Licensjakt på Vargen

@MacVetaren
Skulle du vilja möta en flock hungriga vargar? Det skulle verkligen inte jag vilja. Får vargstammen etablera sig utan licensjakt...då är det inte långt kvar tills tex ett barn eller en vuxen blir attackerad och kanske till och med dödad.

Varför ska vi ha varg i hela landet? Är det verkligen optimalt för vargen att leva i mellersta och södra Sverige?

Jag vill ha varg men inte till varje pris.

Varje år blir människor attackerade av älgar - både barn och vuxna. En kvinna blev ihjälsparkad för några år sedan. Ändå hör jag aldrig att älgstammen måste minimeras för att de är farliga för människor. Att älgar söker sig nära bebyggelse pratar man aldrig om som något onaturligt beteende.

@Dentaku

Älgar får vi skjuta men inte varg. Varg är ett rovdjur det tycker jag är en stor skillnad. Vargen ser oss som "mat" det gör inte älgen. En älgko med kalv är inte att leka med den heller, det har jag sett med egna ögon, men det går inte att jämföra med vargen.

@Dentaku

Älgar får vi skjuta men inte varg. Varg är ett rovdjur det tycker jag är en stor skillnad. Vargen ser oss som "mat" det gör inte älgen. En älgko med kalv är inte att leka med den heller, det har jag sett med egna ögon, men det går inte att jämföra med vargen.

Vi får skjuta vargar också.

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara någon skillnad beroende på varför djuren attackerar oss. Är det bättre att bli skadad eller dödad av ett djur som bara ser oss som ett hot än av ett som eventuellt ser oss som ett byte?

Älgar som hux flux attackerar människor blir i princip alltid skjutna. Likaså björnar som attackerar människor.

Vi får skjuta vargar också.

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara någon skillnad beroende på varför djuren attackerar oss. Är det bättre att bli skadad eller dödad av ett djur som bara ser oss som ett hot än av ett som eventuellt ser oss som ett byte?

Vi har inte jakt på varg.

Det spelar ingen roll om det är en älg eller varg som attackerar, men skillnaden är att vi inte får jaga varg men älg har vi jakt på
+ att vargen är ett rovdjur.Får vi
inte licensjakt på vargen så kommer den bara öka och öka i antal och det blir inte så roligt med tanke på alla tamboskap och hundar som redan blivit dödade av vargen.

Älgar som hux flux attackerar människor blir i princip alltid skjutna. Likaså björnar som attackerar människor.

Jag hittar flera citat där man avvaktat med att skjuta älgar som attackerat människor(ett finns i ett tidigare inlägg) även om jag vet att det är vanligt. Vad gäller björnar verkar det dock vara standard. Jag är övertygad om att man omedelbart skulle bevilja skyddsjakt på en varg som gått till attack på en människa också.

Det jag inte förstår är rädslan för några hundra vargar när vi har 2-300 000 älgar i Sverige och har älgattacker mot människor varje år.

Vi har inte jakt på varg.

Det spelar ingen roll om det är en älg eller varg som attackerar, men skillnaden är att vi inte får jaga varg men älg har vi jakt på
+ att vargen är ett rovdjur.Får vi
inte licensjakt på vargen så kommer den bara öka och öka i antal och det blir inte så roligt med tanke på alla tamboskap och hundar som redan blivit dödade av vargen.

Vi har skyddsjakt på varg vilket innebär att flera individer skjuts varje år(utöver den även tjuvjakt) och jag ser inte många som helt motsätter sig licensjakt på varg heller - bara att man är skeptiska till att så många ska skjutas av redan nu.

Det där inlägget läste du som Fan läser Bibeln.
Vore det inte mest logiskt att utrota det djur som är farligast för människan? Vargen innebär ingen fara för människan, men det gör björnen. Men när hörde du senast om att alla björnar ska utrotas?
Det var väl ungefär samtidigt som jag hörde någon säga att alla vargar ska utrotas dvs det har inte hänt än

@Dentaku
Skyddsjakt har vi, men innan det beslutas om det blir av eller inte så hinner det oftast bli fler attacker.
Men du har ju som djurhållare eller i djurhållarens ställe rätt att skjuta den varg som försöker ta sig in i ett hägn eller tom om flera angrepp i närområdet skett så räcker det med att vargen visar sig vid hägnet så får man väl med dagens lagstiftning skjuta den.

Jag hittar flera citat där man avvaktat med att skjuta älgar som attackerat människor(ett finns i ett tidigare inlägg) även om jag vet att det är vanligt. Vad gäller björnar verkar det dock vara standard. Jag är övertygad om att man omedelbart skulle bevilja skyddsjakt på en varg som gått till attack på en människa också..

Standard är det inte, men oftast blir det skyddsjakt på björn och ofta även på aggressiva älgar om det inte är en slumphändelse och ja, en varg som attackerat en människa borde det bli skyddsjakt på men jag är inte så säker på att det skulle bli så i realiteten för ett sådant beslut skulle säkerligen överklagas..

Men du har ju som djurhållare eller i djurhållarens ställe rätt att skjuta den varg som försöker ta sig in i ett hägn eller tom om
flera angrepp i närområdet skett så räcker det med att vargen visar sig vid hägnet så får man väl med dagens lagstiftning skjuta den.

Men hur vet man om det är samma varg som kommer som dödade får i hagen förra veckan? Får man skjuta iaf? Utan att den attackerar?

Men hur vet man om det är samma varg som kommer som dödade får i hagen förra veckan? Får man skjuta iaf? Utan att den attackerar?
Du får väl bara skjuta om vargen försöker ta sig in trots varningsskott dvs han är i färd med att angripa. lugnast är dock att se till att strömmen är avslagen så den verkligen är inne i hägnet. då ökar chanserna för ett frikännande betydligt.
Eller så släpper du ut mopsen till den, du har ju rätt att skydda hunden ;)

Finns det någon särskild anledning till att du vill uppmärksamma mig på den länken? Om du läser mina inlägg så ser du att jag skrivit att det är vanligt att man skjuter älgar som attackerat människor(eller som för all del riskerar att ställa till problem i övrigt), däremot verkar det finnas större tolerans för aggressiva älgar för det sker sannerligen inte per automatik.

Kvinna sparkad blodig av älg
Svampplockare attackerad av älg
Aggressiva älgar i Valla

Standard är det inte, men oftast blir det skyddsjakt på björn och ofta även på aggressiva älgar om det inte är en slumphändelse och ja, en varg som attackerat en människa borde det bli skyddsjakt på men jag är inte så säker på att det skulle bli så i realiteten för ett sådant beslut skulle säkerligen överklagas..

Frågan är om man kan överklaga ett polisbeslut om att avliva ett aggressivt, vilt djur som anses utgöra en fara för människor? Polisen har egen befogenhet att fatta sådana beslut och behöver inte gå via länsstyrelsen.

Ur Jaktlagen:

"9 §/Upphör att gälla U:2015-01-01/ Om ett vilt djur orsakar avsevärd skada eller om det kan antas vara farligt för människors säkerhet, får polismyndig- heten låta avliva djuret, om det inte finns någon annan tillfredsställande lösning.

Regeringen får meddela föreskrifter om att polismyndigheten får låta avliva eller fånga vilt, när detta är befogat från djurskyddssynpunkt. Lag (1997:343).

9 §/Träder i kraft I:2015-01-01/ Om ett vilt djur orsakar avsevärd skada eller om det kan antas vara farligt för människors säkerhet, får Polismyndigheten låta avliva djuret, om det inte finns någon annan tillfredsställande lösning.

Regeringen får meddela föreskrifter om att Polismyndigheten får låta avliva eller fånga vilt, när detta är befogat från djurskyddssynpunkt. Lag (2014:698)."

@Dentaku
" Att älgar söker sig nära bebyggelse pratar man aldrig om som något onaturligt beteende"

Så skrev du, det var därför jag länkade.

Jag ser inget i den artikeln som påpekar hur onaturligt älgen betedde sig som befann sig i närheten av bebyggelse? Bara att den var stressad, riskerade att orsaka en olycka och därför avlivades. Att älgar käkar äpplen i trädgårdar ses som något helt normalt, jag har aldrig sett någon hävda att dessa älgar måste vara utplanterade eller oskygga pga att de inte jagas...

Jag vet mycket väl vad jaktlagen säger, men poliser är inte rustade för vargjakt öht och har heller inte kunskapen eller korrekta vapen för det. Vargar är ju ett av de mer svårjagade djur som finns och för att en sådan jakt, på ett specifikt djur ska fungera så behövs planering och organisation.

Jag vet mycket väl vad jaktlagen säger, men poliser är inte rustade för vargjakt öht och har heller inte kunskapen eller korrekta vapen för det. Vargar är ju ett av de mer svårjagade djur som finns och för att en sådan jakt, på ett specifikt djur ska fungera så behövs planering och organisation.

Absolut, men polisen får ju ta hjälp av jägare också - det är nog rätt vanligt vid avlivningsbeslut oavsett orsak. Vad jag vill säga med att lägga in paragrafen är att polisen kan fatta beslut utan ansökan, de behöver inte gå ut med beslutet och frågan är hur möjligheterna till överklagan ser ut. Det är åtminstone helt annorlunda än ett beslut om skyddsjakt från länsstyrelsen.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka