Skadade hästar och konvalescenter

Jag skulle inte svara mer men kan inte låta bli

Att man inte hittar något på röntgen och ul är bra men betyder tyvärr inte det är ofarligt eller ingen förslitning. En artros eller en pålagring t ex börjar med en ledinflammation som är långvarig. Hästen behöver inte ens vara halt. Men inflammationen gör att smörjning mm av leden är sämre. Och tillslut tar leden och brosket slut. Innan man ser något på röntgen kan man se det på ultraljud många gånger.

Så. När du har fynd på röntgen i form av artros och pålagring t ex (dvs inte medfödda defekter) har det pågått ett tag.

Och det är därför det är så viktigt att behandla (och rehaba) även "bara" en ledinflammation som "bara" syns på böjprov etc

Jag skriver det för du skrev du inte var van vid konvalescenser osv, och då kan det vara svårt att veta att vad man tänker är inte så allvarligt och "säkert bara är en vrickning" eller liknande dels kan vara något annat, dels kan leda till betydligt allvarligare problem om man inte får fatt på det.
Vill bara instämma i detta. Därför det kan vara olämpligt att försöka vila bort en skada innan man vet vad man faktiskt har att göra med för det kan bli värre och ge följder - artros tex är ju permanent.
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:
Det är så svårt sådant, jag hade lätt bytt klinik efter all den tid utan förbättring faktiskt. Och det är aldrig fel att fråga andra och lyssna på vad andra har för erfarenheter, vet man andras erfarenheter så kan man ta med det till veterinären och diskutera vad problemet kan tänkas vara. Det är viktigt tycker jag att få veta andras erfarenheter tycker jag.
 
Det är så svårt sådant, jag hade lätt bytt klinik efter all den tid utan förbättring faktiskt. Och det är aldrig fel att fråga andra och lyssna på vad andra har för erfarenheter, vet man andras erfarenheter så kan man ta med det till veterinären och diskutera vad problemet kan tänkas vara. Det är viktigt tycker jag att få veta andras erfarenheter tycker jag.
Jag hade bytt med. Även med försäkring är det ju inte direkt gratis och åka fram och tillbaka så mycket utan riktiga svar.
 
Jag hade med bytt vet. Min bästa stallkompis hade en skum hälta på sitt holländska varmblod häromåret. Han såg ofräsch ut, verkade inte tycka om att man rörde vid honom, visade obehag o "pain face" då o då vid hantering o ridning utan konkret anledning. Hon hade en dålig känsla o var först hos en vet som inte hittade någon hälta utan trodde det ev var ryggen och KS. De åkte istället till Björn Rahm på Klagstorp. De var där i 8 timmar o bedövade, röntgade, ultraljudade, red o longerade o tillslut hittades det en skada i hovbenet. Hela det benet var påverkat då hästen gått med skadan länge, troligen hade han gått omkull i hagen eller liknande. Efter ett halvårs rehab blev han dock bra och rids nu som vanligt.
Så konsultera annan vet kan nog vara bra :up:
 
Trött på hästar nu! 😫

Min tvååring har eksem och kräver omvårdnad och medicin varje dag. Köpte hem diverse produkter i veckan för nästan 3 000kr, både recept från veterinären men mest Prob. Köpt täcken och luvor för 5 000.
Och hon kommer aldrig att bli bra.


Mammahäst klev av en sko för drygt 2v sen, inkl halva hoven. Fick på skon efter några dagar och hovis var nöjd.
Men sen - jättehalt. Av med skon igen och på med jumpadoja.
Hon är fortfarande halt😫 mycket bättre, men halt och puls. Hovis ville från början testa sko henne i veckan som varit men jag sa att vi väntar en till. Så hon kommer på onsdag, men går ju inte att sko om hon fortfarande är halt efter förra försöket.
Får kika iallafall.
upptäckte ju att tvååringen hade röta i framhovarna också. Och en galla i hasen.


IMG_8770.jpeg
 
Jag kan ju kika in här och meddela att allt faktiskt inte alltid är pest och pina och evig otur med hästar.

Vi röntgade underkäken tidigare i veckan då det vid tandkoll ju upptäcktes en svullnad precis där hästis även hade haft en djup foderficka för att utesluta rotsabscess...

Ingen rotabscess på röntgen så det blir inget besök hos fancy schmancy brittisk tandkirurg för oss!!! :banana:
 
Som det ser ut blir Zarre haghäst på obestämd tid nu.
Vi har stött och blött frågan en hel del, både med varandra, hans veterinär, hovis och et. Han är ju svår, det håller vet med om, iom att det inte direkt finns något uppenbart "det här är fel" men det känns väldigt orimligt att han faktiskt kommer bli helt bra. Att gå vidare med fler undersökningar ger kanske i bösta fall ett svar men är väldigt osannolikt att det är något som går att göra något åt, och att vi i det här laget fortsätta jaga svar när vi står helt själva ekonomiskt är inte direkt rimligt.

Vi har lagt upp en plan nu som involverar hälsochecker av vet och regelbundna besök hos et. Vi är påväg hem med honom nu efter han varit och fått massage och laser. Han blev tydligt mer bekväm och avslappnad i sin kropp.

Vi fick även råd om stretch övningar men kom fram till att vi fortsätter med dem vi redan gör, ev att vi gör dem på balansmatta nu.

Så får han njuta av käka gräs och busa järnet med sina kompisar. Blir han sämre så får han vandra vidare. Men så länge han njuter av sitt liv får han vara kvar. ❤️❤️‍🩹
 
Åb idag!

Hältan var mycket bättre både rakt ut och vid longering på hårt och mjukt, från en 4-gradig för 4v sen till 1-gradig nu. Tillochmed något bättre efter mer rörelse. Liiite mer markering efter böjprov.

Så hon fick ett OK till att åka på bete :D vi gjorde inget mer idag eftersom jag ändå tänkt släppa henne imorgon.

Till hösten är tanken att fortsätta där vi slutade idag. Alltså om hältan finns kvar, fortsätta där med ev CT för att se vad det är som ligger bakom den. Om hältan läkt ut, fortsätta med vä bak där pålagringen sågs, med bedövning och ridprov.

Så även om idag inte gav några svar, så är jag bara glad över att hon får åka på bete och vara häst ett tag. Spännande till hösten att se vad den fortsatta utredningen kan leda till.

IMG_5134.jpeg
 
Haflingern står på flunipasta nu och är mycket gladare🙏🏻 hoppas inte magen kraschar, hon tål inte metacam så är lite nojig..
är hon inte bättre nästa vecka lär vi röntga. Hoppa få på en sko på måndag och förhoppningsvis kan det få vara bra då!
 
Min gamla häst fyllde 26 år igår den 21/6. Damerna har gått på sommarbete sedan i måndags. Min andra häst, ett 10-årigt sto, hade en date med hovslagaren på morgonen så vi hämtade damerna. Under hovisbesöket reflekterade jag över att min gamla verkade VÄLDIGT trött. Hon somnade stående och höll på att rasa ihop, men tänkte att det har ju blåst rejält senaste dagarna så de har nog inte kunnat slappna av.

Efter hovisbesöket så var det dags att gå iväg till sommarhagen igen, men jag kände att jag ville kolla igenom min gamla dam lite noggrant. Kollade tempen etc då hon nyligen dragit ut ytterligare 2 tänder. När jag klämde igenom kroppen, så upptäckte jag såret på högra bogspetsen. Det blödde inte, men glipade lite. Så jag hämtade koksaltlösning etc för att göra rent såret. När jag började undersöka såret lite närmare så upptäckte jag att det bubblade rätt bra under huden 5 cm från såret (cirka 3 cm lång smal glipa i huden). Då började jag misstänka stickskada och ringde distriktsveterinärerna. De ansåg att detta absolut behövde kollas lite närmare, men att vi fick vänta en stund då en annan häst var sjukare än min.

Alltså fick damerna stå kvar inne och mumsa hösilage. Jag och maken hann med att fika midsommarlunch med vänner då vi fått besked om att det skulle dröja några timmar innan det var Oktawias tur.

Vid 15:30 kom veterinären och det visade sig vara en sparkskada. Förmodligen har mitt andra sto busat runt i hagen och gamligen kommit ivägen. För de är ju bästa polare annars. Och veterinären tyckte att av två onda ting är sparkskada "bättre" än stickskada.

Så nu ska vi lägga om såret en gång om dagen. Promenera 20 min 4 ggr om dagen så muskeln hålls igång och läks. Det gick inte att sätta dränage så det kommer bli en del spolning av såret. Metacam en gång om dagen och ska jag göra det jag bävat för hela mitt hästliv. Spruta penicillin en gång per dag. Jag har varit med om att en häst chockat på PC och trillade ner död. Så detta är min värsta mardröm 😨.

Min gamla häst har inte behövt nyttja sin veterinärvårdsförsäkring sedan 2013 - en nu minsann - nu utnyttjas den rejält! Vill inte ens tänka på vad detta besöket kommer gå på - midsommaraftonsbesök av veterinär hade jag gärna skippat liksom 🤪.

Den skyldige till dramat är totalt oförstående och är mest intresserad av "plåstret" som den gamla damen fick.



/Lisb
Oktawia sårskada.jpg



Den gamla damen är inte halt, men stel. Enligt veterinären är det en sårhåla stor som en hov bakom det lilla sprickan i huden, så inte alls konstigt att hon är stel.

Grattis på 26-års dagen min lilla pälskling :heart

/Lizzie
 
Här är en dålig bild på 8 dagars framsteg :)
Uppdatering från oss.
En månad efter detta inlägget flyttade vi till ett stall med endast sandmark, vilket gjorde att vi fick en mycket snabbare läkning när vi slapp lera intryckt i såren dagligen :banghead:
Bifogar bild på nuläget.
Hovslagaren hittar fortfarande inget spår i hoven efter ev hovböld så det är ett mysterium vad som faktiskt hände :confused:
 

Bifogade filer

  • 20240703_195059.jpg
    20240703_195059.jpg
    237,6 KB · Visningar: 65
Vi har dock en ny åkomma, men högst tillfällig får vi hoppas.
Släppte ihop Bosse med ny kompis i måndags. Allt frid och fröjd, glada hästar. I tisdagskväll hade han ont och var jättesvullen uppe vid pannluggen :confused:
I onsdags fm allt lugnt i hagen, men på em hade han ett sår mitt i pannan pluss att han blev ganska hårt jagad av ny kompisen. Fortfarande oklart om det är en spark, att han slagit i taket i lösdriften eller mer en reaktion av ex getingstick. Utöver att han är öm och lite svullen över högersidan av panna/öga är han helt opåverkad, svullnaden lägger sig/drar sig nedåt för varje dag och enligt veterinär kan vi avvakta så länge han verkar obrydd.
Hästarna går inte tillsammans längre. Jag vågar inte.. Jag brukar kunna ha mycket is i magen vid ihopsläpp och att de måste få lov att "känna" på varandra, men när det gäller huvudet är jag inte lika frikostig. :stop:
 

Bifogade filer

  • 20240703_195008.jpg
    20240703_195008.jpg
    255,2 KB · Visningar: 69
Vi har dock en ny åkomma, men högst tillfällig får vi hoppas.
Släppte ihop Bosse med ny kompis i måndags. Allt frid och fröjd, glada hästar. I tisdagskväll hade han ont och var jättesvullen uppe vid pannluggen :confused:
I onsdags fm allt lugnt i hagen, men på em hade han ett sår mitt i pannan pluss att han blev ganska hårt jagad av ny kompisen. Fortfarande oklart om det är en spark, att han slagit i taket i lösdriften eller mer en reaktion av ex getingstick. Utöver att han är öm och lite svullen över högersidan av panna/öga är han helt opåverkad, svullnaden lägger sig/drar sig nedåt för varje dag och enligt veterinär kan vi avvakta så länge han verkar obrydd.
Hästarna går inte tillsammans längre. Jag vågar inte.. Jag brukar kunna ha mycket is i magen vid ihopsläpp och att de måste få lov att "känna" på varandra, men när det gäller huvudet är jag inte lika frikostig. :stop:
Min häst får jämnt sådana sår på huvudet. Hon gör det själv i boxen. Ibland slår hon i och ibland kliar hon sig väl hårt.
 
Min gamla dam har nu träffat veterinär igen och en sista tand har dragit ut. Det var en kindtand i överkäken som satt löst och behövde plockas bort. Tydligen var tandköttet lite inflammerat också pga av den lösa tanden och hästen har mest tuggat på sin vänstra sida av käken då den lösa satt i höger överkäke. Inte alls undra på att hon tuggat höbossor.

Tandhålorna efter övriga utdragna tänder har läkt fint. Sparksåret på bogen läker också bra. Veterinären kollade igenom övriga tänder och de sitter som de ska. De är nerslitna utifrån ålder, men inga inpackningar eller lösa tänder. Så nu ska det inte behövas något mer återbesök förrän i december. Hästen har ser också bättre ut i hullet efter att ha stått på Prascend i 1,5 månad. Nu blir det några veckor med bete och ledigt (matte och husse ska måla huset, laga taket på stallet och måla invändigt i stallet) och så tar vi nya tag i augusti :)

/Lizzie
 
Min rids 2-3 dagar i veckan efter senskadan och hon ser fortfarande fräsch ut. Då jag inte rider själv nu så är jag såklart nojig att det är något iallafall som jag normalt skulle ha känt av, men jag ser iaf noll och absolut inget från marken, och hon har ingen svullnad eller värme över senan, så jag hoppas att detta går vägen. Hon går på bete just nu och jag längtar så tills ungen är ute så jag själv kan få börja rida. 😅 Har inte suttit på henne sen i mitten av mars liksom!

Jag vet inte om jag vill ultraljuda senan en gång till eller hur jag ska göra. Veterinären tycker inte det behövs då det såg fint ut sist, utan det är bara att rida på så länge det känns bra, men nog hade det känts skönt att checka av den en gång till nu när hon varit igång lite.
 

Bifogade filer

  • F1DA54C8-CF7C-4833-AFC9-FC091A960DAE.jpeg
    F1DA54C8-CF7C-4833-AFC9-FC091A960DAE.jpeg
    474,3 KB · Visningar: 31
Min femåring har fått en inflammation i ena bakknät. Troligtvis har han halkat i hagen eller dylikt. Lyckligtvis bara en liten inflammation, så han blev sprutad och ska nu gå på metacam tio dagar och så sjukhage några veckor. Equiterapeuten ska också komma ut och behandla ryggen, då han blivit spänd där pga knät.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 639
Senast: Willys
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 934
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp