Ja, vi får väl flytta in här jag och Barka. Idag konstaterades skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Allt omkring var okej, och 2/3 av senan var oskadd. Tyvärr missades skadan initialt, har aldrig haft med senskada och göra och först kunde vi inte se någon hälta, bara en liten svullnad. Hon har därför gått med den i drygt en vecka.
Skadan uppkom med största sannolikhet genom ett trauma, ej förslitning. Hon kom tydligen fel på cavaletti under en lektion och slog i det benet lite från sidan.
Vi börjar med metacam, full dos fem dagar och halv dos 5 dagar. Hon är inte halt i skritt så hon ska skrittas för hand 10-15 minuter x 2 per dag. Om 10 dagar återbesök och då ska vi behandla med PRP.
Prognosen ska tydligen vara god även om senan så klart alltid blir mer känslig. Och 3-6 månaders rehab är tydligen det normala för denna sorts skada. Hon är ju inte purung precis men vi får väl se.
För er som haft liknande skador, finns det något man kan/bör göra för att att ge henne så god chans som möjligt? Förutom att så klart följa rehabsplanen och ha tålamod. Jag tänker mer på andra behandlingar typ stötvåg, laser, etc. Ska man använda Back on Track? Jag har varit väldigt restriktiv med att rida med skydd efter att man sett att värme på senor under arbete inte alltid är så bra, behöver jag tänka om där framöver?