Lönar sig årskort

satt och pratade med en vän och kom in på detta med årskort vs betala per gång (tex Skansen)

Lönar sig årskort eller tror man bara att man besöker stället två gånger i veckan men i verkligheten blir det en gång i året.
Det beror väl på. En del tycker uppenbarligen att det är kul att gå på t ex Skansen flera gånger på en säsong. Jag tycker att det är lagom att gå max en gång om året på sådana ställen, om det inte händer något särskilt där som man vill gå på då. Likadant med alla djurparker/nöjesparker etc, jag är rätt nöjd med att besöka dem med rätt glesa mellanrum, och går hellre till något annat ställe nästa gång för att få lite variation.

När det gäller gymkort kan det ju förstås löna sig att lösa årskort, men det är säkert en fördel om man provat ordentligt innan först för att se om det är en träningsform man gillar, eller om man verkligen har/kan ta sig den tiden som krävs.

Jag har grunnat på Louisianas årskort ibland, just för att jag skulle vilja besöka det stället oftare. Så jag har lekt med tanken om det kanske skulle knuffa över prioriteringarna till att ta mig tid några gånger till per år.

Men en ärlig sannolikhetskalkyl har kommit fram till att det i så fall är bättre att betala för något extra besök och att det blir inte så mycket mer pengar OM det nu skulle falla sig så. För att det är mer troligt att jag inte skulle hinna gå så mycket att det lönar sig med ett årskort.

Jag har grunnat på Louisianas årskort ibland, just för att jag skulle vilja besöka det stället oftare. Så jag har lekt med tanken om det kanske skulle knuffa över prioriteringarna till att ta mig tid några gånger till per år.

Men en ärlig sannolikhetskalkyl har kommit fram till att det i så fall är bättre att betala för något extra besök och att det blir inte så mycket mer pengar OM det nu skulle falla sig så. För att det är mer troligt att jag inte skulle hinna gå så mycket att det lönar sig med ett årskort.

Det är väl det som är grejen med årskort. Skaffar man årskort för att gå oftare, eller skaffar man årskort för att man redan går ofta? Det ska vara ett himla dyrt årskort för att jag ska känna motivation av årskortet i sig, för att inte känna att det är pengar i sjön.

T.ex. mitt gymkort kostar mig ca 2000 kr per år, det är inte så pass mycket pengar att jag skulle förbanna mig själv om det brann inne. Efter graviditeten hade jag svårt att komma igång med träningen, så jag köpte ett PT-paket för nästan tio papp och då blev det en investering jag inte ville gå miste om. Samma med säsongskortet på hockeyn som kostar nästan 7000 kr, det är mycket pengar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar