Skadade hästar och konvalescenter

Jag har bokat tid till Husaby nu, som jag sa att jag skulle göra om det gick åt fel håll 😄

Har märkt senaste tiden när vi börjat galoppera att hon är som tidigare, surar och sparkar mot skänkeln. Så nu hoppas jag att dom gör en gruuuundlig koll och jag funderar på att vägra lämna innan dom hittat vad som är fel 🙄
Blir säkert toppen! Tips (som du säkert redan har tänkt på) är att se till att du har röntgenbilderna från förra kliniken tillgängliga, underlättar om de vill röntga samma område ☺️ Bedövningar etc kan ju ändå vara lite individuellt från veterinär till veterinär vad de ser, men en röntgenbild från samma vinkel (inom nära tidsram) är ju ändå likadan (däremot kan ju en annan veterinär se något nytt på den) och då kan man ju spara lite pengar

Blir säkert toppen! Tips (som du säkert redan har tänkt på) är att se till att du har röntgenbilderna från förra kliniken tillgängliga, underlättar om de vill röntga samma område ☺️ Bedövningar etc kan ju ändå vara lite individuellt från veterinär till veterinär vad de ser, men en röntgenbild från samma vinkel (inom nära tidsram) är ju ändå likadan (däremot kan ju en annan veterinär se något nytt på den) och då kan man ju spara lite pengar
Ja precis, eller dom frågade om plåtarna så jag har bett om dom så att jag kan vidarebefordra. Minns inte helt men vid första besöket i nov förra året tog dom någon plåt på både nacke och rygg som såg fina ut, men man behöver väl röntga hela delarna för att kunna utesluta och inte bara delar? Så det hoppas jag att dom gör nu.

Ja precis, eller dom frågade om plåtarna så jag har bett om dom så att jag kan vidarebefordra. Minns inte helt men vid första besöket i nov förra året tog dom någon plåt på både nacke och rygg som såg fina ut, men man behöver väl röntga hela delarna för att kunna utesluta och inte bara delar? Så det hoppas jag att dom gör nu.
Beroende på vilken vinkel man röntgar i kan saker ”dölja” sig, exakt. (Och om man röntgar hela hästen bara för att kan man ju hitta saker som är avvikande men som faktiskt inte ger problem). Tänkte mest att om de säger ”vi vill ha en bild på nacken i exakt denna vinkeln” och ni redan har tagit en slipper du betala för en (i princip) likadan som du redan tagit, röntgen är ju dyrt ☺️ De ska ju vara duktiga där så hoppas på tydliga svar! Tänker du att de får fortsätta där förra kliniken slutade eller får de börja lite från början? Tänkte att förra kliniken väl uteslöt bakknä för att plåtarna var rena men utan att lägga bedövning tex

Beroende på vilken vinkel man röntgar i kan saker ”dölja” sig, exakt. (Och om man röntgar hela hästen bara för att kan man ju hitta saker som är avvikande men som faktiskt inte ger problem). Tänkte mest att om de säger ”vi vill ha en bild på nacken i exakt denna vinkeln” och ni redan har tagit en slipper du betala för en (i princip) likadan som du redan tagit, röntgen är ju dyrt ☺️ De ska ju vara duktiga där så hoppas på tydliga svar! Tänker du att de får fortsätta där förra kliniken slutade eller får de börja lite från början? Tänkte att förra kliniken väl uteslöt bakknä för att plåtarna var rena men utan att lägga bedövning tex
Jag tänker att de får börja från början, och verkligen gå igenom hela hästen för att ev upptäcka något som de andra missat. Hoppas så att de hittar vad som felar

Jag har fått alla plåtar från förra kliniken, är det någon här som kan det där med alla tyda röntgenbilder? Och som har tid och lust att kika på dom 😄

I går så hade jag tid på Mälaren hästklinik i Örebro för min gamla häst. Det var planerad tandkontroll och blodprov för PPID.

Jag lunchfodrar vid 11 och märker inget konstigt då. Tar in pållarna kl 12 och då upptäcker jag att Kandi - som hållit sig i skinnet sedan kotledsinflammationerna 2021-2022 - har gjort något med sitt vänstra öga.

Det såg ut som om hon gått en boxningsmatch. Fröken har känsliga ögon och brukar få konjunktiviter vid kraftig blåst. Dessa behandlar jag med ögonsköljning och Noviform. Dock har hon aldrig haft ett igenmurat öga. Jag fick inte komma in närheten av ögat och kolla.

Så det var bara att fixa ordning den gamla och åka in till kliniken. Vi fick träffa veterinären strax efter kl 13 och då frågade jag om de hade väldigt fullt under em. Fick till svar att det var rätt fullt, men veterinären undrar varför. Jag visade bilden på Kandi. Snabbt blev jag beordrad att hämta Kandi!

Lämnade den gamla i behandlingsrummet och så for vi hem (25 min resa). Hämtade Kandi i stallet och så var det frågan - skulle hon kliva på trailern. Vi har inte lasttränat sedan juni. Jodå, det gick bra, men hon gnäggade hela vägen till kliniken.

Vi fick snabbt träffa en veterinär och undersökningen visade att hornhinnan var hel. Det fanns inget skräp kvar i ögat, utan det är en mycket kraftig typ konjunktivit. Så nu blir det 3 olika ögonmedikamenter plus antibiotika i munnen de närmaste 5 dagarna.

Vi for hem med Kandi. In med henne i stallet. In i bilen igen och så full fart tillbaka till kliniken. Oktawia var nu vaken och efter samtal med veterinären var det bara att åka hem.

Inte riktigt så jag räknat med att em skulle tillbringas - skytteltrafik mellan hem och klinik :angel: . Men så tacksam över att Mälaren hästklinik snabbt kunde klämma in oss :bow:

Den gamla har läkt bra i munnen efter tandutdragningen. Med tanke på åldern så såg hon bra ut i munnen, endast smärre åtgärd.

Här är en bild på hur Kandi såg ut när jag tog in damerna. Fatta att jag blev lite stressad.... :eek:

ögonskada Kandi.webp

/Lizzie

Återbesök idag. Först såg det hoppfullt ut, benet var smalare än hon hade väntat sig och hon var helt ohalt. Dessutom visade UL fin läkning när hon började baktill. Tyvärr har vi kvar en liten trekant på kanske 2 cm längst upp på förstärkningsbandet där det fortfarande var ganska mörkt på UL:et. Det kan ju ha varit så att skadan var större där från början, typ att det var ursprunget till blödningen, men att det inte gick att urskilja första gången. Inget oroande i sig, sa hon, ojämn läkning är det vanligaste. Men, får inte sitta upp och skritta än utan det blir mer för hand. Riktigt hur jag ska orka pussla ihop livet kring det i en månad till vet jag inte just nu. Det är så själadödande att gå 40 minuter med en häst som inte uppskattar det i det minsta.

Vi hade också återbesök idag. Han är piggare och gladare, men tyvärr fortfarande halt. På ultraljudet har läkningen av gaffelbandet kommit igång bra, men där är fläckar med skada kvar. Fortfarande böjprovsreaktioner på samma framkota som trasiga gaffelbandet och båda bakknäna.

Det värsta är att han på dessa 6 veckor (på lösdrift och skritt för hand/tömkörning i skritt rakt fram) har tappat alla sina muskler i överlinjen som jag kämpat så hårt för att få till. Och då ömmade han i ryggen också nu. 😢

Veterinären tyckte ändå, ”mycket bättre, men inte helt bra”.
Sprutade framkotan och bakknäna igen, samt systemisk kortison idag och några gånger till. Ska börja öka på mängden skritt till 60 minuter. :grin: Återbesök om ytterligare 6 veckor. 🙈

Även vi var iväg till klinik idag.

Ua på alla böjprov, helt galen vid longering som vanligt när vi är hos veterinären 😂

Röntgade hela ryggen som visade lite tätt mellan vissa ryggkotor men vet. trodde inte det var grundproblemet.
Ultraljudade bäckenet som visade pålagringar på SI-leden, värst på höger sida.

Så nu ska vi promenera i skogen och över bommar i 2v sedan varva det med tömkörning fram tills åb om 4-6v.

Alla frågor dök upp hos mig senare, men det känns ändå skönt att vi äntligen hittat nånting.

Vi hade också återbesök idag. Han är piggare och gladare, men tyvärr fortfarande halt. På ultraljudet har läkningen av gaffelbandet kommit igång bra, men där är fläckar med skada kvar. Fortfarande böjprovsreaktioner på samma framkota som trasiga gaffelbandet och båda bakknäna.

Det värsta är att han på dessa 6 veckor (på lösdrift och skritt för hand/tömkörning i skritt rakt fram) har tappat alla sina muskler i överlinjen som jag kämpat så hårt för att få till. Och då ömmade han i ryggen också nu. 😢

Veterinären tyckte ändå, ”mycket bättre, men inte helt bra”.
Sprutade framkotan och bakknäna igen, samt systemisk kortison idag och några gånger till. Ska börja öka på mängden skritt till 60 minuter. :grin: Återbesök om ytterligare 6 veckor. 🙈
Skönt att det gått framåt, håller tummarna för att det fortsätter så! Det kanske du redan tänkt på, men gör du några stillastående övningar? Jag har stått alldeles för mycket med skadad häst, och på min har det iaf gjort stor skillnad

Även vi var iväg till klinik idag.

Ua på alla böjprov, helt galen vid longering som vanligt när vi är hos veterinären 😂

Röntgade hela ryggen som visade lite tätt mellan vissa ryggkotor men vet. trodde inte det var grundproblemet.
Ultraljudade bäckenet som visade pålagringar på SI-leden, värst på höger sida.

Så nu ska vi promenera i skogen och över bommar i 2v sedan varva det med tömkörning fram tills åb om 4-6v.

Alla frågor dök upp hos mig senare, men det känns ändå skönt att vi äntligen hittat nånting.
Vad skönt med lite svar! Och ring eller mejla om du har några frågor som du inte vill vänta med till åb ☺️

Skönt att det gått framåt, håller tummarna för att det fortsätter så! Det kanske du redan tänkt på, men gör du några stillastående övningar? Jag har stått alldeles för mycket med skadad häst, och på min har det iaf gjort stor skillnad
Nej, har inte gjort det. Har använt equibandet vid handpromenader.

Några tips på övningar som får göras med lite instabil kota t.ex.?

Nej, har inte gjort det. Har använt equibandet vid handpromenader.

Några tips på övningar som får göras med lite instabil kota t.ex.?
En jag gör mycket är att trycka lätt med fingrarna under magen i sadelgjordsläget så man ser att ryggen och området nedanför manken/bakom bogbladet kommer upp lite. Sen hålla det i ca en minut, upprepar 1-2 ggr per dag. Finns svansdrag i olika former och övningar där man lyfter upp ett ben och gör olika grejer tex. Men jag är ju bara amatör så kan inte alls svara på vad just din häst får göra 😅 Men jag tycker att flera veterinärer börjar bli duktiga på att rekommendera stillastående övningar, du kanske kan kolla med din om hen har tips?

Vi passar ju in i den här tråden också. Vill egentligen inte riktigt erkänna hur dålig Mirre är men nu har jag förlikat mig med att det troligtvis inte är ngt enkelt som går över med lite kortison.

@Marvin när Mirre är frisk står han på balanspalattor och för frambenen så vaggar vi manken från ena sidan till den andra. Och för bakbenen drar jag svansen försiktigt åt sidan så jag ser att musklerna kring knät spänns.

Det här med att ha köpt häst av en hästhandlare, som är uppdaterad under tidens gång om att jag märkt att saker inte står rätt till med hästen.

Jag har sagt tidigare att jag inte vill häva köpet, och det står jag fast vid än idag. Men kan man kräva någon annan ersättning? Även om inte hästen var dyr i inköp har jag inte kunnat ”nyttja” henne som det var tänkt, samt lagt mycket pengar på alla utredningar. Eller är det bara att lägga ner den tanken och finna sig i att saker är som dom är?

Det här med att ha köpt häst av en hästhandlare, som är uppdaterad under tidens gång om att jag märkt att saker inte står rätt till med hästen.

Jag har sagt tidigare att jag inte vill häva köpet, och det står jag fast vid än idag. Men kan man kräva någon annan ersättning? Även om inte hästen var dyr i inköp har jag inte kunnat ”nyttja” henne som det var tänkt, samt lagt mycket pengar på alla utredningar. Eller är det bara att lägga ner den tanken och finna sig i att saker är som dom är?
Hmmmm. Beror på handlaren. Vissa kan man ha att göra med. Har du köpt av en med M. som är bosatt i västra Götaland så är det nog rätt kört. (Tänkte på denna personen med tanke på din häst, så personen säljer mycket hästar från Spanien). Den personen är Ökänd för att vara en som lurar folk. Den människan fick ju länge inte annonsera på hästnät och jag känner till stallet vart hen hyr in sig för sina salu hästar. Den personen är mycket väl medveten om att denna säljer trasiga hästar.

Har du köpt av en mer seriös firma så kan det gå att snacka med dom. Finns ju en mamma/dotter duo som är i Spanien och dom har jag hört är väldigt seriösa att ha att göra med. Så där tänker jag att man kan prata med dom.

Hmmmm. Beror på handlaren. Vissa kan man ha att göra med. Har du köpt av en med M. som är bosatt i västra Götaland så är det nog rätt kört. (Tänkte på denna personen med tanke på din häst, så personen säljer mycket hästar från Spanien). Den personen är Ökänd för att vara en som lurar folk. Den människan fick ju länge inte annonsera på hästnät och jag känner till stallet vart hen hyr in sig för sina salu hästar. Den personen är mycket väl medveten om att denna säljer trasiga hästar.

Har du köpt av en mer seriös firma så kan det gå att snacka med dom. Finns ju en mamma/dotter duo som är i Spanien och dom har jag hört är väldigt seriösa att ha att göra med. Så där tänker jag att man kan prata med dom.
Detta är en tjej uppifrån med initialer J.T, företaget heter nått helt annat dock då dom sysslar med transporter av hästar.

Hon har precis nekat mig ersättning och säger att jag får ta det till rätten isåfall..

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 774
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 359
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka