Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på vilka mediciner som ges. Det korta protokollet tar bara två veckor.Här kommer en fråga! Vad är långt/kort protokoll när man snackar IVF?
... kort protokoll (antagonist) där man bromsar ägglossningen i slutet av stimuleringen eller ett s k långt protokoll (nedreglering) som innebär en förbehandling med nässpray innan stimuleringen startar.
Men i så fall är det ganska så missvisande. Framför allt hur stor chans/risk det är att bli gravid varje gång. För dom flesta, dvs 80%, är chansen/risken att bli gravid vid varje enskilt tillfälle mycket högre än vad som anges idag.@Tora ja precis, de som tar två år på sig drar ju ner statistiken ganska mycket.
Tror du tänkte helt korrekt. Risken är bara att man tappar tid i onödan. Och är det något som ivf-svängen är så är det tidskrävande.Ja, precis. Det var därför jag ville starta tråden. Man tänker själv att "Ja 7 månader är heeelt normal", vilket det också är, men man är ju inte direkt majoritet om man blir gravid först efter säg 8 försök.
Jag tänkte ju som du och började utredning efter 6 månader.
Jag hade nog räknat de oplanerade som att dom lyckats på första försöket. Eller kan man räkna dom som noll?Jag räknade ihop svaren lite hastigt. Vissa räknade jag inte alls eftersom det var svårt att veta hur många försök det egentligen varit (typ misstag).
Jag räknade graviditeter (inte bara fullgångna), inte personer, och bara på naturlig väg (alltså inte IVF) och upp ill 18 månader. Så någon riktigt rättvis statistik är det inte, det är nog mer så att jag valde en synvinkel som jag själv är intresserad av just nu.
Så ungefär såhär: 45 graviditeter på första försöket, 1 på andra försöket, 9 på tredje, 3 på fjäre, 2 på sjätte, 2 på sjunde, 1 på åttånde, 1 på nionde, 2 på elfte, 2 på tolfte, 2 på fjortonde, 2 på adertonde.
Så 62,5% blev gravida på första försöket. 86,1% hade blivit gravida inom 7 månader.
Jag tror statistiken stämmer väldigt bra. Hade jag haft mer exakt data hade det sett lite annorlunda ut, men jag tror att det fortfarande hade handlat om en marginell skillnad.
Jag får nog göra någon sorts omröstning för att få lite mer vettig data
Är antagligen stor risk för det.Jag gissar friskt att medel- och medianvärdet i graviditetsfrågan skiljer sig ganska markant.
Ja, därför blir det så fel då det pratas om att det i snitt är sju försök som gäller. Har det inte hänt något på sju försök är det redan ganska stor risk för att något är fel.