Skadade hästar och konvalescenter

Måste tyvärr joina er i tråden.
Min 16 åriga islandshäst som succesivt blivit tråkigare och tråkigare i ridningen sista halvåret (kanske till och med året när jag tänker efter) diagnostiserades med artros i ena bakknät för två veckor sen.
Hon var ohalt hos veterinären men detta är vad som hittades på röntgen. Fick stötvågsbehandling för ryggen också som även den är oöm, men väldigt stum.
Idag är stötvåg nr 2, sen ska vi börja skritta igång uppsuttet.
Återbesök om ett par veckor.

Gaaaaaaaaaaah.....! :banghead:

Hade ut tandis i måndags för att kolla munnen på mitt lilla "projekt". Hon har varit ganska tjorvig i ridningen vilket jag härledde till antingen att nåt i munnen inte stod rätt till, alternativt "bara" oskolad kallblodstravare men ville såklart kolla upp för misstänker att det inte hade blivit gjort på läääääääänge i förra hemmet :cautious:

Nåväl, tandis fann utöver en massa vassa tänder och hakar som slipades ned att hon dessutom hade en djuuup foderinpackning som rensades ur och där det därtill finns en suspekt svullnad på utsidan av käken motsvarande det området och hästis tyckte det gjorde ont när tandis grejade med tanden - så vi misstänker/måste utesluta eventuellt en rotabscess 🥲. Röntgen är inbokad till nästa vecka och sen blir det ev ett (garanterat snorjävladyrt) besök till en superduper fancy schmancy tandkirurg från England som lägligt nog kommer till våra trakter inom en snar framtid.

Det är roligt nästan jämt med häst 🫠

2v sedan vet besöket idag, där vi promenerat 10min i 10 dagar och sedan de senaste dagarna 20min. Hon har stått i sjukhage i 3,5v nu.

Idag skulle vi springa rakt ut för att se om hon var ohalt. Det var hon inte 😩 känner mig så jäkla uppgiven. Inte för att det är jobbigt eller så att promenera henne, utan för att hon har det så extremt tråkigt i sin lilla hagruta. Hon skulle ju gått på bete nu.. om ohalt idag skulle hon fått gå i hela sin hage (rasthage) men nä hon får gå kvar i rutan.

Åb om 2v, känns inte som att hon kommer vara ohalt tills dess heller. Då får vi behandla igen, och sedan fler veckor av sjukhage och promenader. Så less 😔

Jag har aldrig haft skadade hästar förr så har noll erfarenhet av do’s and don’ts. Folk i mitt stall säger olika, vissa säger strikt sjukhage medan andra förespråkar mer rörelse och större hage.

Vad har ni för åsikt/erfarenhet?

Igår öppnade jag faktiskt upp hennes hage lite, för det gör ont i hjärtat av att se henne stå och hänga i sin ruta. Hagen är fortfarande inte stor, men hon kändes direkt lite gladare och strosade runt en del (inklusive lite brall…).

Jag vill verkligen inte att hon ska gå kvar i sin rasthage hela sommaren. Vissa hade släppt henne på bete ändå och låtit henne gå där, jag vill verkligen det men det kanske finns risk att något blir ännu värre då? Får prata om detta på åb 19/6, men det känns som att veterinärer gärna sätter hästarna i sjukhage?

Bifogade filer

• IMG_4851.webp
    IMG_4851.webp
    413,5 KB · Visningar: 62
Jag har aldrig haft skadade hästar förr så har noll erfarenhet av do’s and don’ts. Folk i mitt stall säger olika, vissa säger strikt sjukhage medan andra förespråkar mer rörelse och större hage.

Igår öppnade jag faktiskt upp hennes hage lite, för det gör ont i hjärtat av att se henne stå och hänga i sin ruta. Hagen är fortfarande inte stor, men hon kändes direkt lite gladare och strosade runt en del (inklusive lite brall…).

Jag vill verkligen inte att hon ska gå kvar i sin rasthage hela sommaren. Vissa hade släppt henne på bete ändå och låtit henne gå där, jag vill verkligen det men det kanske finns risk att något blir ännu värre då? Får prata om detta på åb 19/6, men det känns som att veterinärer gärna sätter hästarna i sjukhage?
Prata med veterinären.

Min erfarenhet är att veterinärer idag är mycket mer restriktiva med att säga sjukhage eller boxvila. Dvs nu rekommenderar de det bara när det verkligen behövs att hästen är lugn och stilla.

Dock så just lugn och stilla brukar vara det avgörande. Så en häst som gör caprioler i sjukhage är ofta sämre än en häst som strosar lugnt i en större. Osv.

Så prata med veterinären. Vissa skador kan förvärras av ett enda luftsprång, i andra fall är risken "bara" förlängd läkning

Prata med veterinären.

Min erfarenhet är att veterinärer idag är mycket mer restriktiva med att säga sjukhage eller boxvila. Dvs nu rekommenderar de det bara när det verkligen behövs att hästen är lugn och stilla.

Dock så just lugn och stilla brukar vara det avgörande. Så en häst som gör caprioler i sjukhage är ofta sämre än en häst som strosar lugnt i en större. Osv.

Så prata med veterinären. Vissa skador kan förvärras av ett enda luftsprång, i andra fall är risken "bara" förlängd läkning
Vad är det då för skada hon har om inget syns på röntgen eller ultraljud? Hon är ”bara” halt hö fram som släcktes vid bedövning av karpus.

Jag förstår också att du samt andra säger Prata med veterinären, vilket jag också kommer göra men det är också bara EN veterinär och likadant som folk i stallet har olika åsikter tänker jag att olika veterinärer också kan ha det?

Det hade varit tydligare om man kunde se att ”detta är problemet och såhär ska vi göra” men inget med min häst har varit så tyvärr :meh:
Vi vet inte ens om denna hältan hör ihop med något annat, tex att hon alltid rört sig med handbromsen i men vi inte hittat varför än. Hatar när saker är så oklart som detta

Vad är det då för skada hon har om inget syns på röntgen eller ultraljud? Hon är ”bara” halt hö fram som släcktes vid bedövning av karpus.

Jag förstår också att du samt andra säger Prata med veterinären, vilket jag också kommer göra men det är också bara EN veterinär och likadant som folk i stallet har olika åsikter tänker jag att olika veterinärer också kan ha det?

Det hade varit tydligare om man kunde se att ”detta är problemet och såhär ska vi göra” men inget med min häst har varit så tyvärr :meh:
Fast det är just det att det är så olika som gör att lyssna på Bukefalosfolk mm kan bli så snett. Så endera prata med vet, eller bestäm själv hur du vill göra. Det är bara du och din vet som känner just din häst och dennes skada. För som jag skrev innan så beror det mycket på häst med.

Släcker det vid ledbedövning har du ju problemet i leden eller intilliggande strukturer. T ex en ledinflammation

Så tyvärr du kommer inte kunna få ett bättre eller mer säkert svar från någon annan än din veterinär 💙

Personligt tillägg. Har det bara gått 2 v i sjukhage och hästen inte är ohalt samt är lugn i sin sjukhage skulle jag absolut inte göra den större. Särskilt inte som den brallade av det. Ja det är trist se dem i sjukhage men gläd dig åt att den är lugn med det och ha tålamod. Även om ni missar hela sommaren är det ju värt det för att få henne frisk

Det är inte ovanligt behöva behandla flera ggr

Jag ville mest höra om olika erfarenheter :) känns mer som att lite rörelse ger en snabbare läkningsprocess än att stå helt still i en sjukhage.

Jag ville mest höra om olika erfarenheter :) känns mer som att lite rörelse ger en snabbare läkningsprocess än att stå helt still i en sjukhage.
Det beror helt på problem och behandling tyvärr om rörelse ger snabbare läkning.

Några ex. Du har sprutat en led. Då vill du hästen är så stilla som möjligt så medlet stannar i leden så länge som möjligt.

Du har en senskada eller ligamentskada. Då viker smärtan långt innan senan eller ligamentet tål belastning. Du vill ha kontrollerad succesivt ökad belastning och ett skutt kan sabba allt

Du har en muskelskada. Då vill du hästen rör sig efter sin förmåga och långsam rörelse är bra, men inte bli jagad av kompisen t ex

Osv osv

Erfarenheter andra har är noll värt. Dels för det inte behöver vara samma skada, hästen bete sig lika mm. Dels för saker kan läka tack vare och trots att.

Jag hade tex en häst som opererat bort en lös benbit ur kotleden. Den vägrade box så den fick sjukhage. Den hoppade ur sin sjukhage och galopperade runt på betet med sina kompisar. Den fick gå kvar där. Skrittade mest men drog sina repor. Den läkte TROTS ATT den krashat konvalescensen. Det är tyvärr inget man kan använda för att släppa ut en annan i samma läge

En annan häst jag hade hade lindrig gaffelbandsska. Han stod så fint och snällt på boxvila. Efter 2 månader skulle han få sjukruta ute. Han stod jättefint och snällt där med. Men han brallade EN gång vid ett intag. Och slog upp skadan till kraftig. Han fick stå 4.5 månad på box sen.
Men han går heller inte att använda för att säga att man absolut inte ska ställa i sjukruta

Problemet med hästar är det där att de är jävligt dåliga på kontrollerad långsam rörelse. Kunde man få dem att vara skritta skulle man ju kunna ha den i stor hage

Jag blir dock lite bekymrad att du inte verkar lite på din veterinär? Jag lovar att din veterinär gjort en avvägning mellan behovet av stillhet/kontroll samt behovet av rörelse.

Det beror helt på problem och behandling tyvärr om rörelse ger snabbare läkning.

Några ex. Du har sprutat en led. Då vill du hästen är så stilla som möjligt så medlet stannar i leden så länge som möjligt.

Du har en senskada eller ligamentskada. Då viker smärtan långt innan senan eller ligamentet tål belastning. Du vill ha kontrollerad succesivt ökad belastning och ett skutt kan sabba allt

Du har en muskelskada. Då vill du hästen rör sig efter sin förmåga och långsam rörelse är bra, men inte bli jagad av kompisen t ex

Osv osv

Erfarenheter andra har är noll värt. Dels för det inte behöver vara samma skada, hästen bete sig lika mm. Dels för saker kan läka tack vare och trots att.

Jag hade tex en häst som opererat bort en lös benbit ur kotleden. Den vägrade box så den fick sjukhage. Den hoppade ur sin sjukhage och galopperade runt på betet med sina kompisar. Den fick gå kvar där. Skrittade mest men drog sina repor. Den läkte TROTS ATT den krashat konvalescensen. Det är tyvärr inget man kan använda för att släppa ut en annan i samma läge

En annan häst jag hade hade lindrig gaffelbandsska. Han stod så fint och snällt på boxvila. Efter 2 månader skulle han få sjukruta ute. Han stod jättefint och snällt där med. Men han brallade EN gång vid ett intag. Och slog upp skadan till kraftig. Han fick stå 4.5 månad på box sen.
Men han går heller inte att använda för att säga att man absolut inte ska ställa i sjukruta

Problemet med hästar är det där att de är jävligt dåliga på kontrollerad långsam rörelse. Kunde man få dem att vara skritta skulle man ju kunna ha den i stor hage

Jag blir dock lite bekymrad att du inte verkar lite på din veterinär? Jag lovar att din veterinär gjort en avvägning mellan behovet av stillhet/kontroll samt behovet av rörelse.
Leden är ju sprutad, och hon har stått i sjukhage sen dess alltså 2v sen. Sjukruta snarare, där hon står på samma ställe dag ut och dag in. I just det fallet tänker jag att lite rörelse ger en bättre läkningsprocess.

Jag bad om erfarenheter på det här med sjukhage i just mitt fall, inte när det gäller senskador eller operation av lösa benbitar 😄 jag förstår att det är olika beroende på vad det är för skada.

Leden är ju sprutad, och hon har stått i sjukhage sen dess alltså 2v sen.

Jag bad om erfarenheter på det här med sjukhage i just mitt fall, inte när det gäller senskador eller operation av lösa benbitar 😄
Men det är ju det jag menar att DITT fall kan bara DIN veterinär svara på

Det är helt normalt med sjukhage efter sprutning och tills man sett hästen svarat på behandling. Dvs som du fått.

Alltså spruta led - box samma dag och ev dagen efter (där gör olika vet lite olika) - liten sjukhage till återbesök 2 -3 v senare.

Om hästen fortfarande är halt på åb, och om den sprutas om, så blir det samma igen.

Erfarenheter av det är att det brukar fungera bra så länge det inte finns något annat underliggande fel än ledinflammation

Och att släppa ut i större hage, att de brallar (oavsett storleken på hage de gör det i osv) riskerar att försämra prognos/läkning/konvalescensen

Du måste göra skillnad på kontrollerad rörelse (dvs promenader, ridning etc utifrån igångsättningsschema) och okontrollerad rörelse i hage. Bus kan sabba hela läkningsprocessen och göra den betydligt längre.

De flesta skador läker som bäst när hästen är stilla i hagen men får kontrollerad rörelse enligt ordination.
Om ni dessutom inte vet vad som är fel är det en jättestor risk att öppna upp hagen innan ok från veterinären.

Leden är ju sprutad, och hon har stått i sjukhage sen dess alltså 2v sen. Sjukruta snarare, där hon står på samma ställe dag ut och dag in. I just det fallet tänker jag att lite rörelse ger en bättre läkningsprocess.

Jag bad om erfarenheter på det här med sjukhage i just mitt fall, inte när det gäller senskador eller operation av lösa benbitar 😄 jag förstår att det är olika beroende på vad det är för skada.
Jag hade absolut inte gjort hagen större innan veterinär ger ok. Sålänge hästen är lugn och still i sjukhagen är det förmodligen det bästa för läkningen.

Jag letade upp hemgångsrådet för sist någon av mina blev sprutade i led i ben. Såg ut såhär

"Motion

Låt stå på strikt boxvila 1 dygn efter behandling. Därefter sjukhage i boxstorlek eller dubbel boxstorlek eller hage där hon är som lugnast.

Vecka 1: skrittmotion 5-10 min dagligen för hand.

Vecka 2: skrittmotion 10-15 min dagligen, leds för hand, uppsuttet vid behov

Vecka 3: skrittmotion 15-20 minuter, leds för hand, uppsuttet vid behov

Därefter återbesök"

På återbesöket sprutades hon om, så ovanstående upprepades till nästa återbesök efter det. När hon var ohalt på böjprov fick hon först öka motionen tills vi var uppe i 60 min skritt. Sen fick hon större hage.

Osv osv

Precis detta. Det är så himla viktigt att ha en dialog med veterinären och lita på denne (eller byta om så inte är fallet).

Min lilla prinsesshäst hade ju senskada. I det fallet bör de stå still i mycket liten hage. I hennes fall stod hon och gjorde caprioler i liten hage. Efter diskussion med veterinären så fick hon i stället stå i en serpentinhage. Men det är ett undantag pga större risk för skada av hoppandet än ( i det här fallet) lite för mycket, men lugnare, rörelse.

Lyssna på din veterinär! Och har du inte förtroende för den så byt veterinär. Folk har alltid så himla mycket åsikter och de kan verkligen vara baserade på ingenting. Eftersom du inte ens vet vilken skada hästen har är det omöjligt att säga att ”det är nog lugnt att släppa ut i större hage”. Kan vara okej, kan bli så mycket sämre. Men veterinärer har gått en lång utbildning för att ge bästa möjliga förutsättningar för hästar att tillfriskna. Ring och prata med personen om hur hästen beter sig och om hen fortfarande tycker att detta är bästa lösningen. Men att gå emot veterinärråd bara för att stallkompisar säger saker tycker jag är direkt oansvarigt.

Lyssna på din veterinär! Och har du inte förtroende för den så byt veterinär. Folk har alltid så himla mycket åsikter och de kan verkligen vara baserade på ingenting. Eftersom du inte ens vet vilken skada hästen har är det omöjligt att säga att ”det är nog lugnt att släppa ut i större hage”. Kan vara okej, kan bli så mycket sämre. Men veterinärer har gått en lång utbildning för att ge bästa möjliga förutsättningar för hästar att tillfriskna. Ring och prata med personen om hur hästen beter sig och om hen fortfarande tycker att detta är bästa lösningen. Men att gå emot veterinärråd bara för att stallkompisar säger saker tycker jag är direkt oansvarigt.
Med större hage menar jag 10x20m så det är inte någon stor hage vi pratar om, lite större än hennes ruta bara.

Jag har funderat tidigare på att ta henne till husaby. Vi har inte riktigt kommit nånstans i utredningen utan det har mest varit rehab och hem och testa detta. Men det är en annan historia :D

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 781
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka