Liten, alert och samarbetsvillig?

pumah

Trådstartare
En bekant till mig frågade mig om det finns någon liten ras som är som mina jaktgoldens i sättet - dvs alerta, samarbetsvilliga och med mycket "motor"... och det står precis still i mitt huvud! Hon vill helst ha en mindre hund på ca 30-40 cm och ingen krävande pälsvård, helst inte strävhårig. Trevligt temperament och en hund som kan koppla av är också ett krav. Hon vill träna/tävla lydnad och ev. agility och bruks/viltspår. Har ni några tips??

Sv: Liten, alert och samarbetsvillig?

Tollare, om hon kan tänka sig att plusa på några cm på höjden :)

Haha... ja, och då blir dom nästan lika stora som mina små golden;)

Shelite, Borderterrier eller kanske Australisk Terrier som Gnist har - fast de vet jag inget om utan lämnar ordet över till henne. :)

Edit: fast då var det ju det där med hårlag...

Sheltie har jag faktiskt föreslagit, men hon tycker att de hon har träffat har varit rätt "mesiga"... fast kanske hon borde träffa fler;)

Inte för mesigt.. ok... Dansk-Svensk Gårdshund? Vet inte hur samarbetsvilliga de är dock, har bara träffat en. :smirk:

Sheltie har jag faktiskt föreslagit, men hon tycker att de hon har träffat har varit rätt "mesiga"... fast kanske hon borde träffa fler;)

Jag har träffat en massa sheltis, och de har varit mesiga bjäppiga hela bunten.
Mycket trist då rasen BORDE var en kanonras i behändig storlek.

Kelpie är inget dumt förslag, eller pumi.

Pudel? En kusin har en sådan, och även om det inte är my kind of cup of tea så verkar det vara en trevlig ras. ;) De kommer ju dessutom i olika storlekar.

*kl*

En lagotto då?
De verkar verkligen trevliga:)

Lycka till
//Gilly

Har nog ungefär samma uppfattning som du om sheltie, än så länge i alla fall. Jag har själv lurat lite på den rasen ett tag, men är också rädd för att få en "mesig" hund.
Kelpie... ja, det verkar ju vara en väldigt trevlig ras med mycket motor, frågan är om det inte blir "för mycket" för min bekant... någon som vet hur mycket en kelpie egentligen kräver?

En aussie skulle nog passa in bra och det är ingen ras som behöver extrem trimning heller :D :banana:

Kelpie... ja, det verkar ju vara en väldigt trevlig ras med mycket motor, frågan är om det inte blir "för mycket" för min bekant... någon som vet hur mycket en kelpie egentligen kräver?

det verkar vara väldigt olika. en del kelpies är mycket heta, med nerverna utanpå, andra är mer sansade och har lättare för att koppla av. hade en (jakt) golden passat aktivitetsmässigt, så hade även många kelpies passat.

Varför inte dvärgpinscher/pinscher? Den lilla brukshunden. :D
Allert, arbetsvillig ras med mycket motor. Minimalt med pälsvård (en dusch nån gång om man tycker att det behövs).
Finns inga begränsningar trots den lilla storleken. Kör både lydnad, agility, viltspår, spår, sök, uppletande osv. På bruks har hon fått en egen fanklubb just för sin motor, arbetsvilja och otroliga lättlärdhet. Men jag kan väl själv erkänna att det ser lite roligt ut på platsliggningen när det ligger 6 schäfrar och så min lilla råtta. :angel: :D
Det är väldigt mycket hund i liten förpackning.

Nån av alla slags spaniels borde väll passa in? Finns ju massa olika.:P Är egentligen helt lost vad dte gäller den sortens hundar.:P

Sheltie är med jättebra hundar. Min syster har 2 och har tävlat höga klasser både i Lydnad och agility. Vet dock inte hur dom är i spår m.m. Men delar faktiskt samma uppfattning som din bekant där. För mesiga.

Det här med att sheltie är mesiga, ja, det tycker nog människor som har hundar av lite "tuffare" ras.
Jag skulle snarare kalla dom försynta. Dom är otroligt lättlärda och mysiga och vill så gärna hålla sig väl med sin matte/husse.

Jag har varit inne på diverse raser som min nästa hund, men det lutar mycket åt sheltie, just för att jag vill ha en mjuk hund vid nästa hundköp.

En frimodig jaktlabrador då? De är väl något mindre än dina golden? Många tikar ligger ju på ca 22-23 kg trots att de är 50 cm.

Jaktspaniel? Jaktcocker?

Nu kom jag bara in på jakthundar eftersom att du nämnde golden...

En frimodig jaktlabrador då? De är väl något mindre än dina golden? Många tikar ligger ju på ca 22-23 kg trots att de är 50 cm.
Mina jaktgoldentikar väger precis 22-23 kg och är inte större än mina kompisars jaktlabbar:-)
Jaktspaniel? Jaktcocker?
De ligger nog nära till hands när det gäller egenskaper - men måste man inte ha möjlighet att jaga själv då? "Vanlig" springer eller cocker av showtyp är inte aktuellt i det här fallet;)

Nu kom jag bara in på jakthundar eftersom att du nämnde golden...
;) Jo, det är svårt att hitta nåt som är som retrievers av jakttyp:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar