Licensjakt på Vargen

Det är inte vanliga människor som tjuvjagar. Det är människor som bestämmer sig för att de står över lagen. Det är högst ovanligt med människor som går ut och tjuvjagar. De är extrema.

Jag är uppvuxen i jägarfamilj, jag har många jägare i min bekantskapskrets. Många av dem vill inte ha varg alls. De är helt öppna och tydliga med det. De är också helt öppna och tydliga med om att det inte handlar om något "balanstjafs" (vad tusan är "balans i naturen"?) utan det handlar om den enkla ekvationen: mer varg=mindre älg till jägarna. Ingen av dem skulle ge sig ut på tjuvjakt. De är vanliga hederliga människor och hederliga människor håller sig inom lagens ramar.

Jag tror tyvärr att det är att göra det oerhört enkelt för sig om man väljer att tro på det viset.

En tjuvjägare är en tjuvjägare oavsett .
Jag tror inte alls att de flesta rovdjur som tjuvskjuts utsätts för organiserad tjuvjakt, där " ohederliga" jägare ger sig ut enkom för att döda varg.

Utan det är nog tillfället som gör tjuven i de flestafallen.

Och jag tillhör också en släkt medotroligt många jägare, de. Flesta i mitt umgänge jagar, och jag har själv skjutit djur( dock ejvarg;). )

Jag har faktist aldrig träffat en jägare som sagt att vargen är ett hot mot deras bytesdjur, utan det handlar till 100 % om oron för hundar och att det är osunda djur som ska skjutas.

I %, dvs antal vargar vs antal vargdödade hundar och antalet bilar vs antalet påkörda hundar så är det skyhögt fler som blir vargdödade och det är ju inte bara jakthundar som ändar livet på ett mindre trevligt vis i vargområden, även små telingar till sällskapshundar råkar ut för samma behandling ibland Länk
Självklart är det så. Fler bilar betyder naturligtvis en större exponering, men det var ju inte det jag hävdade. 1 varg är betydligt farligare än 1bil rent statistiskt sett

Det är inte vanliga människor som tjuvjagar. Det är människor som bestämmer sig för att de står över lagen. Det är högst ovanligt med människor som går ut och tjuvjagar. De är extrema.

Jag är uppvuxen i jägarfamilj, jag har många jägare i min bekantskapskrets. Många av dem vill inte ha varg alls. De är helt öppna och tydliga med det. De är också helt öppna och tydliga med om att det inte handlar om något "balanstjafs" (vad tusan är "balans i naturen"?) utan det handlar om den enkla ekvationen: mer varg=mindre älg till jägarna. Ingen av dem skulle ge sig ut på tjuvjakt. De är vanliga hederliga människor och hederliga människor håller sig inom lagens ramar.
Nej det är inte vanliga människor som tjuvjagat varg.
För det första måste de vara beredda till stora risker, vara väl motiverade och sist men inte minst vara jäkligt duktiga jägare eftersom vargen är ett av de mest svårjagade djur vi har.

Läs mitt inlägg ovan.

Men de jägare du känner som är bekymrade över vargsituationen är alltså ute och tjuvjagar? Det var ju nämligen det jag svarade på. De som tjuvjagar gör det för att de inte vill ha varg. De som låter ord bli handling är extrema. De ska inte utmålas som "vanligt folk" för de flesta går aldrig till sådana extremer.

De flesta jägare klarar alldeles utmärkt av att tycka att vargen är ett problem utan att för den sakens skull gå ut och skjuta varg illegalt. Detsamma utgår jag ifrån gäller tamboskapsägare.

Har jag någonsin skrivit att jag känner någon som tjuvjagat?! Läsförståelse tack! De jägare jag känner är bekymrade över vargen och gör sin del lagligt via jägarorganisationer för att få till stånd licensjakt på varg.

MEN jag förstår att jägare och djurägare blir frustrerade när de känner att de inte tas på allvar. Jag har också (upprepade gånger om du brytt dig i att läsa) skrivit att jag INTE stödjer illegala handlingar.

Vill du ha en jägare till hands när du kör på ett djur kanske du ska vara lite ödmjuk inför deras åsikter också. De flesta eftersöksjägare använder nämligen hund för att förkorta eftersökstiden och i förlängningen lidandet för det påkörda djuret.

Nej det är inte vanliga människor som tjuvjagat varg.
För det första måste de vara beredda till stora risker, vara väl motiverade och sist men inte minst vara jäkligt duktiga jägare eftersom vargen är ett av de mest svårjagade djur vi har.

Jag hoppas verkligen att alla jägare,oavsett vad de jagar för djurslag är jäkligt duktiga :D

Har jag någonsin skrivit att jag känner någon som tjuvjagat?! Läsförståelse tack! De jägare jag känner är bekymrade över vargen och gör sin del lagligt via jägarorganisationer för att få till stånd licensjakt på varg.

MEN jag förstår att jägare och djurägare blir frustrerade när de känner att de inte tas på allvar. Jag har också (upprepade gånger om du brytt dig i att läsa) skrivit att jag INTE stödjer illegala handlingar.

Vill du ha en jägare till hands när du kör på ett djur kanske du ska vara lite ödmjuk inför deras åsikter också. De flesta eftersöksjägare använder nämligen hund för att förkorta eftersökstiden och i förlängningen lidandet för det påkörda djuret.

Du kan ju låta bli att svara på inlägg där jag har bemött påståenden om tjuvjakt om du vill undvika förvirring framöver.;)

Jag känner som sagt många jägare och jag har jägarexamen själv så nog finns det ödmjukhet. Men när miljön förändras måste vi också förändras. Människan är väldigt anpassningsbar och jag har fullt förtroende för att vi kommer anpassa oss till att leva med varg, även jägarna.

Jag tror tyvärr att det är att göra det oerhört enkelt för sig om man väljer att tro på det viset.

En tjuvjägare är en tjuvjägare oavsett .
Jag tror inte alls att de flesta rovdjur som tjuvskjuts utsätts för organiserad tjuvjakt, där " ohederliga" jägare ger sig ut enkom för att döda varg.

Utan det är nog tillfället som gör tjuven i de flestafallen.

Och jag tillhör också en släkt medotroligt många jägare, de. Flesta i mitt umgänge jagar, och jag har själv skjutit djur( dock ejvarg;). )

Jag har faktist aldrig träffat en jägare som sagt att vargen är ett hot mot deras bytesdjur, utan det handlar till 100 % om oron för hundar och att det är osunda djur som ska skjutas.

Och vad är det som gör att en människa väljer att agera kriminellt i en situation medan en annan väljer att inte göra det?

Tillfället gör tjuven? Delvis men det handlar även om karaktär och hederlighet. Vi har väl var och en någon gång hamnat i en situation där man kunnat begå en kriminell handling. De flesta av oss väljer att avstå. När det dessutom gäller ett brott som kan ge ett strängt fängelsestraff om det uppdagas, då hävdar jag fortfarande att det handlar om en extrem skara människor som väljer att begå brottet.

Läs mitt inlägg ovan.

Men de jägare du känner som är bekymrade över vargsituationen är alltså ute och tjuvjagar? Det var ju nämligen det jag svarade på. De som tjuvjagar gör det för att de inte vill ha varg. De som låter ord bli handling är extrema. De ska inte utmålas som "vanligt folk" för de flesta går aldrig till sådana extremer.

De flesta jägare klarar alldeles utmärkt av att tycka att vargen är ett problem utan att för den sakens skull gå ut och skjuta varg illegalt. Detsamma utgår jag ifrån gäller tamboskapsägare.

Du kan ju låta bli att svara på inlägg där jag har bemött påståenden om tjuvjakt om du vill undvika förvirring framöver.;)

Jag känner som sagt många jägare och jag har jägarexamen själv så nog finns det ödmjukhet. Men när miljön förändras måste vi också förändras. Människan är väldigt anpassningsbar och jag har fullt förtroende för att vi kommer anpassa oss till att leva med varg, även jägarna.

Jag är inte den som är förvirrad. Om du läser det jag fetat i första citatet framgår det tydligt att du antyder att jag känner tjuvjägare. Kolla dina egna inlägg innan du beskyller mig för något.

@Sol .
Vi har onekligen väldigt olika tankar angående det hela.
Du antyder i ettinlägg att en person är tjuvjägare, i nästa att någon saknar karaktär o hederlighet.
Och efter flera inlägg tillägger du att du har jägarexamen också...
;)

För att återgå till trådens egentliga tema.
egentligen är det ju ganska få vargar som skjuts om året i det här landet i dagsläget.
Det finns. Klart dokumenterat att de vargar som lever i Sverige inte på något vis är unika, utlandet tillhör samma blodslinjer som stora delar av de djur som finns i öststaterna.

Det finns kanske en anledningtill att vargen nästan var utdöd i det härlandet tidigare...
Långsökt förundran... Ja det vet jag, men faktum är att den är värd att fundera på.

Så fortfarande för mig, ja till licensjakt, utan tvekan.

Vi har onekligen väldigt olika tankar angående det hela.
Du antyder i ettinlägg att en person är tjuvjägare, i nästa att någon saknar karaktär o hederlighet.
Och efter flera inlägg tillägger du att du har jägarexamen också...
;)

Du påstod att vem som helst blir tjuvjägare. Jag påstår det motsatta. Du påstår att tillfället gör brottsligen. Jag påstår att det krävs mycket mer än ett tillfälle t.ex. brist på hederlighet. Vanligt hederligt folk hänger sig inte till brottslighet som kan leda till fängelse. Tjuvjägare är inte vilket folk som helst. De utgör en extrem falang av vargmotsåndare. Att jag har jägarexamen har ingenting med det att göra.

För att återgå till trådens egentliga tema.
egentligen är det ju ganska få vargar som skjuts om året i det här landet i dagsläget.
Det finns. Klart dokumenterat att de vargar som lever i Sverige inte på något vis är unika, utlandet tillhör samma blodslinjer som stora delar av de djur som finns i öststaterna.

Men befolkningen i öststaterna kan inte förvalta våran viltstam. Det är vårt ansvar. Alla måste ta sitt ansvar. Om befolkningen i de länder som har genetiskt samma vargstam som vi har bestämmer sig för att utrota sina vargar också då? Hur gör vi då? Är vargen i Sverige skyddsvärd då? Om ja, varför måste det gå så långt? Varför kan inte vi ta ansvar för vårt vilt?

[/QUOTE]Det finns kanske en anledningtill att vargen nästan var utdöd i det härlandet tidigare...
Långsökt förundran... Ja det vet jag, men faktum är att den är värd att fundera på.[/QUOTE]

Oh ja. Mytologi, religion, skottpeng och det faktum att vi var ett mycket fattigare folk där en död ko faktiskt kunde vara skillnaden mellan liv och död för en familj ledde till utrotning av vargen. Idag lever vi inte i samma situation även om en del visserligen fortfarande lever kvar i villfarelsen att vargen är Hin håle personifierad.

Jag påstår inte att alla är tjuvjägare, jag säger att det kan bli så ,i vissa situationer. Inte vem som helst, men fel person på fel ställe.
Att kalla dessa extrem falang...suck.

Varje land tar hand om sin vargstam, givetvis.
Och vi gör det genomskyddsjAkt förhoppningsvis . " för att slippa dessa extrema falanger av tjuvjägare" ( dina egna ord)
Andra länder (östländer) gör på sina egna vis, och föredrar du deras sätt, då vet du nog inte riktigt vad du pratar om är jag beredd att påstå.

Och om du ska fortsätta att tolka inlägg som fan tolkar Bibeln, då är jag nästan på väg attbörja använda ord som extrem falang också..

Jag påstår inte att alla är tjuvjägare, jag säger att det kan bli så ,i vissa situationer. Inte vem som helst, men fel person på fel ställe.

Och vi gör det genomskyddsjAkt förhoppningsvis . " för att slippa dessa extrema falanger av tjuvjägare" ( dina egna ord)
Andra länder (östländer) gör på sina egna vis, och föredrar du deras sätt, då vet du nog inte riktigt vad du pratar om är jag beredd att påstå.

Och om du ska fortsätta att tolka inlägg som fan tolkar Bibeln, då är jag nästan på väg attbörja använda ord som extrem falang också..
För att framgångsrikt kunna jaga varg krävs mycket stora kunskaper om varg
Det exkluderar över 95% av jägarkåren.
Det krävs mycket god lokalkännedom i de områden där det finns varg vilket ytterligare kraftigt minskar antalet kandidater.
Till slut krävs det en beredskap att dels sätta sig över samhällets regler och dels vara beredda att ta konsekvenserna av detta övertramp.

Det gör att antalet individer som faktiskt tjuvjagar varg är extremt litet.

Att sedan risken ökar att någon vid vanlig jakt tar förhastade beslut, då man möter varg. dvs. rent impulsivt skjuter varg vid slumpmässiga möten, det stämmer nog, och den risken ökar med antalet vargar och aversionen gentemot dessa.

Är det inte ett ganska konstigt resonemang att bäst vi gör det lagligt så att någon behöver ta till tjuvjakt.
Samma resonemang används ju i andra länder (med sverige som dåligt exempel) för att inte kriminalisera agning mot barn.

Om en stat inför en lagstiftning som man inte har kraft eller vilja att genomdriva så är införandet på sikt kontraproduktiv.
Jämför gärna med vad som skulle hända om vi höjde alkoholskatten med 50% av folkhälsoskäl.
Och det hjälper inte att begränsa EU importen.
Före EU-tiden fans det en hembränningsapparat i otroligt många hus. I min klass, i gymnasiet fanns det 4 st som brände och som höll klassen med högvärdig högprocentig icke smaksatt sprit.

Därför är en reglerad vargjakt att föredra av två skäl. Dels att vargstammen skulle hållas inom de av riksdagen fastställda nivåerna och dels för att den skulle fungera som säkerhetsventil så att inte tjuvjakten skulle öka mer.

Du får sucka bäst du vill. Jag kommer fortsätta anse att det är extremt att ägna sig åt grova jaktbrott. Tjuvjakt är inte något som bara händer.

Jag har inte förespråkat att vi ska bedriva jakt eller viltvård som de gör i öststaterna. Jag har argumenterat för att det inte spelar någon roll att våra vargar har släktingar i andra länder. Vårt ansvar ligger gentemot just våran viltstam, oavsett artens geografiska spridning.

Och skyddsjakt har jag aldrig motsatt mig. Det är licensjakt jag inte vill ha, inte så länge vi inte har en livskraftig vargstam..

Du gör dig här till talesperson för "djurägare". Som fårägare, så delar jag inte dina åsikter, avseende vargar.

I stor sett varje vecka läser jag insändare/debattinlägg/forumposter, ofta skrivna av män i övre medelåldern, som berättar vad jag som "djurägare", tycker om vargar. Dessa personer som skriver debattinläggen/insändarna/forumposterna har ytterst sällan ägt några får (vilka är de tamdjur som är mest utsatta för risker från rovdjur), utan är oftast jägare. Och de använder "fårägare" för att argumentera ur sin synvinkel som jägare.

Jag är rejält less på det.

Ja, vargar (och andra rovdjur) och fårhållning är problematiskt, men jag vill att vi för debatten om får och vargar på schyssta villkor.
Våra problem med varg lär inte lösas av samma typ på licensjakt som hållits tidigare, där man i vissa fall riktat in sig på att se till att skjuta Alfa-paret, med resultatet att ett antal förvirrade vargar som förlorat sin förankring, stryker omkring och "beter sig felaktigt", t.ex. går till angrepp mot tamdjur, istället för att vara i skogen och äta älg och hjort.

Vi vill först och främst få ersättning för merkostnader i fårhållningen p.g.a. varg/lo/björn, t.ex. ersättning för rovdjurskyddande stängsel, och inte minst, för underhållet av de rovdjurskyddande stängslen (klippa under nedersta tråden, tar massor med tid och ansträngning under sommaren).
Sedan vill vi bättre utformade ersättningar vid skada, och bättre beredskap med bistånd från LST om/när något händer (ta hand om döda/döende djur, städa upp, akuta skrämselåtgärder m.m.), eller när något har hänt hos grannen.
Och så vill vi ha skyddsjakt, på momangen, på RÄTT individer när det behövs.

För övrigt får det gärna finnas vargar i skogen.

Du gör dig här till talesperson för "djurägare". Som fårägare, så delar jag inte dina åsikter, avseende vargar.

I stor sett varje vecka läser jag insändare/debattinlägg/forumposter, ofta skrivna av män i övre medelåldern, som berättar vad jag som "djurägare", tycker om vargar. Dessa personer som skriver debattinläggen/insändarna/forumposterna har ytterst sällan ägt några får (vilka är de tamdjur som är mest utsatta för risker från rovdjur), utan är oftast jägare. Och de använder "fårägare" för att argumentera ur sin synvinkel som jägare.

Jag är rejält less på det.

Ja, vargar (och andra rovdjur) och fårhållning är problematiskt, men jag vill att vi för debatten om får och vargar på schyssta villkor.
Våra problem med varg lär inte lösas av samma typ på licensjakt som hållits tidigare, där man i vissa fall riktat in sig på att se till att skjuta Alfa-paret, med resultatet att ett antal förvirrade vargar som förlorat sin förankring, stryker omkring och "beter sig felaktigt", t.ex. går till angrepp mot tamdjur, istället för att vara i skogen och äta älg och hjort.

Vi vill först och främst få ersättning för merkostnader i fårhållningen p.g.a. varg/lo/björn, t.ex. ersättning för rovdjurskyddande stängsel, och inte minst, för underhållet av de rovdjurskyddande stängslen (klippa under nedersta tråden, tar massor med tid och ansträngning under sommaren).
Sedan vill vi bättre utformade ersättningar vid skada, och bättre beredskap med bistånd från LST om/när något händer (ta hand om döda/döende djur, städa upp, akuta skrämselåtgärder m.m.), eller när något har hänt hos grannen.
Och så vill vi ha skyddsjakt, på momangen, på RÄTT individer när det behövs.

För övrigt får det gärna finnas vargar i skogen.

Jag har aldrig påstått att jag talat för dig, det var du som sa det. De djurägare jag nämner är sådana som jag pratat med och de vill ha licensjakt på varg.

Merkostnaden för djurägarna kommer från våra skattepengar. Då ser jag hellre en vettig jakt på varg än att lägga ännu mer pengar på vargen.

Jag kan också tillägga att jag inte är en "man i övre medelåldern" vilket var en rätt grov generalisering av dig. Om du nu själv inte vill bli hopbuntad med "djurägare" tror jag inte män i den åldern vill bli ihopbuntade heller.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka