Skadade hästar och konvalescenter

Jahapp, hade börjat ge lucern som "extra" godis, för utfyllnad, men idag hade hon rejält svullna ben bak. Med tanke på samma hände när dom började på hö, så misstänker jag boven här är lucernen. Läste på att det tydligen hänt för en del andra med just lucern. Jag har inte velat ge innan då vissa hov folk anser det kan ge sämre hov kvalite, men ville ge henne lite gott och tänkte att så testar vi :banghead: Dock ingen förhöjd temp, hälta eller annat, men orolig matte ändå. Skit jobbigt. Så nu hoppas jag det bara är lucern och inte massa annat skit.

Jahapp, hade börjat ge lucern som "extra" godis, för utfyllnad, men idag hade hon rejält svullna ben bak. Med tanke på samma hände när dom började på hö, så misstänker jag boven här är lucernen. Läste på att det tydligen hänt för en del andra med just lucern. Jag har inte velat ge innan då vissa hov folk anser det kan ge sämre hov kvalite, men ville ge henne lite gott och tänkte att så testar vi :banghead: Dock ingen förhöjd temp, hälta eller annat, men orolig matte ändå. Skit jobbigt. Så nu hoppas jag det bara är lucern och inte massa annat skit.
Kan ju vara bara en tillfällig reaktion som sen inte återkommer?
Eller hur tjocka ben har hon fått?

Låter ju väldigt troligt det är smärtrelaterat då, men hoppas med behandling och smärtstillande att hon kan bli ok din häst :)
När jag red på butta i våras var det ingen skillnad, men eftersom hon är låst på diverse ställen hjälper ju inte buttan utan hon behöver behandlas för att komma loss. Jag hoppas verkligen vi hittat rätt för henne nu!

Bifogade filer

• Messenger_creation_F5725C84-64E4-4F6C-AC66-907AD378ED02.webp
    Messenger_creation_F5725C84-64E4-4F6C-AC66-907AD378ED02.webp
    129,1 KB · Visningar: 53
Jag skulle avvakta och se om det lägger sig (alltså fortsätta med lusern). Vissa reagerar ju mkt på foderbyten utan att det är någon som helst fara.
ja vet att min reagerar vid foderbyten, va precis samma reaktion fast mer svullnad när dom gick från bete till hösilage. Men blev ändå nojjig.

ja vet att min reagerar vid foderbyten, va precis samma reaktion fast mer svullnad när dom gick från bete till hösilage. Men blev ändå nojjig.
Svullnar de upp till typ lymfangitsvullnad/telefonstolpe är det ju något att fundera över, men mindre tillfällig svullnad på båda bakben när ett nytt foder införa hade jag bara noterat och sedan haft koll för att se att det lägger sig igen. Fortsätter den vara svullen efter en tid kan man kanske dra slutsatsen att hästen inte riktigt tål fodret.

Svullnar de upp till typ lymfangitsvullnad/telefonstolpe är det ju något att fundera över, men mindre tillfällig svullnad på båda bakben när ett nytt foder införa hade jag bara noterat och sedan haft koll för att se att det lägger sig igen. Fortsätter den vara svullen efter en tid kan man kanske dra slutsatsen att hästen inte riktigt tål fodret.
tack för svar! Det är inte alltid lätt när man inte är van. Ena hästen fick lymfangitsvullnad, och även då verkade det lugna sig efter några dagar. Jag hade dock inte alls tagit det lika lugnt som den ägaren gjorde 🙈 Jag blir väldigt nojjig över sånt. Hoppas det är bättre när jag kommer ditt idag.

tack för svar! Det är inte alltid lätt när man inte är van. Ena hästen fick lymfangitsvullnad, och även då verkade det lugna sig efter några dagar. Jag hade dock inte alls tagit det lika lugnt som den ägaren gjorde 🙈 Jag blir väldigt nojjig över sånt. Hoppas det är bättre när jag kommer ditt idag.
Räkna med att det kan ta flera dagar eller någon vecka. Det är inte farligt för hästen att vara lite vätskefylld om benen :)

Beroende på häst kan det ha mer smärtstillande effekt än butta med. Min arabvalack var så. Butta gav inte mkt effekt, men djävulsklo-rot gjorde..
Har faktiskt undvikit alla tillskott med det i efter det, eftersom risken är det är väldigt smärtlindrande för en viss individ.
(om man då inte ger det i just det syfte att vara smärtlindrande då ;) iaf det som folk enligt min erfarenhet använder det till, som smärtlindring. Enligt min erfarenhet känner jag till flera hästar som inte hade effekt av butta, men just av djävulsklo.

(om man då inte ger det i just det syfte att vara smärtlindrande då ;) iaf det som folk enligt min erfarenhet använder det till, som smärtlindring. Enligt min erfarenhet känner jag till flera hästar som inte hade effekt av butta, men just av djävulsklo.
Självklart! Därför jag skrev tillskott med det i. Det finns ju tex ledtillskott som innehåller lite av varje inkl djävulsklo. Det undviker jag, för att inte oönskat få en smärtlindrande effekt. Kanske var otydlig där

Vill jag smärtlindra en häst och butta/metacam/etc inte funkar tillräckligt skulle jag absolut kunna ge djävulsklo igen. Men då ren.

Självklart! Därför jag skrev tillskott med det i. Det finns ju tex ledtillskott som innehåller lite av varje inkl djävulsklo. Det undviker jag, för att inte oönskat få en smärtlindrande effekt. Kanske var otydlig där

Vill jag smärtlindra en häst och butta/metacam/etc inte funkar tillräckligt skulle jag absolut kunna ge djävulsklo igen. Men då ren.
Jag fattar, kanske bara jag som missförstod 😂

Min 11-åriga ISH-valack har varit extra konstig ett tag, spänd och rädd för allt möjligt (ock omöjligt) och ofta dålig framåtbjudning. Jag (eller någon av mina tränare) har inte kunnat se eller känna någon hälta, men nåt var lurt.

Vet-koll i måndags visade låg gaffelbandsskada vänster fram, som han nog haft ett tag, det var ärrigt som att den läkt och gått upp igen flera gånger. Sen även kotledsinflammation på samma ben, och knäledsinflammation bägge bak. 🤪

Nu ska han skrittas för hand 20 minuter dagligen på hårt underlag, och helst stå i sjukhage. Det kommer jag inte att kunna lösa, så han får gå i vinterhagen med lösdriften som vanligt.

Nu vet du :) Så om hästen slutar kännas bättre när du slutar ge så vet du ju varför. Och jag hade slutat ge nu, just för att ta reda på om den fortfarande är ovillig utan smärtstillande. Isåfall så har ju kiropraktiken inte hjälpt och en häst som har ont behöver komma till en veterinär, inte en kiropraktor
Precis, problemet är att alla veterinärbesök inte gett nånting och hästen är röntgad lite överallt utan att hitta problemet. Men jag ska sluta med djävulsklo imorrn och utvärdera lite!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 144
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama