Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Ja, jag har inga problem med att det går att hämta ut information men jag tycker inte att det enkelt ska kunna ske genom några knapptryckningar på datorn. Är det lite omständigt att begära ut kopior kommer man ifrån okynnesanvändandet.

Det där känns bara som att du vill ha din exclusivitet för dig själv.
Som att du anser att du är god nog för att få läsa domar men inte andra "vem som helst".

Och det där är en åsikt som jag inte gillar.
Alla skall kunna läsa de domar de önskar att läsa.
Och det skall inte vara så svårt att vissa inte lyckas.
Ingen IQ sortering alltså.

Det är en annan intressant sida. Bara de som har förstått hur systemen fungerar, ska ha behörighet att rent praktiskt få ta del av den information alla har rätt till.

Såklart en jätteviktigt bit. Ska det vara tillgängligt, ska det vara tillräckligt lätt för att majoriteten ska kunna få fram.

Som att du anser att du är god nog för att få läsa domar men inte andra "vem som helst".

hear, hear!

Det var en intressant krönika i Aftonbladet igår ang hur sidan kan komma att påverka brottsoffren.

Det är en annan intressant sida. Bara de som har förstått hur systemen fungerar, ska ha behörighet att rent praktiskt få ta del av den information alla har rätt till.

Såklart en jätteviktigt bit. Ska det vara tillgängligt, ska det vara tillräckligt lätt för att majoriteten ska kunna få fram.

Så därför vore det väl bättre att de som har tillgång till själva källan, nämligen staten skulle tillhandahålla tjänsten, då med endast domar som vunnit laga kraft. Samt aktuella uppdateringar vad det gäller adresser o ev. dödsfall.Och att det skulle vara lika lätt att registrera sig och få ut det material man önskar som att ladda hem en artikel ur en tidnings hemsida.

Mycket bättre och mera rättssäkert på många vis.
Tänk om en sådan där sida får för sig att sälja information om vilka som har begärt ut domar till buset?
Det skulle kunna bli riktigt fult.

Mycket bättre och mera rättssäkert på många vis.
Tänk om en sådan där sida får för sig att sälja information om vilka som har begärt ut domar till buset?
Det skulle kunna bli riktigt fult.

nej då skulle man ju naturligtvis den kostsamma extratjänsten att kunna söka anonymt;)

Ja, jag har inga problem med att det går att hämta ut information men jag tycker inte att det enkelt ska kunna ske genom några knapptryckningar på datorn. Är det lite omständigt att begära ut kopior kommer man ifrån okynnesanvändandet.

Lite nyfiken på varför det är "synd" om de som är straffade? De som fått friande domar i hovrätten tycker jag absolut inte ok att de är med, men de andra?

Varför är det mer synd om de som begår brott (jo köra för fort är ett brott som kan påverka andra extremt) än de som kanske har en betalningsanmärkning?

För mig är alla brott i världen värre än betalningsanmärkningar och betalningsanmärkningar verkar tydligen helt ok att leta upp utan en tanke på de personer som har dessa?

Kunde inte låta bli att kika in ändå........
Fanns otroligt få som begått brott där jag bor. Bara tre stycken. Och jag var inte en av dem :D alltså har min lilla fortkörning preskriberats :)

Mig veterligen har jag inte skrivit någonstans att det är synd om de straffade. Däremot tycker jag att det är upp till rättsväsendet att straffa brottslingar, inte att grannen Kalle Karlsson eller hyresvärden Anders Andersson ska göra det efter att ha luskat lite på Lexbase.

Där har du missuppfattat mig. Det finns inte mycket exklusivt med att behöva läsa domar som grottar ner sig i det ena tragiska livsödet efter det andra, både vad gäller förövare och offer.

Alla kan redan läsa alla domar under förutsättning att domen inte är sekretessbelagd eller personen är analfabet.

Man kan inte gilla allas åsikter så det står dig helt fritt att inte gilla min.

Däremot tycker jag att det är upp till rättsväsendet att straffa brottslingar, inte att grannen Kalle Karlsson eller hyresvärden Anders Andersson ska göra det efter att ha luskat lite på Lexbase.

Skall jag tolka det som att du inte tycker att en hyresvärd över huvud taget skall ha tillgång till domar på brottslingar?
Och definitivt inte få sortera bort dem?

Det är ju i sådana fall ett annat problem än detta register.

Nej, så ska du inte tolka det eftersom det inte var det jag skrev.

Däremot tycker jag att hyresvärden skulle få begära ett utdrag ur brottsregistret av hyresgästen och så får den blivande hyresgästen själv ta ställning till om den vill lämna det till hyresvärden eller inte. Om den blivande hyresgästen väljer att inte tillhandahålla ett registerutdrag till hyresvärden så är det upp till hyresvärden att avgöra om den ändå vill hyra ut eller inte.

Senast ändrad:

Men då så blir ju brottslingen straffad av hyresvärden.
Den får inte hyra.

Vilka straff tänkte du på?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat