För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.
Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.
Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.
Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.
Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga!