Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Det var en intressant krönika i Aftonbladet igår ang hur sidan kan komma att påverka brottsoffren.

Har inte läst den, men det var det första jag tänkte. Lyckligtvis är domen mot min förövare några år för gammal för att finnas med där. Vissa människor är helt sjukligt nyfikna, men jag tror få personer kontaktar tingsrätten för att ta del av domen. Om den är så här lättillgänglig är det nog fler som skulle läsa. Jag vill inte att folk ska sitta och läsa detaljer om hur jag våldtogs som nioåring, t.ex. Varför straffa brottsoffer?

Det är bara att läsa på flashback om du inte förstår problemet!

Men det problemet är ju inget nytt.
Det har funnits länge.
Där så har användare ägnat sig åt att dela domar och hänga ut både misstänkta och brottslingar sedan internet gick på uppringt modem.

Man är ju webhotellet, huruvida det är lagligt eller ej har jag ingen aning om. Knappast, de måste väl få välja vilka som hyr av dem (haha ;)).

Har man stoppat? Vem är man?

Så vitt jag förstod så hade "man" dvs några hackat sidan och öppnat för okontrollerat missbruk av inloggningsuppgifter samt kontokortsnummer. Därför stängdes den ner.

Det vill säga att man hade med olagliga metoder stoppat en laglig verksamhet;)

Hackarna har lyckats att få siten stängd.
Hacka är olagligt. Det är dataintrång.
Webhotellet har stängt siten då den måste skydda betaluppgifter från hackare.

Om man kavlar offentlighetsprincipen riktigt tunn så börjar Vilda Västern handlingar ske.

Jag känner mig helt förvirrad över det här, en laglig sajt stängdes ner med olagliga metod och jag tycker på sätt och vis att det är bra. Just den känslan gör mig förvirrad för det står mot allt jag anser mig tycka.

tur att det finns folk som kan hacka hoppas de får pris som årets hjältar

Om man kavlar offentlighetsprincipen riktigt tunn så börjar Vilda Västern handlingar ske.

Jag känner mig helt förvirrad över det här, en laglig sajt stängdes ner med olagliga metod och jag tycker på sätt och vis att det är bra. Just den känslan gör mig förvirrad för det står mot allt jag anser mig tycka.

Där pekar du på ngt intressant.

när en människa känner sig överkörd så börjar hon till slut ta lagen i egna händer.
Se bara vad som hänt vargstammen i finland.
Det är förmodligen vad som kommer att ske i sverige med.

lagligt? knappast. Förklarligt? absolut!

. Jag vill inte att folk ska sitta och läsa detaljer om hur jag våldtogs som nioåring, t.ex. Varför straffa brottsoffer?

Men återigen: det är bara att begära ut domen och läsa. Det är inget nytt. Det är säkert många som gjort så också, begärt ut din dom och tagit del av den.

Det enda nya är att det finns en sökmotor, och att man betalar för att se domen.

Där pekar du på ngt intressant.

när en människa känner sig överkörd så börjar hon till slut ta lagen i egna händer.
Se bara vad som hänt vargstammen i finland.
Det är förmodligen vad som kommer att ske i sverige med.

lagligt? knappast. Förklarligt? absolut!

Kan man då se denna olagliga handling som starten på en trend? Offentlighetsprincipen i all är, men måste ALLA veta om du har överklagat en fortkörningsbot, måste ALLA veta vad du ska äta till middag, måste ALLA veta att du går på en promenad?

All denna offentlighet leder till ett mer slutet samhälle i slutändan

Och vad säger informationen då?
Att Agda begått ett brott eller
att någon som begått ett brott och blivit fälld haft den adressen då han åkte dit?

Jag tror det sistnämnda...;)

Det vara bara hon som bott där sen det byggdes 1974

Inte då.
Vem i hela världen har tid och kapacitet att hålla reda på vad alla andra gör?
Det kommer att bli så mycket information så att man drunknar och måste välja vad man vill hålla reda på.

Mjae den lagliga sajten hade så dålig säkerhet att den stängdes ner av leverantören tills de kan skydda kortuppgifter osv.

En skillnad är väl att du inte är anonym där.

Inte nu men jag menar skillnaden? Är det värre att ha en betalningsanmärkning än blivit dömd för ett brott?

Tycker att det pjoskas för mycket med de som nu är utsatta som har haft en dom som de anser att världen skall bortse ifrån eftersom de fått sitt straff.

Du har alltid ett val att begå brott eller inte, du tar det beslutet. En betalningsanmärkning kan du få pga yttre omständigheter tex att du är sen med en skatt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka