Licensjakt på Vargen

Men det där är inte forskning!

Det är ett slags nyhetsartikel där intressenter för rennäringen förmedlar sin bild, den här gången via SLU, för att på så sätt försaka skapa mer tyngd.

Hur man kan låtsas vara seriös, och skriva sådana självklarheter, som att "renägarna inte väljer vilka djur som rovdjuren tar" är ytterst märkligt...

En sak jag vill veta, är hur stor kalvdödligheten är de första dagarna/veckan förutom eventuella rovdjur. De föds ute på våren i fjällmiljö, hag minns något jag läste på en utbildning om att många fryser ihjäl i snön.

Det är inte säkert, att öka antalet djur hållna i flock, fritt ute i naturen, ger ett bättre resultat.
skulle tro att kalvdödligheten är rätt låg, det brukar den vara hos icke domesticerade flocklevande gräsätare.
Så varför skulle renen utgöra ett undantag. För dessa djur har alltid predatorerna utgjort det störta hotet. därför har ju evolutionen gjort att kalvarna kommer på benen och kan följa flocken inom ngr timmer efter kalvningen.

Att tamrenarna är mer utsatta beror nog mer på människan. Samerna väljer var och därför tillåts ju inte vajorna välja kalvningsplatser eller att gå undan från hjorden på det vis vildrenen gör.

Använd det du har mellan öreonen. Att förebygga är ju bland annat att anskaffa vargsäkra stängsel och underhålla dem. En betydande kostnadsökning jämfört med attsätta ett enkelt fårnät eller hur? behöver du källa så kolla med närmaste butik som säljer staket och fråga ;) De ersätttningsresurser som finns skulle inte ens räcka till en bråkdel av de staket som erfordras.....
Vad det gäller renar så tar de få vargarna försumbara mängder djur, men dyker en varg upp så brukar hjordarna sprängas vilket i sig förorsakar en jäkla massa mantimmar för att åter få hjorden under kontroll.

On det är tjurskit i dina ögon så försök med tvål o vatten så ser du nog klarare på saken sedan ;)

Har samerna börjat hägna in fjällvärlden med rovdjursäkra stängsel menar du?

Det var renskötsel och rovdjur det handlar om för tillfället.

Annars har jag i dagsläget drygt 5 km rovdjursskyddande elstängsel på gården, varav jag fått bidrag till merparten. Jag vet mycket väl, både vad rovdjursskyddande stängsel kostar, och hur man bygger dem.
Fårnät är totalt värdelöst som rovdjursskydd, om de inte är kompletterade med eltråd både uppe och nere, den enda fördelen är att man kan driva elen i skyddstrådarna ganska länge med bra batteriaggregat, så den sortens urdyra och extremt underhållskrävande stängsel passar när man behöver ha får (eller andra djur) långt från närmaste eluttag.

Materialkostnaden ligger i regel mellan 30-40 kr/meter, därtill kommer ett stort antal timmar för att sätta upp dem, inklusive att röja stängselgatan, och sedan så fortsätter det med skötsel där man måste klippa under nedersta tråden minst 2 gånger per säsong för att stängslet ska vara rimligt effektivt.

skulle tro att kalvdödligheten är rätt låg, det brukar den vara hos icke domesticerade flocklevande gräsätare.
Så varför skulle renen utgöra ett undantag. För dessa djur har alltid predatorerna utgjort det störta hotet. därför har ju evolutionen gjort att kalvarna kommer på benen och kan följa flocken inom ngr timmer efter kalvningen.

Att tamrenarna är mer utsatta beror nog mer på människan. Samerna väljer var och därför tillåts ju inte vajorna välja kalvningsplatser eller att gå undan från hjorden på det vis vildrenen gör.

Kalvdödligheten enligt mina läroböcker är "väldigt hög jämfört med andra tamdjur", och borde då vara långt mycket högre än i mitt fårhus, där det är en sällanhändelse att levande födda lamm dör.

Men mina läroböcker skriver bara om "hög kalvdödlighet" utan att ange procent eller några andra vettiga jämförelsetal.

Har samerna börjat hägna in fjällvärlden med rovdjursäkra stängsel menar du?

Det var renskötsel och rovdjur det handlar om för tillfället.

Annars har jag i dagsläget drygt 5 km rovdjursskyddande elstängsel på gården, varav jag fått bidrag till merparten. Jag vet mycket väl, både vad rovdjursskyddande stängsel kostar, och hur man bygger dem.
Fårnät är totalt värdelöst som rovdjursskydd, om de inte är kompletterade med eltråd både uppe och nere, den enda fördelen är att man kan driva elen i skyddstrådarna ganska länge med bra batteriaggregat, så den sortens urdyra och extremt underhållskrävande stängsel passar när man behöver ha får (eller andra djur) långt från närmaste eluttag.

Materialkostnaden ligger i regel mellan 30-40 kr/meter, därtill kommer ett stort antal timmar för att sätta upp dem, inklusive att röja stängselgatan, och sedan så fortsätter det med skötsel där man måste klippa under nedersta tråden minst 2 gånger per säsong för att stängslet ska vara rimligt effektivt.

Min rekommendation visar sig vara befogad.
Har inte påstått att Samer hägnar sina renar, i deras fall rör det sig om extraarbete pga av sprängda hjordar, det trodde jag du förstod, men ack så jag bedrog mig.

Vad det gäller får/getter pekar du mycket riktigt på de merkostnader det handlar om. DVS ca 60 - 80 kronor löpmetern. eftersom man måste byta ut befintliga får nät mot vargsäkra staket. En kostnad som varghållaren överlåter med varm hand till djurägarna ;)

Kalvdödligheten enligt mina läroböcker är "väldigt hög jämfört med andra tamdjur", och borde då vara långt mycket högre än i mitt fårhus, där det är en sällanhändelse att levande födda lamm dör.

Men mina läroböcker skriver bara om "hög kalvdödlighet" utan att ange procent eller några andra vettiga jämförelsetal.
Jag jämför med andra vilda flocklevande gräsätare och då talar man om 10%. Varför skulle renen då utgöra ett undantag. Problem med kalvning och lamning uppstår ju som oftast i de fall arterna/djuren är framavlade av människan
Kalvdödligheten hos de moderna högproduktiva raserna är betydligt lägre än hos de gamla raserna. Det gäller så gott som alla raser vi människor pillat med ;)

Min rekommendation visar sig vara befogad.
Har inte påstått att Samer hägnar sina renar, i deras fall rör det sig om extraarbete pga av sprängda hjordar, det trodde jag du förstod, men ack så jag bedrog mig.

Vad det gäller får/getter pekar du mycket riktigt på de merkostnader det handlar om. DVS ca 60 - 80 kronor löpmetern. eftersom man måste byta ut befintliga får nät mot vargsäkra staket. En kostnad som varghållaren överlåter med varm hand till djurägarna ;)

??? Vadå byta ut nätstängsel mot elstängsel. ???
Den som redan har ett nätstängsel i rimligt skick, är den som är lyckligt lottad när det gäller att säkra upp sitt stängsel till rovdjursskyddande. Nätstängsel kompletterat med eltråd är det som enligt försök anses vara allra säkrast enligt viltskadecenter.
Vederbörande behöver endast komplettera sitt befintliga stängsel med två stycken eltrådar, och så se till att underhålla under nedersta tråden.
Det kostar kanske 10 kronor metern i nyinvestering, plus ett par tusen för att köpa ett elstängselaggregat.

Och, så måste man stängsla mot eventuellt vatten också...

Här fanns det någon siffra avseende kalvöverlevnad förutom rovdjur, nämligen att i ett försök med kalvning i hägn, där dödligheten var 18 %.

Det här är en siffra avseende dödlighet som är rejält mycket överstiger dödligheten i en normalfrisk fårflock.
Schmallenberg som orsakade stor dödlighet när den först kom till Sverige är inte en normalsituation.

??? Vadå byta ut nätstängsel mot elstängsel. ???
Den som redan har ett nätstängsel i rimligt skick, är den som är lyckligt lottad när det gäller att säkra upp sitt stängsel till rovdjursskyddande. Nätstängsel kompletterat med eltråd är det som enligt försök anses vara allra säkrast enligt viltskadecenter.
Vederbörande behöver endast komplettera sitt befintliga stängsel med två stycken eltrådar, och så se till att underhålla under nedersta tråden.
Det kostar kanske 10 kronor metern i nyinvestering, plus ett par tusen för att köpa ett elstängselaggregat.

Och, så måste man stängsla mot eventuellt vatten också...
Allt beroende på vilken standard dina staket har före statens introduktion av varg..

Här fanns det någon siffra avseende kalvöverlevnad förutom rovdjur, nämligen att i ett försök med kalvning i hägn, där dödligheten var 18 %.

Det här är en siffra avseende dödlighet som är rejält mycket överstiger dödligheten i en normalfrisk fårflock.
Schmallenberg som orsakade stor dödlighet när den först kom till Sverige är inte en normalsituation.
"
Året innan utfördes en liknande studie i samma område (Tveraa m.fl. 2003). Detta år

var väderförhållandena svåra och kalvdödligheten var högre. Av de kalvar som föddes
i hägn dog 18 % av andra orsaker än rovdjur under tiden i hägnet (ca 5 veckor). Ett
antal kalvar märktes med mortalitetssändare innan de släpptes ut från hägnet. Inom
11
trettio dagar efter att kalvarna släppts ut hade 22 % dött och av dessa dödades nästan
alla (90 %) av rovdjur. Predationen var obefintlig i hägn men relativt hög efter att
kalvarna släppts ur hägnet.
"

;)
Jag skulle tro, baserat på min erfarenhet att domesticerade djur har högre dödlighet vad det gäller nyfödd avkomma jämfört med vilda djur av samma art och under liknande förhållanden.

Och vad som framkom i den undersökning du hänvisar till var ju att den absoluta majoriteten av kalvar som dog över en viss ålder blev slagna av rovdjur.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar