Licensjakt på Vargen

Jahaja nu verkar det som om det skulle kunna bli frågan om att skjuta bort ca 100 vargar redan i vinter. Naturvårdsverket har öppnat upp för jakt o nu är det upp till länsstyrelserna att ta beslutet. Det finns inte plats för fler vargar på vissa ställen, enligt vissa bedömmare. Tror ni det blir rusning för att få sig ett skinn...
Bu huuu

Är du ledsen för att myndigheterna nu tagit ett på saklig grund vettigt beslut eller är du ledsen för att myndigheterna inte väljer att följa din åsikt?

Vi har lokalt för mycket vildsvin, alltså decimerar vi stammen. Samma sak gäller kronhjort och nu varg.

På sikt kommer en reglerad licensjakt att ändra vargens beteende tillbaka till en för arten betydligt hälsosammare. Nämligen att sky människan och dess husdjur.

De är klart, en o annan av de 40 katterna som försvunnit från ett samhälle i Dalarna? skulle nog ha överlevt om inte vargen gått så nära samhället...

Du tycker säkert jag är en idiot och självisk när jag säger att jag inte vill ha rovdjur på min gård men det struntar jag i. Skulle det bli så illa att något barn blir attackerat och kanske dödat misstänker jag att det blir kill em' all som gäller

Nu är det ju tyvärr så att inkompetenta jägare statistiskt sett är ett större hot mot andra människor än vargar.

Nu är det ju tyvärr så att inkompetenta jägare statistiskt sett är ett större hot mot andra människor än vargar.
Å faan Vilken del av hjärnan räknar du då med?
300 000 jägare = en till 2 döda människor varje år
100 vargar ska enligt preliminära planer skjutas av ca 20 000 jägare
hur räknar du ut statistiskt att jägarna är ett större hot mot människorna? :p
det skulle det vara om 2 miljoner människor om året dog i jaktrelaterade olyckor men statistiken visar ju ngt annat eller hur ;)
allt inom Sveriges gränser

Å faan Vilken del av hjärnan räknar du då med?
300 000 jägare = en till 2 döda människor varje år

Jag talar om absoluta tal. Vargar tar inga människor över huvud taget, praktiskt taget, så det spelar ingen roll om vi har 200 vargar eller 500, de äter inte människor för det. Men jägare vådaskjuter folk varje år. Så om man räknar på risken att råka illa ut, vad skulle vara troligast att bli dödad av ? Ju fler vapen i omlopp, desto större risk för våra barn - om man nu över huvud taget är orolig för barnen. Jag kan ju anse att katterna och hundarna ligger sämre till i så fall.

Tja, OM en varg nu skulle ge sig på en människa och orsaka blodvite så borde polisen väl resonera som de gjort vid andra fall när vilda djur attackerat folk?

"-Man inte inte skjuta ett djur bara för att det fredar sig på sitt sätt. Vi avvaktar just nu, och blir det ett bestående problem så får vi titta på det igen." (Länsvakthavande polisbefäl)

Jag talar om absoluta tal. Vargar tar inga människor över huvud taget, praktiskt taget, så det spelar ingen roll om vi har 200 vargar eller 500, de äter inte människor för det. Men jägare vådaskjuter folk varje år. Så om man räknar på risken att råka illa ut, vad skulle vara troligast att bli dödad av ? Ju fler vapen i omlopp, desto större risk för våra barn - om man nu över huvud taget är orolig för barnen. Jag kan ju anse att katterna och hundarna ligger sämre till i så fall.
Jag är fullständigt övertygad om att vargen förorsakar tredje person mer skada än jägare gör. Bara att kolla hur många tamdjur som rivs varje år ;)

Jag är fullständigt övertygad om att vargen förorsakar tredje person mer skada än jägare gör. Bara att kolla hur många tamdjur som rivs varje år ;)
Då är det bättre att förbjuda folk att ha hund, ha och rida på hästar. Då skulle fler liv sparas och färre personer skadas än om man förbjöd vapeninnehav.
För den gamla o emot säg bara sanningen är ju att ett vapen är ofarligt så länge en människa inte missbrukar det.

Då är det bättre att förbjuda folk att ha hund, ha och rida på hästar. Då skulle fler liv sparas och färre personer skadas än om man förbjöd vapeninnehav.
För den gamla o emot säg bara sanningen är ju att ett vapen är ofarligt så länge en människa inte missbrukar det.

Nu var det inte alls vad jag menade, att vi ska förbjuda alla riskfyllda aktiviteter!

Problemet med rovdjursstängsel är väl att bidragen, som det är idag, är begränsade. T om mycket begränsade där det inte finns rovdjursföryngringar.
Man räknar på att det kostar 60-120kr/m att sätta stängsel, beroende på mark. Länsstyrelsen i Skåne t ex erbjuder ersättning om 40kr/m i mån av medel. Räknat på 90kr/m kostar 1,5km stängsel 135000 kr att sätta upp, ett eventuellt bidrag landar då på 60 000 kr.
Rovdjursstängsel är ett bra skydd mot varg, om det röjs regelbundet och ofta (såg i en sammanställning av enkätsvar från djurägare med rovdjursstängsel att de lägger i genomsnitt ca 20h/säsong på att röja gräs och sly för stängsel), och är komplett hela vägen runt. Lämnar man öppet vid sjöar och vattendrag blir skyddet genast betydligt sämre.
Det finns ju dock exempel på vargar som tagit sig förbi kompletta rovdjursstängsel.
För lodjur anses det vara ett bra skydd, men inte så säkert som för varg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka