Licensjakt på Vargen

Men uppenbarligen görs det inte det... Har du sett någon debatt om myskoxar i tv? Hur många facebookgrupper om myskoxens bevarande har du sett? Några överklagande när man begränsar myskoxens betesmarker?

Eller någon av de andra 232 arterna som finns rödlistade under "Akut Hotad" i Sverige, som alltså är mer hotade än vargen.
Värt att tänka på är också att den senaste rödlistan är från 2010 och vargen har ökat med drygt 50% i antal sedan dess. Den ska uppdateras 2015, det blir spännande att se vad vargen får för status då.

Det är väl bara att inse att vargen har blivet en symbol och att många för den skull har så svårt att sakligt se på "vargfrågan"

Jodå, det går att hävda att den är utrotningshotad. Med så begränsat antal individer är populationen fortfarande skör då ursprungsdjuren var få. Att antalet flerdubblats är inte så konstigt heller med den historiken. Flerdubbling från dagens nivå är inte tänkbar däremot.

Däremot är det lustigt att det inte diskuteras mer varför vi ska världens tätaste älgstam och hur det påverkar skogsproduktionen. Det är det märkligt tyst om från jägarhåll. Skogsprodukterna står väl ändå för en större del av vår nettoexport än jakten?

Vildsvinen är det också väldigt tyst om. Där snackar vi problem, av katastrofal art om stammen tillåts växa som den gör.

Det jag inte förstår är de som vill värna om vargen för att den är utrotningshotad, varför bryr de sig inte ett dugg om Myskoxen som verkligen lever på gränsen till överlevnad? Är den inte tillräckligt vacker? Inte tillräckligt spännande att rädda? Det finns 7 stycken i Sverige, 7!

Det har genom åren lagts ganska omfattande resurser på att gynna myskoxen. T.ex. sövde man en ung invandrad myskoxtjur (flera år sedan) för att flytta honom närmare den svenska flocken. Tyvärr hade man inte koll på geografin så tjuren gick och la sig och somnade i en å och drunknade. :banghead:

Dock anses inte myskoxen tillhöra den naturliga svenska faunan eftersom den har invandrat från en i sin tur inplanterad stam. Myskoxen anses höra hemma på Grönland, i Kanada och i Alaska. Den fanns förvisso här för 30000 år sedan, men det blir ju något av en definitionsfråga när man ska bedöma om en art ska anses vara naturligt förekommande eller inte. Det är en viss skillnad på en art som utrotades av människan för 100 år sedan och på en som dog ut för 30000 år sedan.

Men visst är de häftiga djur.

Fast det finns ju bevarandeprogram initierade för myskoxen? Att det inte är någon debatt på tv är väl för att det inte finns någon opinion MOT myskoxen?

Bevarandearbete sker med stöd av Naturvårdsverket trots att arten (för att den inte betraktas som inhemsk) inte är rödlistad.

Vildsvinen är det också väldigt tyst om. Där snackar vi problem, av katastrofal art om stammen tillåts växa som den gör.

Fast tycker du verkligen att det är tyst om vildsvinsproblematiken? På vilket sätt då?
Jag tycker den är på tapeten jämt, åtminstone i mina umgängeskretsar som består av jägare, markägare och bönder.
Det står regelbundet om vildsvinen, både om problemen och nyttan med dom, i alla branschtidningar rörande jord- och skogsbruk, och definitivt i alla jakttidningar.

Flera länsstyrelser har ju tom börjat tillåta jakt med lampor osv för att komma åt att skjuta ännu mer vildsvin, det är det enda högviltet som får fångas i fälla, du får skjuta kultingar och årsgrisar året runt - de andra är bara fredade två månader om året, du får åtla in dom osv osv.

Det sköts fler vildsvin än älgar förra året. Drygt 100 000 inrapporterades som skjutna, troligtvis är det fler än så.

Vi har skjutit ett par idag..

Eller någon av de andra 232 arterna som finns rödlistade under "Akut Hotad" i Sverige, som alltså är mer hotade än vargen.
Värt att tänka på är också att den senaste rödlistan är från 2010 och vargen har ökat med drygt 50% i antal sedan dess. Den ska uppdateras 2015, det blir spännande att se vad vargen får för status då.

Myskoxen är inte rödlistad i Sverige eftersom den inte räknas som tillhörande den svenska faunan.

Sedan tycker jag att jag hört en hel del om bevarande av t ex vitryggig hackspett, fjällräv och ål som är några av de 16 arter som är akut hotade och som tillhör grupperna däggdjur, fåglar, fiskar samt grod- och kräldjur. Övriga 216 arter är exempelvis lavar, mossor och blötdjur och nej, jag får erkänna att jag har lite dålig koll på vilka av dem som är är vanliga, hotade och akut hotade i Sverige.

Sedan tycker jag att jag hört en hel del om bevarande av t ex vitryggig hackspett, fjällräv och ål som är några av de 16 arter som är akut hotade och som tillhör grupperna däggdjur, fåglar, fiskar samt grod- och kräldjur. Övriga 216 arter är exempelvis lavar, mossor och blötdjur och nej, jag får erkänna att jag har lite dålig koll på vilka av dem som är är vanliga, hotade och akut hotade i Sverige.

Fjällräven är väl den det skrivs mest frekvent om av de du räknar upp. Ett av sätten att bevara fjällräven är ju att skjuta mycket rödräv i vissa områden eftersom rödräven, tack vare det ändrade klimatet, tar sig längre upp i fjällen och tränger undan fjällräven.

Jag tror inte ens att folk är medvetna om att t ex ålen är rödlistad, det går ju beställa ål på många restauranger.
Såg faktiskt en notis om fjällgåsens akuta problem på Aftonbladet för några månader sedan. Visserligen under extrem nyhetstorka och max 7 meningar, men ändå.

Jag säger som @AraSlei Vildsvins talas det om dagligdags... Jakttidningarna är fulla av olika tips för en bättra jakt, det tas in nya hundraser för att göra jakten mer effektiv, man tillåter jakt året runt förutom på suggor med kultingar.
Lokal tidningarna skriver, lantbrukets tidningar skriver, det pågår ständigt kurser i hur man jagar bättre och sköter stammen. Att expressen inte skriver, det kan bero på att vildsvinen inte finns i storstockholm och inte är lika intressanta som vargen...

På våra marker jagas det vildsvin någonstans 4-5 dagar i veckan, oftast via åteljakt då den är mest effektiv hos oss. Det är egentligen det sista året de har ökat markant på just våra marker men markägarna och lantbrukarna har inte haft så stora problem av dem än, kanske just för att det jagas hela tiden och det sker ingen utfodring utan åtlarna är just åtlar för att komma åt att skjuta dem på ett säkert sätt.

någon av de andra 232 arterna som finns rödlistade
(min fetning)

Det var den här formuleringen som jag tyckte krävde ett förtydligande om att myskoxen inte är rödlistad och varför.

I övrigt vet jag inte om det är jag som umgås med insatta människor men jag vet ingen som äter ål just eftersom den är så starkt hotad.

Jag tror att vargen kommer att bli rödlistad även kommande uppdatering. Kronhjort och lodjur är rödlistade trots att de finns i större antal än vargen.

Jag tror att vargen kommer att bli rödlistad även kommande uppdatering. Kronhjort och lodjur är rödlistade trots att de finns i större antal än vargen.
Kronhjorten är väl knappast hotad. Står väl under "nära hotad" + att arten ökat kraftigt de senaste åren

Till det kommer väl att Detta styrks av att avskjutningen 2010/2011 ökat till ca 4 500 djur.

Jag tror att vargen kommer vara fortsatt rödlistad, men jag tror att den kommer nedgraderas på skalan.
2010 skrevs t ex det här om vargens status:

"Populationsstorleken enligt IUCN:s definitioner grundar sig på antalet reproduktiva individer, d.v.s. antalet könsmogna och reproduktionsdugliga vargar. Enligt vargforskarna på Grimsö motsvarar 240 vargindivider cirka 170 reproduktiva, ett antal som ligger över den gräns som medför klassning som Akut hotad (CR) (<50 reproduktiva individer), men under den gräns som medför klassning som Sårbar (VU) (>250 reproduktiva individer)."

En vargstam på ca 400 individer kommer troligtvis listas som "Sårbar". Vi har ju haft två invandrade vargar som reproducerat sig med minst en kull i Tiveden, vilket också minskar inavelsgraden. Blir det licensjakt och en korrekt, selektiv jakt utförs på inavlade individer kommer inavelsgraden att minska ännu fortare.

Kronhjorten tror jag kommer försvinna från rödlistan. Säsongen 13/14 sköts ca 6000 kronvilt i Sverige.
Lodjur lär, precis som vargen, vara kvar på listan och kommer förmodligen fortsätta att jagas vid licens- och skyddsjakt i berörda områden.

@AraSlei

Dina slutsatser angående rödlistningen verkar väldigt vettiga och jag skulle inte bli förvånad om det blir som du gissar. Det som avgör borde nog, precis som du skriver, att vara just inavelsgraden.

Fast tycker du verkligen att det är tyst om vildsvinsproblematiken? På vilket sätt då?
Jag tycker den är på tapeten jämt, åtminstone i mina umgängeskretsar som består av jägare, markägare och bönder.
Det står regelbundet om vildsvinen, både om problemen och nyttan med dom, i alla branschtidningar rörande jord- och skogsbruk, och definitivt i alla jakttidningar.

Flera länsstyrelser har ju tom börjat tillåta jakt med lampor osv för att komma åt att skjuta ännu mer vildsvin, det är det enda högviltet som får fångas i fälla, du får skjuta kultingar och årsgrisar året runt - de andra är bara fredade två månader om året, du får åtla in dom osv osv.

Det sköts fler vildsvin än älgar förra året. Drygt 100 000 inrapporterades som skjutna, troligtvis är det fler än så.

Vi har skjutit ett par idag..

Det finns ingen offentligt debatt om de problem vildsvinen ställer till med eller hur det ska bli lättare för jägarna att få avsättning för köttet. Som jag har förstått det så är det många jägare som inte vill jaga vildsvin just för att det är besvärligare att få köttet sålt.

Vi har ett enormt överskott av vildsvin och så importerar vid danskt fläsk från djur uppfödda under helt vidriga förhållanden. Något är väldigt snett.

Det finns ingen offentligt debatt om de problem vildsvinen ställer till med eller hur det ska bli lättare för jägarna att få avsättning för köttet. Som jag har förstått det så är det många jägare som inte vill jaga vildsvin just för att det är besvärligare att få köttet sålt.

Vi har ett enormt överskott av vildsvin och så importerar vid danskt fläsk från djur uppfödda under helt vidriga förhållanden. Något är väldigt snett.
Fast den debatten finns också... Det är ett problem att svenskarna inte vill betala för svenskt kött, ännu mindre för vilt, absolut!
Problemet med vilt i allmänhet och vildsvin i synnerhet är när det kommer till livsmedelshygien, vildsvin har trikiner, inte alla men en tillräckligt stor del för att det ska vara ett problem.
Det finns en del viltslakterier men just pga trikinerna så vill man inte längre blanda vildsvin med annat kött, för att kunna ha en säker produkt till kund. I samband med det så går kostnaden upp för vildsvinskött och kunden är ännu mindre motiverad att handlar.

Kockar på restauranger har inte kunskapen att hantera vilt i allmänhet och vildsvin i synnerhet, det pågår ett utbildningsprojekt men det är trögt att få restaurangbranschen att använda sig av vildsvin, det kräver mer tid, lägre temperaturer och det finns det inte utrymme för. Sen finns det absolut en del restauranger som använder sig av vildsvin, men de är inte så många.

Det är bra att vi har en noggrann livsmedelslagstiftning men när det kommer till vildsvin så sätter den käppar i hjulet, den dag svensken är beredd att betala för sitt kött så kommer det att blir lättare, men i dagsläget går det inte runt om man ska kunna få betalt för sitt skjutna vildsvin.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka