Skadade hästar och konvalescenter

Fördelen med att ha sin lättfödda häst förpassad till sjukhage är att jag kan kontrollera hans födointag. Ser redan skillnad efter en vecka. Herrn själv hävdar dock att denna svältkur är oerhört kränkande. (han får sitt underhållsbehov med lite råge pga lågt protein i höet så det går verkligen ingen nöd på unge herr häst)
IMG_7794.webp

Upptäckte igår eftermiddag att min häst var tjock på insidan av ena frambenet, från kotan och drygt 1/3 upp under carpus. Inte jättesvullen utan mer ifylld och en annan hade nog inte upptäckt svullnaden. För mig var den tydlig eftersom hästen har väldigt tydliga strukturer på frambenen och man ser vartenda blodkärl. Varm över svullnaden och jag tog in och kylde i 30 minuter, möjligen att svullnaden minskade något.
Veterinär har tittat på benet samt sett hästen i rörelse i skritt och trav både rakt fram och på böjt spår och var inte särskilt orolig (såg alltså ingen hälta heller) - trodde att den slagit på sig eller fått något insektsbett (finns ett minimalt sår som skulle kunna vara ett stick). Tyckte att jag skulle ha is i magen och kyla 2 ggr per dag samt låta henne vila men gå i hagen som vanligt. Om svullnaden inte gått ner på en vecka ska vi åka in och titta på det.
Idag möjligen något mindre svullen (strukturerna något tydligare) och kylde 20 minuter på morgonen.
Hästen är klart lugnare att gå i hage som vanligt än att stå på box (då snurrar den runt, runt och skrapar/slår mycket om inte alla andra är inne). Går i en stor, plan hage med bara en kompis och dom är generellt lugna.

Haft häst i många år men ingen vidare erfarenhet (tack och lov!) av lokala svullnader. Hur skulle ni andra göra? Följa veterinärens ordination och åka in och kolla först om svullnaden inte försvinner? Åka in och kolla (UL?) ändå, för säkerhetsskull, om några dagar? Sätta igång lugnt om svullnad och värme försvinner närmsta dagarna (kommer få vila några extra dagar oavsett)?

Hästen har vilat en vecka efter vaccination och tandläkarbesök, så det som har hänt har hänt i hagen.

/nojig hästägare

Min lilla herre har nu bytt stall till ett med bättre förutsättningar för hans kropp dvs mer utevistelse och större hagar :heart Han har haft en ganska lugn sommar pga massa fix på nya stället (hagar mm) och har även övergått till att bli barfota pålle då han går såpass lite att skor inte känns nödvändigt och att han är iprincip oöm utan dom så han har fått lite chill för att ställa om sig o kroppen.
så fin som han är nu har han inte varit på länge! Och nu börjar vi så sakterligen komma igång igen med motion och Uteritter. Och lyckligtvis har vi inte varit hos vet sen i april (måste vara person bästa tror jag:angel:)
Mr b tillsammans med sin lilla kompanjon:love:
90AF7A09-46F5-41D9-87C4-88C4206EC325.jpeg

Fröken har gått på bete från slutet av juni tills i början av september och verkar ha mått väldigt bra! Bestämde mig för att stanna i stallet där hon gått på bete pga större hagar bland annat, så nu går hon med en av dom hon gått med i sommar.

Vi har börjat sätta igång lite smått med skogspromenader och igår satt jag på henne för första gången sen 11 maj 🥹 hon skötte sig över förväntan. Framåt kommer jag fortsätta varva skritt för hand och uppsuttet i skogen i några veckor innan vi börjar tänka på att trava lite. Kommer boka en ny tid hos vet. när vi är fullt igång (förutsatt att hon inte blir halt såklart) och fortsätta vår utredning.

IMG_8121.webp

Vi har fortsatt med vår igångsättning, travar korta sträckor när vi är ute på våra skritturer och någon långsida i manegen när jag tömkör. Hon har känts sådär, ibland framåt och ibland inte. Ser lite knackligt ut när jag tömkör.

Igår tog jag ut en tjej som behandlar en annan häst i stallet, hon har behandlat hästar sedan -99 och just för att ju fler ögon desto bättre och eftersom veterinären inte gett mig något konkret. Denna tjejen kände direkt att min häst var låst i nästan alla halskotor, vä karpus, rygg och länd. Hon trodde att det var alla låsningar som låg bakom vårt problem, hennes ovilja till arbete. Även hältan hon fick innan sommaren kunde vara en följd av detta.

Det kändes bra iallafall och hon verkade väldigt kunnig, pållen fick lite akupunktur, laser och lätt knäckning och så kommer hon tillbaka om 4v. Hon sa att det kommer ta tid men tid är det enda jag har när det gäller hästen, och hon gav mig mer info om vad som kan fela än vad någon klinik gjort på ett år 😄

Jag ska inte ropa hej såklart, det kan vara något ursprungligt fel som gör att hon fått alla låsningar som ändå gör att vi kommer fortsätta utreda på klinik, men just nu känns det lite mer hoppfullt än vad det gjort innan iallafall.

Vi fortsätter med våra promenader och jag har varit deppig inför nästa veckas återbesök.
Fram till igår. Han fick tuppjuck när vi promenerade så jag styrde in på en liten volt, och han var välbalanserad och centrerad, spårade på volten och tippade inte helt galet inåt med höger bak i höger varv.
Var tvungen att dubbelkolla det idag. Och jodå, han var helt under sig i båda varven i trav på volt ⭐

Det var 45 minuter promenad med lätta steg efteråt.
Firade med två bananer som kvällsgodis ♥️
hur har det gått för er? :heart

Vi har fortsatt med vår igångsättning, travar korta sträckor när vi är ute på våra skritturer och någon långsida i manegen när jag tömkör. Hon har känts sådär, ibland framåt och ibland inte. Ser lite knackligt ut när jag tömkör.

Igår tog jag ut en tjej som behandlar en annan häst i stallet, hon har behandlat hästar sedan -99 och just för att ju fler ögon desto bättre och eftersom veterinären inte gett mig något konkret. Denna tjejen kände direkt att min häst var låst i nästan alla halskotor, vä karpus, rygg och länd. Hon trodde att det var alla låsningar som låg bakom vårt problem, hennes ovilja till arbete. Även hältan hon fick innan sommaren kunde vara en följd av detta.

Det kändes bra iallafall och hon verkade väldigt kunnig, pållen fick lite akupunktur, laser och lätt knäckning och så kommer hon tillbaka om 4v. Hon sa att det kommer ta tid men tid är det enda jag har när det gäller hästen, och hon gav mig mer info om vad som kan fela än vad någon klinik gjort på ett år 😄

Jag ska inte ropa hej såklart, det kan vara något ursprungligt fel som gör att hon fått alla låsningar som ändå gör att vi kommer fortsätta utreda på klinik, men just nu känns det lite mer hoppfullt än vad det gjort innan iallafall.
spännande, hoppas det kan hjälpa er på rätt väg!

Jag brukar åka till klinik som samarbetar med kiro av just den anledningen. Jag "litar" inte riktigt på veterinärer som inte tittar på hela pusslet med hästar. Att ha bra samarbeta med behandlare är lite a och ö enligt mig. Så man kan få hum om hur hästen mår i kroppen med.

Jag kör regelbundet med behandling av min. Hon hade dragit på sig en låsning i hagen förre vinter, men vid ÅB efter 5 veckor kändes hon super fin. Kändes skönt!
Nu har hon inte haft några behandlingar under sommaren, men både jag och tränaren tycker hon är lite sådär vid böjning på höger volt. Så har nu bokat välrenommerat kiro som kommer ut nästa vecka. (vi har flyttat och henne vi brukar använda är hög gravid och åker inte så långt, så blev tvungen att leta ny)

hur har det gått för er? :heart
Vad gulligt att du frågar ♥️

Dessvärre går det inte bra alls. På ÅB i våras fick vi grönt ljus för igångsättning, efter några veckor gjorde vi en extra check då jag inte tyckte det kändes bra, men vet sa kör på.
I juni kändes allt rövigt, inte halt, men känslan var inte alls bra.
Fick remiss till MRI, och resultaten var dubbelsidig kronisk gaffelbandsinflammation samt artros båda haslederna.

Stötvåg och laser en gång i veckan i fem veckor. Han fick en kur butta på 30 dagar, men efter två veckor fick vi avbryta då han reagerade på det och svullnade upp och fick ödem över hela kroppen. Veckan efter det så var han svullen båda fram, och därefter helt låst i käken och SI-leden så han har fått kirobesök också.
Känns som hela hästen står och förfaller och det bara vandrar runt skräp i kroppen på honom. Mitt hjärta gör ont och blöder varje gång jag går ut i stallet.

Nu ska han skrota i hagen till 11/11 då vi gör en check. Veterinären tror inte han blir bra och försäkringsbolaget vägrar döma ut utan säger han ska vila minst sex månader, dvs till efter årsskiftet.
Så där är vi 💔

Dessvärre går det inte bra alls. På ÅB i våras fick vi grönt ljus för igångsättning, efter några veckor gjorde vi en extra check då jag inte tyckte det kändes bra, men vet sa kör på.
Fick remiss till MRI, och resultaten var dubbelsidig kronisk gaffelbandsinflammation samt artros båda haslederna.

Stötvåg och laser en gång i veckan i fem veckor. Han fick en kur butta på 30 dagar, men efter två veckor fick vi avbryta då han reagerade på det och svullnade upp och fick ödem över hela kroppen. Veckan efter det så var han svullen båda fram, och därefter helt låst i käken och SI-leden så han har fått kirobesök också.
Känns som hela hästen står och förfaller och det bara vandrar runt skräp i kroppen på honom. Mitt hjärta gör ont och blöder varje gång jag går ut i stallet.

Nu ska han skrota i hagen till 11/11 då vi gör en check. Veterinären tror inte han blir bra och försäkringsbolaget vägrar döma ut utan säger han ska vila minst sex månader, dvs till efter årsskiftet.
Så där är vi 💔
Men usch vad jobbigt 😔 hade hoppats på bra nytt gällande er. ❤️‍🩹

Så där är vi 💔
Beklagar:heart vi håller alla tummar och tår för att det vänder! Bara en tank och fundering som kom upp när jag läste ditt inlägg!
Ni skulle inte kunna testa något naturmedel som långtids antiinflammatoriskt istället för butta om det är snällare mot kroppen? Jag vet att både boswellia,djävulsklo och även älggräs har jag för mig ska kunna funka:)

spännande, hoppas det kan hjälpa er på rätt väg!

Jag brukar åka till klinik som samarbetar med kiro av just den anledningen. Jag "litar" inte riktigt på veterinärer som inte tittar på hela pusslet med hästar. Att ha bra samarbeta med behandlare är lite a och ö enligt mig. Så man kan få hum om hur hästen mår i kroppen med.

Jag kör regelbundet med behandling av min. Hon hade dragit på sig en låsning i hagen förre vinter, men vid ÅB efter 5 veckor kändes hon super fin. Kändes skönt!
Nu har hon inte haft några behandlingar under sommaren, men både jag och tränaren tycker hon är lite sådär vid böjning på höger volt. Så har nu bokat välrenommerat kiro som kommer ut nästa vecka. (vi har flyttat och henne vi brukar använda är hög gravid och åker inte så långt, så blev tvungen att leta ny)
Den kliniken jag varit på har också samarbete med kiro som gått igenom min, första gången direkt efter besök hos vet. och andra gången också efter besök hos vet. men då ville hon inte behandla då hästen varit halt i 1,5v. Men jag fick aldrig riktigt ”svar” på något, utan mer hon är låst i länden och så behandlade hon det.

Den kvinnan jag hade ute nu sist gav som sagt lite mer svar på mina funderingar så jag hoppas vi kommer någon vart nu!

Hoppas din pålle känns bättre efter ditt kiro-besök 😊

Jag red kort i manegen häromdagen (typ 3e gången sen jag satte igång för 1,5 månad sen) och bad en i stallet filma.

Skickade sedan filmen till en i mitt förra stall som sett min häst från start, och hon tyckte hon rörde sig bättre än tidigare. Tänker att jag ska rida lite mer i manegen denna veckan än vad jag brukar så att vi kanske får lite kontinuitet på det vi gör, och se om det känns bättre eller sämre i slutet av veckan. Vi pratar pass på 20min skritt och 10min trav så det är inga jättekrävande pass vi gör men det räcker.

Hon som filmade åt mig tyckte att det såg ut att värma ur lite, att hon rörde sig bättre efter ett tag när hon kommit igång. Stundtals kan hon kännas jättefin och avslappnad för att i nästa stund lägga i handbromsen helt och sura ihop och då blir jag direkt osäker på om jag är på henne för mycket eller om jag ska pressa henne lite till. Så jäkla svårt att veta vad jag ska göra.. behandlaren kommer tillbaka 7/11 så det ska bli spännande att se vad hon säger då.

IMG_8903.webp

Beklagar:heart vi håller alla tummar och tår för att det vänder! Bara en tank och fundering som kom upp när jag läste ditt inlägg!
Ni skulle inte kunna testa något naturmedel som långtids antiinflammatoriskt istället för butta om det är snällare mot kroppen? Jag vet att både boswellia,djävulsklo och även älggräs har jag för mig ska kunna funka:)
Svårt att prova allt på samma gång, då vet vi ju inte vad det är som gett resultat.
Han har fått hyaluronsyra och glukosamin hela tiden. Veterinären har dessutom inte velat blanda in annan behandling/ naturläkemedel och då får jag lita på deras omdöme.

Sätter igång min fånghäst för 35784 gången. Hon tycker ut o gå är så otroligt tråkigt..
Min tycker också det är tråkigt. Vi är ordinerade att promenera på asfalt några dagar i veckan resten av hans liv typ 😅 får släpa på honom. Provade att tömköra istället och det gick mycket bättre! Roligare att gå först tyckte han, och lättare att driva bakifrån 😄

Svårt att prova allt på samma gång, då vet vi ju inte vad det är som gett resultat.
Han har fått hyaluronsyra och glukosamin hela tiden. Veterinären har dessutom inte velat blanda in annan behandling/ naturläkemedel och då får jag lita på deras omdöme.
Jag förstår! Då har ni ju tittat på alternativet o kommit fram till att det inte är rätt väg o gå :) :heart

Ute Kiro idag, fick rejäl behandling, hade roterat sitt bäcken rätt rejält. Förstår inte hur hon lyckas, eller om det bara är jag som rider kasst :crazy: Vissa grejor som sitter lite lägre i bak på henne sa hon dock har varit så länge. Jag hade väl tänkt tanken att förre behandlare hade fått loss det eftersom hon blev UA på förre besöket, men vet inte 🤷‍♀️ som det lät på henne så har det suttit väldigt länge. Vi fick övningar att göra varje dag och väntar på journalen mer detaljerat, min hjärna kommer inte ihåg allt. Men väldigt tacksam iaf på att min fina häst ställer upp så mycket som hon gjort med dessa utmaningar, och känner sig som kass matte som ridit ändå, hon har utvecklats under tiden, men är väl vissa grejor som har spökat hela tiden. Är ändå sjukt att hon kan kännes så fin ibland med dom problemen.
Frågade om det var något som borde kollas på klinik, men det tyckte hon inte iaf i nuläget, så helt katastrof kan det inte vara. Men fortfarande jobbigt när det ändå var så pass mycket mer än vad jag hade trott. Återbesök om 1 månad.

Det går framåt i ridningen vilket är otroligt roligt!
Det känns som att hon börjar komma loss lite mer i kroppen, stundtals väldigt fin kontakt till handen och rör sig lite mer ledigt än tidigare. Hon får behandling imorgon igen, spännande att höra om status på henne. Sedan hon fick behandling sist har jag börjat ge djävulsklo och nypon i maten samt smörjer länden med djävulsklo gel varje dag.

IMG_9020.webp

Det går framåt i ridningen vilket är otroligt roligt!
Det känns som att hon börjar komma loss lite mer i kroppen, stundtals väldigt fin kontakt till handen och rör sig lite mer ledigt än tidigare. Hon får behandling imorgon igen, spännande att höra om status på henne. Sedan hon fick behandling sist har jag börjat ge djävulsklo och nypon i maten samt smörjer länden med djävulsklo gel varje dag.

Visa bifogad fil 156393
Låter ju väldigt troligt det är smärtrelaterat då, men hoppas med behandling och smärtstillande att hon kan bli ok din häst :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 145
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama