Jag läste något som låter mycket märkligt tidigare i tråden , jag hittar inte inlägget igen, men det finns nog där...
I samband med de inlägg som berörde debatten i TV när Wassberg hade uttalat sig, så länkades det till något som skrivits av en person som bjudits in till debatten, men som aldrig fick uttala sig.
I det inlägget påstås det att 60.000 renar dödas av rovdjur varje år. När jag började leta efter belägg för den siffran, så hittade jag bara intresseorganisationers (t.ex. vargfakta, eller samers intresseorganisationer) påståenden, där siffran upprepas (ofta i form av 45.000 - 60.000) utan att förklaras/belysas ytterligare.
Det finns något i stil med mellan 220.000 och 250.000 renar i Sverige, det går inte att hitta verifierbara fakta om sned könsfördelning, så det kan vara lämpligt att anta att hälften är hondjur. Det slaktas ungefär 50.000 - 60.000 renar per år.
Alltså är högst 125.000 av renarna under en årscykel hondjur. En andel av dessa är ännu inte könsmogna ungdjur (könsmognad normalt vid 1,5 års ålder). Hur många dessa är kan jag bara gissa, men kanske 25.000 kan kännas lagom.
I så fall, om varje könsmogen renko (100.000 st) skulle föda en frisk och levande kalv (= 100.000 nya renar) och 60.000 av dessa dödas av rovdjur OCH 50.000 - 60.000 slaktas (60.000 + 60.000= 120.000), så går liksom inte matematiken ihop...
Antalet renar skulle i så fall vara kraftigt och snabbt sjunkande, och om bara några år så skulle det inte finnas så värst många renar kvar alls.
Jag förhåller mig starkt skeptisk till att såpass många renar (i synnerhet kalvar) skulle dödas av rovdjur.
Det här är djur som kalvar i det fria, det finns ingen som är närvarande för att fixa eventuella komplikationer, och någon andel av djurungar föds dödfödda, föds med skador, får skador eller sjukdomar under den första tiden efter födseln, har en mor som inte tar hand om ungen, en mor som blira skadad vid födseln, eller blir borttappade av flocken.
Om man räknar in "sjuka/skadade/dödfödda" m.m. djur som sedan äts av diverse rovdjur bland "rovdjursdödade", så ägnar man sig åt en ohederlig argumentation, eftersom det snarare handlar om "försvunna" djur, kanske självdöda.
Är det någon som vet mera och har tillgång till mer och bättre faktamaterial tillgängligt på nätet?
Jag tänker mig sådant som är forskningsbaserat eller myndighetsstatistik, inte påståenden från intresseorganisationer av vare sig det ena eller andra slaget.