi får väl flytta in här jag och Barka. Idag konstaterades skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Allt omkring var okej, och 2/3 av senan var oskadd. Tyvärr missades skadan initialt, har aldrig haft med senskada och göra och först kunde vi inte se någon hälta, bara en liten svullnad. Hon har därför gått med den i drygt en vecka.
Skadan uppkom med största sannolikhet genom ett trauma, ej förslitning. Hon kom tydligen fel på cavaletti under en lektion och slog i det benet lite från sidan.
Vi börjar med metacam, full dos fem dagar och halv dos 5 dagar. Hon är inte halt i skritt så hon ska skrittas för hand 10-15 minuter x 2 per dag. Om 10 dagar återbesök och då ska vi behandla med PRP.
Prognosen ska tydligen vara god även om senan så klart alltid blir mer känslig. Och 3-6 månaders rehab är tydligen det normala för denna sorts skada. Hon är ju inte purung precis men vi får väl se.
För er som haft liknande skador, finns det något man kan/bör göra för att att ge henne så god chans som möjligt? Förutom att så klart följa rehabsplanen och ha tålamod. Jag tänker mer på andra behandlingar typ stötvåg, laser, etc. Ska man använda Back on Track? Jag har varit väldigt restriktiv med att rida med skydd efter att man sett att värme på senor under arbete inte alltid är så bra, behöver jag tänka om där framöver?
Jag läste det hos en återförsäljare och att det även påverkar magen. Så hade absolut inte gett sånt i en längre period än så. Det jag läste på om det så ges det som en kur. Lite som annat smärtstillande så behöver man smärt täcka sin häst i sån lång period (mer än 1 månad) så tycker jag man skall kontakta veterinär och inte mixa med sånt själv. Just djävulsklo är ett sånt tillskott jag inte anser man bara ger "hur som helst"
Spännande studie!Håller absolut med om att inte ge (något alls, inkl djävulsklo) tillskott som kan ha smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper hur små de än må vara till hästar som inte är veterinärutredda innan, men om du tex har en häst med ett känt problem, eller för den delen en äldre häst ser jag inga problem med att ge det en längre period, och det är många som gör det till sina hästar. Lite som att ta en Ipren själv för "värk" när man är lite äldre tänker jag. Själv är jag väldigt, ok , extremt skeptisk till allehanda tillskott då mycket av det har väldigt lite evidens och dåliga studier bakom och tillskottsindustrin omsätter helt sjuka pengar, men vissa tillskott anser jag ändå ha tillräckligt med studier bakom sig att jag skulle kunna tänka mig att testa vid behov. Djävulsklo är en, nypon(fast endast Litovet) och grönläppad mussla är de två andra. Enligt min väldigt erfarna och duktiga veterinär så bör nog också hyaluronsyra hamna på den listan, men jag är fortfarande skeptisk då jag inte läst tillräckligt med bra studier på det som kan övertyga mig
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.13404
Här hittade jag en kul liten studie ang magsår och djävulsklo på just hästar
Exakt! Promenerade och så småningom skrittade uppsuttet på hårt underlag i princip hela tiden. Gick jättebra även om det tog lång tid.Tack. Skönt att höra sånt. Och "fördelen" med en senskada på en äldre häst är ju att de ska promeneras ganska omgående, så det inte står och stelnar till för mycket.
Min häst hade likadan skada och var ohalt från dag 2 eller 3 och sedan så gick svullnaden ner hyfsat snabbt, dock så var inte senan helt läkt fören 6 månader senare. Jag fick skritta 60 min om dagen hela konvalescenten så jag var ute och skrittade mycket på vägarna och spolade alltid benet efter hagvistelsen och promenaden med kallt vatten i 15 min en kvart. Inga problem efteråt alls efter att det läkt, han var iofs ung när det hände, bara 6 år, men ändå, tror nog det är bra prognos även på äldre. Men det är viktigt att inte tro att skadan är läkt pga att svullnad och hälta är borta, senskador är luriga.Ja, vi får väl flytta in här jag och Barka. Idag konstaterades skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Allt omkring var okej, och 2/3 av senan var oskadd. Tyvärr missades skadan initialt, har aldrig haft med senskada och göra och först kunde vi inte se någon hälta, bara en liten svullnad. Hon har därför gått med den i drygt en vecka.
Skadan uppkom med största sannolikhet genom ett trauma, ej förslitning. Hon kom tydligen fel på cavaletti under en lektion och slog i det benet lite från sidan.
Vi börjar med metacam, full dos fem dagar och halv dos 5 dagar. Hon är inte halt i skritt så hon ska skrittas för hand 10-15 minuter x 2 per dag. Om 10 dagar återbesök och då ska vi behandla med PRP.
Prognosen ska tydligen vara god även om senan så klart alltid blir mer känslig. Och 3-6 månaders rehab är tydligen det normala för denna sorts skada. Hon är ju inte purung precis men vi får väl se.
För er som haft liknande skador, finns det något man kan/bör göra för att att ge henne så god chans som möjligt? Förutom att så klart följa rehabsplanen och ha tålamod. Jag tänker mer på andra behandlingar typ stötvåg, laser, etc. Ska man använda Back on Track? Jag har varit väldigt restriktiv med att rida med skydd efter att man sett att värme på senor under arbete inte alltid är så bra, behöver jag tänka om där framöver?
Min häst hade likadan skada och var ohalt från dag 2 eller 3 och sedan så gick svullnaden ner hyfsat snabbt, dock så var inte senan helt läkt fören 6 månader senare. Jag fick skritta 60 min om dagen hela konvalescenten så jag var ute och skrittade mycket på vägarna och spolade alltid benet efter hagvistelsen och promenaden med kallt vatten i 15 min en kvart. Inga problem efteråt alls efter att det läkt, han var iofs ung när det hände, bara 6 år, men ändå, tror nog det är bra prognos även på äldre. Men det är viktigt att inte tro att skadan är läkt pga att svullnad och hälta är borta, senskador är luriga.
Min fick shockwave några gånger, men veterinären ville inte göra det förrän mot slutet av läkningen. Minns inte anledningen till det.Tack. Kommer följa upp med regelbundna ultraljud.
Min fick shockwave några gånger, men veterinären ville inte göra det förrän mot slutet av läkningen. Minns inte anledningen till det.
Tror det är bättre att linda än att köra wraps. Blir mer stadga av lindor, känns det som.Jag ska fråga om det på måndag tänkte jag. Just nu håller jag på att googlar vad för bandagering som är bäst nattetid, har aldrig behövt hålla på med det. Är ganska usel på att bandagera så BoT Quick Wraps är frestande, men vet inte om de är riktigt rätt. Hon är bandagerad av kliniken just nu och ska vara i tre dagar dygnet runt, sen helst nattetid.
Tror det är bättre att linda än att köra wraps. Blir mer stadga av lindor, känns det som.
Jag använde BoT på min häst, var ju mest för att hålla igång blodcirkulationen så inte benet svullnade över natten. Använde paddarna dock för att dom här snabbandagen tyckte inte jag satt åt eller höll sig uppe riktigt, men det är väl vad man trivs bäst med. Tycker man det är svårt att linda så är nog snabbbandagen bättre.Jag ska fråga om det på måndag tänkte jag. Just nu håller jag på att googlar vad för bandagering som är bäst nattetid, har aldrig behövt hålla på med det. Är ganska usel på att bandagera så BoT Quick Wraps är frestande, men vet inte om de är riktigt rätt. Hon är bandagerad av kliniken just nu och ska vara i tre dagar dygnet runt, sen helst nattetid.