Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Nej, vittnen är inte sökbara. Däremot kommer deras namn att finnas med i domar som begärs ut om inte sådana uppgifter sekretessbelagts.

SENARE frikända. Dömda i en instans. Och den domen finns att söka fram.

Detta har jag redan kommenterat. Eller du är ute efter att jag ska ändra åsikt?

Ändra åsikt angående vad? Det enda jag ser att du skriver gång på gång är att om man inte begår brott behöver man inte bekymra sig men det stämmer ju uppenbarligen inte. Även oskyldiga(vi får lov att gå efter den juridiska definitionen) finns ju med.

Ja, det finns väl inget i Pelles uttalande som motsätter det?

Jag tolkade hans man kan inte sona ett brott som att han inte tycker de har rätt till en ny chans engång kriminell alltid kriminell typ? Fast jag kan ha feltolkat honom det händer ju att någon skriver en sak och en annan läser något helt annat?

Naturligtvis har inte en dom för fortkörning ngn betydelse för en hyresvärd.

För mig så har det det.
Det passar mycket dåligt att ha en tung gasfot där jag hyr ut bostäder.
Så jag sorterar bort en fortkörare på de grunderna.

Men det där ser jag redan då de kommer och tittar.
Om det går undan för mycket på fel ställe så måste jag neka.
Det skulle inte fungera i längden.

Nu ja, i början var Ratsit gratis och 100% anonym.

Jo men så fungerar ju inte Lexbase ens nu i början.
Så vi kan väl inte jämföra med det?
Utan det fungerar som Ratsit eller Motsvarande gör nu.

Man får betala för att få veta.
Anonym kan man fortfarande vara.

För mig så har det det.
Det passar mycket dåligt att ha en tung gasfot där jag hyr ut bostäder.
Så jag sorterar bort en fortkörare på de grunderna.

Men det där ser jag redan då de kommer och tittar.
Om det går undan för mycket på fel ställe så måste jag neka.
Det skulle inte fungera i längden.

Jo så kan man ju också resonera.

Men vad kritiken egentligen säger är att vi ska ha ett genomskinligt samhälle med en massa dokument offentliga, fast de som får tillgång till dessa dokument får inte vara kreti eller pleti utan det upphöjda brödra/systraskapet med kontakter o kompetens...de andra får står utan.

Absolut. Men på Ratsit är du inte längre anonym.

Och jag fattar inte vitsen med att betala - om jag ringer (mailar?) berörd TR så får jag väl domen gratis? Eller?

Problemet med det är att för att vara förtal så måste det finnas ett uppsåt att misskreditera någon.
Jag kan tänka mig att de som köper uppgifterna och sedan sprider dem bland t.ex. grannar kan göra sig skyldiga till förtal.
Men inte ansvarig utgivare.

De sprider det inte på det viset.

För egen del så tycker jag att det är bra med sidan.
Den visar att ett rykte om mig är falskt.
Där så borde jag ha drivit ett förtalsmål.
Men den som förtalade var en gammal och mycket sjuk man så jag tyckte att det skulle vara osmakligt.

Förtalet var ämnat som straff för att jag inte accepterade deras lösa hästar på min gräsmatta titt som tätt.
Gräsmattan blev helt slaktad och jag ville ha ersättning för det.

Den sprids ju inte.
Utan den görs bara tillgänglig.

Jag tror inte att det kan bli olagligt på något vis med dagens lagstiftning.
Men däremot att lagarna kan komma att ändras på sikt för att stoppa sådana här affärsideér.

Angående uppsåtsfrågan krävs enbart att gärningsmannen hade kunskap om de omständigheter som gjorde uppgiften ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning (Zeteo, kommentaren till BrB 5:1). Gärningsmannen behöver alltså inte sagt den i det syftet och behövde inte heller ha kvalificerat uppgiften på det sättet. Ett exempel är att någon säger att ”Svartfot var svinfull på stan i går kväll”. Gärningsmannen tycker kanske snarare att det är nått hedervärt/roligt och sagt det till någon annan som uppfattade det som något bra.

Utöver detta gäller att om det kommer att avgöras inom ramen för tryck och yttrandefrihets grundlagarna så innehåller de en uppsåtsfiktion. Rätten utgår från att den ansvariga utgivaren har kunskap om allt som fanns i databasen, YGL 6:4 tillsammans med 6:1 och 5:1 samt TF 7:4 p 14.

I ett potentiellt förtalsmål så tror jag inte att frågan huruvida det pekar ut en tillräckligt tydlig person kommer orsaka något huvudbry. Frågan om det är en tillräckligt kvalificerad/nedsättande uppgift är uppenbar för dem som dömts för lite grövre brott. Uppgifter i olika vårdnadsdomar kan potentiellt sett kvala in. Tyvärr så är måläganden inte alls skyddade.

För att paragrafens ”lämnar uppgift” (spridningsfrågan) krävs enbart att uppgiften nått någon annan än den ärekränkte själv. Uppgiften behöver alltså inte fått någon större spridning, men detta beaktas vid svårighetsgraden. Uppgiften behöver inte heller vara riktad mot den utomstående utan det räcker att denna var närvarande. (Zeteo, kommentaren till BrB 5:1). Att motagaren har betalat för att få ta del av domen borde inte göra någon skillnad. I så fall så hade ju en tryckt tidning inte kunnat dömas för förtal eftersom köparen behöver betala. Utöver detta så gör de (eller deras programvara) ju någon åtgärd för att låta köparen ta del av domen. Är det så att detta är att domen skickas via mail så borde det definitivt vara en tillräcklig åtgärd.

Det där är inte bra.
Alla skall ha samma möjligheter att få den information som är offentlig.
Det skall inte vara en fråga om utbildning eller IQ.

Sådana som jag får alltid reda på vad de vill veta, så för mig spelar det där registret ingen roll.
Men för andra som inte vet var de skall söka så spelar det roll.

.... om jag ringer (mailar?) berörd TR så får jag väl domen gratis? Eller?

Man kan behöva betala en liten avgift om det är många kopior.
Fördelen med Lexbase är ju att man kan skippa att ringa och leta på dem som inte finns där.

Men vad kritiken egentligen säger är att vi ska ha ett genomskinligt samhälle med en massa dokument offentliga, fast de som får tillgång till dessa dokument får inte vara kreti eller pleti utan det upphöjda brödra/systraskapet med kontakter o kompetens...de andra får står utan.

Fast det är ju inte särskilt svårt att få ut domar, det krävs bara att man skickar ett mail eller ringer ett samtal. Vill man vara säker på att en blivande hyresgäst eller anställd inte finns med i straffregistret går det alldeles utmärkt att kräva att de lämnar in utdrag.

Men kan de inte maila? Det gör vissa LST vad gäller djurskyddsärenden.

Haha jag sökte på mig själv och finns inte med, å andra sidan är det enda jag gjort är att ha kört för fort en gång för många år sen ;)

Däremot dök en fd kompis upp och jag kan ju inte låta bli att bli nyfiken :o

Om man ska sälja nåt djur kan jag tycka det är bra tex så man kan kolla extra. Jag tänker inte kolla min gata, så vågar jag nog inte kliva ut :o
Men har man suttit av ett brott så har man och ska inte dömas vidare efteråt pga av vad som står där, ändå är jag kluven för inte fasen vågar jag sälja tex en hund eller katt till nån som misshandlat människor och barn O_o

Frågan är vem som skall driva målet.
Förtal lyder ju inte under allmänt åtal så målsägaren själv måste stämma den som förtalar.
Det kanske borde bli ett gruppmål med allmänintresse som skall drivas av allmän åklagare?

Ditt inlägg gör det dock helt klart att jag hade kunnat få den äldre mannen dömd för förtal om jag hade velat.
Vilken nytta det nu hade gjort.

Men kan de inte maila? Det gör vissa LST vad gäller djurskyddsärenden.

Jo men hos vissa myndigheter så kostar de per sida ändå.
Jag vet inte hur just domstolarna gör.
Djurskyddsärenden har jag fått gratis även på papper.

Kl

Jag har varit inne på den omtalade sidan. Av ren nyfikenhet och sökte på min byhåla. Inget nytt uppkom direkt bland namnen som man fick upp fördelen med liten byhåla så vet alla det mesta utan någon hemsida.

Jag bor också i en byhåla men blev ganska överraskad...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka