Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Fast när jag sökte fanns en bekant med som dog för mer än fem år sen. Han var dock väldigt kriminell så det kanske var ett undantag :D

Chefen för datainspektionen ser dock så allvarligt på frågan att hon anser att grundlagen skyndsamt behöver ändras, så att verksamheter av det här slaget blir olagliga.

Jag skulle inte bara vifta bort det när någon som ägnar så mycket tid och är kunnig om den här typen av frågor är så kritisk.

Jag provade att söka en absolut dömd och definitivt död, utan att få någon träff.

Blir nog som med inkomsterna på ratsit.se, försvinner i det närmaste.

Det är ju liksom lite hennes jobb att ha den inställningen. Min inställning ändras varken av majoriteten eller av vem som har en annan inställning.

Jag grundar min inställning på min egen uppfattning, vilken i o f s kan ändras men inte bara av att "höga någon" har avvikande åsikt från min.

Håller med I_U i detta, jag har helt utan ansträngning lyckats hålla mig från straffregistret hittills i livet, trots fortkörning (två gånger) och en p-bot. Hur svårt kan det egentligen vara? Vem är det som vill göra gällande att svenska fängelser är fulla av oskyldigt dömda?

Hade du överklagat fortkörningsböterna hade du funnits med i Lexbase.

Jag finns inte heller med, det är inte det saken gäller. I och med att det är adressen som finns i domen som markeras på kartan så kommer personer som bor i villor där tidigare dömda personer bott att misstänkliggöras. Dessutom kommer t ex personer som dömts i tingsrätten men friats i hovrätten finnas med och garanterat ses som "brottslingar" av de som inte bryr sig om att betala för att få ut domarna.

... och det skulle jag inte få för mig, dels eftersom jag faktiskt kört för fort, men också för att det för mig kostat mer än det smakar. Å andra sidan, hade jag varit övertygad om rätten på min sida hade jag inte mörkat att jag överklagat och ändå dömts.

Jovisst, så ingen som har varit åtalad ska alltså få hyra bostäder, låter toppen. Sidan listar ju alla som varit åtalade, oavsett om de är dömda eller frikända.

Vänd på det istället. en hyresvärd som bara har ett tiotal lägenheter kan minska risken för sura överraskningar, vilket i mina ögon är bra. Samma sak, en arbetsgivare som bara har några få arbetstagare och som är beroende av sina kunders förtroende, kan där helt lagligt kolla upp om killen som söker jobbet är att lita på, eller rättare sagt inte har varit att lita på tidigare...

Rätten att hyra en bostad är ungefär som rätten till ett förtroende...det är ingen mänsklig rättighet.

Men ett av de stora problemen med Lexbase tycker jag är just att väldigt många som söker inte kommer att betala för att få ut domarna. I stället kommer man att dela in folk i två kategorier; brottsling eller inte brottsling, oavsett om målet gäller trafikförseelse eller mord.

Dessutom finns som sagt personer som friats för brott med! Om någon däremot gått med på strafföreläggande så finns de inte med i Lexbase. En person som friats helt i hovrätten är sökbar på alla sätt och det krävs att man betalar för att få veta det. En person som erkänt sig skyldig till ringa misshandel respektive narkotikabrott och gått med på strafföreläggande kommer inte att synas.

Ja, sjävklart. Men då är ju personen dömd, fullt logiskt.

Jag tycker som tidigare sagts i tråden att det bara är en lättåtkomlig sammanställning av precis de uppgifter som sedan tidigare finns att få tag på. Det är en sökmotor, inte en konspiration mot Sveriges brottslingar.

Ringer man till KFM och frågar om det finns något på xxxxx-xxxx så kan man nöja sig med att "ja, hon finns i vårt register" Och sprida det vidare. Eller så kan man fråga VAD som finns i deras register, och upptäcka att det är en glömt telefonräkning på 145 kr, betald sedan ett år tillbaka.

Väljer man att inte gräva, kan man tolka det man får fram som man vill. Även utan denna sökmotor.

Vänd på det istället. en hyresvärd som bara har ett tiotal lägenheter kan minska risken för sura överraskningar, vilket i mina ögon är bra. Samma sak, en arbetsgivare som bara har några få arbetstagare och som är beroende av sina kunders förtroende, kan där helt lagligt kolla upp om killen som söker jobbet är att lita på, eller rättare sagt inte har varit att lita på tidigare...

Själv blir jag lite mörkrädd. För att ditt resonemang skulle fungera skulle det nämligen krävas att hyresvärd respektive arbetsgivare betalade för att få ut domarna och se vad personen var lagförd för eller om hen rentav blivit friad i högre instans. Risken är dock att alla som finns med i Lexbase är svartlistade på tveksamma grunder. Varför skulle någon som fått ett strafföreläggande för snatteri vara mer pålitlig än någon som dömts i tingsrätt för exakt samma brott? Vad spelar det för roll för en hyresvärd om en boende dömts för en ringa trafikförseelse 4 år tidigare?

Tycker sidan är klart obehaglig. De som sonat sitt straff måste ju någon gång få gå vidare? Dessutom kommer många ( gissningsvis) bara kolla vilka på sin ort som är dömda men inte betala för att se domen och istället tissla och tassla om vad de tror domen handlar om. Att man tittar för att kolla om det finns några "farliga typer" i området är ganska naivt, de fulaste typerna åker inte alltid fast och handen på hjärtat hur många har kritvitt mjöl i påsen? Dvs inga trixade försäkringsärenden för att få ut mer pengar aldrig betalat någon svart för någonting aldrig struntat i att anmäla tv-innehav etc??? Ärenden som på denna sida vid kontroll skulle klassas som bedrägeri skattebrott etc. Låt den utan skuld kasta första stenen tycker jag.
Man kan sitta av sitt sitt straff,betala boterna men man kan inte sona sitt brott,det kan aldrig bli ogjort.

Där är skillnaden att det inte kostar något att fråga vad som finns. Här kostar det 60 spänn bara för att få reda på vilken typ av brott personen lagförts för. Att ringa en myndighet är dessutom en mer aktiv handling än att bara sitta och göra en namnsökning på datorn.

Det här känns inte riktigt OK. Visst har vi en offentlighetsprincip i Sverige. men att jag ska kunna se hur många på min adress som begått någon form av brott, få hem domen med ett knapptryck (+ lite pengar) känns fel....
Vad tycker ni bukefalister om detta....?

lexbase.se

Det är väl redan offentliga handlingar? Nu har man välja bara gjort det mer lätt att få tag i dem.

Själv blir jag lite mörkrädd. För att ditt resonemang skulle fungera skulle det nämligen krävas att hyresvärd respektive arbetsgivare betalade för att få ut domarna och se vad personen var lagförd för eller om hen rentav blivit friad i högre instans. Risken är dock att alla som finns med i Lexbase är svartlistade på tveksamma grunder. Varför skulle någon som fått ett strafföreläggande för snatteri vara mer pålitlig än någon som dömts i tingsrätt för exakt samma brott? Vad spelar det för roll för en hyresvärd om en boende dömts för en ringa trafikförseelse 4 år tidigare?

Naturligtvis har inte en dom för fortkörning ngn betydelse för en hyresvärd.
Däremot så har nog en dom för rattfylla det, eftersom en som torskar för rattfylla tillhör högriskgruppen "alkoholproblem" och som hyresvärd så överlåter jag gärna det problemet åt någon annan.

Och det är ju inte sekretessbelagda ärenden det handlar om utan offentliga handlingar som alla har ratt att läsa. Sidan gör dem ju bara mer lättillgängliga.

Inget system är 100%

med den här databasen så får gemena man tillgång till all offentligt material gällande lagföringar. utan att beställa, utan att ha kunskap om var man ska söka etc etc...det är väl bra.

Senast ändrad:

Jag tycker också det är obehagligt. Har man avtjänat sitt straff så har man, tycker jag. Och även om det är offentliga uppgifter så blir det så väldigt mycket enklare nu. Ja nej, jag gillar det inte!

Delvis *kl*

Tycker ni samma om betalningsanmärkningar? Eller där har man inte sonat sin anmärkning om man betalt in?

Det är ju precis lika mycket obehagligt som detta och då behöver man inte ens vara brottsling.

Ja det är det.

Så om man verkligen ville veta om någon var lagförd något brott så gick det hyfsat lätt att ta reda på.

Nu kan man sitta och okynnessöka och får bara reda på att personen är eller har varit lagförd men när var hur eller varför (det måste man betala för). Jag tror inte det är bra.

Delvis *kl*

Tycker ni samma om betalningsanmärkningar? Eller där har man inte sonat sin anmärkning om man betalt in?

Det är ju precis lika mycket obehagligt som detta och då behöver man inte ens vara brottsling.

Med anmärkningar så får du ju inte hyra boende, teckna abonnemang osv. Det får ju faktiskt en dömd person göra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat