Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med I_U i detta, jag har helt utan ansträngning lyckats hålla mig från straffregistret hittills i livet, trots fortkörning (två gånger) och en p-bot. Hur svårt kan det egentligen vara? Vem är det som vill göra gällande att svenska fängelser är fulla av oskyldigt dömda?
Jovisst, så ingen som har varit åtalad ska alltså få hyra bostäder, låter toppen. Sidan listar ju alla som varit åtalade, oavsett om de är dömda eller frikända.
Sidan listar ju alla som varit åtalade, oavsett om de är dömda eller frikända.
Öh, nej. De visar om det finns någon dom på vederbörande.
Vänd på det istället. en hyresvärd som bara har ett tiotal lägenheter kan minska risken för sura överraskningar, vilket i mina ögon är bra. Samma sak, en arbetsgivare som bara har några få arbetstagare och som är beroende av sina kunders förtroende, kan där helt lagligt kolla upp om killen som söker jobbet är att lita på, eller rättare sagt inte har varit att lita på tidigare...
Man kan sitta av sitt sitt straff,betala boterna men man kan inte sona sitt brott,det kan aldrig bli ogjort.Tycker sidan är klart obehaglig. De som sonat sitt straff måste ju någon gång få gå vidare? Dessutom kommer många ( gissningsvis) bara kolla vilka på sin ort som är dömda men inte betala för att se domen och istället tissla och tassla om vad de tror domen handlar om. Att man tittar för att kolla om det finns några "farliga typer" i området är ganska naivt, de fulaste typerna åker inte alltid fast och handen på hjärtat hur många har kritvitt mjöl i påsen? Dvs inga trixade försäkringsärenden för att få ut mer pengar aldrig betalat någon svart för någonting aldrig struntat i att anmäla tv-innehav etc??? Ärenden som på denna sida vid kontroll skulle klassas som bedrägeri skattebrott etc. Låt den utan skuld kasta första stenen tycker jag.
Det här känns inte riktigt OK. Visst har vi en offentlighetsprincip i Sverige. men att jag ska kunna se hur många på min adress som begått någon form av brott, få hem domen med ett knapptryck (+ lite pengar) känns fel....
Vad tycker ni bukefalister om detta....?
lexbase.se
Själv blir jag lite mörkrädd. För att ditt resonemang skulle fungera skulle det nämligen krävas att hyresvärd respektive arbetsgivare betalade för att få ut domarna och se vad personen var lagförd för eller om hen rentav blivit friad i högre instans. Risken är dock att alla som finns med i Lexbase är svartlistade på tveksamma grunder. Varför skulle någon som fått ett strafföreläggande för snatteri vara mer pålitlig än någon som dömts i tingsrätt för exakt samma brott? Vad spelar det för roll för en hyresvärd om en boende dömts för en ringa trafikförseelse 4 år tidigare?
Jag tycker också det är obehagligt. Har man avtjänat sitt straff så har man, tycker jag. Och även om det är offentliga uppgifter så blir det så väldigt mycket enklare nu. Ja nej, jag gillar det inte!
Delvis *kl*
Tycker ni samma om betalningsanmärkningar? Eller där har man inte sonat sin anmärkning om man betalt in?
Det är ju precis lika mycket obehagligt som detta och då behöver man inte ens vara brottsling.