Lite Buke-statistik!

Har alltid funderat på varför det vid ivf är högre chans att bli gravid vid varje enskilt tillfälle än på "naturlig" väg. Speciellt med tanke på att det är par som har problem att bli gravida som gör ivf.

Det ar ju for att vid IVF plockar man bara ut de mogna, basta aggen, och de fertiliseras utanfor kroppen med den basta sperman (iaf vid ICSI). Sedan far de vaxa pa sig 3-5 dagar och sa satter man in 1-2 av de allra basta embryona. Aven understott med mediciner for att embryonet ska fa basta chans att fasta. Sa "allt" embryot behover gora ar att borra in sig i livmodern och overleva. Ingenting lamnas liksom till slumpen. Och anda lyckas bara ca 30% av alla IVF behandlingar. Man tycker ju att allt detta borde leda till narmare 100% success rate men sa ar det verkligen inte....

Det ar ju for att vid IVF plockar man bara ut de mogna, basta aggen, och de fertiliseras utanfor kroppen med den basta sperman (iaf vid ICSI). Sedan far de vaxa pa sig 3-5 dagar och sa satter man in 1-2 av de allra basta embryona. Aven understott med mediciner for att embryonet ska fa basta chans att fasta. Sa "allt" embryot behover gora ar att borra in sig i livmodern och overleva. Ingenting lamnas liksom till slumpen. Och anda lyckas bara ca 30% av alla IVF behandlingar. Man tycker ju att allt detta borde leda till narmare 100% success rate men sa ar det verkligen inte....
Som det verkar nu så är genomsnittet 7 månader väldigt missvisande. Kan tänka mig att även sannolikheten att bli gravid per tillfälle också är missvisande.

Men jag håller med dig. Man väljer ju bort de sämre embryona.

Nu verkar det dock som om genomsnittsvärdet blir lite missvisande.

Jag och sambon har ju dessutom haft oskyddat sex ganska länge.. Men inte försökt aktivt förän nu då. Har det inte hänt nått inom typ ett halvår borde väl någon fertilitetsklinik ta emot oss för undersökning? Om vi kommer upp i sju-åtta aktiva försök och minst två år oskyddat sex innan det?

Ingen mer än ni vet hur länge ni försökt aktivt...

Till mig sade de att de flesta är gravida inom 8 månader. Det betyder ju faktiskt inte att det tar åtta månader i snitt utom bara att inom den tiden har just de flesta hunnit bli gravida.

Ska väl ta och svara jag med.
  1. Hur många försök tog det innan du blev gravid?Blev gravid oplanerat, slutade med p-piller i dec och blev gravid i juli. Trodde vi hade sex i en säker period....
  2. Hade du några problem? Nej
  3. När plussade du? Hade du några symtom innan plusset? I vilken vecka då? Testade 1 v efter beräknad mens men kände att jag var gravid innan. Fick symtom som ömma bröst samt att de expanderade i storlek. Fick även som mensvärk som låg och molade i magen
  4. Ni som gjort IVF, hur många försök tog det? Långa eller korta protokollet? Inget ivf.

Hur många försök tog det innan du blev gravid? Det tog 8 månader, att det tog så lång tid berodde troligen på att jag haft p-stav i över tio år innan.

Hade du några problem? I det stora hela, nej, trots typ 1 diabetes. Fick dock havandeskapsförgiftning och blev akut snittad i 37+3

Hade du några symtom innan pluset? Nej, gick och väntade på ÄL, när det aldrig kom bytte jag teststicka och fick ett fint plus istället.

I vilken vecka då? 5 eller 6 minns inte riktigt.

1. Jag blev gravid på andra försöket med båda barnen.
  2. Nej.
  3. Med första plussade jag på BIM -2, andra på BIM+2. Inga direkta symptom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 150
Senast: ameo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat