Det är inte vanliga människor som tjuvjagar. Det är människor som bestämmer sig för att de står över lagen. Det är högst ovanligt med människor som går ut och tjuvjagar. De är extrema.
Jag är uppvuxen i jägarfamilj, jag har många jägare i min bekantskapskrets. Många av dem vill inte ha varg alls. De är helt öppna och tydliga med det. De är också helt öppna och tydliga med om att det inte handlar om något "balanstjafs" (vad tusan är "balans i naturen"?) utan det handlar om den enkla ekvationen: mer varg=mindre älg till jägarna. Ingen av dem skulle ge sig ut på tjuvjakt. De är vanliga hederliga människor och hederliga människor håller sig inom lagens ramar.
Jag tror tyvärr att det är att göra det oerhört enkelt för sig om man väljer att tro på det viset.
En tjuvjägare är en tjuvjägare oavsett .
Jag tror inte alls att de flesta rovdjur som tjuvskjuts utsätts för organiserad tjuvjakt, där " ohederliga" jägare ger sig ut enkom för att döda varg.
Utan det är nog tillfället som gör tjuven i de flestafallen.
Och jag tillhör också en släkt medotroligt många jägare, de. Flesta i mitt umgänge jagar, och jag har själv skjutit djur( dock ejvarg. )
Jag har faktist aldrig träffat en jägare som sagt att vargen är ett hot mot deras bytesdjur, utan det handlar till 100 % om oron för hundar och att det är osunda djur som ska skjutas.