Skadade hästar och konvalescenter

Med större hage menar jag 10x20m så det är inte någon stor hage vi pratar om, lite större än hennes ruta bara.

Jag har funderat tidigare på att ta henne till husaby. Vi har inte riktigt kommit nånstans i utredningen utan det har mest varit rehab och hem och testa detta. Men det är en annan historia :D
10x20 är rätt stort för att vara sjukhage och, som du märkte, fullt tillräckligt att bralla i. Sjukhage är typ 1 -2 ggr box storlek. De flesta har nog endera som box eller typ 5x5.

Men om ni har en hälta som släcker med bedövning i carpus och inget på röntgen och ul av carpus har ni ju kommit en bra bit? Ni har behandlat och hästen är under behandling.

Vad är det du känner saknas just nu?
Sen om man inte har förtroende för veterinären är det bra att byta. Det funkar sällan bra utan
 
Med större hage menar jag 10x20m så det är inte någon stor hage vi pratar om, lite större än hennes ruta bara.

Jag har funderat tidigare på att ta henne till husaby. Vi har inte riktigt kommit nånstans i utredningen utan det har mest varit rehab och hem och testa detta. Men det är en annan historia :D
10x20 är ju gott om plats att bralla ur ändå.

Husaby låter väl klokt, de ska ju vara duktiga!
 
Jag har funderat tidigare på att ta henne till husaby. Vi har inte riktigt kommit nånstans i utredningen utan det har mest varit rehab och hem och testa detta. Men det är en annan historia :D
Vad är det mer för utredning du hade önskat?

Hästen ska gå där den är som lugnast. Står den och hoppar i en sjukhage för att den blir stressad/överladdad så kan det såklart vara bättre att gå i en stor hage med lugna kompisar tex. Generellt dock så är ju de flesta hästar mest stilla just i en liten sjukruta eftersom att det begränsar deras rörlighet. Det är liksom det som är meningen. Kontrollerad motion i form av promenader/skritt kan absolut vara bra men inte att bocka runt och galoppera! Har man otur räcker det med nåt enstaka bocksprång och så är man tillbaka på ruta ett alt har förvärrat skadan.

När min häst behandlades hade jag honom i en sjukhage på ca 4x4 m i tre veckor. Ja, det är skittråkigt och känns hemskt. Men samtidigt gav det honom de bästa förutsättningarna för att läka, och om han inte hade varit bra på åb hade jag inte behövt fundera på om det var pga att vi var på fel ställe eller om han helt enkelt bara hade sprungit för mycket.
 
Vad är det då för skada hon har om inget syns på röntgen eller ultraljud? Hon är ”bara” halt hö fram som släcktes vid bedövning av karpus.

Jag förstår också att du samt andra säger Prata med veterinären, vilket jag också kommer göra men det är också bara EN veterinär och likadant som folk i stallet har olika åsikter tänker jag att olika veterinärer också kan ha det?

Det hade varit tydligare om man kunde se att ”detta är problemet och såhär ska vi göra” men inget med min häst har varit så tyvärr :meh:
Vi vet inte ens om denna hältan hör ihop med något annat, tex att hon alltid rört sig med handbromsen i men vi inte hittat varför än. Hatar när saker är så oklart som detta
Jag hade varit extra förstiktig just när man inte vet vad felet är. Men, säger som de andra; lyssna på veterinären. Skulle varken lyssna för mycket på Buke eller "folk i stallet", om jag var du. Skittrist med sjukhage, men ännu tristare att förvärra något eller göra att det tar längre tid än nödvändigt att läka.
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:

Du kan inte utesluta att det är någon form av slitage/överbelastningsskada om du inte vet vad det är. Tyvärr är det så att även hästar som gått minimalt kan få det under rätt/fel omständigheter.

Kompisens häst had en liknande resa som din. Gick med handbromsen i, nitade (ibland) på hinder, ingen direkt hälta. Utreddes länge. Även där först fram, sedan länd-/korsrygg och tillslut hittades förslitningsskador på gaffelbanden båda bak som uppstått pga vinklarna i hasen och resten av benet. Hästen ser inte på något sätt extrem ut i sin exteriör men det är som det är. Även denna häst hade gått minimalt och var ung.
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:
Nu är jag jättetråkig i mitt svar. Menar det inte som otrevligt eller så på något sätt!
Tyvärr kan det vara "förslitningsskador"/skador som uppkommit långsamt och gradvis ändå. Min tex fick hovledsinflammation båda fram som märktes när han hade vilat i en månad. Antagligen fick han det pga suboptimal skoning för just honom, men vi vet inte, det kanske kommer tillbaka i framtiden.

Hur som helst, ingen häst mår väl bra i en sjukhage. De flesta blir uttråkade och stökigare i hanteringen än vanligt, det är ju ett uttryck för att hästen inte är nöjd. Min visade väldigt tydligt att han inte var nöjd. Där får väl var och en göra sin egen avvägning men som sagt jag resonerade som så att det var värt att han skulle ha tråkigt i några veckor för att optimera chansen att bli bra. Och för att jag skulle veta säkert att behandlingen fick bästa förutsättningarna att fungera om vi behandlade rätt ställe (för hans problem/minimala hälta var inte heller helt okomplicerad att reda ut). Några veckor är ändå en kort tid av en hästs liv, tänker jag. Där kan man såklart resonera olika så vill du ha din häst i större hage för att du tycker det är bäst, så gör så :)

Jag har läst dina tidigare inlägg och undrar väl ändå lite vad mer du önskar av veterinären? Du behöver inte svara mig om du inte vill, men ta upp det till diskussion med behandlande veterinär om du inte känner att hen möter dina förväntningar. Kanske har veterinären en bra tanke och argument bakom varför ni gjort såhär och en plan för er, bara att det inte kommunicerats tydligt nog? Om hästen inte visar hälta eller något annat onormalt så kan man inte köra en helkroppsröntgen för att försöka hitta vad som är fel, risken är bara att man hittar en massa saker som antagligen inte har någon betydelse alls men som man måste ta ställning till, vilket är en omöjlig uppgift om hästen inte upplevs frisk/fungerande. Det enda jag kanske skulle kunna tänka mig bilddiagnostiskt om man inte har lokaliserat ett problemområde (och nu pratar jag om grundproblemet som du tror sitter bak, inte karpus som ni nu har behandlat) är väl att köra en scint i hopp om att problemområdet visar sig där.

Även om grundproblemet sitter bak så blir det omöjligt att utreda det korrekt om man har en så pass tydlig frambenshälta samtidigt. Då måste man bli av med den först, innan man kan hålla på och bedöva andra ben. Eftersom hältan har förbättrats av bedövning i karpus så är det ju något i det området som gör ont. Det är helt rimligt att först få henne ohalt där och sedan försöka gå vidare med bak/rygg/whatever. Men som sagt, prata med din veterinär så du får en förklaring! Och känner du inte något förtroende för den här veterinären så tycker jag att du ska byta om det känns bättre :)
 
Senast ändrad:
Du kan inte utesluta att det är någon form av slitage/överbelastningsskada om du inte vet vad det är. Tyvärr är det så att även hästar som gått minimalt kan få det under rätt/fel omständigheter.

Kompisens häst had en liknande resa som din. Gick med handbromsen i, nitade (ibland) på hinder, ingen direkt hälta. Utreddes länge. Även där först fram, sedan länd-/korsrygg och tillslut hittades förslitningsskador på gaffelbanden båda bak som uppstått pga vinklarna i hasen och resten av benet. Hästen ser inte på något sätt extrem ut i sin exteriör men det är som det är. Även denna häst hade gått minimalt och var ung.
Precis.

Min nyblivna 9 åring var helt slut i sina gaffelband båda bak. Förvisso hade hon exteriören verkligen emot sig för hon var rakhasig vilket predisponerar för gaffelbandskador, men hon var inte heller hårt tagen, hade sannolikt gått som avelssto tidigare och var allmänt bromsig och ovillig i ridningen.
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:
Fast jag har följt hela er resa. Och jag har svarat utifrån det du skrivit i denna tråd och andra om hästen.

Jag kommer dock inte svara mer då jag upplever att det du egentligen söker är medhåll mer än input.

Jag hoppas det går bra för er och att hon är bättre på återbesöket
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:
Jag undrar mest varför du ens ställde frågan eftersom du inte verkar vara villig att lyssna på annat än medhåll?
 
Tack för era svar allihopa, det var onödigt av mig att be om erfarenheter av det här eftersom det är såpass olika från fall till fall!

Hästen är röntgad lite överallt, så det är inga ”uppenbara” fel på henne. Självklart måste vi släcka frambenshältan innan vi kan fortsätta med utredningen 😄

Det blir nog bra tillslut, först åb och sedan får vi se. Den fortsatta utredningen får sedan vänta så att hon får en chans att vara häst under sommaren innan det är höst och hon är tillbaka i sin rasthage.
 
Det är väl alltid en bra sak att diskutera tänker jag. Nu har jag fått massa svar och erfarenheter av er alla :) insåg väl efteråt att det var en omöjlig sak att svara på.
Jag håller nog inte med om att det är så omöjligt. Klart det finns en osäkerhet men just pga den osäkerheten är det (iallafall för mig) solklart att det bästa är oförändrad sjukhage så länge hästen är lugn i sjukhagen. Att hästen bara står still i hagen är ju inte negativt, det är ju det som är meningen.
 
Insåg att jag skrivit helt fel 😅 hagen är 3m bred och inte 10. Sjukrutan var 3x4m, nu har hon 3x20 kanske
Låter som gjort för tvärstopp och snabba vändningar. Om du nu väljer större hage så gör den mer kvadratisk om det går. Annars kanske ett alternativ är att ha en ruta i större boxstorlek delvis med snabbstolp som du enkelt kan flytta? Nu vet ju inte jag hur det ser ut hos er, men isåfall tänker jag att man kan flytta rutan litegrann efter behov så hon får äta gräs utan att ha större yta.
 
Jag har aldrig haft skadade hästar förr så har noll erfarenhet av do’s and don’ts. Folk i mitt stall säger olika, vissa säger strikt sjukhage medan andra förespråkar mer rörelse och större hage.

Vad har ni för åsikt/erfarenhet?

Igår öppnade jag faktiskt upp hennes hage lite, för det gör ont i hjärtat av att se henne stå och hänga i sin ruta. Hagen är fortfarande inte stor, men hon kändes direkt lite gladare och strosade runt en del (inklusive lite brall…).

Jag vill verkligen inte att hon ska gå kvar i sin rasthage hela sommaren. Vissa hade släppt henne på bete ändå och låtit henne gå där, jag vill verkligen det men det kanske finns risk att något blir ännu värre då? Får prata om detta på åb 19/6, men det känns som att veterinärer gärna sätter hästarna i sjukhage?
Jag har oftast släppt i hage och känner flera som gjort lika. Dock beroende på skada. Har hästen en skada som behöver läka ihop, så absolut inte (tänker brutna ben eller sånt som behöver akut vila). Nu har min nuvarande dock inte varit skadat, så har inte behövt tänka på sånt. Men i det fallet så hade jag personligen haft i en större hage. Men det är ju en avvägning man själv måste ta. Många har ju såna hästar gående i små grusrutor 8-15 varje dag med, det har inte jag heller :)
 
För er som inte läst mina andra inlägg - hästen har utretts sedan i höstas då hon alltid gått med handbromsen i sedan jag fick hem henne förra sommaren. Återbesöket nu blir vårat 5e besök på kliniken.

Hältan fram som uppkom för 3,5v sedan är antagligen ett följdproblem av något som sitter bak. Besöket innan det senaste knäckte fysio till henne i länden då hon hade rejäla låsningar och efter det behövde hon väl använda kroppen på ”rätt sätt” vilket hon förmodligen inte vill/kan göra och kort därefter kom hältan fram som aldrig tidigare märkts vid alla böjprov eller liknande. Vi pratar inte om förslitningsskador eftersom hästen knappt blivit riden innan hon kom till mig och jag har heller inte ens kunnat rida ordentligt eller hårt.

Så som svar på vissa - ja jag kommer prata med veterinären och ja vi har åb om 2v. Nej detta är ingen skada ”skada” som uppkommit av hård träning eller liknande. Att jag ens överväger att släppa i större hage (10x20m) än sjukruta är för att det nog varken gör av eller till för hennes kropp, men för hennes psyke gör det mycket. Självklart hade jag aldrig gjort något jag inte trodde var bra för hästen.

Min plan är att åka på åb och sedan släppa på bete och fortsätta utreda ridbarheten efter sommaren. Och ja, jag kommer självklart ta upp detta med vet också. Hon vet det redan iofs, eftersom jag nämnde det sist och även hon förstår min uppgivenhet.

Det var osmart av mig att be om råd här, jag fattar att ni på ett forum som inte kanske läst mina andra inlägg tänker ”gud vilken idiot, lyssna på vet och ha kvar i sjukhage”. Resan med denna häst har varit extremt oklar kan man säga! :meh:
Fast även jag har läst dina andra inlägg. Och du vet ju inte vad detta är än så att avfärda det som ”inte en förslitningsskada” tex kan du ju inte göra. Du har fått flera exempel i tråden. Det brukar sällan funka att enbart hoppas på enbart medhåll istället för åsikter på buke.

Jag har haft häst i sjukhage i 9 månader i sträck, jag vet att det suger (och hade jag vetat från början att konvalescensen skulle dra ut så länge på tiden så hade jag nog övervägt att ta bort hästen istället)
 
Insåg att jag skrivit helt fel 😅 hagen är 3m bred och inte 10. Sjukrutan var 3x4m, nu har hon 3x20 kanske
Om du bestämt dig för större hage så gör den så hästen inte kan racea och bralla. Dvs gör en labyrint eller vad som, men inte så det blir skutt-tvärstopp - skutt.

Kan hästen äta gräs brukar i princip alla hästar acceptera 5x5 m som flyttas så de hela tiden får nytt gräs. Så har du tillgång till det har du en stor fördel.
 
Tack för era svar allihopa, det var onödigt av mig att be om erfarenheter av det här eftersom det är såpass olika från fall till fall!

Hästen är röntgad lite överallt, så det är inga ”uppenbara” fel på henne. Självklart måste vi släcka frambenshältan innan vi kan fortsätta med utredningen 😄

Det blir nog bra tillslut, först åb och sedan får vi se. Den fortsatta utredningen får sedan vänta så att hon får en chans att vara häst under sommaren innan det är höst och hon är tillbaka i sin rasthage.

Jag skulle inte svara mer men kan inte låta bli

Att man inte hittar något på röntgen och ul är bra men betyder tyvärr inte det är ofarligt eller ingen förslitning. En artros eller en pålagring t ex börjar med en ledinflammation som är långvarig. Hästen behöver inte ens vara halt. Men inflammationen gör att smörjning mm av leden är sämre. Och tillslut tar leden och brosket slut. Innan man ser något på röntgen kan man se det på ultraljud många gånger.

Så. När du har fynd på röntgen i form av artros och pålagring t ex (dvs inte medfödda defekter) har det pågått ett tag.

Och det är därför det är så viktigt att behandla (och rehaba) även "bara" en ledinflammation som "bara" syns på böjprov etc

Jag skriver det för du skrev du inte var van vid konvalescenser osv, och då kan det vara svårt att veta att vad man tänker är inte så allvarligt och "säkert bara är en vrickning" eller liknande dels kan vara något annat, dels kan leda till betydligt allvarligare problem om man inte får fatt på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 639
Senast: Willys
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 934
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp