Alltså…. Igår red jag ut, vi har fått instruktioner om att ”ut och galoppera” tills återbesöket 22/5. Vi har en travbana-ish så skrittade dit, tog ett varv i trav och sedan vä galopp. Saktade av och tyckte hon kändes lite konstig men inget så direkt uppenbart, så skrittade en bit och fattade ny galopp. Då valde hon höger självmant, aldrig hänt tror jag. Saktade av och känner att shit hon är ju halt hö fram.
Hoppar av och leder henne hem, hältan i skritt blir bättre på denna 10-minuter långa promenaden. Kyler benet i 20 min då jag inte vet vad det är och släpper ut i sjukhage.
Hon som skor henne står i samma stall så hon klämde och kände utan någon direkt reaktion. Hon sa att hon hade puls i båda fram men ingen direkt värme. Gick och sprang på gårdsplanen, tydligt halt i trav men inte i skritt. Så hon funderade om det kunde vara för att jag handbetat henne senaste veckan och det blivit för mycket? Vi drog inte skon då orsaken till hältan var oklar.
Släpptes ut i sjukhage imorse och förut när jag kom försökte jag klämma och känna men ingen svullnad än och visar inget när jag trycker. Fortsatt tydligt halt i trav men inte försämrats.
Hon ska skos imorgon så vi får väl se om vi blir klokare när skon dragits. Jag har vääldigt svårt att tro att det här hör ihop med det vi utreder hos veterinären. Varför skulle det komma sådär akut efter en kort galopp? Galopperade väldigt mycket mer häromdagen och inget konstigt efteråt, så jag tänker ju hovböld
har svårt att tro det är gräset men det är jag det.. blir inte klok på dessa djur