Svar 1 och 2 :Oj, innan jag blev gravid med första gången körde vi oskyddat i flera år och jobbade aktivt kanske ett år, slutade i ma. Sedan tog det drygt två år innan ny graviditet blev, trots aktiva försök. Sedan tog det två år drygt av aktiva försök innan nästa graviditet. Körde oskyddat ett år därefter men blev inte gravid förrän efter första aktiva försöket. Fjärde graviditeten var inte planerad utan den kom som en överraskning. Trodde jag var steriliserad, men de hade glömt utföra ingreppet. Genomgick barnlöshetsutredning mellan första ma och första barnet. Mannen hade få och slöa spermier och jag oregelbundna cykler samt emellanåt högt prolaktin. Hjälpte inte med hormonbehandling. Mannen byte arbete(jobbade med lödning, lim och etsning innan = fertilitetssänkande). Därefter 3 ivf försök = ma, tog sig inte, samt tvillinggrav med ett missfall och en som föddes prematurt.
3. Plussat sent på ma + första barnet samt 4e barnet, 2 + 3 visste jag att jag var gravid innan jag fick + på stickan. Bara kände mig gravid + foglossningar tidigt. Dock + först på bim. De andra va jag dels ganska kass i kroppen pga min sjukdom men vid 4e så fanns det inte på kartan att jag kunde vara gravid så skyllde på stress. Vid ivf ha jag testat tidigt och fått positivt på bim -1 samt bim -5
4. 3 ivf försök, korta protokollet. Två med gonal-f och en med menopur. Sistnämnda gav bäst kvalitet på äggen som nu var bekymmer för oss pga cellstress av behandlingarna.