Licensjakt på Vargen

Den finns åtminstone med på rödlistan men du kanske har en annan åsikt? Såvitt jag vet är det ArtDatabanken som bestämmer om vilka arter som ska vara med på rödlistan, grundat på fakta.
Kronhjorten finns väl på den listan med?
Vi har licens på den, så varför inte på varg då ? ;)

Den finns åtminstone med på rödlistan men du kanske har en annan åsikt? Såvitt jag vet är det ArtDatabanken som bestämmer om vilka arter som ska vara med på rödlistan, grundat på fakta.

Vargen är världens vanligaste rovdjur, och är inte utrotningshotad. Det är inte min åsikt, utan fakta.

Denna länken ligger iofs redan i tråden, men slänger in den igen: http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125878-varg
Där skriver wwf bl a att vargen inte är utrotningshotad.

Senast ändrad:
Vargen är världens vanligaste rovdjur, och är inte utrotningshotad. Det är inte min åsikt, utan fakta.

Denna länken ligger iofs redan i tråden, men slänger in den igen: http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125878-varg
Där skriver wwf bl a att vargen inte är utrotningshotad.
Jo men motståndarna mot reglerad jakt på varg är ju inte motståndare baserat på fakta. Det handlar ju desto mer om känslor och symbolvärde.
Nog så starka incitament att ge sig in i debatten men hela tiden då med ett avståndstagande till fakta.

Ehm, vet inte om jag har skrivit någonstans att vargen inte gör någon nytta?
Att det finns varg i Ryssland påverkar inte i någon större mån Skandinavien. Vargen måste finnas här för att göra den nytta den gör. Bara för att arter finns någon annanstans behövs de inte här verkar vara din uppfattning. Har jag missuppfattat dig?

Att det finns varg i Ryssland påverkar inte i någon större mån Skandinavien. Vargen måste finnas här för att göra den nytta den gör. Bara för att arter finns någon annanstans behövs de inte här verkar vara din uppfattning. Har jag missuppfattat dig?

Nej, jag tycker att vi ska ha varg, i måttlig mängd. Nej, jag anser inte att vargen behövs i den svenska faunan, men jo, jag tycker att den ändå bör vara här och att den tillför något.
Jag tycker verkligen inte om när människor lägger åsikter på mig som jag inte har.
Ja, du har missuppfattat mig.

Vore intressant om du kunde skriva din egen åsikt i frågan i stället för att lägga åsikter på mig, som jag inte har.

Vad det gäller älgstammen så är det väl ändå så att majoriteten av skogsägarna är positiva till en hyfsad älgstam eftersom en majoritet av skogsägarna (de privata) jagar själva...
Men vi har även en stor andel bolagsskog och vill de ha ner älgstammen till en rimlig nivå, dvs en minskad andel skadade stammar, gnälls det på jägarhåll.

Nej, jag tycker att vi ska ha varg, i måttlig mängd. Nej, jag anser inte att vargen behövs i den svenska faunan, men jo, jag tycker att den ändå bör vara här och att den tillför något.
Jag tycker verkligen inte om när människor lägger åsikter på mig som jag inte har.
Ja, du har missuppfattat mig.

Vore intressant om du kunde skriva din egen åsikt i frågan i stället för att lägga åsikter på mig, som jag inte har.
Bra, då är vi överens om vi ska ha varg. Jag tycker vargen behövs för den tar ner älgstammen till en rimligare nivå. "Älvsborgssjukan" visade sig vara svält hos älgen. Hur rimlig är då älgstammen? Slaktvikterna på älgen har också gått ner över tid, vilket tyder på för stor älgstam.

Vargen gör även nytta genom att hålla efter andra predatorer, vilket jag tycker jägarna misslyckas med.

Asen som blir kvar gör även de nytta för en mängd andra djur.

Det är väl den måttliga mängden som blir svår att komma överens om?

Bra, då är vi överens om vi ska ha varg. Jag tycker vargen behövs för den tar ner älgstammen till en rimligare nivå. "Älvsborgssjukan" visade sig vara svält hos älgen. Hur rimlig är då älgstammen? Slaktvikterna på älgen har också gått ner över tid, vilket tyder på för stor älgstam.

Vargen gör även nytta genom att hålla efter andra predatorer, vilket jag tycker jägarna misslyckas med.

Asen som blir kvar gör även de nytta för en mängd andra djur.

Det är väl den måttliga mängden som blir svår att komma överens om?

Hur stor älgstammen ska vara avgör inte jägarna, det fastställs av länsstyrelsen. (källa)

Vilka predatorer tänker du på då?
Vargens bytersdjur består till 95% av älg, jag ser inte att dom skulle ha någon större påverkan på predatorer?
Förra året sköts minst 70 000 rävar t ex, jägareförbundet driver predatorkontroll ganska hårt, tycker jag. (Predatorkontroll)

Egentligen inte, antalet är ju redan bestämt och klubbat. Sedan finns det organisationer som inte respekterar det, men det är ju en annan sida av historien.

Egentligen inte, antalet är ju redan bestämt och klubbat. Sedan finns det organisationer som inte respekterar det, men det är ju en annan sida av historien.
Till exempel Jägarnas Riksförbund som det länkats till flitigt i den här tråden på slutet. Antalet vargar vi ska ha går att ändra lika lätt som antalet älgar, åtminstone på beslutsnivå.

Till exempel Jägarnas Riksförbund som det länkats till flitigt i den här tråden på slutet. Antalet vargar vi ska ha går att ändra lika lätt som antalet älgar, åtminstone på beslutsnivå.

Jag tycker mig ha läst de flesta länkarna här, men har inte sett någon flitig länkning dit?
Men absolut, dom vill ju ha en nollvision. Sedan finns ju WWF, Rovdjursföreningen och NSF på andra sidan, som vill ha betydligt fler än de som redan bestämts.

Om det är så enkelt, varför görs det inte då?

Jag har lite svårt att se vart du vill komma?

Vilka predatorer tänker du på då?
Vargens bytersdjur består till 95% av älg, jag ser inte att dom skulle ha någon större påverkan på predatorer?
Grävlingar t ex! Enligt en forskare jag hörde gör de mycket ofog i markhäckande fåglars reden. Våra topppredatorer håller efter de som står längre ner. I England ställer grävlingarna till stora problem.

Jag har lite svårt att se vart du vill komma?
En acceptans för vargen! Och för jakten. Dessutom tror jag det är nyttigt med diskussion, hellre det än skyttegravsställningen som är nu. Det är inte stad och land som det hävdas. Jag har bott i närheten av flera olika revir genom åren men vill ändå ha vargen kvar. Nog måste det gå att få till?

Grävlingar t ex! Enligt en forskare jag hörde gör de mycket ofog i markhäckande fåglars reden. Våra topppredatorer håller efter de som står längre ner. I England ställer grävlingarna till stora problem.

Ja, nu har det ju lagts motioner om att förbjuda grytjakten, så då lär grävlingarna definitivt bli ett problem.
Oavsett sköts det 27500 grävlingar förra året..

Hur många grävlingar tar vargen varje år?

En acceptans för vargen! Och för jakten. Dessutom tror jag det är nyttigt med diskussion, hellre det än skyttegravsställningen som är nu. Det är inte stad och land som det hävdas. Jag har bott i närheten av flera olika revir genom åren men vill ändå ha vargen kvar. Nog måste det gå att få till?

Ja, jag tror helt klart det. Vi har samma grundinställning, så jag vet inte varför du försöker starta någon debatt med mig?

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka