Lönar sig årskort

vinkelina

Trådstartare
satt och pratade med en vän och kom in på detta med årskort vs betala per gång (tex Skansen)

Lönar sig årskort eller tror man bara att man besöker stället två gånger i veckan men i verkligheten blir det en gång i året.

Det känns som en lite konstigt ställd fråga. Är väl högst individuellt. Lönar sig gör det ju om man med årskort kommer under den kostnad det hade blivit om man betalat per gång. Huruvida det finns de som tror att de besöker ett ställe oftare än de faktiskt gör är väl svårt att säga?

Jag vet såna som tjänat på årskort för att de besöker ett ställe ofta, jag vet också såna som besöker ett ställe oftare för att de köpt årskort (just den biten är väl lite tanken med att sälja årskort).

Jag förstår nog inte frågan riktigt, för det beror ju helt på ställe och person. Ifall du undrar om det finns folk som gör så många besök nånstans att de tjänar på ett årskort så är svaret ja.

Tänkte som när man köper årskort till gymmet och lovar sig själv att träna varje dag, men i stället åker man en gång i månaden = skulle varit billigare att betala per gång

Tänkte som när man köper årskort till gymmet och lovar sig själv att träna varje dag, men i stället åker man en gång i månaden = skulle varit billigare att betala per gång
Rent ekonomiskt? Självklart lönar sig inte årskort om man inte utnyttjar dem. Men det finns ju folk som utnyttjar årskort också. Det här verkar du ju dock redan veta, så jag förstår inte vad du vill ha svar på.

Är det jag som har dålig eller bra läsförståelse då som fattar det som att det är en diskussionstråd och inte en matematikfråga? :confused:

Tror som du är inne på att folk kan överskatta hur många gånger dom ska gå till gymmet eller Skansen ( vanligare överskatta gymmandet tror jag :angel: ) MEN för dom som redan går ofta är det ju skitenkelt att se om dom tjänar på det eller inte. Alltså om jag var på gymmet eller skansen så ofta att jag kände att det skulle vara gött med årskort så ja självklart , men annars skulle jag inte chansa på att årskortet kommer med en personlighetsförändring liksom

Tror folk överskattar en del men i och för sig om man bestämmer sig så kan det vara press i att man redan betalat --> kan lika gärna gå dit annars har man slängt pengarna i sjön... Kan ju bli en frihetskänsla också om man betalat årskort så man kan gå hur ofta man vill

JAG hade inte gjort det om jag inte redan hade vanan att göra det...... men för andra kanske det funkar med en sån chansning också

Är det jag som har dålig eller bra läsförståelse då som fattar det som att det är en diskussionstråd och inte en matematikfråga? :confused:

Tror som du är inne på att folk kan överskatta hur många gånger dom ska gå till gymmet eller Skansen ( vanligare överskatta gymmandet tror jag :angel: ) MEN för dom som redan går ofta är det ju skitenkelt att se om dom tjänar på det eller inte. Alltså om jag var på gymmet eller skansen så ofta att jag kände att det skulle vara gött med årskort så ja självklart , men annars skulle jag inte chansa på att årskortet kommer med en personlighetsförändring liksom

Tror folk överskattar en del men i och för sig om man bestämmer sig så kan det vara press i att man redan betalat --> kan lika gärna gå dit annars har man slängt pengarna i sjön... Kan ju bli en frihetskänsla också om man betalat årskort så man kan gå hur ofta man vill

JAG hade inte gjort det om jag inte redan hade vanan att göra det...... men för andra kanske det funkar med en sån chansning också

Äntligen någon som fattar mina snurrigheter

Så egentligen handlar inte tråden om investering utom om karaktär?

För mig lönar sig oftast inte årskort. Jag tänker på gymmet nu, denna hemska känsla av att jag måste utnyttja detta då det var dyrt= vill gå dit mindre = går dit mindre och får mer ångest.

Saknar gamla gymmet där man bara la en 20lapp i burken och körde sitt pass, utan ångest.

Jag köpte ett årskort en gång när jag var på Tom Tit. Om jag minns rätt skulle konstnaden gå plus om jag skulle göra ytterligare ett besök och eftersom jag gjorde besöket på våren och bara hade ett barn av två med mig tänkte jag att det inte var osannolikt att jag skulle göra ytterligare ett samma år.

Det gjorde jag inte, så jag betalade extra i onödan. Tror det är vanligt!

Det blir typ samma sak eftersom din karaktär avgör om det är en investering eller inte
Nja. Om det handlar om gym kanske, men exemplet i trådstarten tog upp Skansen och jag har svårt att se vad besöka Skansen att göra? :)

@vinkelina Jag ber om ursäkt att jag missförstod, jag tänkte inte alls årskort på gym, utan främst annat och folk jag känner som jag vet köper årskort på olika ställen utnyttjar dem.
Om din fråga var om det är vanligt att folk köper årskort i "förebyggande syfte" (alltså som anledning till att börja besöka ett ställe mer) så hade jag svarat annorlunda.

Nja. Om det handlar om gym kanske, men exemplet i trådstarten tog upp Skansen och jag har svårt att se vad besöka Skansen att göra? :)

@vinkelina Jag ber om ursäkt att jag missförstod, jag tänkte inte alls årskort på gym, utan främst annat och folk jag känner som jag vet köper årskort på olika ställen utnyttjar dem.
Om din fråga var om det är vanligt att folk köper årskort i "förebyggande syfte" (alltså som anledning till att börja besöka ett ställe mer) så hade jag svarat annorlunda.
Ja men personlighet tycker jag kan ha att göra med Skansen och andra ställen än gym också

Ärligt så fattar jag inte hur man kan vara såhär spydig mot någon som ställer en oskyldig fråga :confused:

Liksom okej jag kan också ha en jävla attityd men jag plockar då inte fram den i en tråd om årskort
När jag svarar på ett inlägg tar jag mycket sällan hänsyn till andra inlägg som kommer senare i tråden än det jag just skriver.
Du kanske gör, men jag är inte tillräckligt synsk.

satt och pratade med en vän och kom in på detta med årskort vs betala per gång (tex Skansen)

Lönar sig årskort eller tror man bara att man besöker stället två gånger i veckan men i verkligheten blir det en gång i året.
Som många andra säger så beror det väldigt mycket på... Syrran bor i Göteborg och de har haft Lisebergskort i många år och konstaterar att de använder det ofta, de går gärna på konserter och nu med en liten så har de varit en hel del i parken bara för att låta hen leka vid lekparkerna. De kommer när liten är större att önska sig årskort till hen eftersom hela familjen uppskattar Liseberg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar