Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Nej, PERSONEN som inte väljer att lämna ett utdrag ur brottsregistret riskerar att hyresvärden inte vill hyra ut till den. Att välja att inte lämna ett utdrag är inte likställt med att vara en brottsling.

Hur menar du med "Vilka straff tänkte du på?"?

Det var själva straffet som jag tänkte på.
Att inte få hyra.

Jag är faktiskt inte helt säker på att hyresvärdar får begära utdrag ur brottsregistret.
Det har varit mycket debatt kring alla arbetsgivare som gör det.
Att ringa domstolar och fråga får man däremot alltid.

Hur menar du med "Vilka straff tänkte du på?"?

Vilka andra straff än att neka någon att hyra skulle en hyresvärd ge den dömde brottslingen?

Du skrev att rättsväsendet och inte en hyresvärd skulle straffa brottslingar.

Man får ju bara begära utdrag ur brottsregistret själv, ingen person får ut någon annans uppgifter. Men sen skulle i såna fall den blivande hyresgästen själv få lämna utdraget till hyresvärden.

Jag vet inte heller om det är tillåtet för en hyresvärd att ställa det kravet på blivande hyresgäster men jag tycker det skulle vara en bättre väg att gå än via Lexbase.

"Straffet" att inte bli anställd, "straffet" att inte få hyra, "straffet" att inte få utföra jobb hos någon, "straffet" att misstänkliggöras så fort man går utanför dörren, "straffet" i att om något försvinner så ska det spekuleras i om det var personen i fråga som gjort det för "jag såg ju på Lexbase att h*n är en brottsling" osv.

Men det straffet blir ju inte större för att jag läser på Lexbase än vad det skulle bli om jag begärde ett utdrag ur brottsregistret eller ringde till några Tingsrätter och fick domarna den vägen.
Eller hur?
Resultatet blir ju det samma.

Inte_Ung, Hyresvärd

Såklart en jätteviktigt bit. Ska det vara tillgängligt, ska det vara tillräckligt lätt för att majoriteten ska kunna få fram.

Håller med. Men all offentlig information bör inte vara hur lättillgänglig som helst. Tanken på eventuella framtida facebook-integrerade appar som lätt kan kolla upp vilka av ens vänner som blivit dömda (eller kanske t.o.m blivit offer för våldtäkter och annat känsligt) äcklar mig ärligt talat.

I praktiken så är det så att buset drar sig ur redan när jag vid visning kräver att få se ID-kort.
Jag vill inte släppa in någon icke identifierad person i den tidigare hyresgästens hem.

Nej, det blir inte alls detsamma eftersom det blir väldigt mycket mer lättillgängligt för alla att ta del av alla uppgifter. Det är en väldigt skillnad mellan att klicka några gånger på musen och faktiskt ta en telefon, ringa till rätt domstol och begära handlingar.

Den som verkligen vill ta del av en viss dom kan redan göra det så jag tycker inte det finns någon som helst anledning att såna saker ska ligga på nätet så folk kan sitta och slösurfa lite av ren nyfikenhet.

Senast ändrad:

Tanken på eventuella framtida facebook-integrerade appar som lätt kan kolla upp vilka av ens vänner som blivit dömda (eller kanske t.o.m blivit offer för våldtäkter och annat känsligt) äcklar mig ärligt talat.

Håller med dig!

I praktiken så är det så att buset drar sig ur redan när jag vid visning kräver att få se ID-kort.
Jag vill inte släppa in någon icke identifierad person i den tidigare hyresgästens hem.

Om det ligger till på det viset finns det ju inget behov av Lexbase överhuvudtaget.

Om det ligger till på det viset finns det ju inget behov av Lexbase överhuvudtaget.

Varför inte det?
Att jag inte behöver det är ju inte samma sak som att det inte behövs.
Som jag tidigare har skrivit så är det inga problem för mig att hitta den information som jag vill ha.

Men det är inte lika lätt för alla och det skall inte vara en fråga om vare sig IQ eller utbildning om man kan få tillgång till offentliga handlingar.
Utan frågan är vilka som skall ha tillgång till dessa handlingar.
Inte hur det går till att få det.

Alla har redan tillgång till alla handlingar och informationen om hur man går tillväga är inte svår att få. Har man tillräckligt med IQ eller utbildning för att för att t ex söka på Lexbase så har man nog också tillräckligt med IQ och utbildning för att söka information om hur man går tillväga om man vill begära ut en handling från en domstol.

*kl*

Jag har funderat mycket på Lexbase och kommit fram till att min åsikt är: njae...

Är det i mitt intresse att veta om min nya granne är en dömd pedofil? Ja, det anser jag att det är.
Är det i mitt intresse att veta om min nya granne har överklagat en fortkörningsböter? Nej, det är det inte

Att köra igång en sån sajt är ett fruktansvärt ansvar och då bör man för det första se till att alla uppgifter stämmer.

Lagligt sett gör de inget fel (förutom den stackars kvinna som blev av med sina skyddade uppgifter) men är det helt igenom ok? Skall en människa inte få chansen att ändra sitt liv? Det är ju det som är tanken med straff, att du ska sona dina brott.

Man kan bena ner det till en annan fråga: Är det ok att kissa när man duschar?
Hemma: Ja, helt ok
I simhallen: Nej, knappast

Mig veterligen har jag inte skrivit någonstans att det är synd om de straffade. Däremot tycker jag att det är upp till rättsväsendet att straffa brottslingar, inte att grannen Kalle Karlsson eller hyresvärden Anders Andersson ska göra det efter att ha luskat lite på Lexbase.

Men det är helt ok att "luska" lite om folk på tex ratsit?

Nej, det tycker jag inte heller att det är. Varför ställer du en fråga som om jag har påstått det?

Sajten följer inte folkbokföringen. Om knarkar-lasse bott i huset du flyttat in i en gång och har en dom, så kommer det se ut som att: du har en dom eftersom domen sätts via adress.

Dessutom funkar inte sajten. En del jag vet som har ett långt register, är inte ens med.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat