Licensjakt på Vargen

Jag ser inget i den artikeln som påpekar hur onaturligt älgen betedde sig som befann sig i närheten av bebyggelse? Bara att den var stressad, riskerade att orsaka en olycka och därför avlivades. Att älgar käkar äpplen i trädgårdar ses som något helt normalt, jag har aldrig sett någon hävda att dessa älgar måste vara utplanterade eller oskygga pga
att de inte jagas...

Älgen får hellre äta lite äpplen i min trädgård än att vargen tar mina får.

Älgen får hellre äta lite äpplen i min trädgård än att vargen tar mina får.

Det förstår jag absolut. Frågan var huruvida det är ett onaturligt beteende för ett djur att söka sig till mänsklig bebyggelse.

Jag föredrar också att rådjur käkar mina äpplen än att duvhöken tar mina höns. Jag anser dock att båda arternas närvaro här är helt naturlig, precis som att jag vet om, accepterar och anpassar mig till att det finns räv, älg, björn, lo och varg i skogarna runt huset.

Det förstår jag absolut. Frågan var huruvida det är ett onaturligt beteende för ett djur att söka sig till mänsklig bebyggelse.

Jag föredrar också att rådjur käkar mina äpplen än att duvhöken tar mina höns. Jag anser dock att båda arternas närvaro här är helt naturlig, precis som att jag vet om, accepterar och anpassar mig till att det finns räv, älg, björn, lo och varg i skogarna runt huset.

Hur naturligt är det för våra vargar att finnas i närheten
eller i vår bebyggelse? Det blir fel när vi ska ha varg i mellan och södra Sverige som är tätbebyggt. Och det märks tydligt på antal vargangrepp mot antalet vargar vi har nu. Hur blir det om några år?

Frågan är om man kan överklaga ett polisbeslut om att avliva ett aggressivt, vilt djur som anses utgöra en fara för människor? Polisen har egen befogenhet att fatta sådana beslut och behöver inte gå via länsstyrelsen.

Helt ärligt, efter att ha sett polisen försöka "avliva" en hund på EXTREMT nära håll på film kan jag säga de INTE har något som helst att göra med att döda vilt :crazy: Kanske med undantag för poliser i Norrland där jag räknar med att många av dem är jägare.

Hur naturligt är det för våra vargar att finnas i närheten
eller i vår bebyggelse? Det blir fel när vi ska ha varg i mellan och södra Sverige som är tätbebyggt. Och det märks tydligt på antal vargangrepp mot antalet vargar vi har nu. Hur blir det om några år?

Varför skulle det vara mer naturligt för älgar att vara nära bebyggelse än vargar?

Jag säger inte att vargar som söker sig till människor inte kan ställa till problem, inte heller att vargar som orsakar problem inte ska skjutas. Det jag vänder mig mot är att man hävdar att det är onaturligt.

Antalet tamdjur dödade av varg har inte ökat de senaste åren, vilket är intressant med tanke på att vargpopulationen ökat. Antalet vargangrepp har också legat rätt konstant under flera år. Jag vet inte hur siffrorna ser ut vad gäller hundar.

Varför är det så diametralt skilda synsätt att åtgärda problem, då naturen interfererar med människans ekonomiska tillgångar, beroende på om det är stormar, översvämningar eller rovdjur som stör människans överhöghet över naturen?

Nej, jag vill se att man börjar plocka fram 'gamla bettan' även då vattnet stiger, eller vinden blåser.
För bly löser ju, som alla vet, alla problem.

Varför är det så diametralt skilda synsätt att åtgärda problem, då naturen interfererar med människans ekonomiska tillgångar, beroende på om det är stormar, översvämningar eller rovdjur som stör människans överhöghet över naturen?

Nej, jag vill se att man börjar plocka fram 'gamla bettan' även då vattnet stiger, eller vinden blåser.
För bly löser ju, som alla vet, alla problem.

Vad är det för principiell skillnad mellan att skjuta ett rovdjur som skadar dina intressen och att plocka bort en fästing och krossa den?

Naturligtvis påverkar inte en lokal avskjutning av varg det internationella problemet med att vi överexploaterar vår planet.

När vattnet stiger, vinden viner eller regnen antingen uteblir eller är för ymniga då får människor, djur och växter anpassa sig eller försvinna så som lagen i naturen alltid bestämt.

Jag läste något som låter mycket märkligt tidigare i tråden , jag hittar inte inlägget igen, men det finns nog där...

I samband med de inlägg som berörde debatten i TV när Wassberg hade uttalat sig, så länkades det till något som skrivits av en person som bjudits in till debatten, men som aldrig fick uttala sig.

I det inlägget påstås det att 60.000 renar dödas av rovdjur varje år. När jag började leta efter belägg för den siffran, så hittade jag bara intresseorganisationers (t.ex. vargfakta, eller samers intresseorganisationer) påståenden, där siffran upprepas (ofta i form av 45.000 - 60.000) utan att förklaras/belysas ytterligare.

Det finns något i stil med mellan 220.000 och 250.000 renar i Sverige, det går inte att hitta verifierbara fakta om sned könsfördelning, så det kan vara lämpligt att anta att hälften är hondjur. Det slaktas ungefär 50.000 - 60.000 renar per år.

Alltså är högst 125.000 av renarna under en årscykel hondjur. En andel av dessa är ännu inte könsmogna ungdjur (könsmognad normalt vid 1,5 års ålder). Hur många dessa är kan jag bara gissa, men kanske 25.000 kan kännas lagom.

I så fall, om varje könsmogen renko (100.000 st) skulle föda en frisk och levande kalv (= 100.000 nya renar) och 60.000 av dessa dödas av rovdjur OCH 50.000 - 60.000 slaktas (60.000 + 60.000= 120.000), så går liksom inte matematiken ihop...

Antalet renar skulle i så fall vara kraftigt och snabbt sjunkande, och om bara några år så skulle det inte finnas så värst många renar kvar alls.

Jag förhåller mig starkt skeptisk till att såpass många renar (i synnerhet kalvar) skulle dödas av rovdjur.

Det här är djur som kalvar i det fria, det finns ingen som är närvarande för att fixa eventuella komplikationer, och någon andel av djurungar föds dödfödda, föds med skador, får skador eller sjukdomar under den första tiden efter födseln, har en mor som inte tar hand om ungen, en mor som blira skadad vid födseln, eller blir borttappade av flocken.
Om man räknar in "sjuka/skadade/dödfödda" m.m. djur som sedan äts av diverse rovdjur bland "rovdjursdödade", så ägnar man sig åt en ohederlig argumentation, eftersom det snarare handlar om "försvunna" djur, kanske självdöda.

Är det någon som vet mera och har tillgång till mer och bättre faktamaterial tillgängligt på nätet?
Jag tänker mig sådant som är forskningsbaserat eller myndighetsstatistik, inte påståenden från intresseorganisationer av vare sig det ena eller andra slaget.

Eftersom ersättning för rovdjursdödade renar inte utgår för faktiska dödade djur utan utifrån hur mycket rovdjur som finns i området så finns det ingen exakt statistik.

Eftersom ersättning för rovdjursdödade renar inte utgår för faktiska dödade djur utan utifrån hur mycket rovdjur som finns i området så finns det ingen exakt statistik.

Men det blir ju väldigt konstigt??!!
Så om det finns massor med rovdjur, och få renar , så skulle det kunna vara teoretiskt möjligt att få ersättning för rovdjursdödade renar, som i verkligheten lever???
Eventuella uppskattningar borde ju ändå vara baserade på något slags framforskad fakta av typen:
" x procent av kalvarna dör i samband med födseln (dåligt väder, komplikationer osv), x procent av de kalvar som överlevt första veckan dödas av rovdjur före 3 månaders ålder, örn kan ta kalvar upp till x veckors ålder, vuxna renars vanligaste dödsorsak är främst händelsen y" m.m. Naturligtvis baserat på ordentlig forskning och sammanställd fakta.

Annars är ju hela grejen med renar och renskötsel ett moras av snömosiga påståenden....

Jag läste något som låter mycket märkligt tidigare i tråden , jag hittar inte inlägget igen, men det finns nog där...

I samband med de inlägg som berörde debatten i TV när Wassberg hade uttalat sig, så länkades det till något som skrivits av en person som bjudits in till debatten, men som aldrig fick uttala sig.

I det inlägget påstås det att 60.000 renar dödas av rovdjur varje år. När jag började leta efter belägg för den siffran, så hittade jag bara intresseorganisationers (t.ex. vargfakta, eller samers intresseorganisationer) påståenden, där siffran upprepas (ofta i form av 45.000 - 60.000) utan att förklaras/belysas ytterligare.

Det finns något i stil med mellan 220.000 och 250.000 renar i Sverige, det går inte att hitta verifierbara fakta om sned könsfördelning, så det kan vara lämpligt att anta att hälften är hondjur. Det slaktas ungefär 50.000 - 60.000 renar per år.

Alltså är högst 125.000 av renarna under en årscykel hondjur. En andel av dessa är ännu inte könsmogna ungdjur (könsmognad normalt vid 1,5 års ålder). Hur många dessa är kan jag bara gissa, men kanske 25.000 kan kännas lagom.

I så fall, om varje könsmogen renko (100.000 st) skulle föda en frisk och levande kalv (= 100.000 nya renar) och 60.000 av dessa dödas av rovdjur OCH 50.000 - 60.000 slaktas (60.000 + 60.000= 120.000), så går liksom inte matematiken ihop...

Antalet renar skulle i så fall vara kraftigt och snabbt sjunkande, och om bara några år så skulle det inte finnas så värst många renar kvar alls.

Jag förhåller mig starkt skeptisk till att såpass många renar (i synnerhet kalvar) skulle dödas av rovdjur.

Det här är djur som kalvar i det fria, det finns ingen som är närvarande för att fixa eventuella komplikationer, och någon andel av djurungar föds dödfödda, föds med skador, får skador eller sjukdomar under den första tiden efter födseln, har en mor som inte tar hand om ungen, en mor som blira skadad vid födseln, eller blir borttappade av flocken.
Om man räknar in "sjuka/skadade/dödfödda" m.m. djur som sedan äts av diverse rovdjur bland "rovdjursdödade", så ägnar man sig åt en ohederlig argumentation, eftersom det snarare handlar om "försvunna" djur, kanske självdöda.

Är det någon som vet mera och har tillgång till mer och bättre faktamaterial tillgängligt på nätet?
Jag tänker mig sådant som är forskningsbaserat eller myndighetsstatistik, inte påståenden från intresseorganisationer av vare sig det ena eller andra slaget.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=5423227
Han är väl knuten till SLU och professor. och han beskriver ett spann mellan 20 000 till 70 000 djur.
Och eftersom antal renar varierar så är det väl fullt möjligt att slakt o rovdjursbortfall överstiger tillväxten ibland. Då minskar antalet renar. Samerna själva beskriver variationer om ca 60 000 i vinterbestånden.....

vad det gäller vargen så är ju inte de direkt slagna djuren den största kostnaden. För både samer o andra djurägare är ju de preventiva åtgärderna och iordningställandet efter angreppen de tyngsta posterna. och för dessa finns knappast ersättningar att få

vad det gäller vargen så är ju inte de direkt slagna djuren den största kostnaden. För både samer o andra djurägare är ju de preventiva åtgärderna och iordningställandet efter angreppen de tyngsta posterna. och för dessa finns knappast ersättningar att få

Det här har du absolut inga källor på. Det är ren bullshit. Kopiera in några källor så får vi se vad du baserar dina påståenden på.

Men det där är inte forskning!

Det är ett slags nyhetsartikel där intressenter för rennäringen förmedlar sin bild, den här gången via SLU, för att på så sätt försaka skapa mer tyngd.

Hur man kan låtsas vara seriös, och skriva sådana självklarheter, som att "renägarna inte väljer vilka djur som rovdjuren tar" är ytterst märkligt...

En sak jag vill veta, är hur stor kalvdödligheten är de första dagarna/veckan förutom eventuella rovdjur. De föds ute på våren i fjällmiljö, hag minns något jag läste på en utbildning om att många fryser ihjäl i snön.

Det är inte säkert, att öka antalet djur hållna i flock, fritt ute i naturen, ger ett bättre resultat.

Men det där är inte forskning!

Det är ett slags nyhetsartikel där intressenter för rennäringen förmedlar sin bild, den här gången via SLU, för att på så sätt försaka skapa mer tyngd.

Hur man kan låtsas vara seriös, och skriva sådana självklarheter, som att "renägarna inte väljer vilka djur som rovdjuren tar" är ytterst märkligt...

En sak jag vill veta, är hur stor kalvdödligheten är de första dagarna/veckan förutom eventuella rovdjur. De föds ute på våren i fjällmiljö, hag minns något jag läste på en utbildning om att många fryser ihjäl i snön.

Det är inte säkert, att öka antalet djur hållna i flock, fritt ute i naturen, ger ett bättre resultat.
Både Viltskadecenter och naturvårdsverket hänvisar ju till dessa siffror

Det här har du absolut inga källor på. Det är ren bullshit. Kopiera in några källor så får vi se vad du baserar dina påståenden på.

Använd det du har mellan öreonen. Att förebygga är ju bland annat att anskaffa vargsäkra stängsel och underhålla dem. En betydande kostnadsökning jämfört med attsätta ett enkelt fårnät eller hur? behöver du källa så kolla med närmaste butik som säljer staket och fråga ;) De ersätttningsresurser som finns skulle inte ens räcka till en bråkdel av de staket som erfordras.....
Vad det gäller renar så tar de få vargarna försumbara mängder djur, men dyker en varg upp så brukar hjordarna sprängas vilket i sig förorsakar en jäkla massa mantimmar för att åter få hjorden under kontroll.

On det är tjurskit i dina ögon så försök med tvål o vatten så ser du nog klarare på saken sedan ;)

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka