Nu blir det litet larvigt. Hade jag menat "alla jägare", så hade jag sagt "alla", eller "alltid" eller något liknande. Det gjorde jag inte. Jag undrade bara vad du baserar dina uppfattningar på, och om du överhuvudtaget funderat på, om den som uttalar sig, egentligen gör det i den ena eller i den andra rollen.
Det finns få engagerade jägare där jag bor, som officiellt, t.ex. på ett föreningsmöte, vågar säga något annat högt än att "det borde inte finnas någon varg alls". När de sitter hemma vid fikabordet, så är de mindre negativa.
Det har helt enkelt blivit väldigt inoportunt i vissa kretsar att vara något annat än väldigt negativ till varg.
Kanske handlar det om att visa upp något för alla "korkade stadsbor"?
Jag möter också folk som har rena rama fobier runt vargar, och i stort sett inte vågar promenera längs byvägen, för att inte nämna gå i skogen, för att de är rädda att bli uppätna av "Stora Stygga Vargen". Risken att bli påkörd är nästan oändligt mycket större...
När vi har frågat ut personer som håller får, med hjälp av lite djupare enkäter, avseende attityder till varg, så uppstår ett intressant resultat.
Relativt unga kvinnor med fårflockar kring medelsstorlek eller mindre, vill framförallt ha stöd till skydd mot rovdjur, den här gruppen visar mest positiva attityder. Män, som också är jägare, strävar gärna efter "nollvisioner" runt varg. Fårägare med mycket stora besättningar ser det mest som en ekonomisk fråga, där merkostnader, merarbete (alltså sämre täckningsbidrag) och dessutom dåligt stöd från "staten" är det största problemet. Samtliga vill att skyddsjakt ska ske mycket snabbare än idag, och utan överklaganden, på problematiska individer.
Väldigt få, förutom den där gruppen som önskar "nollvisioner", är genomgående negativa till vargar, utan vill hitta en balanserad situation (hur nu en sådan ser ut).
Du kan ifrågasätta min kunskap och analytiska förmåga hur mycket du vill. Mina åsikter baserar jag på att ha vuxit upp med djur, lantbruk samt jägare och har fortfarande lantbrukare och jägare omkring mig. Jag har gått på lantbruksskola och har en universitetsutbildning (vad jag läst är irrelevant för den här frågan men jag har fått med mig lite vetenskapsteori och kritiskt tänkande började min SO-lärare lära ut redan på högstadiet). Jag tror nog att jag är kapabel att ta till mig information och dra slutsatser ifrån den.
Vill du misstänkliggöra de jägare jag pratat med, fine. Jag ifrågasätter inte den information du anser dig ha men jag har inte hört samma uppfattning från de jag pratat med och jag delar inte din åsikt. Dina argument har inte fått mig att ändra mig. Jag har inga problem med att stå för mina åsikter i samtal med jägare oavsett deras åsikter. Fanatiker på båda sidorna i frågan betackar jag mig för.
Jag är heller inte för att slösa mer skattepengar på att kompensera djurägare för vargattacker. Då ser jag hellre att vi inför licensjakt och att det ska bli lättare att få skyddsjakt.
Jag vill också påstå att det inte bara är nollvisionsgruppen som inte vill få till en balanserad lösning utan även de fanatiska vargkramarna. Intressant dock att du inte tar upp den gruppens motstånd till en balanserad lösning.