Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jahaja nu verkar det som om det skulle kunna bli frågan om att skjuta bort ca 100 vargar redan i vinter. Naturvårdsverket har öppnat upp för jakt o nu är det upp till länsstyrelserna att ta beslutet. Det finns inte plats för fler vargar på vissa ställen, enligt vissa bedömmare. Tror ni det blir rusning för att få sig ett skinn...
Ja vi har väl några 4,5miljoner bilar i Sverige och årligen ca 2500 trafikdödade hundar det ger en påkörd hund per 1800 bilar.En sak som en del jämför med är att bilar dödar fler hundar än vad vargar gör, men hur många bilar finns det inte jämförelsevis med vargar??
Varför det, att ha olika åsikter är väl bra, och ännu bättre blir det om de är fakta underbyggda.Den här j-a diskussionen, kommer den någonsin upphöra?
Det vore nästan önskvärt att alla vargar dog av plötslig vargpest
alternativt utvandrade så vore det färdigdiskuterat.
Kan du då förklara varför vargen tidigare var mycket skyggare? Skulle någon bli "uppjagad" av mina inlägg har de en extremt dålig läsförståelse.
Jag har inte sagt NÅGOT om att jag vill utrota vargen MEN mitt inne i ett villaområde hör den inte hemma.
Det är irriterande att INGEN hänsyn tas idag politiskt till de av oss som faktiskt ser problem med att vi har en vargstam som blir mer och mer oskygg. Vi som också vill ha en långsiktig lösning som iaf de flesta kan leva med.
Idag har "vargkramarna" tolkningsföreträde och det tycker jag är fel. Praktiskt taget varje beslut om skyddsjakt överklagas och blir genom det ofta tillbakadraget (undantaget kring samebyarna, där ska det mycket till innan det dras in). Dvs de kan inte se att ibland är det nödvändigt med skyddsjakt. Jag gillar inte fanatiker överhuvudtaget och som sagt, idag har en falang fanatiker fått sätta agendan i vargfrågan.
Varför tror du tjuvjakten ökat'? Jo, för att många på landsbygden inte vill ha varg i villaområden, de vill inte ha sin jakthund dödad osv.
Varför det, att ha olika åsikter är väl bra, och ännu bättre blir det om de är fakta underbyggda.
För skogsbrukets del skulle en stark vargstam vara av godo.
Löser bara staten problemet med resursen jakt så skulle man nog få en majoritet av skogsägarna med sig, om man ser till skogsinnehav i Ha.
Vad har du för belägg för att vargarna blir mindre skygga? Att vi ser dem mer, på fler ställen, oftare och att de tom. syns i bebyggelse kan helt enkelt vara en effekt av att vi fått fler vargar. Ju före de blir, ju mer yta sprider de sig över och eftersom vargar inte kan flyga innebär det att de ibland kommer ta vägen igenom en tätort när de försöker finna ett partner och bilda revir.
Att beslut om skyddsjakt dras tillbaka efter överklagan kan lika gärna bero på att Lst är för snabba att ge tillstånd för skyddsjakt som att man skulle ge "vargkramare" tolkningsföreträde.
Nej, för att de inte vill ha varg alls. De ser ingen nytta med den och då vill de inte ha den. De som är ute och tjuvjagar tillhör oftast de mest extrema som faktiskt inte vill ha varg alls.
Vad menar du är bra?
Två oeniga sidor med tillhörande tjat ält och gnäll?
Jag vill se en lösning som gör att majoriteten av åsiktsstarka
blir tillräckligt nöjda dvs diskussionen tystnar och nöjer sig
med att hänga i kulisserna.
Är det ens i närheten att hända?
Vad har du för belägg för att vargarna blir mindre skygga? Att vi ser dem mer, på fler ställen, oftare och att de tom. syns i bebyggelse kan helt enkelt vara en effekt av att vi fått fler vargar. Ju före de blir, ju mer yta sprider de sig över och eftersom vargar inte kan flyga innebär det att de ibland kommer ta vägen igenom en tätort när de försöker finna ett partner och bilda revir.
Att beslut om skyddsjakt dras tillbaka efter överklagan kan lika gärna bero på att Lst är för snabba att ge tillstånd för skyddsjakt som att man skulle ge "vargkramare" tolkningsföreträde.
Nej, för att de inte vill ha varg alls. De ser ingen nytta med den och då vill de inte ha den. De som är ute och tjuvjagar tillhör oftast de mest extrema som faktiskt inte vill ha varg alls.
Om vi har 10 gånger fler vargobservationer nu i vinter jämfört med för tio år sedan så beror det på 2 saker, antingen finns det mångdubbelt fler vargar eller så har vargen ändrat beteendet
Nej, fler observationer betyder alltid antingen fler djur eller ett ändrat beteendeDu menar att Lst kanske har räknat fel?
Den åsikten får stå för dig. Problemet är att vargarna inte sprider sig över så mycket mer yta utan blir fler på en liten yta och då börjar de gå in i områden där de inte hör hemma.
Eller vill du kanske sluta freda renbetesmarken? Har du någon aning om vilket ramaskri det skulle bli då? Det där snacket om en "korridor" för nytt blod från Finland genom Norrland var det största skämtet jag någonsin hört. Varför? Jo, så länge polisen inte är uppe med sin helikopter finns det inga vargar i renbetesområden.
Nej, jag stödjer fortfarande inte lagbrott eller uppmanar till det. Jag är dock realist.
Det där är ju ett uttalande taget ur luften.
För det första så är det fel att generalisera på det viset.
För det andra så är inte så att alla tjuvjägare är extremister.
Ofta handlar det om vanliga människor, som helt enkelt fått nog av att bli drabbade av en eller annan sak, i detta fall ofta rovdjursdödade tamdjur.
Många jägare vill ha balans i naturen. Alla är långt ifrån blodtörstiga galningar som bara tänker döda om allt som rör sig på fyra ben.
Ok, då har du pratat med de som inte har en liknande åsikt som de jag pratat med. De jägare jag känner hatar inte varg men de är bekymrade över att möjligheten att jaga med löshund blir farligare och farligare.
Jag kan också ge ett ganska vidrigt exempel på hur jägare faktiskt misstänkligörs. För något år sedan blev två vargar påkörda av bilar i närheten här (typ som när vilket djur som helst springer över en vanlig landsväg). En ena bilen kördes av en från hemtjänsten. Den andra av en jägare (utan vapen).
Jägaren blev anmäld för jaktbrott men inte hemtjänstpersonalen! Tack och lov blev ärendet nedlagt.
Det som också är intressant är att när någon dunkat in i ett djur med sin bil vill man ha eftersök. Gissa vilka som gör det? Och gissa hur man gör det mest effektivt när det inte finns snö?