Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Det står på hemsidan att det är fem år.

Lexbase gör det möjligt för dig att söka på en person eller på ett företag för att se om de under de senaste 5 åren varit föremål för juridisk prövning.

En som jag sökte på dömdes för över 10 år sen och h*n fanns med ändå. Iofs kanske h*n begått andra brott efteråt men då h*n sa att h*n aldrig aldrig aldrig kommer göra om det så verkar det konstigt. Så det kanske är lite olika?

Problemet med såna här siter är att man inte kan kräva att de uppdaterar/ lägger in endast vissa år. Om jag köper ett hus där en tidigare dömd bott kommer troligen den röda markeringen sitta kvar ett bra tag på mitt hus.
kul.

Den kommer sitta kvar ända tills domen tas bort, alltså 5 år efter avkunnandet, eftersom Lexbase för närvarande går efter den adress som anges i domen. :crazy:

Det som jag tycker blir dumt med såna här sidor är att om man söker på ens gata eller orter så kan man bli mörkrädd för att stiga ut genom dörren, och att det inte är en myndighet som tar hand om uppgifterna - det har ju redan visat sig en del misstag/fel i systemet med skyddade personer eller oskyldiga som flyttat in i ett hus där en brottsling bott osv.
Medan om man som hyresvärd eller arbetsgivare vill få reda på en sökandes bakgrund så måste man ringa in och ange EN persons födelsenummer. Alltså vill man få tag på en specifik persons bakgrund. Medan den här sidan ger dig all möjlig info på alla personer som bor på din gata eller ort.

Om lexbase.se tycker jag inte.
Risken är alltför stor att det ska börja pratas och spekuleras om en person som finns med på listan.
Ett exempel: I ett bostadsområde bor en man som för 4 år sedan fälldes i tingsrätten för skattebrott, men som friades i hovrätten. Mannen är fullständigt normal och har en helt normal relation till både vuxna och barn.
I samma bostadsområde har några barn berättat om en ful gubbe som följt efter dem. En förälder ser på lexbase.se att mannen i nästa kvarter är straffad. Föräldern vill kanske inte lägga ut pengar på att läsa domen, men sprider ändå ryktet om att personen är straffad och att det kanske är han som är den fule gubben. Tänk bara vad detta kan leda till...

Nej tack! Den svenska öppenheten i all ära, men detta har gått för långt.

En som jag sökte på dömdes för över 10 år sen och h*n fanns med ändå. Iofs kanske h*n begått andra brott efteråt men då h*n sa att h*n aldrig aldrig aldrig kommer göra om det så verkar det konstigt. Så det kanske är lite olika?

Ja som sagt jag hittade en person spm varit död i över 5 år så det ser ju lite sisådär ut skulle jag vilja påstå, om inte han har gjort sattyg från andra sidan då :meh:

Några andra aspekter:
Efter att ha läst tråden kan man konstatera att lexbase.se inte är särskilt tillförlitligt. Hus som en dömd person en gång bott i är rödmarkerade på kartan fastän det är andra människor som bor där nu. Personer som är avlidna finns med. Andra personer som jag med säkerhet vet är dömda i tingsrätten finns inte med.
Personerna bakom lexbase.se vill så klart tjäna pengar. Vem vet när de bestämmer sig för att lägga till betaltjänsten "Vem har sökt på dig i lexbase.se?" :crazy:

Det som jag tycker blir dumt med såna här sidor är att om man söker på ens gata eller orter så kan man bli mörkrädd för att stiga ut genom dörren, och att det inte är en myndighet som tar hand om uppgifterna - det har ju redan visat sig en del misstag/fel i systemet med skyddade personer eller oskyldiga som flyttat in i ett hus där en brottsling bott osv.
Medan om man som hyresvärd eller arbetsgivare vill få reda på en sökandes bakgrund så måste man ringa in och ange EN persons födelsenummer. Alltså vill man få tag på en specifik persons bakgrund. Medan den här sidan ger dig all möjlig info på alla personer som bor på din gata eller ort.

Jag tror inte att en dom för undanhållande av skatt ses på samma vis som undanhållande av hyra av näste hyresvärd....

Ja det är det.

Så om man verkligen ville veta om någon var lagförd något brott så gick det hyfsat lätt att ta reda på.

Nu kan man sitta och okynnessöka och får bara reda på att personen är eller har varit lagförd men när var hur eller varför (det måste man betala för). Jag tror inte det är bra.

Ja, tänk bara alla skolungdomar som hänger varje rast på lexbase nu. Och kollar upp skolkompisar, skolkompisars föräldrar och syskon ... Offentliga uppgifter, visst, men här ligger uppgifterna lättillgängliga inte alls bara för vuxna hyresvärdar, företagare och städhjälpssökare, som möjligen faktiskt skulle kunna ha någon nytta av uppgifterna (vilket jag i sig kan se vissa problem med), utan personer som söker enbart för nyfikenhet och skvaller. Det känns onekligen problematiskt, tycker jag.

Aftonbladets artikel med en sammanställning av hur några personer drabbats av Lexbase. Redan.

Kanske lite förvånande är det Piratpartiets partiledare som jag tycker lyckats formulera problematiken med Lexbase allra bäst:

"I de fall där vårt behov av öppenhet krockar med personlig integritet bör vi bejaka den naturliga tröghet som det analoga samhället erbjöd oss. Det är praktiskt att kunna få ut information i digital bulk, men praktiskt är inte alltid bra.

I ett öppet samhälle är det viktigt att journalister och andra ska ha möjlighet att se viss personlig information; domar, taxeringsuppgifter eller slutbetyg. Det finns dock ingen poäng i att tillgängliggöra sådan information i stor mängd på internet. Personlig information ska, om den alls ska vara tillgänglig, fiskas fram med omsorg, inte med trål.

Det är inte ett omak att tvingas begära ut viss information i pappersformat. Det är en möjlighet att slå vakt om något som är mycket viktigare än vår bekvämlighet, nämligen möjligheten att kombinera öppenhet och integritet på bästa möjliga sätt.

"

Jag tror inte att en dom för undanhållande av skatt ses på samma vis som undanhållande av hyra av näste hyresvärd....

Är det ett brott att undanhålla hyra?

När det gäller folk som inte betalar för sig finns det helt andra tjänster som är mycket bättre. Kreditupplysning tex.

Fast ärligt talat: jag hade inte velat ha en dömd våldsbrottsling som hyresgäst. Prylat upp sina fyra senaste flickvänner, nej, inte i mitt hus.

Fast ärligt talat: jag hade inte velat ha en dömd våldsbrottsling som hyresgäst. Prylat upp sina fyra senaste flickvänner, nej, inte i mitt hus.

Ja bara man vet vad man letar efter. Dömd våldsbrottsling hittas i brottsregistret. Folk som inte betalar hyran hittar man inte nödvändigtvis där.

För mig är det precis så lätt det alltid har varit att ta del av/om dömda personer s domar men bara det att det sker på ett annat sätt.

Sen tror jag inte att det är så många som kommer att sitta och lusläsa alla sina grannars ev domar faktiskt..i synnerhet när det kostar pengar att läsa..då är det inte många som kommer att läsa "bara för att". Så får mig finns det en viss begränsning även om tillgängligheten möjligen blivit lite lättare

Så nja..jag är rätt obrydd förutom att jag kan tycka att det har sina fördelar i vissa fall också men jag tror inte på att folk kan bli mer uthängda än förut eftersom att tillgängligheten och informationen redan funnits att ta del av länge för den som varit intresserad eller haft behovet

Senast ändrad:

Det är väl snarast det som är problemet, att folk inte kommer läsa domarna utan bara konstatera att grannen är lagförd för något brott. Sen är det fritt fram att spekulera i vad.

Om man måste begära ut uppgifter från tingsrätten så kräver det en lite större insats som de flesta inte tycker är värt besväret.

Nu kan jag knappa in mitt postnummer och utan besvär se vilka i byn som kanske gjort något dumt. Tar två sekunder. Förr var jag tvungen att leta reda på de en och en och inte minst veta deras namn.

Jag tycker inte det är bra.

Det verkar ju som om ägaren har ett eget intresse av att hålla ordning på sitt umgänge.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/agare-av-kritiserad-sajt-kopplas-till-grova-brottslingar/
Kanske är siten ett resultat av ett eget behov?

Dessutom så kan jag ju hålla med om:
– Det är säkert många som vill undvika hantverkare som varit inblandade i tvister, sade advokat Pontus Ljunggren när tjänsten presenterades vid en presskonferens i går.

Och att:
Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg är upprörd över internettjänsten.
Kan jag förstå.
Den tar ju ifrån Advokatbyräer en stor del av deras inkomster när de inte längre har exclusiv möjlighet att söka.
Det har nog varit en bra kassako det där.

Men det är ingen skillnad mot tidigare.
Domarna har alltid varit offentliga.
Och man kan INTE söka på offren.

Media, TV och tidningar, har länge haft en motsvarande databas.
Vilket även Advokatfirmor och Jurister har haft tillgång till. (En annan då)

Det kanske har tagits upp innan då jag inte läste tråden. Problemet verkar vara att de inte är uppdaterade. Att om nån dömdes och sedan flyttat så är huset ännu rödlistat. Så risken är ju att man går och kollar snett på grannen trots att den är oskyldig :nailbiting:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka