Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Som jag skrivit i andra ordalag tidigare men som du tydligen inte uppfattade, på Lexbase ligger uppgifter så lättillgängliga 24/7-365 att det gör det nästan möjligt att surfa bland domar och personers integritet som om man läste kvällsblaskan, sånt beteende undviker man med största sannolikhet om nyfikna måste ta "den besvärliga" vägen genom rätt domstol. Däri ligger problemet med Lexbase.

Så du tycker att man skall värna om brottslingars integritet ? Och varför skäms man så mycket för om man har gjort ett brott om man anser att det var något man ångrar?

Ett centralt register men där man måste uppge t ex fullständigt personnummer på den man vill söka på skulle jag möjligen kunna tänka mig. Även om personnummer också är offentliga uppgifter blir det extra steget att ringa Skatteverket just ett sådant farthinder som kan behövas för att hindra mycket av det okynnesletande som lätt blir om man bara behöver sitta och klicka på datorn.

Du har ratsit! Där får du ut hela personnumret

Så du tycker att man skall värna om brottslingars integritet ? Och varför skäms man så mycket för om man har gjort ett brott om man anser att det var något man ångrar?

Jag tycker man ska värna om allas integritet.

Jag tror all denna öppenhet kommer ge bakslag som leder till att vår offentlighetsprincip kommer begränsas. Vissa vill ju redan nu göra begränsningar i den.

Självklart ska vi värna alla medborgares integritet. Vill du vara med och ta ansvar för de misshandlar av människor som är listade som vittnen i rättegångar men som felaktigt, av inte speciellt smarta kriminella och andra, uppfattas som skyldiga i vissa mål?

Självklart ska vi värna alla medborgares integritet. Vill du vara med och ta ansvar för de misshandlar av människor som är listade som vittnen i rättegångar men som felaktigt, av inte speciellt smarta kriminella och andra, uppfattas som skyldiga i vissa mål?

När blev vittne en brottsling? Jag har inte hävdat något alls utan bara ställde en fråga!

Jag tycker inte heller att det är ok att vara med i några databaser oavsett om man är brottsling eller har en betalningsanmärkning. Det enda jag vänder mig emot är att man tycker så himla synd om brottslingarna i detta!

Vad jag kan dra mig till minnes så har ingen skrivit att det är synd om brottslingarna så jag förstår inte att du kan haka upp dig på det.

Du har ratsit! Där får du ut hela personnumret

Ja, jag har redan fått det förklarat och därefter skrivit att jag reviderat min åsikt. Jag tycker helt enkelt inte att det ska vara för lätt att få tag på domar.

Jag hittar inget som tyder på att det är förbjudet för vare sig arbetsgivare eller hyresvärdar att begära utdrag ur belastningsregistret, så det är inget skäl till att en sida som Lexbase måste finnas.

Men återigen: det är bara att begära ut domen och läsa. Det är inget nytt. Det är säkert många som gjort så också, begärt ut din dom och tagit del av den.

Det enda nya är att det finns en sökmotor, och att man betalar för att se domen.

Nu kan du ju inte ha läst allt jag skrev? Jag fattar väl också att folk begärt ut "min" dom, media skrev en del.

Jag försökte förklara att denna tjänst gör domen mer lättillgänglig.

Nu kan du ju inte ha läst allt jag skrev? Jag fattar väl också att folk begärt ut "min" dom, media skrev en del.

Jag försökte förklara att denna tjänst gör domen mer lättillgänglig.

Lite nyfiken är det inte sekretess på rättsfall där barn är inblandade? Dessa brukar man inte få ut längre

Lite nyfiken är det inte sekretess på rättsfall där barn är inblandade? Dessa brukar man inte få ut längre

Nja. Barnet brukar få ett annat namn, men som i mitt fall är förövaren min bror så alla som känner till mig kan ju räkna ut att det är jag som är brottsoffret trots att jag har ett annat namn i domen.

Förundersökningen däremot är sekretessbelagd.

Ok det är ju olyckligt att dessa finns för allmänheten. Trodde att alla domar där barn är inblandade var sekretess.

Ja-men-då-så.
Vad är då problemet med Lexbase?

Problemet med Lexbase är att informationen inte stämmer till 100%.

En utav mina släktingar stod med som dömd för ett brott som personen i fråga absolut inte begått, hade det nu vart att det stämde så hade personen inte vart fri i dagsläget..

Och teorin att det kan ha bott en person där innan som begått brottet stämmer inte heller då personen i detta fallet bor i ett nybyggt område med nyligen namnsatta gator.
Detta kan ha STOR påverkan på den drabbades liv med förödande konsekvenser! :rage:

Är det ett sådant land vi vill leva i för att vi är nyfikna - visst gör det, men klaga inte när du själv blir anklagad när du i själva verket är oskyldig!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka