Lite Buke-statistik!

Tog 1,5 år att bli gravid. Innan det hade vi varit utan skydd i tre-fyra år, "händer det så händer det".
Har genomsnittlig menscykel på 40 dagar så vi hann inte med lika många försök på 1,5 år som en som har normal menscykel.

När sambons pappa dog i november -13 så var jag på bim+4. Då sa vi att är det inte positivt nu så är det fan inte meningen. Plussade två dagar senare.
Mensvärk och fruktansvärt ömma bröstvårtor var mina enda symtom.

1. Hur många försök tog det innan du blev gravid?
    Jag har aldrig haft någon form av skydd, utan kört på. 4-7 gånger i veckan. Så utgår från hur många månader jag hade sex utan att bli gravid.
    Graviditet 1: 11 månader
    Graviditet 2: 20 månader
    Har blivit gravid slutet av mars båda gångerna.
  2. Hade du några problem? Inga problem.
    Från det att jag blev gravid båda gångerna så fortlöpte det bra.

3. När plussade du? Hade du några symtom innan plusset? I vilken vecka då?
    Jag kände inget, kunde variera 28-35 dagar i cykeln så testade på dag 34. Tydligt plus båda gångerna.

Av det jag kan säga av mina svar är att jag har hyfsat svårt att bli gravid, med tanke på att jag endast blivit gravid två gånger på 7 år med oskyddat sex. Hade väl antagligen blivit deprimerad om det vore så att jag försökte få barn, men det gjorde jag inte.

Här kommer en fråga! Vad är långt/kort protokoll när man snackar IVF?
Det beror på vilka mediciner som ges. Det korta protokollet tar bara två veckor.
... kort protokoll (antagonist) där man bromsar ägglossningen i slutet av stimuleringen eller ett s k långt protokoll (nedreglering) som innebär en förbehandling med nässpray innan stimuleringen startar.

@Tora ja precis, de som tar två år på sig drar ju ner statistiken ganska mycket.
Men i så fall är det ganska så missvisande. Framför allt hur stor chans/risk det är att bli gravid varje gång. För dom flesta, dvs 80%, är chansen/risken att bli gravid vid varje enskilt tillfälle mycket högre än vad som anges idag.

Även hur lång tid det tar att bli gravid. När folk har frågat mig vad jag tycker om att dom hållit på i ett halvår och inte blivit gravida så har jag rekommenderat dom att göra en basic utredning (brukar ju kosta runt 5000-6000). Vet flera som har fångat upp en del problem där.

Jag har fått en hel del skäll för det för man skall minsann vänta minst ett år men frågan är om det egentligen är ett så korkat råd.

Ja, precis. Det var därför jag ville starta tråden. Man tänker själv att "Ja 7 månader är heeelt normal", vilket det också är, men man är ju inte direkt majoritet om man blir gravid först efter säg 8 försök.

Jag tänkte ju som du och började utredning efter 6 månader.

1. Första försöket med båda
2.Nej inga problem att bli gravid, men det hade jag inte trott innan jag försökte. Har aldrig haft regelbunden mens (troligen pga problem med undervikt, ätstörningar osv) så trodde verkligen inte att jag var speciellt fertil.
3. Testade positivt v 4+0 på båda. Hade lite spända bröst och en allmän olustkänsla/början till illamående och känsla av att jag var gravid med båda så plusset kom inte som någon överraskning.

Ja, precis. Det var därför jag ville starta tråden. Man tänker själv att "Ja 7 månader är heeelt normal", vilket det också är, men man är ju inte direkt majoritet om man blir gravid först efter säg 8 försök.

Jag tänkte ju som du och började utredning efter 6 månader.
Tror du tänkte helt korrekt. Risken är bara att man tappar tid i onödan. Och är det något som ivf-svängen är så är det tidskrävande.

Om man räknar på de 80% som blir gravida inom 6 månader så blir medlet ett helt annat än 7 månader. Kan även tänka mig att chansen att bli gravid vid varje enskilt tillfälle ökar rejält också.

Har alltid funderat på varför det vid ivf är högre chans att bli gravid vid varje enskilt tillfälle än på "naturlig" väg. Speciellt med tanke på att det är par som har problem att bli gravida som gör ivf.

Men räknar man då med de 80% så blir siffran säkert mycket högre.

Hade varit kul om någon kunde samla lite statistik från denna tråden och då även räkna på lite medel och sånt på de som blev gravida inom 6 månader.

(Jag hade gärna gjort det men jag surfar via mobilen och det har sina begränsningar)

Jag räknade ihop svaren lite hastigt. Vissa räknade jag inte alls eftersom det var svårt att veta hur många försök det egentligen varit (typ misstag).

Jag räknade graviditeter (inte bara fullgångna), inte personer, och bara på naturlig väg (alltså inte IVF) och upp ill 18 månader. Så någon riktigt rättvis statistik är det inte, det är nog mer så att jag valde en synvinkel som jag själv är intresserad av just nu. :idea:

Så ungefär såhär: 45 graviditeter på första försöket, 1 på andra försöket, 9 på tredje, 3 på fjäre, 2 på sjätte, 2 på sjunde, 1 på åttånde, 1 på nionde, 2 på elfte, 2 på tolfte, 2 på fjortonde, 2 på adertonde.

Så 62,5% blev gravida på första försöket. 86,1% hade blivit gravida inom 7 månader.

Jag tror statistiken stämmer väldigt bra. Hade jag haft mer exakt data hade det sett lite annorlunda ut, men jag tror att det fortfarande hade handlat om en marginell skillnad.

Jag får nog göra någon sorts omröstning för att få lite mer vettig data

Jag räknade ihop svaren lite hastigt. Vissa räknade jag inte alls eftersom det var svårt att veta hur många försök det egentligen varit (typ misstag).

Jag räknade graviditeter (inte bara fullgångna), inte personer, och bara på naturlig väg (alltså inte IVF) och upp ill 18 månader. Så någon riktigt rättvis statistik är det inte, det är nog mer så att jag valde en synvinkel som jag själv är intresserad av just nu. :idea:

Så ungefär såhär: 45 graviditeter på första försöket, 1 på andra försöket, 9 på tredje, 3 på fjäre, 2 på sjätte, 2 på sjunde, 1 på åttånde, 1 på nionde, 2 på elfte, 2 på tolfte, 2 på fjortonde, 2 på adertonde.

Så 62,5% blev gravida på första försöket. 86,1% hade blivit gravida inom 7 månader.

Jag tror statistiken stämmer väldigt bra. Hade jag haft mer exakt data hade det sett lite annorlunda ut, men jag tror att det fortfarande hade handlat om en marginell skillnad.

Jag får nog göra någon sorts omröstning för att få lite mer vettig data
Jag hade nog räknat de oplanerade som att dom lyckats på första försöket. Eller kan man räkna dom som noll?

Intressant är det i vilket fall som helst och lite motstridigt med det man får höra från sjukvården.

En intressant sak till är att dessa siffror stämmer väl överens med hur folk blev gravida efter att ha använt Pergo.

Dvs de flesta som blev gravida med hjälp av Pergo blev det de första månaderna. Någon enstaka efter månad 4 med Pergo.

Känns ju verkligen som att det antingen blir förstaförsöket-bebisar eller tar lite tid.. Verkar som om de allra flesta i denna tråden blivit gravida på första försöket?

Ja, därför blir det så fel då det pratas om att det i snitt är sju försök som gäller. Har det inte hänt något på sju försök är det redan ganska stor risk för att något är fel.

Ja, därför blir det så fel då det pratas om att det i snitt är sju försök som gäller. Har det inte hänt något på sju försök är det redan ganska stor risk för att något är fel.

Jag och sambon har ju dessutom haft oskyddat sex ganska länge.. Men inte försökt aktivt förän nu då. Har det inte hänt nått inom typ ett halvår borde väl någon fertilitetsklinik ta emot oss för undersökning? Om vi kommer upp i sju-åtta aktiva försök och minst två år oskyddat sex innan det?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 150
Senast: ameo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat